ingen kabel -ingen lydSkink_123 skrev:Har lurt litt på hvor mye ledningen mellom stift og RIAA har å si for lyden.
Kjør debatt!
Hehe, en nål gjør vel susen alene?mteinum skrev:ingen kabel -ingen lydSkink_123 skrev:Har lurt litt på hvor mye ledningen mellom stift og RIAA har å si for lyden.
Kjør debatt!![]()
Endelig en som kaller en kabel for en kabel!mteinum skrev:ingen kabel -ingen lydSkink_123 skrev:Har lurt litt på hvor mye ledningen mellom stift og RIAA har å si for lyden.
Kjør debatt!![]()
Det kan jo tenkes at det var alt du hørte...Skink_123 skrev:men var jo og en annen pick up på den![]()
Har egentlig ikke tenkt så mye på det.Bx skrev:Til dere som kan dette med små kjøretøyer med dyrebar last (pick-up'er)
Hva slags krav er det til impedansetilpasning?
Det er eg heilt einig i. Skilnadar i kablinga her har ofte så store utslag at du med ein gong, og heilt utan å måtte reflektere, høyrer kva som er best. Kablar lenger bak i kjeden er det langt vanskelegare å detektere. Dessutan er det slik at kabelval og pickup heng sterkt saman. MM-pickupar skal levere i 47 kOhm nesten utan unntak, medan MC kan variere frå 3 Ohm heilt opp til det same som MM. Kabelen er ein del av dette også.Bx skrev:Dette må vel være den kabelen i anlegger som har størst lydmessig innflytelse av alle kabler.
Nå skal det sies at du får mer enn en ledningsstump for mellomlegget, Eros. På Signature er den delen av armrøret nærmest armbasen forsterket med en stålhylse. Den har høyere effektiv masse (ca. 2 gram). Det er et 'trau' for demping med silikonolje i armbasen, og tilsvarende 'flottør' på armrøret. Armene er så forskjellige at det nok vil være umulig å isolere eventuell forskjell i kablene. Jeg har Signature selv, og har sett SSM's tidligere standardutgave. Jeg tror ikke en gang armrørene kan brukes om hverandre.ErosLoveking skrev:Ok så er jeg litt flåkjefta, men har faktisk et vinylrigg litt over gjennomsnittet, og dum som jeg er så stiller jeg spørsmålstegn ved mitt eget valg av "Signature arm", dvs bestykket med noen "Nordost-greier" som jeg sier.(har to stykker faktisk)
Skulle vært moro å hatt et standard armrør og sammenlignet med. Tviler sterkt på at jeg ville hørt supersoniske megaforskjeller, noe som ville vært riktig kotyme i visse kretser.
Nå legger jeg på røret for denne tråden, og fordyper meg heller i noen plater, langt mer gøy!
Og til info, har noe kimber-greier til noen tusenlapper for halvmeteren mellom spiller og RIAA ,og videre til pre. Gir litt ro i sjelen for hifinoiaen det.
Trådstarter sier: Kjør debatt.btolli skrev:Denne tråden (i alle fall frem til nå) er et eksempel på hvordan noen ødelegger enhver mulighet for saklig utveksling av meninger, Jeg regner med at trådstarter har et ønske om svar svar på sitt spørsmål, og ikke bare "morsomme"(?) kommentarer!
Dersom du går frå ein lang, mismatcha signalkabel mellom arm og riaa til noko meir passande, vil du nok merke skilnaden til det betre.ansepe74 skrev:Ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd...
Men, å bytte ut kabelen til PU vil garantert ikke noen merkbare forbedringer.
Uansett så er det sånn at hvis man vil oppnå god lyd så er det ikke rom for kompromisser..
Bør være massive ledere. Jo større kvadrat jo bedre ;DRudi skrev:Selv kabelstumpen mellom pickup og pickuphus (2-3cm lengde) har stor betydning for det endelige resultat.
lark skrev:Bør være massive ledere. Jo større kvadrat jo bedre ;DRudi skrev:Selv kabelstumpen mellom pickup og pickuphus (2-3cm lengde) har stor betydning for det endelige resultat.
Kødda ;D Etter min erfaring er reine kontakter/pinner i begge ender mye viktigere enn selve kabelstumpen. Og kontaktene skal gå treeeeegt inn på pinnene. Det er vel neppe noe annet sted i signalveien at det er viktigere med god kontakt enn fra pickup til RIAA. Tråden fra spolene i en MC-pickup som er loddet fast til pickup-terminalene, er forresten ikke tykkere enn et menneskehår. Hva er mest sannsynlig? Ville det forbedre eller forringe lydkvaliteten dersom disse ble forlenget frem til pinnene i headshellet?Rudi skrev:lark skrev:Bør være massive ledere. Jo større kvadrat jo bedre ;DRudi skrev:Selv kabelstumpen mellom pickup og pickuphus (2-3cm lengde) har stor betydning for det endelige resultat.
Mulig det funker for deg, men for resten av verden...... neppe.