Hvor mye betyr ledningsstumpen mellom stiften og RIAA?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har lurt litt på hvor mye ledningen mellom stift og RIAA har å si for lyden.

Kjør debatt!

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Det er det vanskelig å si noe presist om!
Likevel: En arm har selvsagt så gode kabler som produsenten synes er nødvendig. En kostbar arm har bedre internkabling enn en billig arm. Det er mao. ikke lett å hente mye på kabelbytte i armrøret hvis en kan stole på at produsentene vet hva de gjør! Noen mener det er litt å hente ved å bytte kabler, mens andre er skeptiske. Noen åpenbar stor hørbar forskjell tror jeg ikke noe på!
Det er kanskje annerledes med kabel fra arm til Riaa, her blir det vel noe av den samme problematikken som kabler forøvrig. Her er også meningene mange, noen mener det er mye å hente, andre mener en "standardkabel" gjør jobben.
Kanskje er konklusjonen at du ved å bytte kabler kan hente noen få prosent lydforbedring, eller kanskje heller lydforandring?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Armen min er kablet med noe Nordost-greier, og det skal vistnok være meget fantastisk. Kostet ihvertfall en god slump ekstra. Om det "høres", tja si det, har mer tro på PU´ene. ::) ::) ::)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Planen er jo å bytte ut den platespilleren jeg spiller på nå. Sammenligna bare for moro skyld kabelen på min mot en skikkelig rega, og regaen hadde tykkere kabel. Prøvde spilleren og på anlegget, og den låt på en måte fetere, men var jo og en annen pick up på den :)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.116
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:

Kjør debatt!
ingen kabel -ingen lyd :p

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
mteinum skrev:
Skink_123 skrev:

Kjør debatt!
ingen kabel -ingen lyd :p
Endelig en som kaller en kabel for en kabel!
Tør du kjøre denne i kabel-forum også?
Syns sånt er gøy, jeg. :-X

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.116
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Tja... jeg hører iallefall forskjell på ingen kabel vs. kabel. ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Dette må vel være den kabelen i anlegger som har størst lydmessig innflytelse av alle kabler.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Denne tråden (i alle fall frem til nå) er et eksempel på hvordan noen ødelegger enhver mulighet for saklig utveksling av meninger, Jeg regner med at trådstarter har et ønske om svar svar på sitt spørsmål, og ikke bare "morsomme"(?) kommentarer!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Så har du jo alle muligheter til å heve standarden i debatten.

Men det er kanske enklere å refse andre enn å komme med noe konstruktivt selv?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det viktigste er at den er myk og fleksibel, så den ikke hindrer armen i å gjøre jobben sin. Også bør den være veldig godt skjerma utenfor armrøret, siden det er såpass svake signaler som går der (og evt innstrålt støy da vil merkes sterkere). :)

Skink_123 skrev:
men var jo og en annen pick up på den :)
Det kan jo tenkes at det var alt du hørte... ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ok så er jeg litt flåkjefta, men har faktisk et vinylrigg litt over gjennomsnittet, og dum som jeg er så stiller jeg spørsmålstegn ved mitt eget valg av "Signature arm", dvs bestykket med noen "Nordost-greier" som jeg sier.(har to stykker faktisk)
Skulle vært moro å hatt et standard armrør og sammenlignet med. Tviler sterkt på at jeg ville hørt supersoniske megaforskjeller, noe som ville vært riktig kotyme i visse kretser.
Nå legger jeg på røret for denne tråden, og fordyper meg heller i noen plater, langt mer gøy!

Og til info, har noe kimber-greier til noen tusenlapper for halvmeteren mellom spiller og RIAA ,og videre til pre. Gir litt ro i sjelen for hifinoiaen det.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Til "Bx": Les hele tråden!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Til dere som kan dette med små kjøretøyer med dyrebar last (pick-up'er)

Hva slags krav er det til impedansetilpasning?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Bx skrev:
Til dere som kan dette med små kjøretøyer med dyrebar last (pick-up'er)

Hva slags krav er det til impedansetilpasning?
Har egentlig ikke tenkt så mye på det.
Min RIAA, dvs Ear 324, jobber som et uvær. Impedanse har på en måte aldri vært et spørsmål, hvis du skjønner.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Nei. Jeg gjør ikke det. Kan lite om pickuper. Men jeg har dog inntrykk av at pickupuper og mikrofoner - i likhet med de transducerne vi snakker mest om her på HFS - er ganske så følsomme for impedans.

Men det kommer helt sikkert på inngangsimpedansen i RIAA-trinnet. Hva slags impedanse er det forresten i en pickup?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
match/mismatch med PU og RIAA er nok et relativt vanlig fenomen. Har egentlig aldri forholdt meg så mye til det, siden det hos meg "spiller"
EAR 324 er jo kjent for å være et særdeles fleksibelt sådan, derfor lite bekymringer for min del i så måte. Min opplevelse har vært tilnærmet "plug-and-play"

Kjøpte en Denon 103R til en av mine 1210´ere for et par tre år siden. Totalt helt på trynet. Derfor fikk et HFS-medlem gleden av å kjøpe den skitt-billig (4-5 timers bruk). ::)
Tenkte jo aldri tanken på at mitt ellers så eminente reservetrinn (Holfi-Eclipse) ikke trives med denslags.( Heller tenkte jeg aldri å prøve det på hovedrigget. :-\ :-\ :-\ )

Skal uansett ikke skryte på meg for mye erfaring med RIAA-trinn rundt om kring. For min del har mitt valg fungert smashing med de high-end PU jeg har valgt.

Min konklusjon må være at valg av RIAA og PU, veier hakket tyngre en ledningestumper.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bx skrev:
Dette må vel være den kabelen i anlegger som har størst lydmessig innflytelse av alle kabler.
Det er eg heilt einig i. Skilnadar i kablinga her har ofte så store utslag at du med ein gong, og heilt utan å måtte reflektere, høyrer kva som er best. Kablar lenger bak i kjeden er det langt vanskelegare å detektere. Dessutan er det slik at kabelval og pickup heng sterkt saman. MM-pickupar skal levere i 47 kOhm nesten utan unntak, medan MC kan variere frå 3 Ohm heilt opp til det same som MM. Kabelen er ein del av dette også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
ErosLoveking skrev:
Ok så er jeg litt flåkjefta, men har faktisk et vinylrigg litt over gjennomsnittet, og dum som jeg er så stiller jeg spørsmålstegn ved mitt eget valg av "Signature arm", dvs bestykket med noen "Nordost-greier" som jeg sier.(har to stykker faktisk)
Skulle vært moro å hatt et standard armrør og sammenlignet med. Tviler sterkt på at jeg ville hørt supersoniske megaforskjeller, noe som ville vært riktig kotyme i visse kretser.
Nå legger jeg på røret for denne tråden, og fordyper meg heller i noen plater, langt mer gøy!

Og til info, har noe kimber-greier til noen tusenlapper for halvmeteren mellom spiller og RIAA ,og videre til pre. Gir litt ro i sjelen for hifinoiaen det.
Nå skal det sies at du får mer enn en ledningsstump for mellomlegget, Eros. På Signature er den delen av armrøret nærmest armbasen forsterket med en stålhylse. Den har høyere effektiv masse (ca. 2 gram). Det er et 'trau' for demping med silikonolje i armbasen, og tilsvarende 'flottør' på armrøret. Armene er så forskjellige at det nok vil være umulig å isolere eventuell forskjell i kablene. Jeg har Signature selv, og har sett SSM's tidligere standardutgave. Jeg tror ikke en gang armrørene kan brukes om hverandre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og ellers tror jeg, som andre har nevnt, at disse kablene er de aller viktigste i hele anlegget. Skjerming er et nøkkelord når vi snakker om såpass stor forsterkning.

Jeg får forstyrrelser med mobiltelefon nå. Det hadde jeg ikke med Regaen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
btolli skrev:
Denne tråden (i alle fall frem til nå) er et eksempel på hvordan noen ødelegger enhver mulighet for saklig utveksling av meninger, Jeg regner med at trådstarter har et ønske om svar svar på sitt spørsmål, og ikke bare "morsomme"(?) kommentarer!
Trådstarter sier: Kjør debatt.
Da er det ikke sikkert at fakta er første prioritet ;)
Det er egentlig et tankekors at det er veldig mye mer snakk om og bytting av alle andre kabelstumper enn nettopp denne fra PU til RIAA.

L

lark

Gjest
Signalnivået fra en MC-pickup ligger typisk rundt 0.5 mV. Da er det det ekstremt viktig med reine kontakter i signalveien frem til RIAA-trinnet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Renhet kan være så mangt.
Oksyder og annet drit kan gi dårlig kontakt.
Et annet viktig moment er der det kan oppstå termiske spenninger pga forskjeller i legeringer og temperaturer.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd...
Men, å bytte ut kabelen til PU vil garantert ikke noen merkbare forbedringer.
Uansett så er det sånn at hvis man vil oppnå god lyd så er det ikke rom for kompromisser..

L

lark

Gjest
Hvis man ser på en typisk arm med løst headshell, så er det hele 5 kritiske kontaktpunkter før RIAA-trinnet. To punkt headshell/pickup, ett punkt mellom headshell og arm, ett punkt mellom armbase og kabel og ett punkt mellom kabel og RIAA. Har man RIAA med bryter for å koble om mellom MC/MM har man også et sjette punkt. Kvaliteten på disse kontaktpunktene er ekstremt viktig. Kvaliteten på kabelen er nesten neglisjerbar i forhold. Her er "god" godt nok.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Det er til dels store forskjeller mellom forskjellige ledninger på veien fra PU til RIAA. Har prøvd forkjellige "tags" (mellom PU og arm) og kabel mellom arm og RIAA og det er helt klart forbedringspotensiale her. Internkabling i selve armen har jeg aldri fiklet med. Armer til hhv. 24k og 40k har jeg ikke lyst til tukle for mye med.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ansepe74 skrev:
Ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd...
Men, å bytte ut kabelen til PU vil garantert ikke noen merkbare forbedringer.
Uansett så er det sånn at hvis man vil oppnå god lyd så er det ikke rom for kompromisser..
Dersom du går frå ein lang, mismatcha signalkabel mellom arm og riaa til noko meir passande, vil du nok merke skilnaden til det betre.
Men når det gjeld kompromiss, må ein nok til med sånt uansett.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.381
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ganske opplagt at egenskapene til den kabelstumpen kan ha mye å si.

Jeg har nok mest tro på en godt skjermet, kort kabel med lav kapasitans fra armbase til RIAA. Det er mer forutsigbart å prøve seg frem med å trykke på DIP-switcher eller vri på trimpotensiometere som gir en forutsigbar endring i kapasitans og inngangsimpedans enn å skulle innbille seg at "kabel fra Nordost låter bedre enn kabel fra Cardas", eller motsatt. Det er i beste fall en mye dyrere måte å gjøre det på.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Selv kabelstumpen mellom pickup og pickuphus (2-3cm lengde) har stor betydning for det endelige resultat.
Husk at noen av de sarteste/svakeste signalene i hele anlegget dit er de som kommer ut fra en MC pickup og dermed også de som lett kan påvirkes mest.

L

lark

Gjest
Rudi skrev:
Selv kabelstumpen mellom pickup og pickuphus (2-3cm lengde) har stor betydning for det endelige resultat.
Bør være massive ledere. Jo større kvadrat jo bedre ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Massiv leder mellom arm og pickup? Kabler som bøyes fram og tilbake flere ganger for hver montering av pickup?

For å si det enkelt: Da brekker kablene. Kabelbrudd er ikke bra for lyden.

L

lark

Gjest
Rudi skrev:
lark skrev:
Rudi skrev:
Bør være massive ledere. Jo større kvadrat jo bedre ;D

Mulig det funker for deg, men for resten av verden...... neppe.
Kødda ;D Etter min erfaring er reine kontakter/pinner i begge ender mye viktigere enn selve kabelstumpen. Og kontaktene skal gå treeeeegt inn på pinnene. Det er vel neppe noe annet sted i signalveien at det er viktigere med god kontakt enn fra pickup til RIAA. Tråden fra spolene i en MC-pickup som er loddet fast til pickup-terminalene, er forresten ikke tykkere enn et menneskehår. Hva er mest sannsynlig? Ville det forbedre eller forringe lydkvaliteten dersom disse ble forlenget frem til pinnene i headshellet?

Topp Bunn