Hvor blir det av all musikken min? SB trøbbel....?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann alle sammen.

Jeg har et problem med at min SB Duet ikke finner alle sangene mine på er lagret på min externe disk. Jeg har derfor i lang tid nå irritert meg på det og koblet PC rett på dac så på anlegg. Problemet med å gjøre det på denne måten er jo at jeg ar avhengig av å ha tv på når jeg skal lytte til musikk.

Har trådløs mus som jeg styrer det hele med. På denne måten så har jeg alltså tilgang på all musikken min.

Men jeg ønsker å kunne spille av musikk med en liten handholdt fjernis type den som er på SB, jeg liker måten SB fungere på, men jeg mister altså en hel del album som ligger på maskinen, i samme mappe, men jeg får ikke spillt de av med SB.

Er det noen andre måter å gjøre dette på? Er det formye musikk til at SB klarer å holde styr på det? Er snakk om ca 450gig med flac filer.

<kom gjerne med forslag til løysniner som ikke krever at PC er fysisk tilkoblet anlegget.

Mvh Peter

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hvor bloir det av all musikken min? SB trøbbel....?

Det beste er jo å ha musikken på en nettverksserver som kan kjøre Squeezebox Server, eller Logitech Media Server som det nå heter.
Da blir Squeezebox en del av anlegget som kjører helt på egenhånd og som du kan styre med fjernkontroll, PC, iPhone, iPad eller Android på mobilen.
Jeg måtte selv dit før jeg synes det ble brukervennlig. :)

Vet du forresten noe om hvilken musikk det er den ikke finner?
Hjelper det å tømme biblioteket og søke på nytt?

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1

Extern disk som usb til pc?
SB-server på pc?
Tidligere trådløst fra pc til SB Duet?
Har det aldri fungert 100%?
Sikker på at mappestrukturen er som den skal være(regner med at du har holdt på med dette en stund).
Burde i teorien ikke være noe problem å finne musikken om biblioteket er jevnlig oppdatert(ved ny musikk).450 gig skal vel overhodet ikke være noe problem med SB,kjenner de som har mange ganger det(no problems).
Dette som en start for andre som også sikkert vil hjelpe.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2

Retep skrev:
Er det formye musikk til at SB klarer å holde styr på det? Er snakk om ca 450gig med flac filer.
NEI!
Jeg har 3 TB med flac-filer, og serveren finner alt.

Muligens er noe galt med taggingen i de filene som blir borte?
Du bør iallefall se ordentlig på noen av sangene som SB Server ikke finner. Åpne de i Mediamonkey, MP3 tag eller andre taggeprogram.
Kom gjerne med mer info om hvordan du organiserer musikken din, hvilke program, hvordan rippet mm.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

bluesman skrev:
Extern disk som usb til pc?
SB-server på pc?
Tidligere trådløst fra pc til SB Duet?
Har det aldri fungert 100%?
Sikker på at mappestrukturen er som den skal være(regner med at du har holdt på med dette en stund).
Burde i teorien ikke være noe problem å finne musikken om biblioteket er jevnlig oppdatert(ved ny musikk).450 gig skal vel overhodet ikke være noe problem med SB,kjenner de som har mange ganger det(no problems).
Dette som en start for andre som også sikkert vil hjelpe.
Hei.

Ja extern disk med usb til laptop (billig type)
Har laptop på kjøkken sammen med ruter. anlegg står i stuen. Koblet trådløst.
Det fungerer bra, men SB finner altså ikke all musikken jeg har på den externe hardisken. Alle cd.ene er rippet med Media Monkey og med Dbpoweramp.

Ifølge den externe hardisken så har jeg ca 450gog med flac og iflg SB så har jeg 1403 album.

Kjører en ny rescan nå, men har gjort dette tidligere.

Noe annet som plager med meg SB er at AC/DC mappen min, der kommer AC/DC ut som Ac og som Dc AC-DC ol når jeg leter etter musikk på min musikk på SB. På Pc og den externe hardisken så ligger det kun som AC/DC og i allen undermapper som AC/DC.

Får se dette litt an menst den nye rescan går.

Discovering files/directories: G:\Backup musikk Peter\All musikk (19346 of 19346) Complete 00:00:53

Scanning new files: G:\Backup musikk Peter\All musikk (5253 of 17496) Running 00:04:18

Scanningen finner altså 19346 filer, men vil bare legge til 17496. Jeg mister altså nesten 2000filer...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

united59 skrev:
Retep skrev:
Er det formye musikk til at SB klarer å holde styr på det? Er snakk om ca 450gig med flac filer.
NEI!
Jeg har 3 TB med flac-filer, og serveren finner alt.

Muligens er noe galt med taggingen i de filene som blir borte?
Du bør iallefall se ordentlig på noen av sangene som SB Server ikke finner. Åpne de i Mediamonkey, MP3 tag eller andre taggeprogram.
Kom gjerne med mer info om hvordan du organiserer musikken din, hvilke program, hvordan rippet mm.
Kan gjerne komme med mere info, man hva er du ute etter?

Jeg har stort sett brukt gratisversonen av Mediamonkey og rippet i Flac. Har stappet inn en cd og fått opp cd med spor igjennom Mediamonkey. Rippet den til extern hardisk. Så har jeg gått til mitt bibliotek, funnet den siste rippet platen, høyreklikket på den og valgt audtotagg fra internett for å få bilde opp på SB av platen jeg spiller.

Jeg har ikke gjort noe med innstillingene i Mediamonkey bortsett ifra da å velge at den skal rippe i Flac.

Jeg er absolutt ingen kløpper på pc.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Et eksemplel på en plate som blir borte er TNT sin The big bang. Samlecd til TNT.

Når jeg søker på TNT under artist på SB så finner den alle de andre cd.ene til TNT som jeg har utenom den. Når jeg slker på album så får finner SB ikke platen.

Men prøvde nå å søke med Music folder og da dukket den opp. TNT alle cd.ene inkl The Big Bang.

I mappen AC/DC så ligger alt sammen riktig med navn og alt. Men ikke når jeg søker opp AC/DC igjennom Artists eller Album på SB, Kun igjennom Music Folder alternativet.

Jeg skjønner ikke dette jeg,

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2

Tror jeg skjønner NOE.
For det første tror jeg squeezeboxserver finner alt.
Alt som du finner i music folder ER inne i SB server.

De 2000 filene du snakker om er mapper, coverart mm, tror jeg, korriger om jeg tar feil, men i såfall må du komme med konkrete album den IKKE finner. Søker du også på sanger, finner du nok alle. Husk at alle elementer representerer en fil.

Så da er vi tilbake til taggingen, er TNT under Diverse Artister eller Various Artists?

Samlealbum er noe som fort havner annetsteds pga annerledes tagging. Du bør åpne det albumet i mediamonkey og se om det står TNT både i artist og albumartist. Videre så kan det være en mulighet/problem med valgene under "Min Musikk" i innstillinger i WEBUI i squeezeboxserver. Hvilke ting har du krysset av for?

Andre ting du ikke har funnet?

AC-DC skjønner jeg ikke helt, men det handler nok også om tagging og/eller innstillingene i WEBUI i SBS. Har du satt /-tegnet som skilletegn mellom flere artister under min musikk - innstillinger? Isåfall tror serveren det er 2 artister dette.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

united59 skrev:
Tror jeg skjønner NOE.
For det første tror jeg squeezeboxserver finner alt.
Alt som du finner i music folder ER inne i SB server.

De 2000 filene du snakker om er mapper, coverart mm, tror jeg, korriger om jeg tar feil, men i såfall må du komme med konkrete album den IKKE finner. Søker du også på sanger, finner du nok alle. Husk at alle elementer representerer en fil.

Så da er vi tilbake til taggingen, er TNT under Diverse Artister eller Various Artists?

Samlealbum er noe som fort havner annetsteds pga annerledes tagging. Du bør åpne det albumet i mediamonkey og se om det står TNT både i artist og albumartist. Videre så kan det være en mulighet/problem med valgene under "Min Musikk" i innstillinger i WEBUI i squeezeboxserver. Hvilke ting har du krysset av for?

Andre ting du ikke har funnet?

AC-DC skjønner jeg ikke helt, men det handler nok også om tagging og/eller innstillingene i WEBUI i SBS. Har du satt /-tegnet som skilletegn mellom flere artister under min musikk - innstillinger? Isåfall tror serveren det er 2 artister dette.
På pc/ekstern harddisk så ligger den den cd-en under en mappe med navnet TNT. Dobbel klikker jeg på den så kommer jeg inn i en undermappe der jeg finner alle cd.ene med TNT der ligger cd-en The Big Bang.

Men jeg finner den cd.en når jeg søker i SB på Album, men ikke når jeg søker på artist. Da er den borte fra cd-ene med TNT.

U2 sine samlecd.er er også et problem.... Men det ser ut som om det er samlecd.er som er vanskeligheten her.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ja men da er det nok taggingen.
Spørsmålet er HVA squeezeboxen sier er artisten(e) når du spiller disse samlealbumene? Se på controller eller webUI.
Tipper du har ALL musikk der.

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Kunne du kopiert en av låtene fra TNT som du ikke finner under artist,åpnet kopien i notepad og søkt på TNT for å se om du får tilslag?

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8

Retep skrev:
På pc/ekstern harddisk så ligger den den cd-en under en mappe med navnet TNT. Dobbel klikker jeg på den så kommer jeg inn i en undermappe der jeg finner alle cd.ene med TNT der ligger cd-en The Big Bang.

Men jeg finner den cd.en når jeg søker i SB på Album, men ikke når jeg søker på artist. Da er den borte fra cd-ene med TNT.

U2 sine samlecd.er er også et problem.... Men det ser ut som om det er samlecd.er som er vanskeligheten her.
Husk at SB kun bryr seg om tags.
Hvor filene ligger er likegyldig, så lenge tags er ok.
At TNT-album ligger i mappe TNT har ikke betydning når du søker på artist.
(Prøv for eksempel å søke på en artist du vet er med på andre plater enn sine egne, og se hvordan det dukker opp)

Tipper at den TNT-platen er tagget med feil i artist.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Her er siste søk her hjemme, Retep.
Samme opplegg her også. Det er både tekstfiler og bilder i mappene, derfor høyere antal filer enn spor.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Finn fila i mappa, høyreklikk og "edit ID-tag" så kommer dette bildet opp.
Der ser du hva som er tagget.

Vedlegg

Topp Bunn