Hvor er Erling Borgen-tråden?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Trodde nesten det skulle dukke opp en tråd om "Et lite stykke Norge" helt av seg selv...

Jeg så bare siste 15 min, fra messa og utover. Var dette egentlig noe nytt og sjokkerende?

Alle som følger med litt vet at Norge har flere selskap i våpenindustrien. Disse produserer mer enn haglepatroner med wismut og rødplast! Alle firma som konkurrerer i et "fritt" marked vet at de må levere bra produkter til konkurransedyktige priser. Ja, det er noen særegne begrensninger i for salg av våpen, derfor anførsel rundt ordet fritt. Når norske firma leverer fra 5.56 høyhastighetsammo og 12.7-ammo til høyteknologi, skjønner vi fort at det ikke er snakk om rekreasjon og hobby-bruk. At bransjen egner seg best for folk uten potensielle problem med nattesøvn er ikke noe nytt. At norske firma konkurrerer i denne bransjen er heller ikke noe nytt.

Ellers hadde jo programmet de obligatoriske dokumentarvirkemidlene som:

-Intervju med et skadet barn hvor man spør det høyst relevante spørsmålet; "Hvordan blir fremtiden din?"

-Person som spør om å få prate med representanter fra norsk våpenindustri, og blir kjempeoverrasket når de får nei. Ville Borgen prate med industrien kunne han vel forsøkt å avtale et intervju i forkant.

Ikke noe førstesidestoff i avisene dagen derpå dette. Kanskje ønsket ikke NRK å vise den fordi den egentlig ikke avdekket noe viktig? Men jeg så altså bare slutten av dette pgr, kanskje ble noe viktig avslørt tidligere?

Knut

A

Affa

Gjest
Borgen tenker kun på en ting: Den neste pilsen. La han drekke i fred.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Intet nytt kom frem så vidt jeg kan forstå. Elendig spør du meg, når man ser på pressedekningen dette prgrammet fikk før noen fikk se det.

A

Affa

Gjest
Se det fra den lyse siden. Han fikk penger nok til 18 kalde i varmen.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Se det fra den lyse siden. Han fikk penger nok til 18 kalde i varmen.
Hva kunne han ikke kjøpt om han hadde fått solgt alle programmene sine?*

Men, TV2 var kun interessert i det første programmet, sannsynligvis pga all gratisreklamen dette fikk.

K
* mer øl?

A

Affa

Gjest
Hva kunne han ikke kjøpt om han hadde fått solgt alle programmene sine?*

Men, TV2 var kun interessert i det første programmet, sannsynligvis pga all gratisreklamen dette fikk.

K
* mer øl?
Jeg har 12 i kjøleskapet. Det gikk 3 i går. En umulig regneoperasjon for ungdommen, men enkel for meg forteller meg at jeg har øl i 4 dager til. 4 dager for meg-4 timer for Borgen.

O

OldBoy

Gjest
Jeg valgte musikk fremfor Borgen i går kveld, men skjønner, som jeg formidlet i en annen tråd for noen tid siden, fortsatt ikke problemet.

Våpen skal kunne drepe. Så mange som mulig og så effektivt som mulig. Med minst mulig risiko og tap for dem som skal bruke dem. Lager man våpen som lager vei i vellinga, skulle det vel bare mangle at den som lager dem, tjener penger. Det er vel ikke annerledes i den bransjen enn i andre bransjer?

Ingen grunn til å bli sjokkert av dette.

Enemigo har jo oppsummert dette aldeles utmerket i sitt åpningsinnlegg, så jeg skal ikke tvære det ut.

Og så var det, så langt jeg oppfattet forhåndsreklamen for programmet, visst noe med at "noen" (= Aker-Kværner) skulle ha tjent penger på å levere tjenester i forbindelse med Guantanamo-anlegget. Som om en entreprenør kan gjøres ansvarlig for hva byggherren velger å bruke huset sitt til. Eller skal kanskje han som bygde huset mitt, stå ansvarlig for at jeg bruker stua til å denge opp kone og barn? Eller at jeg driver med hjemmebrenning i kjellerboden?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Nei, hvorfor nektet Bernander å sende dette? Det er jo ikke kontroversielt, -bare trivielt! Gjeeesp. Og politikk er noe politikere driver med. La de holde på.

Men nå sitter vel Borgen og drekker... ???

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Så litt av begynnelsen av programmet. Da orket jeg ikke mere. Så noen små unger som lå i senga med avkappende lemmer, og ansiktet fullt av granatsplinter. Det e så inn i hælvete meiningslaust!
Kor æ sku kunne ønske at alle beslutningstakere som sørger for at denne faenskapen fortsetter skulle kunne kjenne den lidelsen på kropp og sinn som disse små barna opplever!!
Faen ta hele verden. Alt bare reproduserer seg selv igjen, og igjen, og igjen... Vi må være veldig fornøyde med situasjonen siden vi velger dette. :'(

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var som ventet, man hører på måten han sier USA på hva han føler...

Synes mest det var tragikomisk. Spesielt uttalelsen om at Aker Kværner hadde levert vann til Guantanamo, for det kunne jo brukes til tortur...
Og kritikk av mineryddere som lot minene ligge igjen rundt området de selv oppholdt seg i, midt i Talibanland...
Vel, vel...

O

OldBoy

Gjest
Så litt av begynnelsen av programmet. Da orket jeg ikke mere. Så noen små unger som lå i senga med avkappende lemmer, og ansiktet fullt av granatsplinter. Det e så inn i hælvete meiningslaust!
Kor æ sku kunne ønske at alle beslutningstakere som sørger for at denne faenskapen fortsetter skulle kunne kjenne den lidelsen på kropp og sinn som disse små barna opplever!!
Faen ta hele verden. Alt bare reproduserer seg selv igjen, og igjen, og igjen... Vi må være veldig fornøyde med situasjonen siden vi velger dette.  :'(  
Visst er det fælt! Men dét er jo hele poenget. Ellers hadde det ikke virket.

Og visst reproduserer det seg selv. Ikke overraskende, det heller. Det er ikke akkurat overvekt av pasifistgener som har gjort oss til utviklingshistoriske vinnere. Det tar vel noen millioner år eller så før de snille genene (eventuelt) får overtaket. I mellomtiden ser jeg ikke store potensialer for forandring.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde vel en mistanke om det helt fra starten. Bernander hadde rett. Programmet var rett og slett jævlig dårlig.

Norske soldater tenkte altså på sin egen sikkerhet. Det er jo åpenbart kritikkverdig. Fysjom!! De skulle naturligvis ryddet miner i en liten radius rundt alle afghanske kvinner og barn. Deretter skulle de reist tilbake til sine egne uklarerte baseområder, og tråkket på minene som lå der.

Også vann, da!! Dette viser bare hvor utspekulert morderiske teknologiprodukter norsk industri tjener sine blodpenger på.

Topp Bunn