Hvilket picupverktøy...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvilket verktøy er å foretrekke for å sette opp pu på en vpi(har det originale som følger med..)Er dette godt nok,eller bør en bruke noe annet? Noen som kan anbefale noe?

I utgangspungtet noe som kan brukes med hell på vpi,og andre spillere,men dersom man må velge,tar jeg utgangspungt i dagens spiller(og til eget bruk) blir nok en vpi til her etter denne uansett.

Har unipivot arm,er det en fordel å bruke speil for å få nåla til å stå helt i lodd.....fagutrykkene trenger jo litt hjelp til også ;)på alt dette flotte greiene..Skal til med en noe dyrere pu enn jeg hittil har pløyd med snart,derfor spør jeg dere,som har litt peiling på dette,jeg er opptatt avå få til ett optimalt resultat,og på egenhånd,men tyr gjere til hjelp om noe går dritt ;D

Mvh Espen

P

Parelius

Gjest
Nå må du ikke gjøre dette så vanskelig, ixos_76. Hvorfor skulle ikke den som følger med VPI sin spiller være helt kurant til å få satt opp en VPI? Den er mer enn god nok. Om du ikke sikter inn på en helt annen geometri, så er det ingenting som kan gjøre dette bedre.

Speil er sikkert bra, men det viktige er at nåla står rett, og jeg tviler vel på at et speil viser det.

Tillegg: Du kan jo se på denne: VPI tonearm geometry

K

kbwh

Gjest
Med RMEs lydkort følger det programvare som gjør azimutjustering til en lek. Enhver vinylentusiasts drøm, skulle jeg mene.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
;D
(Valentino da, du trenger vel ikke snakke om den hersens RMEen i vinylseksjonen? ;))

VPIs greier gjør det mer enn godt nok å få satt opp alt skikkelig. Det som derimot mangler hos meg er en digital vekt for nåletrykk...det må jeg få meg.
Hva slags pu skal du prøve deg på nå ixos_76?

O.

K

kbwh

Gjest
Vinylseksjonen er hvor man holder på det rene i det urene, formoder jeg. (Det er en annen RME eller to, Dog, ikke ADI-2.)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Valentino skrev:
Med RMEs lydkort følger det programvare som gjør azimutjustering til en lek. Enhver vinylentusiasts drøm, skulle jeg mene.
Dét skulle jeg gjerne hatt anledning til.
Ellers synes jeg godt lys og en god lupe er godt å ha.

P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
Ok, er det programvare som går på en elegant Mac med det avanserte OSX, eller er det forbeholdt The dark side? Og lar den programvaren seg nedlaste fra RME sine sider? Vi liker åpenhet her på vinylavdelingen, sier Parelius til meg, og jeg kan ikke annet enn å nikke bekreftende…

(Parelius begynte plutselig å tenke på seipanetter…)

Tillegg: Mykvaren da? Trengs det ingen spesiell jomfruvinyl med særegen gravering?

P

Parelius

Gjest
Hmmm, ble ikke helt kvitt spørsmålstegnet i pannen min. Bruker du en spesiell testplate i tillegg? Men denne likte jeg ikke:

Two low-noise turntable inputs (RCA) with integrated RIAA frequency correction for moving magnet cartridges are located on the back panel.

Da må en ha en step-up/head amp i tillegg. Dette begynner å bli en dyr azimuthinnstilling…

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ok da. Men likevel. Og bare for windows. Finnes det fortsatt vinylentusiaster som ikke har mac? ;)

O.
Valentino skrev:
Vinylseksjonen er hvor man holder på det rene i det urene, formoder jeg. (Det er en annen RME eller to, Dog, ikke ADI-2.)

L

Lars.N

Gjest
Valentino skrev:
Detta må testes,hvilken software er det snakk om?`

Mvh

Laban

K

kbwh

Gjest
Parelius skrev:
Hmmm, ble ikke helt kvitt spørsmålstegnet i pannen min. Bruker du en spesiell testplate i tillegg? Men denne likte jeg ikke:

Two low-noise turntable inputs (RCA) with integrated RIAA frequency correction for moving magnet cartridges are located on the back panel.

Da må en ha en step-up/head amp i tillegg. Dette begynner å bli en dyr azimuthinnstilling…
Har den ikke MIC/linjeinngang også?
Brukte Hifinews-platen.
laban skrev:
Valentino skrev:
Detta må testes,hvilken software er det snakk om?`

Mvh

Laban
RME DigiChech. Følger med alle RME-dingser somer beregnet å jobbe mot PC.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Neida,trenger ikke gjøre noe så vanskelig, ;)Det er kjekt å inneha noe som er uiversiellt,og som passer på flere spillere,eneste jeg har stusset på,er at sporet med de to skruene,har litt slark,jeg regner med at om platekantene på hoved,og gaffelplate ligger paralellt så gir dette mest riktig vinkel...

Jeg har kjøpt meg en ny Benz Ref...

Vpi en har ett pungtsmåling,mot at de andre jeg har sett har hatt to eller 3,men jeg betviler ikke konstruktørens valg ang. dette,så det er sikkert godt nok,.,.,,...

Espen

P

Parelius

Gjest
Spilleren din kom med ferdig påmontert arm vil jeg anta. Da er den vel rett plassert den armen. Om protraktoren har løsnet i skruene, så er det bare å sette den på plass, og være sikker på at den støter mot den nedre delen av armlagret. Stram så skruene. Slik denne protraktoren er laget, så trengs ikke mer enn ett punkt for innstilling av PU. Ta livet med ro!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
He he,Takk Parelius,akkurat nå gjør jeg det...snurrer litt vinyl,og koser meg..

Joda armbasen kom montert på plintet,stemmer det.

Mvh Espen

Topp Bunn