Høyttalere Hvor flater kurven ut?

twood

Medlem
Ble medlem
17.08.2015
Innlegg
23
Antall liker
10
Hvor flater kurven ut?

Etter flere år med flytting og husbygging begynner ting å stabilisere seg. Det er nå på tide å investere i hifi. Det er i første omgang stereo jeg er på jakt etter. Jeg sitter nå her og prøver å finne en "fornuftig" sum å bruke. Vi er vel alle enig i at en stort sett får en det en betaler for. Dette gjelder ikke bare i hifisammenheng men i alle aspekter av kjøp og salg.

Men..

På et eller annet tidspunkt flater kurven ut. Med det mener jeg at kvaliteten bare øker marginalt uannsett hvor mye mer penger du pøser inn.

Hvis en for eksempel tar utgangspunkt i et lite bluetooth anlegg til 500kr så vil det være en veldig merkbar forbedring hvis du sammenligner med et lite hifianlegg til 5000kr.

Legger en 30000kr i potten så vil en få noe som låter mye bedre enn nevnte anlegg til 5000kr osv. Slik fortsetter det en stund helt til kurven flater ut, altså

Dette er gjerne et dumt spørsmål og det er kanskje ikke mulig å gi noe fornuftig svar men jeg spør følgende:

Hvor føler dere kurven flater ut på ved kjøp av høytalere? Hvor går grensen der det ikke "er noe poeng" i å legge i mer penger?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.129
Antall liker
7.759
Sted
Oslo
The sky's the limit.
Jeg tror at et anlegg opp mot 100k vel gi go uttelling.
Over det er det ofte the law of diminishing result.
Mange her vil slakte meg for dette!
Søk råd hos andre, og sjekk brukt tilbudet
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.605
Antall liker
14.532
Sted
Langesund
The shy's the limit... hehe. Nei det er ikke godt å si. Jeg har brukt nesten 200k på hjemmemekk på høyttalere og sliter litt med å finne på noe som vil øke ytelsen vesentlig.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Denne er litt interessant. Som flere har nevnt er man underlagt loven om den avtagende grensenytten. Men, vi har jo alle forskjellig budsjett og preferanserater medd hensyn til indifferens. Med det menes hvordan vi vil tilpasse vårt budsjett mht. til de godekombinasjoner vi finner er optimale for oss.
Med andre ord: det kommer an på....

Kun et par teoretiske betraktninger fra en som har fusket i faget noen tiår.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.469
Antall liker
35.312
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kommer veldig an på hvilket rom du skal bruke høyttalerne i. For elektronikk flater kurven ut veldig fort, så et godt balansert anlegg kan bestå av en Chromecast Audio til kr 350, en DAC til noen tusen, forsterkere til noen titusener og høyttalere til noen hundre tusen. Og kabler til noen hundrelapper.

Men det du får over et visst punkt er i stor grad evne til å spille dypere bass høyere i et større rom. Lydbølger ved 20 Hz er 17 meter lange, og det kreves litt størrelse og slaglengde for å skyfle rundt på sånt. Det betyr fler drivere og større kabinetter som må bygges mer solid for å være stive nok, og så baller det på seg. State of the art høyttalere har også gjerne avansert spredningskontroll og er gjerne aktive med innebyggede forsterkere og DSP. Det gjør dem mer fleksible mht plassering i et stuemiljø.

For et lytterom av normal stuestørrelse kan man kanskje sette et «point of diminishing returns» ved Dutch & Dutch 8C til ca 100k. Ja, et par B&O Beolab 90 til samme pris som en Tesla Model 3 pr høyttaler kan nok gjøre enda mer, gjøre det i et større rom og ved høyere volum enn 8C, men det er kanskje ikke så interessant hvis man bor i en byleilighet av normal størrelse.


Men egentlig er det bare du som kan svare på hvor den kurven flater ut for deg og din lyttesituasjon.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Akkurat hvor grensen går er vel opp til den enkelte som skal legge pengene på bordet. Selv prøver jeg å oppnå "billigst og best", det har endt med et stereoanlegg til cirka 80k, der så og si alt er kjøpt brukt. Dette er nok smertegrensen min. ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Godt spørsmål, som samtidig medfører noen ting å tenke over.
1. Det er alltid kjekt å kunne gjøre gode bruktkjøp. På den måten kan man komme relativt sett rimelig unna, sammenliknet med å skulle kjøpe flett nytt.
2. Rom. Klart rommet har betydning. Små høyttalere i for store rom, store høyttalere i for små rom - det kan jo sjelden ende godt, no matter the cost.
3. Matching. Hjelper relativt lite å kjøpe verdens beste høyttalere og forsterker, hvis de ikke kler hverandre. Her må man gjerne gjøre seg egne erfaringer, lese omtaler og lytte til erfarne fjellfolk.
4. Preferenser. Hvordan VIL du at det skal låte? Liten vits å legge masse penger på bordet for høyttalere eller forsterker, som i utgangspunktet har en annen klang enn det du er på jakt etter.

Pr i dag har jeg en tanke om at mine nåværende høyttalere er så close på det ultimate jeg kan komme, gitt kriteriene over.
Klart det finnes andre høyttalere jeg kunne tenkt meg å høre, f eks fra SF, Opera, Xavian og sikkert mange flere til - men er det noe poeng i seg selv? Jeg lever nemlig uansett meget godt med Jasper 25!
Mtp høyttalere bør en gjerne gå en runde eller to med seg selv, det man tenker gjennom om metalldome er rette medisinen, om kjeramiske elementer er det man ønsker, eller om man har noen elementprodusenter man foretrekker.
Skulle jeg anslå en grense prismessig mtp når kurven begynner å flate ut, ville jeg sagt rundt 75k (nypris)....
Når det gjelder forsterkeri, har jeg vært innom både rør, transistor, klasse A, klasse AB, klasse D. Det har vært integrerte forsterkere, effekt- og forforsterker, monoblokker og forforsterker.... Frykten har alltid vært at det skal låte for sterilt og kjønnsløst.
Føler at jeg gjorde et godt kjøp, da jeg fikk Devialet i hus. At den i tillegg klikker inn på alle kriterie 1, 3 og 4, gjør heller ingenting. Tror jaggu jeg vil sette en prisgrense på 75k her og, ifht når små forbedringer koster unødvendig mye.
Når det gjelder kilder, vil der selvsagt også være snakk om å finne produkter som matcher kriterie 1,3 og 4. Her vil seff også "behovet" for avspillere være relatert til hvilke formater som foretrekkes og ønskes avspilt. Pr i dag går jeg stadig runder med meg selv ifht om jeg skal beholde cd-drivverket eller ei. Den nyankomne streameren er nemlig såpass god at den på en rekke punkter overgår cd-drivverket jeg har stående. Men det er litt kos å sitte og bla litt i cd-coveret av og til og, da....... En ok cd-spiller/drivverk trenger ikke koste all verden. En ok streamer mistenker jeg man kan få fra rundt 15-20k og oppover - men er usikker på hvor stor kvalitetsforskjellen på en til 25k og en til det tidoble er.....
Så kommer tilleggsspørsmålene? Er det nødvendig med riia? Er det påtvunget med dac? Mtp sistnevnte, har jeg inntrykk av og erfaring med at man skal legge ut en god slump penger for noe som vil være markant bedre enn f eks Topping D70 eller D90
Kabler trenger ikke å bli det store utlegget. Men man bør gjerne være obs på at kabelmaterialet kan være med på trekke lyden i både uønsket eller ønsket retning. Tidligere brukte jeg mye sølvkabler. Idag går det stort sett i kobberkabling. Det har i grunnen mest å gjøre med at jeg opplevde at kobberkabler passer mine preferenser best, all den tid jeg opplevde at sølvkabler kan ha en egensignatur i klangen som man enten ønsker eller ikke ønsker......

mvh
Proffen
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.278
Antall liker
2.517
Torget vurderinger
1
Om man tror kurven er liner og følger pengene bommer man stygt, mye av det som skaffer deg god lyd koster ikke all verdens med penger men mulig du får problemer med interiørarkitekten
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det flater ut når musikkgleden blir erstattet med dingsegleden. Derifra finnes neppe noen grenser.

man kan alltid betale ti gangeren for å få en opplevelse som er marginalt bedre tror jeg og avhengig av hvem du spør så er brytningspunktet med eget oppsett merkelig nok
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Hvor flater kurven ut?

(...)

Hvor føler dere kurven flater ut på ved kjøp av høytalere? Hvor går grensen der det ikke "er noe poeng" i å legge i mer penger?
Dette er et interessant og evig aktuelt tema for min del.

I motsetning til mange andre områder her i livet, er det absolutt IKKE slik at man får det man betaler for med HiFi. Som alt annet, er dog "alt relativt" her også. For hva er det egentlig du vil betale for? Blå VU-metere, krom, digre kjøleribber, pianolakk med ti strøk klarlakk, CNC-maskinerte føtter... Eller det som faktisk har noen betydning for lyden?

Siden jeg av naturlige årsaker er mest opptatt av "byggeklossene" i et stereooppsett, er det blitt en reell yrkesskade å alltid vurdere systemer med utgangspunkt i nettopp bestanddelene.

Er helt enig i det som blir sagt ovenfor om elektronikk. Her har utviklingen flatet ut, og de fleste "nyvinninger" som lanseres er bygget over samme lest, og gjerne etter samme oppskrift i tillegg.

Flere kjente merker er eid av samme moderselskap, og mange av de påkostede modellene (innenfor en realistisk prisklasse) inneholder samme OEM-moduler fra Hypex, ICEpower eller Purifi. Alle disse har ekstremt lav forvrengning, langt mindre enn hva noen høyttalere vil tilføre lyden.

Det kritiske er dermed høyttalerne, og det er her det blir virkelig interessant, ettersom kreativitet og markedsføring er det som driver prisene (sammen med reelle kostnader til utvikling og design, selvsagt, men det er i svært varierende grad tilfellet).

Du kan finne høyttalere til en million, med elementer som koster 250,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 60.000,- med elementer som koster 1000,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 18.000,- med elementer som koster 2000,-/stk.

Her kan man selvsagt argumentere i øst og vest, om implementering, finish, design og alt, men man kommer aldri unna det faktum at prisen er en av faktorene som har størst innvirkning på ytelsen til et høyttalerelement, og ytelsen til hvert av høyttalerelementene begrenser videre ytelsen til den ferdige høyttaleren.

Hva hver enkelt vektlegger når de handler høyttalere, kan like gjerne være design, særpreg eller "wow-faktor", som reell ytelse. Butikkprisen er derimot mindre relevant for sistnevnte enn man kanskje tror.

Derfor vil jeg påstå at det ikke finnes et gitt punkt der kurven flater ut når det gjelder høyttalere - fordi det kommer helt an på hva produsenten har vektlagt. Ytelse... eller utseende/andre faktorer.
 
L

Lassencad

Gjest
Størstedelen af mit anlæg er købt brugt
Ved at købe brugt lykkes det mig at få udstyr som jeg ellers ikke ville have råd til:)
Synes dog at ved alle de besøg man har lagt bag sig + alle de udstillinger man har været til man jeg bare erkende at på et tidspunkt får man ikke mere lyd for pengene. På et tidspunkt når man en grænse for hvor godt lyden gengives kontra pris :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dette er et interessant og evig aktuelt tema for min del.

I motsetning til mange andre områder her i livet, er det absolutt IKKE slik at man får det man betaler for med HiFi. Som alt annet, er dog "alt relativt" her også. For hva er det egentlig du vil betale for? Blå VU-metere, krom, digre kjøleribber, pianolakk med ti strøk klarlakk, CNC-maskinerte føtter... Eller det som faktisk har noen betydning for lyden?

Siden jeg av naturlige årsaker er mest opptatt av "byggeklossene" i et stereooppsett, er det blitt en reell yrkesskade å alltid vurdere systemer med utgangspunkt i nettopp bestanddelene.

Er helt enig i det som blir sagt ovenfor om elektronikk. Her har utviklingen flatet ut, og de fleste "nyvinninger" som lanseres er bygget over samme lest, og gjerne etter samme oppskrift i tillegg.

Flere kjente merker er eid av samme moderselskap, og mange av de påkostede modellene (innenfor en realistisk prisklasse) inneholder samme OEM-moduler fra Hypex, ICEpower eller Purifi. Alle disse har ekstremt lav forvrengning, langt mindre enn hva noen høyttalere vil tilføre lyden.

Det kritiske er dermed høyttalerne, og det er her det blir virkelig interessant, ettersom kreativitet og markedsføring er det som driver prisene (sammen med reelle kostnader til utvikling og design, selvsagt, men det er i svært varierende grad tilfellet).

Du kan finne høyttalere til en million, med elementer som koster 250,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 60.000,- med elementer som koster 1000,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 18.000,- med elementer som koster 2000,-/stk.

Her kan man selvsagt argumentere i øst og vest, om implementering, finish, design og alt, men man kommer aldri unna det faktum at prisen er en av faktorene som har størst innvirkning på ytelsen til et høyttalerelement, og ytelsen til hvert av høyttalerelementene begrenser videre ytelsen til den ferdige høyttaleren.

Hva hver enkelt vektlegger når de handler høyttalere, kan like gjerne være design, særpreg eller "wow-faktor", som reell ytelse. Butikkprisen er derimot mindre relevant for sistnevnte enn man kanskje tror.

Derfor vil jeg påstå at det ikke finnes et gitt punkt der kurven flater ut når det gjelder høyttalere - fordi det kommer helt an på hva produsenten har vektlagt. Ytelse... eller utseende/andre faktorer.
Interessante og fornuftige betraktninger.

"Du kan finne høyttalere til en million, med elementer som koster 250,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 60.000,- med elementer som koster 1000,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 18.000,- med elementer som koster 2000,-/stk"

Er disse eksemplene tatt fra løse luften for å lage et poeng, eller kan du gi oss konkrete eksempler på slike produkter? Det er selvsagt bra for oss forbrukere å få slike informasjoner, men da bør det være noe reelt, og ikke ubegrunnede påstander.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Rommet blir veldig fort den begrensete faktoren og har enorm innvirkning. Et dedikert rom med tiltak i stor utstrekning og gode dimensjoner vil gjøre at et rimelig anlegg stort sett spiller ringer rundt et langt dyrere anlegg plassert i en stue.

Ellers er det som det nevnes her, egentlig ikke spesielt god sammenheng mellom pris og ytelse og dermed blir også en diskusjon om hvor det flater ut prismessig litt meningsløs. I tillegg vil høyttalere bestå av ulike kompromiss og sånt sett kan det være vanskelig å sette opp mot hverandre. En gigantisk fulltone elektrostat vil f.eks være svært god på noen områder, men også svak (eller annerledes) sammenlignet med andre design på enkelte andre områder.
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Hva med å starte med en detaljert hørselstest for å se hvordan frekvensgangen er i ørene?
Her tror jeg mange hadde fått seg en overraskelse..
For mange år siden var jeg med på en test hvor hørselstest ble brukt sammen med en god gammel grafisk equalizer for å kompensere for hørselstestgrafen og det var interessant. Eq'en "degraderte" lyden men oppfattelsen av lyden ble bedre for flere som hadde relativt store dipper i kurven.

Hørt utsagnet "mellombassen var fin men øvre mellomtone var litt utydelig" før? Kanskje vedkommende er jeger..

Jeg tror ikke denne problemstillingen er urelevant med tanke på gjennomsnittlig alder på publikumet i forumet.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvor flater kurven ut?

Etter flere år med flytting og husbygging begynner ting å stabilisere seg. Det er nå på tide å investere i hifi. Det er i første omgang stereo jeg er på jakt etter. Jeg sitter nå her og prøver å finne en "fornuftig" sum å bruke. Vi er vel alle enig i at en stort sett får en det en betaler for. Dette gjelder ikke bare i hifisammenheng men i alle aspekter av kjøp og salg.

Men..

På et eller annet tidspunkt flater kurven ut. Med det mener jeg at kvaliteten bare øker marginalt uannsett hvor mye mer penger du pøser inn.

Hvis en for eksempel tar utgangspunkt i et lite bluetooth anlegg til 500kr så vil det være en veldig merkbar forbedring hvis du sammenligner med et lite hifianlegg til 5000kr.

Legger en 30000kr i potten så vil en få noe som låter mye bedre enn nevnte anlegg til 5000kr osv. Slik fortsetter det en stund helt til kurven flater ut, altså

Dette er gjerne et dumt spørsmål og det er kanskje ikke mulig å gi noe fornuftig svar men jeg spør følgende:

Hvor føler dere kurven flater ut på ved kjøp av høytalere? Hvor går grensen der det ikke "er noe poeng" i å legge i mer penger?
Dette er eit interessant spørsmål. Sjølv meiner eg at effekten pr krone er størst når vi snakkar om høgtalarar. Effektforsterkarar kjem an på behovet høgtalarane har. Forforsterkarar høyrest ofte ulike ut, og her må ein gå etter smak. Det same gjeld analoge signalkjelder.
Så eg har brukt mesteparten av pengane på høgtalarane. Dernest på vinylriggen. Minst på effektforsterkaren.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er en god prioritering. Jeg selv ville brukt mest på høyttalere, deretter tuning av rommet og oppsett av høyttalerne i rommet. Har man det på plass er man så og si i mål.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Interessante og fornuftige betraktninger.

"Du kan finne høyttalere til en million, med elementer som koster 250,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 60.000,- med elementer som koster 1000,-/stk.
Du kan finne høyttalere til 18.000,- med elementer som koster 2000,-/stk"

Er disse eksemplene tatt fra løse luften for å lage et poeng, eller kan du gi oss konkrete eksempler på slike produkter? Det er selvsagt bra for oss forbrukere å få slike informasjoner, men da bør det være noe reelt, og ikke ubegrunnede påstander.
Eksemplene er konkrete. Informasjonen er uansett tilgjengelig for den som bruker Google, så hvorfor ikke:

Audio Insight/Adyton *sett inn navn på ønsket modell/system*, utvalget er noe uoversiktlig etterhvert: Fountek FE85 fulltoner (bruker dog mange)

Sigberg Audio SBS.1: SICA 5,5 C 1,5 CP koaksialdriver

XTZ 99.36: Fountek Seas Excel W18E midbass (custom), Seas Prestige CA18RNX bass, Fountek NeoCD3.0 diskant.

Nå er ikke dette ment som spotting av de som bruker "billige" høyttalerelementer i "dyre" høyttalere, men det er interessant info som produsentene ikke nødvendigvis ønsker å fortelle - unntatt XTZ, av åpenbare grunner.

Billige høyttalerelementer KAN være ekstremt gode, men valgene av drivere er noe en informert kundebase bør få muligheten til å ta inn over seg. Uten denne informasjonen, er det ikke så godt å si hva man betaler for. Man kan også stille seg flere kritiske spørsmål rundt dette.

Hvor stor andel av utviklingskostnadene skal man forvente å betale for når man kjøper et serieprodusert produkt, for eksempel?

Om man kjøpte Ferrari og fant en Fiat-motor under panseret, ville jeg tro det ble oppstandelse. Prinsippet her er det samme (satt på spissen, selvsagt).

Ønsker man å betale for et håndlaget karosseri, fint design og eksklusiv lakk, så er det selvsagt et legitimt valg. Men man må være inneforstått med at det - i HiFi-verdenen - ikke utelukker en Fiat-motor under panseret.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.692
Antall liker
21.539
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva med å starte med en detaljert hørselstest for å se hvordan frekvensgangen er i ørene?
Her tror jeg mange hadde fått seg en overraskelse..
For mange år siden var jeg med på en test hvor hørselstest ble brukt sammen med en god gammel grafisk equalizer for å kompensere for hørselstestgrafen og det var interessant. Eq'en "degraderte" lyden men oppfattelsen av lyden ble bedre for flere som hadde relativt store dipper i kurven.

Hørt utsagnet "mellombassen var fin men øvre mellomtone var litt utydelig" før? Kanskje vedkommende er jeger..

Jeg tror ikke denne problemstillingen er urelevant med tanke på gjennomsnittlig alder på publikumet i forumet.
Følger ikke resonnementet. Man hører musikk med de samme hørselsskavanker som man hører samtaler, livekonserter, naturlyder og så videre.
Selv er jeg så (u)heldig at jeg har begynt å bruke høreapparater (hører "flatt" til 500 Hz, så går det utfor slik at jeg er -30 dB ved 5 kHz, likt på begge ører pluss brebåndet tinnitus fra 5 kHz og opp). Ett program til vanlig og et annet til all musikklytting, for det første programmet driver med så mye rart at musikk låter feil med det.

For musikklytting i heimen går det et skille ved DSP. Ytelsestaket kommer mye tidligere uten DSP, men jeg kan ikke se at pristaket gjør det samme.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Eksemplene er konkrete. Informasjonen er uansett tilgjengelig for den som bruker Google, så hvorfor ikke:

Audio Insight/Adyton *sett inn navn på ønsket modell/system*, utvalget er noe uoversiktlig etterhvert: Fountek FE85 fulltoner (bruker dog mange)

Sigberg Audio SBS.1: SICA 5,5 C 1,5 CP koaksialdriver

XTZ 99.36: Fountek Seas Excel W18E midbass (custom), Seas Prestige CA18RNX bass, Fountek NeoCD3.0 diskant.

Nå er ikke dette ment som spotting av de som bruker "billige" høyttalerelementer i "dyre" høyttalere, men det er interessant info som produsentene ikke nødvendigvis ønsker å fortelle - unntatt XTZ, av åpenbare grunner.

Billige høyttalerelementer KAN være ekstremt gode, men valgene av drivere er noe en informert kundebase bør få muligheten til å ta inn over seg. Uten denne informasjonen, er det ikke så godt å si hva man betaler for. Man kan også stille seg flere kritiske spørsmål rundt dette.

Hvor stor andel av utviklingskostnadene skal man forvente å betale for når man kjøper et serieprodusert produkt, for eksempel?

Om man kjøpte Ferrari og fant en Fiat-motor under panseret, ville jeg tro det ble oppstandelse. Prinsippet her er det samme (satt på spissen, selvsagt).

Ønsker man å betale for et håndlaget karosseri, fint design og eksklusiv lakk, så er det selvsagt et legitimt valg. Men man må være inneforstått med at det - i HiFi-verdenen - ikke utelukker en Fiat-motor under panseret.
Bra, og takk.
Er det svart på hvit, så kan ingen vri seg fra det.

Jeg lar være å kommentere resten av innlegget ditt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.240
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
En kjapp hoderegning viser at gjennom siste 25år har jeg akkumulert brukt 199k kr på hifi. Stort sett brukt men sitter nå med kliss ny forsterker og nye høyttalere.
Hadde ganske sikkert fått bedre lyd om jeg hadde kjøpt Dutch&Ducth 8c fra dag 1.Eller solgt altsammen og kjøpt 8C nå. Men så er det dette med eierglede og forkjærlighet for produkter og utprøving da..

Nå sitter jeg med lyd tilsvarende anlegg til 30-50k tenker jeg, selv om komponentenes ny pris er 398k.... har fall kommet hit jeg er med litt rabatt i det minste.
Jeg sier dette fordi høyttalerne og rommet er det svake leddet, hadde vært bedre å legge mer penger der, men slik ble det ikke av ulike årsaker.

Et ålreit komponentanlegg i dag ville vært en Benchmark eller NAD Purifi forsterker til 30-40k, høyttaler fra seriøs større aktør til 35-65k og en streamer/Dac/Roon løsning til 10k. EN rimeligere variant ville vært å gått for en komplett Lyngdorf løsning med romkorreksjon og høyttalere+sub, skal godt gjøres å slå det mht pris /ytelse tenker jeg.


PS. har forresten en reserve diskanelement til mine gamle høyttalere jeg fortsatt eier, men har lånt ut til familiemedlem. Audiophysic Virgo 2. Høytteleren kostet 48 000 kr for over 20 år siden, mens elemetet kostet 300kr.
Det er et element som mange av dagens high end høyttalere ikke kan matche

1621328964755.png


1621329052459.png


Disse høyttalerne fås i dag brukt for 10-15k, knallkjøp . Kombinerte med en Benchmark forsterker og Chromecast, Roon og en OK DAC har man en highned anlegg under 50k
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har kjøpt høyttalere brukt og bygd en del ting sjøl også. Likevel har jeg nok brukt penger tilsvarende en ganske fin ny bil...

Skulle alt vært handla nytt, alt som er custom vært kjøpt som ferdige produkter, all akustikk og tuning vært gjort av profesjonelle så hadde nok millionene gått unna...

Når det er sagt så kunne jeg veldig fint levd med stueanlegget mitt, som har inkl akustikk og tuning kosta under 20k.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.400
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Bygger du selv kommer du langt lengre med samme sum.
Men skal dette stå i en stue kreves det jo litt av snekkerferdigheten.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hadde jeg vært stinn av gryn ville jeg satt et tak på 500.000,-
...men hadde fortsatt ikke vist trynet mitt i noen hifibutikk.

Jeg ville plukket høyttaler elementer fra øverste hylle på nettbutikkene, og leid en lastebil som fylles med x-hundre kilo trevirke fra Maxbo, Byggmakker...eller lignende.

Det hadde blitt mye lek & moro i noen mnd.

Hadde vi alle her på HFS fått utlevert et gavekort på 1 mill. som utelukkende måtte brukes til lydrelaterte produkter, så tror jeg det ville blitt stor variasjon på hvert enkelt resultat.

En mangfoldig og allsidig hobby dette. :) 🙃
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tenker jeg at det blir riktigere å si at kurven begynner å flate ut når man har en gjennomtenkt løsning mellom høyttaler og rom som er tilpasset bruksbehovet.
Det trenger ikke å være spesielt kostnadsrelatert, det er mer relatert til hvordan man løser de forskjellige problemstillingene.

En relativt rimelig løsning som er skreddersydd et spesifikt formål vil garantert låte bedre enn veldig dyrt anlegg i et helt tilfeldig rom uten gjennomtenkt helhet.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Etter mange år på HiFi kjøret, og i litt dalende modus siste tiden så kommer denne kurven helt an på en selv, som med alt annet her i verden.
Mine viktigste tips er å finne komponenter som samsvarer med hvilken musikkformidling en ønsker. Finne høyttalere som passer rommet, og ikke minst bruke magefølelsen på hvor mye penger en vil bruke på dette.
For, ufattelig nok ser det ikke ut til å være grenser hvor mye ting kan koste, og hvor mye bedre lyd kan bli ved å bruke penger dessverre, så lenge en drar det i riktig retning. For noen er en liten forandring til det bedre verdt 1 million, for de fleste av oss er det vanvidd...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.129
Antall liker
7.759
Sted
Oslo
Etter mange år på HiFi kjøret, og i litt dalende modus siste tiden så kommer denne kurven helt an på en selv, som med alt annet her i verden.
Mine viktigste tips er å finne komponenter som samsvarer med hvilken musikkformidling en ønsker. Finne høyttalere som passer rommet, og ikke minst bruke magefølelsen på hvor mye penger en vil bruke på dette.
For, ufattelig nok ser det ikke ut til å være grenser hvor mye ting kan koste, og hvor mye bedre lyd kan bli ved å bruke penger dessverre, så lenge en drar det i riktig retning. For noen er en liten forandring til det bedre verdt 1 million, for de fleste av oss er det vanvidd...
Men hvem av oss er de fleste?
Høire slår jo nå et slag for uvanlige folk!
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.246
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
Jeg opplever at kurven begynner å flate ut ved fullrange gulvstående høyttalere med forsterkeri som kan spille med lav forvrenging ved snittvolum i rommet ved 90-95db kombinert med en eller to gode suber. Disse høyttalerene kan koste fra 30-1.000.000 avhengig av rommet de skal stå i og prissetting på høyttaleren. Prikken over i-en ligger selvsagt et stykke over dette og kan fortsette i det uendelige, men kurven begynner å flate ut her etter min forstand.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.585
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Eksemplene er konkrete. Informasjonen er uansett tilgjengelig for den som bruker Google, så hvorfor ikke:

Audio Insight/Adyton *sett inn navn på ønsket modell/system*, utvalget er noe uoversiktlig etterhvert: Fountek FE85 fulltoner (bruker dog mange)

Sigberg Audio SBS.1: SICA 5,5 C 1,5 CP koaksialdriver

XTZ 99.36: Fountek Seas Excel W18E midbass (custom), Seas Prestige CA18RNX bass, Fountek NeoCD3.0 diskant.

Nå er ikke dette ment som spotting av de som bruker "billige" høyttalerelementer i "dyre" høyttalere, men det er interessant info som produsentene ikke nødvendigvis ønsker å fortelle - unntatt XTZ, av åpenbare grunner.

Billige høyttalerelementer KAN være ekstremt gode, men valgene av drivere er noe en informert kundebase bør få muligheten til å ta inn over seg. Uten denne informasjonen, er det ikke så godt å si hva man betaler for. Man kan også stille seg flere kritiske spørsmål rundt dette.

Hvor stor andel av utviklingskostnadene skal man forvente å betale for når man kjøper et serieprodusert produkt, for eksempel?

Om man kjøpte Ferrari og fant en Fiat-motor under panseret, ville jeg tro det ble oppstandelse. Prinsippet her er det samme (satt på spissen, selvsagt).

Ønsker man å betale for et håndlaget karosseri, fint design og eksklusiv lakk, så er det selvsagt et legitimt valg. Men man må være inneforstått med at det - i HiFi-verdenen - ikke utelukker en Fiat-motor under panseret.
Det må kanskje være lov å kommentere at våre er aktive, så det er også en forsterker med i prisen, og dermed litt upresis sammenligning. Ser man på kostpris mot utsalgspris er vi nok et godt stykke unna verst i klassen. 😊

Aktive høyttalere med DSP og separate kanaler per element muliggjør også utnyttelse av elementene på en helt annen måte.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da jeg jobba i hifisjappe for mange år siden (1996-2000) var det en helt klar tendens på når man følte at man ble i tvil når man spurte seg selv "blir det veldig mye bedre om jeg legger inn en tusenlapp eller to til?"

På høyttalere slutta kurven å bli brattere på rundt 6500 pr stk, og begynte å avta kraftig på ca 12500 pr stk.
På integrerte forsterkere slutta kurven å bli brattere når man runda ca 5500 kroner, og begynte å avta kraftig på mellom 8500 og 10000 kroner

Dette er altså målt etter prisene på den tida. Ting har selvsagt endret seg betydelig siden den gang, men dette var en veldig tydelig tendens følte jeg da.
Det var veldig lett å si "definitivt ja!" til spørsmålet om å legge inn en tusenlapp opp til et visst nivå, før det føltes at man hadde nådd maks lyd pr krone og man følte man var litt mer usikker på hvor lett det var å gi et like soleklart JA til spørsmålet når man passerte punktet hvor det føltes som at kurven flata ut.

Dette er selvsagt hvordan JEG opplevde dette når jeg skulle gi ærlige anbefalinger til kunder og venner som ikke var like jålete som meg eller hadde rare preferanser som gjorde at man måtte øke budsjettet.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.668
Torget vurderinger
1
Da jeg jobba i hifisjappe for mange år siden (1996-2000) var det en helt klar tendens på når man følte at man ble i tvil når man spurte seg selv "blir det veldig mye bedre om jeg legger inn en tusenlapp eller to til?"

På høyttalere slutta kurven å bli brattere på rundt 6500 pr stk, og begynte å avta kraftig på ca 12500 pr stk.
På integrerte forsterkere slutta kurven å bli brattere når man runda ca 5500 kroner, og begynte å avta kraftig på mellom 8500 og 10000 kroner
Og idag så må man vel nesten legge til en 0 til føler jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Konsumprisindeksen tilsier en økning på ca 50-60%

Basert på hvordan jeg subjektivt opplever markedet i dag, vil jeg ta et grovt anslag og si at jeg føler at dagens nivå er:
Integrerte forsterkere: kurven bremser opp på rundt 9-10.000 kroner, avtar kraftig på ca 20K. Over 30K og over blir for spesielt interesserte.
Høyttalere: Her er det interessant. Høykvalitets entry-level er ca like dyrt som for 20 år siden. Kurven slutter etter min mening å bli brattere rundt 8000 pr stk, og begynner å avta kraftig når man har passert 15000 pr stk. Over 20.0000 pr stk blir for spesielt interesserte.

Dette er selvsagt ekstremt overfladiske og forenklede betraktninger, og bør på ingen måte anses som noe annet.
For min del tenker jeg at dette kan være en grei pekepinn å gi til en kollega som lurer på "hvor mye vil det egentlig koste å få et litt skikkelig bra anlegg, altså ikke sånn milliongreier altså, men bare noe som jeg kan føle er seriøst bra, sånn til vanlig stuebruk vettu, men sånn som jeg kan være skikkelig dritfornøyd med, og sånn at jeg vet at det skal mye penger til for å få noe som er åpenbart veldig mye bedre."
 
Topp Bunn