Hvor ble diskanten av??

7 Summits

Medlem
Ble medlem
30.11.2006
Antall liker
2
Fra den ene dagen til den neste, fra den ene plata til den neste, så forsvant all diskant, lydbildet klappet sammen og det høres ut som lyden kommer innenfra ei pappeske.
Jeg har sjekket og rengjort stift og nålefane, sjekket alle kabelkoblinger uten at noe hjelper, lyden er fortsatt tam og ullen, og der hvor jeg før satt og gliste, trampet takten og viftet med armer i takt med musikken er det nå bare grått og trist.
For litt siden gjorde jeg en justering på nåletrykket, hevet det fra 1,92 til 2,13 gram.
Måtte også justere inn azimuth (er det ikke det det heter?) og for å gjøre det la jeg en blyant over headshellet for å sjekke om det var paralellt med plateoverflaten, la da merke til at nålenfanen ble trykket vel flat så jeg fjernet blyanten igjen straks.
Har spillt flere plater etter at denne operasjonen ble gjort og lyden ble bedre som følge av det økte nåletrykket, mindre sibilanter og redusert skarphet i diskantområdet.
Men så plutselig skjer dette som jeg har nevnt.....hva kan ha skjedd? Kan det være en komponent i RIAA-trinnet (Holfi Eclipse)som har røket? Eller har jeg klart å ødelegge pick-upèn på noen måte?
Jeg spiller på en VPI Aries 3 med JMW9 arm og Benz LP, alt nytt i sommer og ikke spillt på mer enn drøye 70 timer.
Håper selvsagt på at det er noe med riaa-trinnet, det skal allikevel byttes ut så snart finanskrisa er over.... :-\
Kan noen hjelpe?

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Dæven!!
Håper det ikke er PU'en din som har tatt kvelden :eek:

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Blyant ???????? :eek:

Hvorfor brukte du ikke den medølgende stanga i alu som passer i headshell-sporet ?

Kanskje opphenget har tatt kvelden ? Prøv å få lånt deg en annen pu og prøv med den....Espen

7 Summits

Medlem
Ble medlem
30.11.2006
Antall liker
2
Trur jeg har funnet ut hva som er galt, jeg har i det siste brukt kun to kilder, platespilleren og cd-spilleren, men nå mens jeg satt og leste ssm sin hjemmetråd satt jeg på litt bakgrunnsmusikk som jeg har liggende på pcèn (har lastet det inn kun for å brenne mp3-cd til bilen selvsagt).....og der var den samme diskantfattige og ullne lyden igjen......hva i svarte???.....mine klamme mistenksomme øyne tok en ny retning....mot forforsterkeren.
Jeg startet da opp min Cary 306 Pro cd-spiller og derfra er lyden i høyeste grad i orden.
Lyttet noen spor (bra plate, Porcupine tree: Stars die, the delerium years 1991-1997, anbefales) og la deretter plata i min DVD-spiller, en Denon A-11.....og der var den trashy pappeske lyden igjen.
Alle mine signalkilder er via rca inn i forforsterkeren, en Parasound Halo C2 og kan rutes omhverandre, unntatt Cary-spilleren som er tilkoblet via xlr og inn i bypass-inngangen, antagelig derfor er lyden i orden her mens noe er galt/defekt i inngangene fra de øvrige kildene.
NCMS kan vente seg en telefon fra meg i morgen.

P.S.
Jeg er sjeleglad for at det ser ut som jeg kan "friskmelde" pick-upèn min :p

P.S. Til ssm: jeg sjekket i treeska som min Benz LP ble levert i og jeg finner ingen alu-pinne der, kun et lite skrujern samt papirene.....men jeg innser nå at blyantstuntet var hårreisende og jeg skal aldri gjøre det igjen! Bruker speil i stedet.....eller kanskje et lite sugerør.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alurøret skulle eventuelt kommet sammen med armen/spilleren. Jeg fikk i hvert fall et sånt med min VPI.

7 Summits

Medlem
Ble medlem
30.11.2006
Antall liker
2
Hei igjen
Telefonen til NCMS gjorde utslaget, det viste seg at jeg måtte slå av C2èn med hovedstrømbryteren på bakpanelet og la den "resette" seg noen timer.
Nå har jeg satt på plata som fikk varsellampene mine til å blinke, næmlig LP-utgaven av Dexys Midnight Runners "Too-Rye-Ay", ei fabelaktig plate der radiohiten "Come on Eileen" kanskje er den minst gode låten i mine ører, og godlyden er tilbake i fullt monn.
Var en stund redd for at jeg hadde gjort det helt store og ødelagt pick-upèn....det ville vært for kjipt!
Og moralen er? Om noe i anlegget kan "resettes" med en bryter så bør det gjøres med jevne mellomrom, spesielt på så komplekse produkter som en forforsterker/signalprosessor.
Sjekket platespillertilbehøret mitt og der var det heller ingen alu-pinne med, kun to umbrakonøkler i forskjellig størrelse og noen skruer og muttere. Men et lite sugerør vil nok også gjøre nytten for å justere azimuth neste gang.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kan være, jeg husker ikke sikkert, at dette er noe de har begynt å legge ved i det siste. Jeg har i tillegg kjøpt et tynt, 1 mm eller noe sånt, karbonstag for modellfly fra Small Size Hobby Shop. Det er enda lettere.

Ellers liker jeg best å bruke speil. Selv karbonstagene veier såpass at resultatet ikke blir til å stole på. Legger du det bare bittelitt ut av balanse, så ser du at azimuth endrer seg.

Topp Bunn