Hvor høyt spiller dere ?

Hvor høyt lydtrykk har du i lytteposisjon ved vanlig lytting

• Totalt antall stemmer
    18

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, hvor høyt lydtrykk har dere i lytteposisjon ved vanlig lytting?

Og hvis du har målt, hvilken type måleinstrument brukte du?

K

kbwh

Gjest
80-85 på gjennomsnittlig på klassisk musikk. Et par dB over det på rock og pop. 100dB peak på klassisk, 96-97dB på rock/pop. Målt med MLSSA trur eg det var.

Er dette off topic?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva var det han sa i "Bråkebeltet" på radioen?

"Det er passe høyt når det kjennes ut som noen heller varm kaffe i øra" dine.

Generelt tror jeg ikke at jeg spiller veldig høyt.

Jeg savner alternativet "aner ikke" og "sånn passe" (målt med ørene).

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
80-85 på gjennomsnittlig på klassisk musikk. Et par dB over det på rock og pop. 100dB peak på klassisk, 96-97dB på rock/pop. Målt med MLSSA trur eg det var.

Er dette off topic?
Nei, det er vel ikke off topic egentlig, jeg ble bare litt overrasket tidligere i kveld over hvor høyt lydtrykk jeg egentlig hadde, enda det egentlig ikke opplevdes slik.

Hadde bare en sånn sak fra Eltek til disposisjon så avlesingen ble altså ikke så nøyaktig, men jeg ble nysjerrig på opplevd lydtrykk vs faktisk lydtrykk.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva var det han sa i "Bråkebeltet" på radioen?

"Det er passe høyt når det kjennes ut som noen heller varm kaffe i øra" dine.

Generelt tror jeg ikke at jeg spiller veldig høyt.

Jeg savner alternativet "aner ikke" og "sånn passe" (målt med ørene).
Tatt til etterretning.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Endelig var det ett alternativ for meg også hehe. Har ikke måle utstyr gett.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.213
Sted
Østfold
Jeg savner alternativet: Jeg pleier å tilpasse lydnivået etter hva slags musikk jeg hører.

De som ikke gjør det går glipp av mye.

S

slowmotion

Gjest
ca 2,4 meter....

ehhh, sist jeg målte lå middelverdiene på ca 80dB ved
avspilling av komprimert populærmusikk.

Ved ordentlig musikk er det jo vanskelig å angi noe middelverdi.

;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
2
Tja, kommer an på så mangt det. Spiller høyere om kvelden når jeg frekventerer kjellerstua alene.

T

theStig

Gjest
Kommer an på det... Pop/rock/jazz spiller jeg normalt på 85 dB snitt. Peak er da fra 90-100 dB, alt etter dynamikken i musikken. Klassisk spiller jeg normalt på 102-103 dB peak, litt avhengig av opptak og type musikk her også.

Men ... sent på kvelden liker jeg å spille fet musikk (f.eks Steely Dan) på 105 dB snitt. DET ER HØYT!! Orker bare en låt på sånt nivå.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
må bare innrømme at jeg av og til spiller litt ( for) høyt.
jakr

T

theStig

Gjest
Må bare legge til at jeg er utrolig følsom for riktig nivå, spesielt på klassisk musikk. I går fant jeg ut at jeg ved en feiltagelse spilte Bach's Magnificat 2 dB over mitt prefererte nivå. Jeg synes anlegget låt drit, og skjønte ingenting.... inntil riktig nivå ble satt, og alt ble såre vel igjen.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Rundt 85 db og med peaker opp mot 95.
Selvfølgelig går dette mye på dagsform og musikk som spilles,men det er stort sett der jeg lander med favoritt-cd`ene mine.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Jeg savner alternativet: Jeg pleier å tilpasse lydnivået etter hva slags musikk jeg hører.

De som ikke gjør det går glipp av mye.
Så smart..................

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Morsomt at det var en tråd om dette. Målte faktisk idag uten å ha sett denne tråden, vurderte faktisk å lage en liknede en.

Jeg ble i motsettning til trådstarter overasket av hvor lavt jeg spiller. Det avhenger selvfølgelig av musikken som blir spilt. Hadde peak på 79db når jeg målte idag så det ligger vel mellom 70-80db vanligvis.

V

villov

Gjest
Liker å spille med så lite volum som mulig og samtidig høre alle frekvenser og detaljer i musikken.

T

theStig

Gjest
Jeg synes at klassisk musikk bør spilles på "riktig" nivå, altså på et nivå som tilsvarer ca. det man ville opplevd i levende live. Et riktig nivå hjelper betydelig på illusjonen synes jeg. For høyt bli masete, for lavt blir kjedelig. Men hva er riktig nivå? Det er vanskelig å si.. men det hjelper en del å ha hørt mye akustisk musikk live, da får man en feeling av hva som er noenlunde riktig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.143
Torget vurderinger
0
Tilpasser til musikksjanger og dagsform / humør. Det skal da være en nytelse. dB konkurranse gidder i allefall ikke jeg å delta i ! :-/

Dessuten er jeg litt hysterisk når det gjelder risiko for hørselsskader. Bruker ALLTID hørselvern når jeg jobber med maskiner så jeg ser ikke meningen med å blåse ut ørene med HiFi anlegget. :p

S

slowmotion

Gjest
Jeg synes at klassisk musikk bør spilles på "riktig" nivå, altså på et nivå som tilsvarer ca. det man ville opplevd i levende live. Et riktig nivå hjelper betydelig på illusjonen synes jeg. For høyt bli masete, for lavt blir kjedelig. Men hva er riktig nivå? Det er vanskelig å si.. men det hjelper en del å ha hørt mye akustisk musikk live, da får man en feeling av hva som er noenlunde riktig.
"Riktig nivå" når det gjelder klassisk er kanskje også veldig avhengig av
anlegget, rommet og slike ting?
Jeg tror ikke man kan måle seg frem til riktig nivå med en decibelmåler.
Hvis man sitter i konserthallen med en støymåler, noterer nivået, og så spiller av et tilsvarende verk på anlegget hjemme ved det samme nivået, så vil det rent subjektivt sannsynligvis ikke føles som nivået er det samme.

;)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Riktig lydnivå er jo rett rundt 11 når det spilles god drivende rock ;D

eller, som Øssa'en sa:
stereoen går på mer enn max, det skriker i horn og bass og sax

...det er jo antakelig viktig å bo med litt avstand til naboene...

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.286
Torget vurderinger
14
Jeg spiller normalt på mellom 60 og 65 db.
Bor midt i skauen og her er det stille.
Hører mange timer på anlegget hver dag.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.524
Torget vurderinger
1
Man må gjerne over 90dB for å "kjenne" musikken på kroppen, noe jeg bruker ved aktiv lytting. Når det står som bakgrunns radio så blir det gjerne på 70-80dB. Man får ikke veldig lyst til å headbange på 60dB...

Topp Bunn