Hvor kjøper man byggesett for rørforsterkere

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Vinterens mørke kvelder står for døren, og tiden er inne for å fullføre en mangeårig drøm:
Jeg planlegger å bygge rørforsterkere, både pre og effekt, til bruk i HiFi sammenheng.
Kan dere anbefale webbutikker som både er pålitelige, og har god kvalitet. England, Kina, Hong Kong, etc ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.988
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvorfor ikke kjøpe lokalt? Et norskutviklet byggesett er nå klart. En Single Ended som spiller fantastisk. Ikke tilgjengelig fra noen web butikk, men en telefon til Motron (32752150) er vel like enkelt?

Bildet viser en nesten ferdig 3D modell. Flere bilder fra prosjektet finnes i tråden "Motron's SET" her på DIY.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Spennende. Har du mer info om denne forsterkeren.
Specs, bilder ferdig montert, o.l.

Kommer en forforsterker også etterhvert?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.988
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er veldig enkelt med deler til et EL34 prosjekt her også. Forsterkeren er en Push Pull type som kan bygges med EL34 eventuelt KT88. Effekt fra 30 watt til 60 watt. Størrelse / effekt bestemmes av valgte rør og transformatorer.

På bildet en versjon med 2 x EL34 og mer enn 40 watt ut i hver kanal. Alle deler til denne er levert av MOTRON. Også instrumentene! Skjema, komponentliste og deler (ex chassis) kan leveres. Jeg holder på med underlag til tre forskjelige utgaver av denne forsterkeren. Chassis er svært enkelt. Aluminiumsplate som hviler på tre U-profiler.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Audioaktøren har integrerte kit som begynner på priser under 5000 kroner.  Men separate pre/power-løsninger blir dyrt med kit derfra.  Kitene er av merke Stoetkit.
http://www.audioakt.no/
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Arnold/ Demostenes har også hatt forskjellig på trappene en tid nå.
Ring Arnold og hør.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Det er veldig enkelt med deler til et EL34 prosjekt her også. Forsterkeren er en Push Pull type som kan bygges med EL34 eventuelt KT88. Effekt fra 30 watt til 60 watt. Størrelse / effekt bestemmes av valgte rør og transformatorer.
Vet du, av og til provoserer du meg. Når du kommer med halvtekniske beskrivelser bør de være etterrettelige og 100% korrekte (som du selv skrev en plass til K. Vadseth).

For å bringe det hele litt ned på jorden: Forsterkeren din er stort sett en Mullard 5-20 klone (det var det i alle fall sist vi snakket sammen i Horten), en forsterker som i sin tid ble oppgitt til 2x20 watt. At du får 2x40w ut av den før klipping bør ikke komme som noen overraskelse. Mullard fikk også mer enn 20 watt ut av 5-20, men var konservativ med å snakke om det. Vel, øker du anodespenningen til godt over 400v så har du dine 40 watt.

Det er egentlig ikke det jeg reagerer på. Det er mer utsagnet som går på KT88. Nei, det er ikke bare å plugge inn et sett KT88 og håpe på at du får doblet effekten.
La oss gjøre en liten øvelse som kan bidra til å øke forståelsen innenfor rørteknologi: Siden 5-20 har en (ECC83) LTP fasevender, la oss se om dette trinnet holder mål for KT88.
Hvis du regner på det, hvor mye trenger et sett KT88 for full drive, og hvor mye er det mulig å dra ut av 5-20s LTP med rimelig grad av forvrenging?

Jeg ønsker faktisk at du begrunner dine påstander med tekniske analyser.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Ein Vellemann 4040. Kjempelyd. Spesielt i bassen.
Spesielt i bassen? :p
Tja, vet du hvilke triks Velleman har gjort i bassen?
Nei? -- tenkte meg det, ja.

Først av alt: open loop respons kneler ved ca 30Hz i den opprinnelige konstruksjonen, og resten er opp til NFB å rette på.
Det er muligens god latin når du ikke har fasemarginene på din side, men i utgangspunktet er dette bad engineering!

Et annet ankepunkt er split load fasevenderen, som mangler headroom. Et fullstendig feil valg til 4xEL34.

Og siden vi snakker om K4040, hvem andre ville valgt å undermate ECC82 til de grader enn Velleman gjør i inngangstrinnet?

Alt i alt: veldig mye å rette på.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.988
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vet du, av og til provoserer du meg. Når du kommer med halvtekniske beskrivelser bør de være etterrettelige og 100% korrekte (som du selv skrev en plass til K. Vadseth).

For å bringe det hele litt ned på jorden: Forsterkeren din er stort sett en Mullard 5-20 klone (det var det i alle fall sist vi snakket sammen i Horten), en forsterker som i sin tid ble oppgitt til 2x20 watt. At du får 2x40w ut av den før klipping bør ikke komme som noen overraskelse. Mullard fikk også mer enn 20 watt ut av 5-20, men var konservativ med å snakke om det. Vel, øker du anodespenningen til godt over 400v så har du dine 40 watt.

Det er egentlig ikke det jeg reagerer på. Det er mer utsagnet som går på KT88. Nei, det er ikke bare å plugge inn et sett KT88 og håpe på at du får doblet effekten.
La oss gjøre en liten øvelse som kan bidra til å øke forståelsen innenfor rørteknologi: Siden 5-20 har en (ECC83) LTP fasevender, la oss se om dette trinnet holder mål for KT88.
Hvis du regner på det, hvor mye trenger et sett KT88 for full drive, og hvor mye er det mulig å dra ut av 5-20s LTP med rimelig grad av forvrenging?

Jeg ønsker faktisk at du begrunner dine påstander med tekniske analyser.
Hei Jan! Og alle andre som følger med.
Skal se om jeg kan ta dette i riktig rekkefølge.......
Med enkelt siktet jeg til deler. Altså det som er nødvendig for å bygge den forsterkeren jeg har. Lett å skaffe alt som trengs. Så skrev jeg faktisk at utgangseffekten bestemmes av hvilke rør og transformatorer som velges. Jeg sa ikke at det bare var å sette inn KT88 for å få 60 watt. Men må jeg dokumentere dette? De som er godt inne i temaet (som deg bl.a.) skjønner dette utmerket. Med hensyn til meg selv så får jeg være så beskjeden å si at jeg har litt peiling. Joda. Mullard 5-20 har vært lest for det meste av PP forsterkere siden den ble konstruert. Ikke alt, men mye altså. Jeg kan derfor ikke skryte på meg at jeg har gjort noe nytt. Men jeg har hatt stor glede av å bygge den og gleder meg hver gang jeg spiller musikk gjennom den. Og bidrar gjerne om noen trenger hjelp til å bygge noe tilsvarende. Det var det jeg mente med min innledning. Enkelt mekanisk. Enkelt å skaffe deler. Og litt fleksibelt med hensyn til hvilken effekt en ønsker, hvilke rør en vil bruke, etc. Men jeg har aldri ment eller sagt at det bare er å sett inn kraftigere rør for å oppnå høyere utgangseffekt.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ella med EL34 eller KT88 er vel et interessant kit?

http://www.triode-systems.com/modules/tinycontent/index.php?id=2

Koster omtrent som Motron's SET (vel 6000 med frakt+moms). Noen her har vel denne allerede ?

Kan denne være bra for oss som ikke har de ideelle høyttalere for en SET?
Den nye Ella er utrolig bra. P2P oppkobling, gjør at man slipper printbrett i signalveien. Selv bruker jeg Ella med KT88 -rør.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Ja, jeg sjekket Bottlehead, og fant at:
To Our Customers Outside the U.S   - at this time Paramour is available for 120VAC mains only
Det er da ikke noe problem, 230/115 V overgangstrafo fås kjøpt hos Clas Ohlson og hoes Elfa. PASS PÅ Å FÅ RIKTIG VA!!!

Sleiven
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.173
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei Oddgeir
Støtter forslaget om Ella fra diyhifisupply. Tror ikke du får mer eller bedre lyd for pengene noe annet sted.
De har eget forum og meget god oppfølging.
100% sikkert å handle derfra!
Mvh
Morten
 
T

timc

Gjest
Hei!

Har vært med å montert sammen en Ella. Denne forsterkeren lyder meget bra til prisen. Det du må være obs på er at det er noen småfeil i byggebeskrivelsen. De korrekte tegningene ligger på Diyhifisupply sitt forum.

Bør ta 2 kvelder å sette sammen dersom du er uerfaren.

Mvh
 
Topp Bunn