Hvilket type stoff skal jeg bruke på luken foran mediebenken?

dontomaso

Fersking
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Jeg fikk laget en TV-benk av en lokal møbelsnekker som ble superfin, med unntak av den nedfellbare luken som skjuler hylla jeg har senterhøyttaleren og recieveren på for der er det brukt et kjipt, svart materiale av billig kvalitet som ser ut som mørk skumgummi. Jeg har derfor lyst å på egen hånd erstatte dette med noe annet som ser både finere og mer eksklusivt ut.

Materialet må ikke påvirke lyden fra senterhøyttaleren i nevneverdig grad, det må slippe gjennom IR-signaler samtidig som det er såpass tykt at man ikke ser det som ligger bak på hylla. Jeg ser at det er noe som heter høyttalerstoff, men er det noen av dere som har brukt "vanlig" stoff fra en sybutikk i metervare som både har sett pent ut samtidig som det oppfyller kravene mine? Et stoff med kraftig struktur med litt avstand mellom trådene slik at det i praksis blir masse små hull: vil det fungere?

Ellers andre konkrete tips eller råd? Jeg vil helst unngå å bruke en IR-extender selv om det sikkert er kjempeenkelt.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.360
Antall liker
1.169
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Høyttalerstoff fra Stoff og stil har jeg brukt, det har god kvalitet, men det demper diskanten litt.
Biltema har også, tror det er litt tynnere og påvirker mindre.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Senteren vil uansett bli megapåvirket når du putter den inn i en sånn benk. Alle receivere har EQ/Romkorreksjon, så jeg ville bare kjøpt det som ser fint ut og lar IR-signalet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.513
Antall liker
12.108
Sted
Ytterst i havgapet...
Høyttalerstoff til feks gitarforsterkere er ikke spesielt dyrt, og det er vel ikke mye du trnger heller... hvis du googler "guitar grill cloth" får du nok mange treff...
Gitarist.no i Norge, Tad.de og tubetown.de i Tyskland er steder jeg har handlet...
 
Topp Bunn