Hva med uttrykket kjører som en mann med hatt?Her er også en..
Kristoffersen refses for «kjerring»-kommentar
ALTA BADIA (NRK): Henrik Kristoffersen er langt unna toppformen og endte langt bak de beste i dagens storslalåm. Alpinisten får i tillegg kritikk for å ha sagt at han kjørte som «ei kjerring» i første omgang.www.nrk.no
Samme med j.. nordlendingSøring er søring hver dag.
På 50-ish tallet måtte norleninger som søkte husly/bosted (leie) i Oslo ofte legge av seg dialekten for å få napp. Sant-/ verfied..
Akk ja, og innerst inne så synes jeg egentlig synd på dem!Søring er søring hver dag.
Langt ut på 60 tallet var det helt helt akseptabelt å sette i en annonse i Aftenposten : "Hybel til leie. NB, ikke nordlending!"50-tallet? Helt inn på 80-tallet. Satt på T-banen i 1982 og overhørte en samtale mellom to damer. Den ene av dem skulle leie ut leiligheten. En ting var sikkert, hun skulle ikke ha nordleninger som leieboere!
Bunad og "indianer" drakt er ikke sammelignbart. Bunaden er ikke symbol på en undertrykt kultur. Heller motsatt, bunaden kan da sees på som ett symbol på en kolonist.
Bortsett fra Finnmark, hvilken koloni har Norge hatt? Greit at vi forsøkte med Grønland men det ble jo ( heldigvis ) ikke noen norsk koloni!Bunad og "indianer" drakt er ikke sammelignbart. Bunaden er ikke symbol på en undertrykt kultur. Heller motsatt, bunaden kan da sees på som ett symbol på en kolonist.
Og hvorfor skulle jeg ikke kunne gjøre det?Vel, tar noen på seg samekofte på halloween så fortjener de en god ørefik. Kunne da spurt etterpå om det var personlig.
Mener du i fullt alvor at "feil" klesplagg bør utløse vold?Har du levd under fortauskanten hele livet? Er det virkelig så lite forståelse og kunnskap om minoriteter i dagens befolkning...
Skjønner at ting som dette ikke synker inn på enkelte uansett hvordan det forklares. Det å spørre hvorfor dette ikke er greit er svar nok i seg selv.
Har du levd under fortauskanten hele livet? Er det virkelig så lite forståelse og kunnskap om minoriteter i dagens befolkning...
Skjønner at ting som dette ikke synker inn på enkelte uansett hvordan det forklares. Det å spørre hvorfor dette ikke er greit er svar nok i seg selv.
Har ikke nevnt festplagg med ett ord, men i tilstelninger som halloween og liknende. Uten dannelse? Hvis slikt hadde skjedd her i indre finnmark, så hadde nok vedkommende fått seg en overhøvling med store bokstaver. Samme hvis slikt hadde skjedd i områder i andre kulturer. Men det skal være greit siden det skjer i en storby?Som same ser jeg i utgangspunktet ikke noe problem med å iføre meg samekofte. Men i likhet med de som bruker bunad
ser jeg ingen problem i å bruke et slik plagg som festplagg, men for å gå ut og plage naboer og for å skremme dem?
Nei ikke i en slik setting! Men ikke pokker om noen andre har det minste med det å gjøre.
Jeg reagerer "litt" negativt hvis folk raver rundt i fylla i bunad og jeg personlig ville sett det på samme måte om noen gikk i
kofte på Hallowen, MEN jeg ville ikke føle meg en millimeter krenket. Ville bare se på "synderen" som et menneske uten dannelse.
Men krenket? Nei, jeg selv og de samer jeg kjenner lar oss ikke krenke av tullinger! Til det er vi alt for stolte av vårt opphav.
Nei, mener ikke at vold løser noe. Men satt på spissen: ris på rumpa.Mener du i fullt alvor at "feil" klesplagg bør utløse vold?
Hvor bør den grensen gå? Kan oslo-folk bruke Hardangerbunad uten å få ballespark?
Kan kvinner bruke slips uten at det medfører spytting på skoene deres?
Om jeg hadde frosset på vidda, og hatt en kofte tilgjengelig, så hadde jeg brukt den. Og hadde jeg møtt en same i Telemarksbunad, hadde jeg ikke merket et eneste psykisk problem. Men! I husholdningen hadde vi en gang besøk av en same iført islender. Da holdt jeg på å spy, altså, verste jeg har sett.
Fikk postraumatiske lidelser, og sprutbrekker meg direkte hver gang jeg ser en islender (genseren altså, ikke en islending, i fall noen skulle blande begreper her)Nei, mener ikke at vold løser noe. Men satt på spissen: ris på rumpa.
Wow, du har sett en same. Gratulerer. Må ha vert et jævlig syn ja.
Så hvis noen opplever hets på grunn av etnisitet, så er det kun den ene personens problem?Hva er en minoritet? Hvilke kriterier? Hvor går grensa? Det er individer som krenkes. Vi er alle individer. Alle individer er en minoritet; det er bare èn av hver av oss. Det hele er oppkonstruert og tåpelig.
Kanskje de som det har vert på bekostning av har fått nok, og at de nå har fått såpass baller at de sier imot.Fikk postraumatiske lidelser, og sprutbrekker meg direkte hver gang jeg ser en islender (genseren altså, ikke en islending, i fall noen skulle blande begreper her)
Men litt mer seriøst; vi er en generasjon som er i ferd med å bli fratatt naturlig omgangsform, språk og uskyld, og blir beskyldt for en eller annen -isme så snart vi åpner kjeften. Før lo folk av uskyldig (om enn politisk ukorrekt til tider) humor.
Nå går de i svart. Og det er rasende irrelevant om den som ytrer seg er en hardt arbeidende anti***ist av et eller annet slag, han skal tas om han bommer på et eller annet. Så må han krype eller miste jobben. Henges ut eller trekke seg. Miste venner og familie.
En gang var det uskyldig moro, nå er det tydeligvis ondskap.
Vi dytter språket foran oss, "forbyr" noen ord og skaper nye med eksakt samme betydning, og de virker helt til noen mener de hefter noe negativt med dem, så byttes også de ut. Hvor lenge varer dagens moteord melaninrik før det blir ansett som ren ondskap å ytre det i offentligheten? Jeg gjetter omtrent 50 år.
Og la meg tilføye: Føkk krenkehysteriet, grow some balls. (Gjelder ikke spesifikt Graks, må jeg poengtere, jeg bare brukte dette innlegget til å fremme litt generelle synspunkter)
Alle uttalelser om etnisitet er vel ikke hets? Nå er det jo totalforbudt å legge merke til at mennesker er fra andre kontinent enn Europa. Det er vel hetsing det også? "Dakkars mann, han er fra Afrika, la oss late som om vi ikke merker det. Han er jo ikke så flott som oss europeere"Så hvis noen opplever hets på grunn av etnisitet, så er det kun den ene personens problem?
Det finnes mange uttalelser som rent faktisk er hets. Men det finnes mange, mange fler som IKKE er det. Men vi som er fullstendig uskyldige i å hetse noen som helst, blir fortalt at vi hetser, selv om vi aldri har hatt slike tanker i hele vårt liv.Hvem har sagt at alle utallelser er hets. Men hets forekommer, men du tror vel ikke det skjer?
Wtf er det du snakker om? Hvis du tror på noe totalforbud, så har du ett større problem enn du selv er klar over.
Ingen aning hva du har påstått som kan forstås som hetsing. Men man kommer langt med sunn fornuft og respekt for andres kulturer. Kan virke som nettopp det er en mangelvare nu for tiden.Det finnes mange uttalelser som rent faktisk er hets. Men det finnes mange, mange fler som IKKE er det. Men vi som er fullstendig uskyldige i å hetse noen som helst, blir fortalt at vi hetser, selv om vi aldri har hatt slike tanker i hele vårt liv.
Så hvorfor skal jeg akseptere at mine utsagn eller handlinger blir tillagt en masse holdninger og meninger som overhodet ikke har rot i noen kjent virkelighet? Det er både intolerant, respektløst og en klar begrensning av andres ytringsfrihet på feilaktig grunnlag.
Du har jo selv frontet at vold er passende dersom noen kler seg i typiske tradisjonsklær fra en eller annen minoritet man ikke selv tilhører.Ingen aning hva du har påstått som kan forstås som hetsing. Men man kommer langt med sunn fornuft og respekt for andres kulturer. Kan virke som nettopp det er en mangelvare nu for tiden.