hvor langt børjeg dra det....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvor langt kan jeg dra det?for å få det beste ut av min vpi scout/dv20-x.må jeg ha ett fullgodt riiatrinn,jeg har akkurat kjøpt jasmin lp2SE...og har tideligere hatt copland rørriia med toraugeh mc forsterker...syntes det mangler litt i jasmin her og der,og mht prisen,spør j dere,hvor langt må jeg opp i pris,å hva bør jeg lete etter når dette trinnet ikke oppfyller mine krav..lyst,Jeg spør fordi denne komboen uavhengig av riia,bør levere varene langt!bedre enn min cd spiller vincent cd-6...det gjør den ikke!

riggen har en pris med dagens riiakombo på nesten 30k altså 3ggr dyrere enn cd spillern...å så bra er jaggu ikke den spillern gitt,at jeg syntes den bør bli forbigått av vinylriggen...jeg syntes riggen spillte bedre med coplands rørriia,den kunne ikke benyttes fordi jeg har bytta forsterkersett,å denne var integrert i forsterkern,da kom valgets kval....elle melle tråden kom opp,valget falt på ett enkelt kjøp..jasmin riia hos Duet gutta,som forøvrig leverte varene med knallservice...jeg har gitt trinnet 2 uker kontiuerlig strøm...enda syntes jeg det funker dårlig.....riiaen koster 10k....asr ble vurdert,men ikke prøvd.

hvor skal jeg begynne å lete nå? kan det være at riiaen er missmatch med akkurat min pu? den har gain just,og jeg har prøvd alle innstillinger..

Takker for seriøse innspill,her står det en god del penger på spill...så en masse synsing om saker en ikke har greie på,ønsker jeg strengt tatt ikke!

Mvh Espen Saatvedt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har diverre ikkje høyrt Jasminen, så eg veit ikkje utan vidare kva du "manglar".
DV20 er ein glimrande pickup som passar veldig godt på JMW9-armen og Scout-variantane, så eg er einig i utgangspunktet ditt om at riaaen er "skurken".

Copland sin CTA 305 (var det denne du hadde?) har ein utmerka riaa, som eg samanlikna med min ARC SP 10. Så lenge du har hi-output-pickup, skulle det vere ein glimrande match, og eg kan tenkje meg du vart litt bortskjemt med dette...(andre Copland-riaagreier har eg ikkje hatt på heimlån, men dei er nok i same lydfilosofiske gate?)

For å finne ut av dette, er det ingen veg utanom å prøve ting på heimlån.
Dynavector passar godt saman med svært mange riaatrinn, så direkte mismatch med Jasmin høyrest litt merkeleg ut, iallfall om du har hi-outpututgåva. Ein stad å starte kan vere å prøve Dynavector sin eigen riaa? Eg har ikkje prøvd denne sjølv, men matchinga bør vere svært god, sjølv om det sjølvsagt må vere meir å hente høgre oppe i prisnivåa.
Eg likar personleg veldig godt matchinga mellom ARC og Dynavector, så du kunne kanskje prøvd noko derifrå?. Snakkar du med Snapa kunne du også kanskje få demonstrert Rogue-forsterkarane. Dei som er integrerte i forforsterkarane er utmerka til DV 10 og 20. Dessutan er der eit eige riaa-trinn eg ikkje har fått prøvd ut så langt.
Nokre brukar Electrocompaniet og DV 20, og er godt fornøgde (men eg tykkjer noko manglar der, sånn personleg).
Går du VELDIG opp i pris, er eg heilt sikker på at DV sine pickupar klarar seg godt saman med Cary. Har ein slik riaa til utprøving no, men desse kostar meir enn riggen din elles...
Du får ha lukke til!

B

break_out

Gjest
Ingenting feil med å ha en ”bedre” riaa dersom du har tenkt å satse vider på vinylen. Virker på meg som om det er mange med fine vinylrigger men ingen riaa som står i stil... Jeg gikk selv i denne fellen og misstenker at jeg har gått glipp av endel i mine oppgraderinger på spillersiden grunnet dette. Jeg hadde helt klart kjøpt meg et fint brukt for å få mest for pengene. Som med mange andre ting i denne hobbyen så får en som en betaler. Jeg har selv en Herron riaa som er meget bra etter mitt hode, men denne er skjelden å se på bruktbørsen.

Lykke til i søken, og har du mulighet så kan en jo låne hjem for test.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Det er for ordens skyld ingenting å hente på ytterligere fininnstilling og valg underlag og plassering?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,jeg har forøvrig en low output,som brutkes sammen med thor hauge mc forsterker,det hele var tyst som graven...noe jasminen er også...Mulig jeg var bortskjemt m copland riiaen..

en riia som koster mer enn riggen,kan være interessat,men da må uttellingen sitte som ett skudd....ev hjemlån av nytt brukt må kunne arrangeres.

graham slee/+ elevator er nevnt i flere sammenhenger her inne...er det sånn at importøren låner ut for test noen dager? hvem solgte disse?er det rca imellom på dette.

Ellers har jeg mailet med Steen Thorhauge,med mulighet for forsendelse av ett nytt sett derfra....nå skal jeg jammen ikke forhaste meg denne gangen..

Når det gjelder gainjusteringen på jasmin trinnet,er det 4 trinn på et ratt,for meg så høres det ut som om det kun blir mer fylde og ikke forskjell i volumet med å vri på dette rattet,jeg har forøvrig havnet på 250 ohm....det som er rart,er at det er nesten ikke forskjell i lyden,ved å dreie på rattet..kan det være at det er noe galt med trinnet kanskje??hva sier de vise menn.....Arve,parelius,fosse.....og dere andre.....Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Paal Iksom skrev:
Det er for ordens skyld ingenting å hente på ytterligere fininnstilling og valg underlag og plassering?
Jeg opplever lyyden som noe laidback i forhold til det andre trinnet...nå skal det sies at puen har gått ca 90-100 timer,men jeg merket den kom seg opp etter #DYKKET# mellom 10-50 timer.

Testa alle innstillinger,men forundrer meg over at det nesten ikke er merkbar forskjell mellom lastene på trinnet. :-X

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
ixos_76 skrev:
Paal Iksom skrev:
Testa alle innstillinger,men forundrer meg over at det nesten ikke er merkbar forskjell mellom lastene på trinnet. :-X
Hva med vekt/vta og alle disse tingene jeg ikke husker navnet på?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Pickupen er satt opp av Planet Snapa,han var meget nøye,så jeg tviler på at det er der det ligger.....

Noen som har en god mc riia å komme med kanskje? asr..graham slee,eller noe i den duren.. ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.741
Torget vurderinger
27
Hva er det du savner ved kombinasjonen din idag? Hva gjør cd-spilleren din som ikke platespilleren gjør?
Hvor stor forskjell du opplever ved endret impedanse kan variere fra pickup til pickup. Det er ikke uvanlig at dette er mindre forskjeller. Hvilke verdier på impedanse er det du har testet med?

Mange spørsmål og få svar her.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Høres nesten ut som Copland CTA-301 med Thorhauge stepup er veien å gå for deg, Espen.?
Veldig kjedelig å lese at du ikke har kommet i mål med det du har nå, når det var så utrolig bra med Copland CTA-402 med Thorhauge stepup :-\
Da blir jo PV-10 overflødig igjen, den som du er så fornøyd med.!
Jaggu ikke lett dette her :-[

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg henger meg på den velformulerte Hr. Fosse her. Hva savner du? Er det kun det at Jasmine oppleves som mer laidback? Kanskje du trenger mere driv? Dynavectorelementene er jo ikke nødvendigvis tilbakelente, men kanskje dette handler om at akkurat den kombinasjonen du nå sitter på bare har en litt annen signatur enn du er på jakt etter? Hva opplevde du som bedre ved Copland? Rom, perspektiv, bass, diskant..eller rett og slett bare helheten? Graham Slee-kombinasjonen vet jeg har rytme og driv i bøttevis, enormt stort lydbilde og masser av detaljer uten å være påtrengende, så det kan vel være noe å prøve, i alle fall..

Ellers kan jeg ikke helt fri meg fra tanken om at noe må være galt et sted. Vinylriggen din burde gruse CD-spilleren din totalt, rett og slett.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
graham slee/+ elevator er nevnt i flere sammenhenger her inne...er det sånn at importøren låner ut for test noen dager? hvem solgte disse?er det rca imellom på dette.
han Pål på Stereolab er veldig grei på utlån. bare å sende en mail eller ringe han det. lånte Gramp Amp 1 og 2 av han i en måned jeg (fordi han mente at de ikke var så bra som de før de hadde stått på i 2-3 uker i strekk).. ålreite RIAA'er det, men så fikk jeg ikke råd desverre.. :-[ ;D

Gram Amp 2 låt ihvertfall ganske "groovy" syntes jeg. ikke så veldig detaljert da men. :)

PS: du bør dra det så langt lommebok og prioriteringer tillater synes jeg. ;)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.486
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Har kjøpt en Lehmann Black Box Se
fantastisk bra riaa på alla parametrer spesielt bassen
Rekomenderas ;D. bor du i nærheten av Oslo, i så fall lytte muligheter ev lån.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.741
Torget vurderinger
27
Tror jeg har stilt spørsmålet i annen tråd tidligere, men kan ikke minnes å ha fått svar(?). Hva opplevde du som problematisk med den lånte Dynavector-riaaen? Her skulle man jo forvente en god match.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
For å nevne noe...

Conrad jonson er langt i fra overflødig Kjell ;)

Syntes det mangler en del i dynamikken i mellomregisteret,dette virket?bedre med annen riaa+ step før(men det var en annen amp å da...

Cd på blokkene,og cj pre.låter mildt sagt veeeldig fint på rf-82..kanonmatch,som ble anskaffet,etter råd fra impulse for en kort tid tilbake,da jeg hadde lyst til å prøve set....

Det er noe i mellomregisteret jeg syntes jeg ikke får til med jhasminen,...jeg syntes at en rigg i denne prisklassen,bør det være potensiale for å kunne overgå cd spiller til 10 k...(som slettes ikke spiller dårlig),men altså,jeg sitter å lytter,med akkurat den samme riggen jeg hadde før,å syntes det er lite dynamikk,spillern(scout) spiller dynamisk som fy den,på de andre trinnet jeg har(stepupen har jeg ikke lengere)..

det jeg syntes er dumt,er å sitte med en sånn rigg,å ikke være helt fornøyd,etter en ny riiainnvestering,så lenge JEG syntes det låt bedre med annen riia,bør jeg kanskje bytte,levere inn igjen,selge,å prøve en annen vei å gå på riiasiden,det skal være gøy å spille vinyl,derfor så sier jeg det jeg sier,men akkurat nå,har jeg lyst til å kjøpe en rørriia+ mc forsterker,for å prøve om det kan bli noe bedre med det...dere som har greie på dette,jeg tar gjerne imot hjelp,så hvis en eller annen har lyst til å høre,så ring gjerne å ta turen,jeg holder tak ved Norges varemesse....takker for innspill

Topp Bunn