Hvilket system for streaming?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.978
Torget vurderinger
1
Jeg er ved et veivalg og må snart bestemme meg for hvilket system jeg skal bruke for min digitale musikkstreaming. Har 1200 album i ALAC, men har lurt litt på å begynne å bruke Spotify i tillegg. Tenkte også å utvide systemet med noe bærbart og da spørs det om man skal gå for Sonos, Airplay eller Squeezebox.

Jeg har i alle år brukt iTunes og streaming via Express og ATV. Dette fungerer jo greit, men har en del svakheter. Største fordelen er synkroniseringen til iOS med mange praktiske muligheter som smarte spillelister osv. Feks er det enkelt å ha oppdatert iOS med samme musikk som man til enhver tid spiller hjemme. Synes ikke Remote er god nok fjernkontroll og skulle gjerne hatt enklere måte å spille forskjellige uavhengige kilder.

Jeg har etterhvert sett et behov for feks Spotify el da jeg regner med at kvaliteten vil være god nok til det meste av min bruk (usikker på dette da jeg faktisk aldri har prøv tjenesten..).

Spørsmålet blir vel da hva dere anbefaler? Fordeler og ulemper med de tre løsningene? (Pris er uansett så lav at den kan holdes utenfor diskusjonen og jeg har også konkludert med at alle disse systemene vil gi lik lydkvalitet. :) )

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Er du vant med apple sine løsninger å det fungerer greit, så er det jo ikke store poenget i å endre på det.
Eneste grunnen i såfall må være at Squeezebox har app for Spotify som fungerer veldig greit. Selv kjører jeg Wimp via squeezebox og iPad som remote. For meg er dette en kjempe løsning som til og med kona er fornøyd med :eek:
Med Squeezebox Touch trenger du ikke server kjørende på NAS/PC da server funksjonaliteten er innebygget i Squeezeboxen.

Jeg har også ATV, men det er for kronglete å bruke for lyd avspilling, den bruker jeg kun til film.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.287
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Squeezebox med LMS for iOS. Velger du en Transporter i stedet for Touch har du en heidundrandes DAC også. Fjernkontroll med iPeng eller Logitechs egen app. Systemet vil også spille av 24/192-filer (riktignok nedsamplet til 24/96) om du skulle ha hug til noe slikt.

U

utgatt60135

Gjest
MML skrev:
Tenkte også å utvide systemet med noe bærbart og da spørs det om man skal gå for Sonos, Airplay eller Squeezebox.
Jeg lurer på disse gjør som ikke Airport Express kan? Eller skal du spille ut til flere "anlegg"? Jeg fant ut at det perfekte system ikke finnes (enda?), men AE har funket glitrende hos meg og remote synes jeg er bra. Spotify er helt genialt å ha i tillegg og eneste forskjell jag har lagt merke er noe mindre kontant bass.

Hva er ATV? Apple- TV? Hva bruker man den til?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Du kan pr. i dag streame streaming frå Spotify til din Airport Express ved å bruke Airfoil.

Einaste ulempe er at ein må skifte mellom iTunes og Spotify på maskina som speler av.
Spotify har fjernkontroll via iOS-enheter (iPad / iPhone), tildømes Remoteless.

Ellers kan du allereie no streame Spotify rett frå iPad eller iPhone til Airport Express.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.978
Torget vurderinger
1
Er forsåvidt ikke noe poeng å endre dette for moro skyld. Da jeg skal bygge ut til 6 soner + en B&W Zeppelin el, må man nesten bestemme seg for hvilket system man skal basere seg på fremover.

Det jeg ikke er helt fornøyd med når det gjelder Apples løsning er Remote (må bruke tid på å gjennopprette kontakt med biblioteket etter dvale og da starter den i "hovedvinduet" og ikke inne i aktuell artist), multiromsfunksjonalitet (må gå via ATV for å spille uavhengig musikk i sonene) og ikke støtte for Spotify. Alt dette er bedre håndtert i Sonos. Kjenner ikke Squeezebox, men synes utifra tråden her inne at det virker å være en del stress med vedlikehold av databasen ol.

Forstår ikke helt hva som er kronglete med ATV som lydavspilling? Med Remote fungerer det jo på akkurat samme måte som å spille av fra maskinen?

Uansett er det kanskje så like løsninger at det ikke er noe poeng å bytte ut derom det fungerer greit?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
ATV er kronglete i den forstand at det ikke er like enkelt å skifte fra Wimp til nettradio eller lagret musikk. Har prøvd de fleste fjern kontroller i itunes store, men ingen fungerer så enkelt som Squeezebox. Den kan kontrolleres med Android telefon, IOS enheter eller medfølgende fjernkontroll. Nå skal det sies at jeg ikke har brydd meg så mye med den funksjonaliteten, så det kan være løsninger som fungerer greit. En kan selvfølgelig bruke airfoil/air play men da krever det litt mer av bruker med en gang.

Med tanke på vedlikehold av data basen er det like mye stress uansett hvilken plattform du velger hvis tage jobbe ikke er gjort skikkelig. Det er nok av spørsmål om det samme i den eple kjekke tråden. Har hatt squeezebox i 4-5 år nå, og det var litt jobb i begynnelsen for å rette opp feil tag/manglende tag, men når det var gjort har det fungert smertefritt siden. Jeg har 5 forskjellige SB produkter, og der kan jeg spille hva jeg vil på de forskjellige enhetene, eller jeg kan synkronisere avspillingen på 2 eller flere.

Personlig ville jeg valgt SB. Men det er vel til syvende og sist smak og behag. Begge plattformene har sine svorne tilhengere.
Jeg vil foreslå at du kjøper en SB og prøver, er du ikke fornøyd så får du enkelt solgt den igjen uten å tape mange kronene.

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Fikk lyst til å dele mine erfaringer om emnet...

Det eneste systemet av de du nevner som jeg ikke har noe "hands on" erfaring med er vel Sonos. Ellers bruker jeg både SB og AP hjemme - begge har sine fordeler og ulemper.

Squeezebox:

Helt siden den første versjonen av "Classic" - eller SB3 som den også kalles - har Squeezebox'en vært den primære kilden i systemene mine. Det gikk ikke lange tiden fra SB'en fra SlimDevices kom i hus til alle CD-platene mine havnet i pappesker, forvist ned i kjelleren, og der har de vært siden. Alt rippet til FLAC, som igjen ligger på en filserver som snurrer og går 24/7.

Nå er jeg i besittelse av 6 SB'er av forskjellige typer, 3 classic, 2 receivere med 1 duet fjernkontroll, og en SB Radio.

Til HiFi'en bruker jeg en SB3 koblet i en Benchmark DAC1, og det må jeg si fungerer alldeles utmerket. På kjøkkenet står den en receiver knyttet til en Tivoli-radio, og på soverommet bor det nok en SB3 som har blitt godvenner med en Tivoli klokkeradio.

De resterende tre er akkurat for øyeblikket uvirksomme, men jeg finner nok bruk for dem også igjen ;-)

Utover Squeezebox bruker jeg også AirPlay litt innimellom. Inntil nå ganske nylig hadde jeg en Airport Express koblet til Benchmark'en, men den har nå blitt byttet ut med en AppleTV2. Den fungerer fint sammen med AirFoil - som finnes for både Win og Mac - og gjør til at jeg kan streame direkte fra f.eks. Spotify. Til tilfeldig browsing av ny musikk er grensesnittet i PC/Mac-applikasjonen det absolutt beste. Søk etter ny musikk er ikke det aller enkleste i f.eks. mobilapplikasjonene.

En liten ting om Airport Express: Jeg selv hatt erfaring med at den digitale utgangen på Airport Express ikke alltid fungerer godt sammen med f.eks. en ekstern dac. Cambridges DacMagic har vist seg å få problemer med å oppføre seg skikkelig når den blir matet fra en AE. I mitt tilfelle resulterte det i masse "dropouts" og mye annen rar knitring. Men den samme AE'en fungerer helt fint sammen med DAC1.

Apropos Spotify: For de som ikke er kjent med den - det finnes en alldeles utmerket tredjeparts Spotify-plugin for Squeezebox Server som fungerer fint med både den originale Duet-fjernkontrollen og de andre app'ene jeg har prøvd for iPod/iPad/android. Mener han kaller seg "triode" eller noe sånt han som står bak den. Såre enkel å installere/konfigurere og streamer i "high quality" fra Spotify.

Poenget mitt er helt enkelt: Man behøver ikke nødvendigvis gå for Sonos om man vil ha en nettverksspiller som streamer fra Spotify eller lignende. Ikke ét vondt ord om Sonos forøvrig - det er sikkert veldig fine ting det óg ;-)

Topp Bunn