Høyttalere Hvor flater kurven ut?

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Prisene skyter i været for hifi for tiden. Skal ikke være rare forsterkeren før man bikker 30 000 kr.
80-90 000 kr for en forsterker er ikke så uhørt lengere, folk er nok villig til bla opp og bransjen presser prisene videre opp.
Tror det flater temmelig godt ut med komponenter som forsterkere og høyttalere om de koster over 90 000 kr.
Hvis komponenter til 80-90 000 ikke holder, så burde ikke problemet lenger ligge i anlegget men i akustikken i rommet.

For kilde komponenter burde nok ca 20-30 000 kr holde pr komponent.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Prisene skyter slett ikke i været. Det har tvert imot aldri vært mulig å få like god lydkvalitet for pengene som nå.

At flere og flere spekulerer i hvor mye man kan få kunder til å betale for et produkt som koster en brøkdel av utsalgsprisen å produsere, eller stadig kommer opp med nye metoder for å få folk til å kaste pengene sine etter teknologi som er fundamentalt utdatert for 40 år siden, er noe helt annet.

Når en kommer opp i det som virkelig kan kalles high end-produkter, betaler en i stor grad for særegenhet/eksklusivitet/design/utseende/finish, ikke nødvendigvis lydkvalitet.

Kjøleribber i kobber og forgylte knotter gjør absolutt ingenting for lyden, men det påvirker selvsagt prisen. To produkter kan i teorien ha ekstremt forskjellig utseende og pris, men identisk lyd.

HiFi-miljøet som helhet hadde vært mest tjent med å se bort fra pris når produkter vurderes opp mot hverandre.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Flater ut? Hva flater ut?

Stor forskjell på behovene man har etter hvilke muligheter man har. Mange er heldige om de har lurt seg til et lite kott i huset, mens de fleste må ta seg til takke med å dele et av husets felles oppholdsrom, mange igjen deler yttervegg med freman. For disse flater nok kurven raskt ut. Men straks man har full råderett over større areal begynne kravene og behovene å endres om lidenskapen er stor.

Hva tror du skal til for å fylle et 150kvm rom med 5 meter under taket med godlyd? Tror man virkelig noen skoesker på pidestall, lifestyle subber og noen kjipe kinarøramper gjør jobben?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.307
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Det er vel mange vurderingskriterier,
Byggkvalitet, design, brukervennlighet, fleksibilitet, lyd, lyd pr krone...
Akkurat når det gjelder det siste her er det vel greit å dra med seg prisen i betraktningen, er nok mange som er opptatt av lyd pr krone.
Godt poeng av Makkintosken, rimelig stor forskjell på hvor kurven flater ut med et rom på 15 m2 i forhold til 150 m2, to verdener egentlig.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Hva tror du skal til for å fylle et 150kvm rom med 5 meter under taket med godlyd? Tror man virkelig noen skoesker på pidestall, lifestyle subber og noen kjipe kinarøramper gjør jobben?
Etter å ha fyllt opp rommet med høyttalere så ender man vel uansett med ca. like stor plass til sofaen i de to rommene? :ROFLMAO:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Twood: Dette er tross alt ingen heksekunst, men det krever selvinnsikt av en annen verden å få til. Det er fullt mulig å få millionlyd ur av et anlegg til 250 000, men før du får til det, svar på følgende spørsmål:

- Hvem er jeg? Hva hører jeg på?
- Hva søker jeg av et system? Har jeg egne preferanser?
- Hvem leverer hva, og hvem kan hjelpe meg å finne det jeg søker?
- Bygger jeg systemet for kortere eller lengre tids eierskap? For å imponere nå, eller elske resten av livet?
- Trenger jeg egentlig høyttalere like store som kjøleskapet mitt? Hvor ligger de kvalitetene jeg egentlig verdsetter?
- Hvilke formater og bruksområder har jeg på systemet? Har jeg plass?
- HVEM bygger jeg systemet til?
😎
Deretter, husk at match er alfa og omega. 1+1+1 = 6😎 Helheten skal gå opp i en total hvis kombinatoriske kvaliteter er langt større enn summen av delene skulle tilsi. Hver og en del bidrar med sitt, stikkordet er systematisk synergi..
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
- Hvem er jeg? Hva hører jeg på?
- Hva søker jeg av et system? Har jeg egne preferanser?
- Hvem leverer hva, og hvem kan hjelpe meg å finne det jeg søker?
- Bygger jeg systemet for kortere eller lengre tids eierskap? For å imponere nå, eller elske resten av livet?
- Trenger jeg egentlig høyttalere like store som kjøleskapet mitt? Hvor ligger de kvalitetene jeg egentlig verdsetter?
- Hvilke formater og bruksområder har jeg på systemet? Har jeg plass?
- HVEM bygger jeg systemet
Ja til alt sammen.
Jeg bygger til meg, jeg, og meg selv.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Prisene skyter slett ikke i været. Det har tvert imot aldri vært mulig å få like god lydkvalitet for pengene som nå.

At flere og flere spekulerer i hvor mye man kan få kunder til å betale for et produkt som koster en brøkdel av utsalgsprisen å produsere, eller stadig kommer opp med nye metoder for å få folk til å kaste pengene sine etter teknologi som er fundamentalt utdatert for 40 år siden, er noe helt annet.

Når en kommer opp i det som virkelig kan kalles high end-produkter, betaler en i stor grad for særegenhet/eksklusivitet/design/utseende/finish, ikke nødvendigvis lydkvalitet.

Kjøleribber i kobber og forgylte knotter gjør absolutt ingenting for lyden, men det påvirker selvsagt prisen. To produkter kan i teorien ha ekstremt forskjellig utseende og pris, men identisk lyd.

HiFi-miljøet som helhet hadde vært mest tjent med å se bort fra pris når produkter vurderes opp mot hverandre.
Hva mener du er utdatert 40 år gammel teknologi? Vil man ha en boks med design som om en 8 åring har lagd det?

Mid-fi produkter, som f.eks integrerte forsterkere ala pioneer osv til ca 5000 kr er kanskje på stedset hvil prismessig. Innen mid-fi segmentet finner man jo mye bra, og sikkert mye bedre lyd enn får 10 år siden. Men det er bedre kvalitet å få. De dyrere forsterkerne er blitt enda dyrere enn før. Se på f.eks Yamaha a-s2200 i forhold til a-s2100, ett påslag på 10 000 kr på par år. Er nok mange grunner til generell prisøkning, folk er villige til å betale, dyrere å produsere, mer profitt til utsalgsteder osv.
Brukt prisene har også økt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja til alt sammen.
Jeg bygger til meg, jeg, og meg selv.
Det som er litt tankevekkende er:
Vi som driver med DIY bytter ikke så ofte, vi bare forbedrer det vi driver med.
Ser man seg rundt er dette ganske riktig, de jeg kjenner til i denne verden er det ganske riktig kontra de som kjøper ferdig.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det som er litt tankevekkende er:
Vi som driver med DIY bytter ikke så ofte, vi bare forbedrer det vi driver med.
Ser man seg rundt er dette ganske riktig, de jeg kjenner til i denne verden er det ganske riktig kontra de som kjøper ferdig.
Hva som er "riktig" må vel være opp til enhver å bestemme? Ikke alle som har de "gudegitte" evner til å skru, snekre eller konstruere ..Kanskje en prioriterer tiden sin annerledes enn å "forske" på haifai ? Siden "man ser seg rundt", hvor mange DIY er det ikke som starter på nytt og nytt? Folk har behov for "ulike" forbedringer uten at noen er noe bedre i sin utførelse enn noen andre.. Ja til mangfold, enkelt og greit.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Graks: Toppklasse Mid Fi er nedskalert High End. Produkter som ikke ville eksistert uten de produktene som setter standard, koster mer og definerer hva som faktisk et mulig dersom prisen spiller sistefiolin. Men topp mellomklasse er også det segmentet som skjerper produsentene aller mest, ettersom de må bevare mest mulig av kvalitetene fra referansen, gi minst mulig ved dørene og samtidig jobbe ekstremt godt med VFM- faktoren. Kryssmatchpotensial opp eller ned i prisklassene er da også en nøkkel, og har man den totaliteten på plass..happy days😊
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Det som er litt tankevekkende er:
Vi som driver med DIY bytter ikke så ofte, vi bare forbedrer det vi driver med.
Ser man seg rundt er dette ganske riktig, de jeg kjenner til i denne verden er det ganske riktig kontra de som kjøper ferdig.
Det stemmer i alle fall for min del. Jeg pleier å ha sånne store skifter på høyttalersida hvert 10. år omtrent.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det som er litt tankevekkende er:
Vi som driver med DIY bytter ikke så ofte, vi bare forbedrer det vi driver med.
Ser man seg rundt er dette ganske riktig, de jeg kjenner til i denne verden er det ganske riktig kontra de som kjøper ferdig.
Jeg sager og limer ofte.
Mest pga nysgjerrighet og fordi det er gøy å teste ut nye og egendesigna måter å få lyd på.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Graks: Toppklasse Mid Fi er nedskalert High End. Produkter som ikke ville eksistert uten de produktene som setter standard, koster mer og definerer hva som faktisk et mulig dersom prisen spiller sistefiolin. Men topp mellomklasse er også det segmentet som skjerper produsentene aller mest, ettersom de må bevare mest mulig av kvalitetene fra referansen, gi minst mulig ved dørene og samtidig jobbe ekstremt godt med VFM- faktoren. Kryssmatchpotensial opp eller ned i prisklassene er da også en nøkkel, og har man den totaliteten på plass..happy days😊
Ja, det finnes det mange eksempler på, men besparelsene skjer da ofte på material valg og andre billigere komponenter. Plastikk fantastikk er da ikke langt unna.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.307
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hva mener du er utdatert 40 år gammel teknologi? Vil man ha en boks med design som om en 8 åring har lagd det?

Mid-fi produkter, som f.eks integrerte forsterkere ala pioneer osv til ca 5000 kr er kanskje på stedset hvil prismessig. Innen mid-fi segmentet finner man jo mye bra, og sikkert mye bedre lyd enn får 10 år siden. Men det er bedre kvalitet å få. De dyrere forsterkerne er blitt enda dyrere enn før. Se på f.eks Yamaha a-s2200 i forhold til a-s2100, ett påslag på 10 000 kr på par år. Er nok mange grunner til generell prisøkning, folk er villige til å betale, dyrere å produsere, mer profitt til utsalgsteder osv.
Brukt prisene har også økt.
Du må se utviklingen av den norske krona + økte transportkostnader i lys av dette. Alle råvarekostnader har også økt, spesielt stålpriser har gått i taket. Gjelder sikkert aluminium og alt annet som også går inn i produksjonen av en forsterker.
Ikke veldig overraskende med prisstigning med andre ord og usikker på om det tas ut mer profitt hos forhandler. I bransjen jeg driver klare vi ikke hente inn økte råvarekostnader mot sluttbruker og bunnlinja får svi.

Brukt priser styres av etterspørsel. Skal ikke se bort i fra at mange pusler med lyd i disse korona tider.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Ja, markedet i alle ledd har økt sine priser. Markedet har hevet prisene siden det er stor etterspørsel. Tre og stål f.eks.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Finnes ikke ett DIY anlegg på dette forumet jeg drømmer om. Unntak: kreasjonene til @inselwind er lekre, men han er tross alt pro. Det meste ser ut som takras med lynnedslag i, inkludert mitt eget DIY makkverk.
Gir gass i dag😂 Det finnes jo flotte ting i DIY. Samtidig hvis en prøver ut en konstruksjon så er det kanskje lette å droppe finishen, i stede for å leke møbelsnekker x antall mnd. Mine fremtidige subber kommer heller ikke bli en blomst😬
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.598
Antall liker
14.511
Sted
Langesund
Finnes ikke ett DIY anlegg på dette forumet jeg drømmer om. Unntak: kreasjonene til @inselwind er lekre, men han er tross alt pro. Det meste ser ut som takras med lynnedslag i, inkludert mitt eget DIY makkverk.
Helt enig, drømmer heller ikke om et eneste av de andre DIY anleggene på forumet her. Drømmer vel ikke om så mye hifi i det store og hele lengre heller.
Mitt halvferdige forsøk gir masse glede i forhold til musikkgjengivelse - det er bra. Ser ikke ut som en million men låter som ti.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Personlig mener jeg at kurven i mitt oppsett bestemmes i stor grad av høytalerens match i mitt rom, elektronikk har selvfølgelig endel å si men ikke på lik linje med høytaleren
Prismessig er det vanskelig å sette ett tak fordi jeg har hatt høytalere til 20 k som har spillt bedre enn andre til 7 ganger prisen
Rent teknisk så mener jeg at du får kanskje mest for pengene opp til ca 20 k og etter det varierer det mye
Så har jeg også vært borte i utstyr som har vært enestående bra til både pris og lyd
Jc1 monoblokker hadde for meg x faktoren som gjorde at de var verdt den høye prisen
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Gir gass i dag😂
Sier det bare som jeg ser det. Mange fingernemme gutter rundt om, men synes vel mange snubler ved målstreken dessverre. Jeg kunne ønske jeg var flink nok til å bygge pent og hadde et ordentlig verksted, men akk, det blir for det meste klattverk. Derfor foretrekker jeg ferdigvarer.

Klart drømme er enkelt

 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Sier det bare som jeg ser det. Mange fingernemme gutter rundt om, men synes vel mange snubler ved målstreken dessverre. Jeg kunne ønske jeg var flink nok til å bygge pent og hadde et ordentlig verksted, men akk, det blir for det meste klattverk. Derfor foretrekker jeg ferdigvarer.

Klart drømme er enkelt

Er ikke helt uenig. Trår litt mere varsom jeg☺. For meg skal gjerne høyttalerne være et smykke i anlegget. Vil ikke si at mine ikke er mere enn helt grei. Som en gammel Volvo 240. Boxy but good😬 Har et snekkerverksted på jobb. Tenker at der går det an å få til noe gøy mens kånemor tror jeg jobber overtid🥳 Kremt….subber😄
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Hvis DIY utelukkende forbindes med vindskjeve kasser bygget med stikksag og frihåndsfresing sene lørdagskvelder, er det ikke så rart man styrer unna.

Det finnes mange kapable møbelsnekkerfirmaer i dette landet, blant dem flere som produserer høyttalerkabinetter rett som det er. Totalprisen på et godt DBO-prosjekt vil likevel havne langt under "butikk-high-end", nesten uansett hva slags komponenter en bruker.

Om ens HiFi-behov primært består av å teste forskjellig utstyr, taper en selvsagt mindre penger på å kjøpe brukt på Finn, og så selge det igjen til omtrent samme pris når en merker at det ikke var verdens beste likevel.

Om den enkeltes tid og penger brukes mest fornuftig på å planlegge og bygge ett par høyttalere, tilpasset sitt eget behov, eller årevis med å bære forskjellige produsenters universalløsninger inn og ut av lytterommet, kommer nok an på hvem du spør.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Til de som betviler snekkerkunnskapene sine, finnes det for byggesett som kan limes sammen på stuegulvet eller kjøkkenbordet, så det er ingen unnskyldning 😁
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.773
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Personlig mener jeg at kurven i mitt oppsett bestemmes i stor grad av høytalerens match i mitt rom, elektronikk har selvfølgelig endel å si men ikke på lik linje med høytaleren
Prismessig er det vanskelig å sette ett tak fordi jeg har hatt høytalere til 20 k som har spillt bedre enn andre til 7 ganger prisen
Rent teknisk så mener jeg at du får kanskje mest for pengene opp til ca 20 k og etter det varierer det mye
Så har jeg også vært borte i utstyr som har vært enestående bra til både pris og lyd
Jc1 monoblokker hadde for meg x faktoren som gjorde at de var verdt den høye prisen
Enig 👍🏻
Materialvalg og finish har jo også mye å si for prisen. En høyttaler til 20k i standard vinylfinish vil fort koste det dobbelte om kabinettet var i kryssfiner som er pusset og polert x antall ganger. Ja de ser garantert jævlig mye lekrere ut, men er lyden vesentlig bedre? Jeg har ikke svaret, men det kan være verdt å spørre seg (og teste)..

ps. dette var litt høye tanker og ikke ment som et spørsmål direkte til deg jokris
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hvis DIY utelukkende forbindes med vindskjeve kasser bygget med stikksag og frihåndsfresing sene lørdagskvelder, er det ikke så rart man styrer unna.
Tror ikke en kjeft her forbinder DIY med det og visse komponenter, slik som mer ambisiøse subber, rack etc er man nesten nødt til å bygge selv eller få hjelp av en med snekkerverksted og kunnskap.

Hva gjelder de som bærer inn og ut "universalløsninger" som du kaller det, er det en egen interesse for noen blant oss, men langt fra alle. Jeg har hatt tre sett velbygde høyttalere i løpet av 22 år og byttet kun mine 15 år gamle selvlimede Dynabel Euforia for 5 år siden grunnet endrede behov. De jeg har i grotta nå blir her i uoverskuelig fremtid.

Synes med rette at mange DIYere kan være stolte av skaperverkene sine, men synes de kan gi faen i å konstant tre sitt verdisyn ned over hodene på oss andre. Det er nemlig ikke alle som har lyst til å fylle huset med hjemmesløyd, uansett hvor vakkert og kosteffektivt det måtte være. Som sagt, for noen av oss er dette med DIY et nødvendig onde av forskjellige årsaker.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Hva mener du er utdatert 40 år gammel teknologi? Vil man ha en boks med design som om en 8 åring har lagd det?

Mid-fi produkter, som f.eks integrerte forsterkere ala pioneer osv til ca 5000 kr er kanskje på stedset hvil prismessig. Innen mid-fi segmentet finner man jo mye bra, og sikkert mye bedre lyd enn får 10 år siden. Men det er bedre kvalitet å få. De dyrere forsterkerne er blitt enda dyrere enn før. Se på f.eks Yamaha a-s2200 i forhold til a-s2100, ett påslag på 10 000 kr på par år. Er nok mange grunner til generell prisøkning, folk er villige til å betale, dyrere å produsere, mer profitt til utsalgsteder osv.
Brukt prisene har også økt.
"Vinyl", heter den utdaterte teknologien jeg tenkte på 😁 #brannfakkel

Forsterkerne har nok i hovedsak blitt dyrere fordi teknologien og ytelsen har blitt bedre, og funksjonene stadig flere, med diverse lisenser for både streaming og prosessering som må dekkes inn.

Blåser du derimot i alle de moderne funksjonene en integrert forsterker har, kan du få en ekstremt god forsterker til en veldig overkommelig pris, også i dag.

At folk generelt har mer betalingsvilje/-evne har nok kanskje også noe å si, men markedet har blitt mye mindre enn det en gang var. Før hadde "alle" et stereoanlegg, mens i dag har de fleste en blåtannhøyttaler (helst mono), og prioriterer som regel helt andre "luksusvarer" enn lyd.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Synes med rette at mange DIYere kan være stolte av skaperverkene sine, men synes de kan gi faen i å konstant tre sitt verdisyn ned over hodene på oss andre. Det er nemlig ikke alle som har lyst til å fylle huset med hjemmesløyd, uansett hvor vakkert og kosteffektivt det måtte være. Som sagt, for noen av oss er dette med DIY et nødvendig onde av forskjellige årsaker.
Jeg blir ikke helt klok på hvorvidt du elsker eller hater DIY, men jeg skjønner at du i alle fall får høyt blodtrykk av å lese om det. Det er notert 😁
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.430
Torget vurderinger
23
Finnes ikke ett kjøpeanlegg på dette forumet jeg drømmer om..
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.430
Torget vurderinger
23
Can't touch this... :cool:
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.066
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Vi har vel sporet kraftig av på denne tråden. For min det betyr også det estetiske en del. Så skjønner jeg godt at ikke alle bryr seg om det. Tenker egentlig ikke så mye over om anleggene her er kjøpeanlegg eller delvis eller komplett DIY. Synes bare det er kjekt å se hva andre driver med. Håper det blir muligheter for noe demoer hos noen av medlemmene her i sommer. Om. Det blir en DIY eller ikke betyr ingenting. Men en seriøs bassrigg hadde vært kjekt😅
 
Topp Bunn