Hvor god er Rega P5??

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har begynt å pusle med planer om å investere i ny vinylspiller. Jeg er smertelig klar over at kvalitet koster, og har sett særskilt på spillere som Avid Diva, Vpi Scout, og Rega P5. De to førstnevnte, har nylig vært omtalt ( om enn noe overfladisk, synes jeg! ) i "Fidelity". Rega P5 har jeg ikke lest mye om, men jeg fant en temmelig dyptgående sak i "Stereophile" om P5 og P7. Der fikk P5 meget god "dom". Jeg har ikke hørt noen av spillerne, men eldre Rega Planar-spillere har jeg lånt øret til. Det tilsynelatende minimalistiske og stilrene utseende tiltaler meg, og Rega er vel ikke akkurat kjent for å spille direkte stygt??

Noen som har erfaringer med noen av disse, som de vil dele med meg ( og andre..)??

??? ??? ??? ???

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.318
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kortversjonen:

P5 med Exact-pickupen og Regas veggstativ er en killerkombo. Om du ikke bor i trehus er IKEA Lack et perfekt underlag.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Valentino skrev:
Kortversjonen:

P5 med Exact-pickupen og Regas veggstativ er en killerkombo. Om du ikke bor i trehus er IKEA Lack et perfekt underlag.
Bor i trehus, men gulvet er dønn stabilt ( desverre hardt flisegulv, helt umulig rent akustisk sett, men et stort gulvteppe gjør susen! ). Bør man også gå for den eksterne strømforsyningen?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg har en P5 med Dynavector DV10x5 (det går forresten fint an å bruke mye dyrere pickuper i RB700-armen), og kan ikke si at jeg har noe som helst å klage på hverken med rock, jazz og klassisk. Den har fin rytmisk fremdrift og strukturert fremstilling av musikken. Dette er en musikkspiller, ikke et audiofilt verktøy. En annen fordel er jo brukervennligheten: Enkel å sette opp, og det tradisjonelle designet med støvlokk er både tiltalende og brukervennlig. Få med TT-PSU hvis du har mange 45-plater.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Bach_Man skrev:
Få med TT-PSU hvis du har mange 45-plater.
Ikke ei eneste...trengs ikke TT-PSU'en da? Mente han testeren i "Stereophile" påpeika at spilleren ble (enda ) mer stabil og helt fri for wow med den eksterne..?

Etter din beskrivelse, høres det ut som dette er en spiller jeg klart kan leve med. Er kvaliteten på komponentene ok? Motor, lager og arm? Rega er jo kjent for å lage saker med varighet..har jeg hørt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
TT-PSU løfter jo også lydvaliteten ja. Jeg kommer til å anskaffe en med tid og stunder.

Såvidt jeg kan se er byggekvaliteten meget god. Det er jo en Rega på godt og vondt. Altså ingen ekstravaganse og en meget enkel og solid konstruksjon som prøver å være så lett og stiv som mulig. Plinthet er av et stivere og lettere materiale enn P3, omgitt av en ramme som dessverre ikke dekker baksiden, en estetisk bommert. Støvlokket har helt enkle hengsler, men holder seg oppe i loddrett posisjon. Motoren er en 24V-sak som er tunet for å minimere vibrasjoner vha. en innbygget krets som bypasses om man bruker TT-PSU. Reimdrift med samme reim som Rega alltid har brukt. Patetllerkenen av tykt glass hviler på en subplatter av plast, som virker litt billig på en såpass dyr spiller. På P7 og P9 er den av metall. Armen er mer påkostet enn de rimelige Regaarmene, med bedre lagre, base og armfeste av rustfritt stål og en bedre kabel (som ikke kan skiftes uten å foreta et større kirugisk inngrep). Regaspillere er kjent for å vare i mange år, så kvaliteten bør du ikke bekymre deg over.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Men sett opp mot Avid Diva og Vpi Scout ( og kanskje noen andre? ), hva bør en stakkar velge? Alle tre har fått kjempegode omtaler. Arma på P5 omtales av enkelte som "vanskelig å stille optimalt". Er det høyden eller anti- skating som er vanskelig å få bra?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er det samme som alle Rega-armer, hvis du har noen erfaring med disse. Høyden må stilles med mellomleggsplater, og antiskating er en litt upresis tapp som trekkes inn og ut. Vha. en testplate kan antiskating stilles nøyaktig. Nåletrykket stilles ved skyve på motvekten til armen er i balanse og deretter skru på en knott med påtrykt skala som styrer en fjærbasert mekanisme. Her kan en nålevekt være til nytte for mer presis innstilling. Men som jeg sa, dette er ikke et audiofilt verktøy. Nevrotikerne som skal optimalisere alt mulig i n-te grad må finne seg et annet merke. Regaen er for de som vil spille plater og tenke minst mulig på spilleren.

Har ikke prøved de to andre spillerne, men konstaterer at de er kritikerroste. Med Avid spørs det vel hvilken arm man velger. Disse er vel også noe dyrere enn Regaen, og jeg ville vært troende tl å avvise dem bare pga. formfaktoren, jeg vil ikke ha noen skulpturell støvsamler. Hvis jeg skifter ut Regaen min blir det for en P9 eller LP12.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Bach_Man skrev:
... jeg vil ikke ha noen skulpturell støvsamler....
....som de fleste vil betakke seg for å slippe hushjelpen i nærheten av.... ;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.318
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...men på den annen side kan jo slike plasseres i en monter (til ca. 1500 kroner) som en annen tarantell...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja hvis platespilleren er et utstillingsobjekt er monter passende.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiofil....neppe! Ok, kanskje et snev...jeg liker å høre vakker musikk best mulig gjengitt i min egen stue. Noen designfreak er jeg ikke, så det må ikke være en tarantell-spiller. Noen liker skulpturer, noen liker å spille vinyl...og noen liker jaggu meg begge deler! Jeg synes at både Spacedeck'en, Gyrodec'en og Diva'en er pene å se på, men jeg er ikke ute etter en spiller som må justeres annahver dag. Jeg er ute etter en spiller som er kvalitetsmessig best mulig for prisen, og som spiller vinyl på en måte som står i forhold til resten av oppsettet. Jeg har ingen problem med å skille gode og mindre bra p.u'er på mitt nåværende oppsett...og da mener jeg hele linja, fra p.u til høyttalerne. En av de beste p.u.'ene jeg har hørt på min spiller, er Ortofon mc 15 Supreme, som jeg forøvrig også har hørt på en Rega Planar 25 ( tror jeg den het )..Jeg har en "over gjennomsnitt" cd-spiller som i tillegg til å spille vakker musikk, også er nådeløst avslørende med dårlige innspillinger. Dette gjør det mulig å sammenligne temmelig greitt, vinyl mot cd.

Jeg har forøvrig denne, helt feilfri og uten slark, og som forsåvidt spiller greit:

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1029199417&read&3&4

Betjeningsmessig er den noe av det enkleste i verden. Det er t.o.m. autolift / auto stopp på den. Jeg har tidligere i en egen tråd forsøkt å innhente opplysninger om denne, men det er tydeligvis ikke så mange der ute som har vært i gamet siden midt på -80tallet. Da ble disse solgt i "bøtter og spann", så det må da stå noen av disse bortstuet i kjellere og på loft...Noen der ute som vet hvordan er Rega'ene er sett i forhold til denne?

Topp Bunn