Hvor mye er dere villige til å betale?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hvor mye er dere villige til å betale totalt for et godt stereo utstyr?

Svarene kan være av totale systemer, eller av enkelte elementer/høytalere.

Har vært å hørt på krell FBI til den nette sum av veil. kr. 195.000 n.kr., dette er 140.000.- n.kr. høyere enn den forsterkeren som ble kjøpt før jul (Chapter Precise), og selv om Krell ble byttet ut, så må man innrømme at Krell FBI er en sinnsykt god intregert forsterker, faktisk den beste som er blitt hørt til nå.

Hvor høyt ville dere gått for og skaffe dere drømmeanlegget, ville det ha stoppet seg selv, eller ville dere ha lånt penger til sky høy rente?

Kunne vel ha lagd en avstemmning, men tar det senere.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er 100.000.- n.kr. for et komplett nok?, eller vil mange si at dette er alt for mye ::)

Burde grensen kanskje gå ved 50.000.- n.kr., for et komplett anlegg, eller er 25.000.- n.kr. nok for mange av oss.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
det kommer jo altfor mye an på lønnajeg har brukt ca 25-30 tusen de siste 3 mnd, og har fortsatt at litt, men er dog helt blakk, og rakafant! men smiler for det :D

pk

O

om.s

Gjest
Er 100.000.- n.kr. for et komplett nok?, eller vil mange si at dette er alt for mye ::)

Burde grensen kanskje gå ved 50.000.- n.kr., for et komplett anlegg, eller er 25.000.- n.kr. nok for mange av oss.
Her snakker vi "bare" en god cd spiller el ett komplett sett med kabler, dessverre....

mvh

O

om.s

Gjest
Drømme anlegget får man legge til ca 200K for min del, og da er det kun snakk om ett par høyttalere og en pre amp.....

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hadde som mål å klare meg med 30 lapper i bare komponenter og høyttalere, men det sprakk :-[
Neste målet mitt må da være å klare meg med 40 lapper totalt.. Hmm.. Det sprekker fort ser jeg.. Ehh.. Etter nærmere vurdering så må det nye målet mitt bli maks 50 lapper inkludert alt, da har jeg tatt med rubbel og bit..
Og det tror jeg jaggu jeg skal klare ;)
PS: har regnet ny pris på alt uansett jeg da..
Og jeg har stor tro på at jeg kommer i mål med "drømmeanlegget" men tiden får vise..

Hadde jeg fått presentert et totalt system i min stue som var enda mer "perfekt" så hadde jeg nok ikke nølt med å signere en kontrakt..
Har tapt så mye penger på Hi-Fi gjennom 20 år at det hadde vært verdt rentene og litt til.!
Å endelig få den "perfekte" lyden hadde vært ubetalelig i mine ører 8)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Jeg har kommet til at det er mulig å få "state of the art" for ca
150-180. 000kr for ett komplett annlegg.
Denne summen ser ut til å være en slags "kneik" nesten uansett om man digger rør eller transistor.

Over dette, og det begynner å gå på less is more.
dvs da begynner det å bli mindre og mindre faktisk futt for pengene, disse små forskjellenen er det jo på en måte man
er på jakt etter da, så dette er vrient.

Jeg tror at man kan komme i mål for mindre enn dette om man kjøper brukt og eller er heldig å får seg en komponent som kanskje ikke er tilgjengelig så ofte.

for 180 tusen kan man sette sammen dette:
(brukt selvsagt...)
Pc drev + Zanden Audio dac + Shindo 40watt PP rørforsterker + Lamm forforsterker + Fried Studio 7 høyttalere + esoteriske kabler av ymse slag.

Dette er nesten 20hz til 20 000 hz med ufattelig komplett gjengivelse av det aller aller meste.

Jeg har sett dissse komponentene tilsalgs inne samme tidsrom rundt forbi i verden.
En slik kombo som dette, er etter min synsing (vel og merke) så å si state of the art og vil spille ALT superbt!!!

Det er mulig... om man vil.

O

om.s

Gjest
Drømme anlegget får man legge til ca 200K for min del, og da er det kun snakk om ett par høyttalere og en pre amp.....

mvh
Da snakker jeg om Audionet Pre II
og Wilson-Benesch ACT høyttalere...

mvh

O

om.s

Gjest

mvh
Da snakker jeg om Audionet Pre G2
og Wilson-Benesch ACT høyttalere...

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.081
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vel, min første oppgradering var nye Heco høyttalere i 1976, og siden har jeg oppgradert sukessivt frem til det jeg har i dag...
Alt er kjøpt brukt, og vanligvis har jeg hatt et relativt beskjedent tap på det jeg har videresolgt. Mitt nåværende anlegg har kostet meg ca. 250 kkr på bruktmarkedet. Legg til et akkumulert tap opp gjennom årene på, la oss si 100 kkr. , så ender du opp på 350 høvdinger.
Fordelt på 30 år blir det ca. 1000 kr. måneden.
Det er en pris jeg synes har vært grei.
                     mvh tkr

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Det er fælt å si det, men hundretusen er liksom ikke så mye penger nå idag :(
Jeg har gjort mesteparten av kjøpene mine brukt og inkludert projector, lerrett osv så har jeg vel betalt sånn ca. 150.000.
Hvis jeg skal regne ny pris så er vel anlegget verdt 100.000 mer.
jeg har regnet ut at når jeg er ferdig oppgradert (yeah right...) så vil jeg ha brukt nermere 300.000, litt skummelt å tenke på...

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Pratet med en bekjent, han hadde kjøpt seg ett midi anlegg som het Yamaha Pianocraft 610, og han hadde gitt 5990.- n.kr., og tro det eller ei, han var meget fornøyd, men har er jo heller ikke medlem på dette forum ;D.

Lurer på hva han hadde før?, og han skjeler litt tvilsomt mot meg når vi prates, liksom er han helt normal?, men når han ble fortalt at det ble kjøpt høytalere for en veil. pris av 100.000.- n.kr., for å parres med en forsterker til 19.990.- n.kr (ECI 4), og en CD spiller til 7000.- n.kr. (Cayin), da skjønner han fort at dette blir helt galt, og noe må gjøres, selv om det tar litt tid, men han kjente ikke igjen CD platene som ble spillt hos meg, alt hørtes jo "litt" annerledes ut, sa han ;D.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er ikke så veldig bekymret for hva jeg bruker på hifi. Ikke det at jeg er noe rik, men jeg handler mest på bruktmarkedet. Og hvis man gjør en god handel her kan man ofte selge eller bytte inn produktet etter en stund uten å tape noe særlig på det. Så kan man legge i litt ekstra når man har anledning. Handler man lurt kan hifi være en form for sparing. Har man de riktige produktene kan man realisere verdiene på relativt kort tid om det skulle bli nødvendig på et senere tidspunkt.

Hadde ikke penger blitt brukt på hifi hadde de sikkert blitt brukt opp.

Og biler, båter, Tv e, datamaskiner etc. taper seg uhyggelig fort i verdi i forhold.

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Denne butikken i London har forslag til forskjellige oppsett: http://www.kjwestone.com. Hvis man går inn på menyvalget "system previews" så har man valget mellom 10 forslag som strekker seg fra £2048 til £31741. Altså fra 26000 kr til 397000 kr. Her er det bare å velge. ;D

Jeg tror jeg hadde vært rimelig lykkelig med deres System nr 5 til den nette sum av £5938 = 74 225 kr. Men drømmen hadde nok vært system nr 7 til prisen £21 799 = 272 500 kr.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Et finnes vel egentlig ikke noen grense for hvor mye jeg er villig til å betale. Spørsmålet er vel heller hvor mye jeg har råd til å betale. Skulle kunne brent av 1mill på kort tid jeg hvis jeg bare hadde hatt en mill å avse :D Det finnes masse kremkomponenter som desverre ikke er oppnåelige pr. i dag. Det er andre ting som også krever en del av økonomien som f.eks renovering av hus, kone, barn mat osv. Som det er nå, er jeg for hi-fi komponenter vel oppe i ca 150k. Så kommer bildekomponenter i tillegg ;) Blir fort dyrt med denne hobbyen ;D Vel vel, noen mekker biler. Noen cruiser skjærgården i diverse flytende millioninvesteringer. Noen nyter 3-4 uker i året på hytta.... Noen av oss er så sære at vi nyter mange timer hver dag foran stereoen! Vi er hjemme, tilgjengelige for familien. Kona kan trene, shoppe, gå i forening eller andre nødvendige ting mens hobbyen dyrkes...Jeg kan rettferdiggjøre å bruke mye penger i fortsettelsen av den tankerekken 8)

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Jeg tror jeg hadde kommet langt (nok) med 150 000. Kurven knekker sannsynligvis her både for ytelse pr krone, samvittighet, prioriteringer og sikkert kone også.

K

kbwh

Gjest
150k. Nå kommer jo disse nye Cremona-Stradene til Sonus faber på 120k omtrent. Resten trenger ikke være så dyrt. Får råd til grammofon også. 150k skulle holde ja.

Njet. Det jeg spiller på vil vel koste 75k i butikken med dagens priser. Godt nok. Resten er rom og akustikk. Det koster med hus.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hmm, Avalon Sentinel, Wilson MAXX, Krell Evolution, Halcro, Continuum Audio Labs (platespiller)...Bare sånn som jeg kom på i farten. Grisedyre referanseprodukter som hadde vært riktig så hyggelig å hatt på besøk i lytterommet mitt ;D

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Er det egentlig noe fornuftig svar på dette?

Villig til å betale er avhengig av hvor mye man kan betale samt selvfølgelig marginalforbedringer i lyd pr. krone etter et visst nivå.

Personlig tror vil nok 300.000 være et ca. nivå for hvor langt jeg ville strekke meg - om jeg hadde hatt råd da.... Det må nok komme etterhvert, da jeg har svidd av 100.000 siste året...:)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg kan kun slå fast at jeg til stadighet bruker mer enn jeg egentlig hadde tenkt, men heldigvis opererer jeg kun på bruktmarkedet, ellers ville jeg ikke hatt noe i nærheten av det samme anlegget :)

U

utgatt60135

Gjest
50k for hvert produkt. Eller litt mindre for spiller? Over dette synes jeg lydforbedringene er ikke er verd prisen.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.123
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Vet ikke hvor mye jeg ville betalt under ett. De fleste som sitter med anlegg til x-antall hundre tusen har nok oppgradert over mange år.
Personlig startet jeg for 35 år siden og det meste jeg har brukt pr. oppgradering er vel 20-30.000,-

Mine dyreste komponenter er høyttalere til veil. 135.000,- ,men de kom også i hus som en følge av oppgradering med et betydlig mindre mellomlegg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Det optimale (i villedende priser) er høyttalere til 110.000, forsterker til 76.900, cd-spiller til 60.000 og ca 35.000 til møbler, kabler, tweaks og annet skrot. Å bruke mer eller mindre enn akkurat disse beløpene gir garantert et mye dårligere resultat.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.123
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det optimale (i villedende priser) er høyttalere til 110.000, forsterker til 76.900, cd-spiller til 60.000 og ca 35.000 til møbler, kabler, tweaks og annet skrot. Å bruke mer eller mindre enn akkurat disse beløpene gir garantert et mye dårligere resultat.
Høres ut som du er kommet i mål BT ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.262
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det er åpenbart mange veier til rom, og noen er sikkert dyrere enn andre.

På samme måte er selvsagt betalingsvilje knyttet opp i mot disponible midler og hvor høyt man prioriterer god lyd.

Å finne knekkpunktet på pris/ytelses kurven er nok ikke så lett. Hadde for noen år tilbake anlegg til rundt 100k og var da hellig overbevist om at alt som var dyrere bare var tull og bortkastete penger......så feil kan man ta.

Hvis folk skal uttale seg om at alt som koster mer enn 50k, 25k eller 100k ikke er verdt pengene - så bør man først ha hørt et skikkelig velbalansert og godt oppsett high end oppsett. Og alle de skikkelig gode anleggene jeg har hørt har kostet mye penger.

Og for å settte ting litt i perspektiv så har jeg brukt mindre penger på stereo på 30 år, enn verdistigningen på huset var i 2006.

Mvh
OMF

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Vet ikke hvor mye jeg ville betalt under ett. De fleste som sitter med anlegg til x-antall hundre tusen har nok oppgradert over mange år.
Personlig startet jeg for 35 år siden og det meste jeg har brukt pr. oppgradering er vel 20-30.000,-

Mine dyreste komponenter er høyttalere til veil. 135.000,- ,men de kom også i hus som en følge av oppgradering med et betydlig mindre mellomlegg.
Viktig poeng. De færreste brenner av 200.000 på en gang. Oppgraderingene kommer trinnvis. En etter en komponent blir byttet ut, og over tid vil anleggets kvalitet og nyverdi økes.

O

om.s

Gjest
Et finnes vel egentlig ikke noen grense for hvor mye jeg er villig til å betale. Spørsmålet er vel heller hvor mye jeg har råd til å betale. Skulle kunne brent av 1mill på kort tid jeg hvis jeg bare hadde hatt en mill å avse :D Det finnes masse kremkomponenter som desverre ikke er oppnåelige pr. i dag. Det er andre ting som også krever en del av økonomien som f.eks renovering av hus, kone, barn mat osv. Som det er nå, er jeg for hi-fi komponenter vel oppe i ca 150k. Så kommer bildekomponenter i tillegg ;) Blir fort dyrt med denne hobbyen ;D Vel vel, noen mekker biler. Noen cruiser skjærgården i diverse flytende millioninvesteringer. Noen nyter 3-4 uker i året på hytta.... Noen av oss er så sære at vi nyter mange timer hver dag foran stereoen! Vi er hjemme, tilgjengelige for familien. Kona kan trene, shoppe, gå i forening eller andre nødvendige ting mens hobbyen dyrkes...Jeg kan rettferdiggjøre å bruke mye penger i fortsettelsen av den tankerekken 8)

;D Vel prioritert!....

mvh

O

om.s

Gjest
Viktig poeng. De færreste brenner av 200.000 på en gang. Oppgraderingene kommer trinnvis. En etter en komponent blir byttet ut, og over tid vil anleggets kvalitet og nyverdi økes.
Enig!, dette er lett å glemme når man begynner å snakke priser, selv sitter jeg med resultatet av noe som begynte ca 1990, med noen feilskjær underveis....

mvh

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.123
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Enig!, dette er lett å glemme når man begynner å snakke priser, selv sitter jeg med resultatet av noe som begynte ca 1990, med noen feilskjær underveis....

mvh

Eventuelle feilskjær får vi se på som nyttige erfaringer :)
Dess mer utstyr og forkjellige kombinasjoner man har hatt, jo enklere blir det å sette sammen de rette komponentene.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Det man bør tenke på er følgende: Hver gang man handler et nytt produkt for så å selge det igjen taper man 50% av summen. Hvor mange tap blir det før det er verdt å ta opp lån og hoppe til målet med en gang?

B

Back_Door

Gjest
Det man bør tenke på er følgende: Hver gang man handler et nytt produkt for så å selge det igjen taper man 50% av summen. Hvor mange tap blir det før det er verdt å ta opp lån og hoppe til målet med en gang?
Da mister man vel noe av erfaringsgrunnlaget?
Uansett så gjør jeg faktisk selv det du foreslår ;)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.123
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19

Faktum er vel at ofte starter man med HiFi som hobby i 14-15 års alderen og oppgraderer etterhvert.
Det er vel de aller færreste som etter å ha nedbetalt huset finner ut at de skal ha et musikkanlegg til 200K, uten å ha prioritert anlegg fra før.

Ellers forsøker jeg også å handle mest mulig brukt/demobrukt, slik at man ikke taper mengder hver gang man bytter utstyr. Enkelte forhandlere har også bra oppgraderings-deal hvis man holder seg til samme merke osv.

O

om.s

Gjest
Ellers forsøker jeg også å handle mest mulig brukt/demobrukt, slik at man ikke taper mengder hver gang man bytter utstyr. Enkelte forhandlere har også bra oppgraderings-deal hvis man holder seg til samme merke osv.
Dette samstemmer godt med min erfaring også, herom dagen regnet jeg ut hva veil pris på det her hjemme ville kostet meg over disk, og jeg ble redd!, det kunne vært både hytte el mc el ny bil eller mye annet, i den summen..

Men siden man har handlet endel brukt/demo (bør vite hva man vil ha) så kunne jeg halvere den prisen og det føles som ett for meg, resultat man kan være fornøyd med....

mvh

B

Back_Door

Gjest
Hvorfor skal man ikke være villig til å bruke like mye penger på musikkopplevelser som på f.eks. bil, motorsykkel eller båt? Jeg vil faktisk påstå at musikk kan gi større glede større deler av året , enn de andre nevnte alternativer ;) Det er jo ikke anlegget i seg selv som er målet, men den musikkgleden som anlegget gir grunnlag for.

O

om.s

Gjest
Hvorfor skal man ikke være villig til å bruke like mye penger på musikkopplevelser  som på f.eks. bil, motorsykkel eller båt? Jeg vil faktisk påstå at musikk kan gi større glede større deler av året , enn de andre nevnte alternativer ;) Det er jo ikke anlegget i seg selv som er målet, men den musikkgleden som anlegget gir grunnlag for.
Jeg resonnerer slik, men det gjør ikke alltid mine omgivelser ;) :D ...

mvh

B

Back_Door

Gjest
Jeg resonnerer slik, men det gjør ikke alltid mine omgivelser  ;) :D ...

mvh
Vi har vel egentlig en informasjonsoppgave overfor store deler av våre medborgere? Svært mange mennesker er glad i musikk, men svært få har anlegg som evner å formidle potensialet i musikken. M.a.o. er det mange som ikke vet hva de går glipp av : ;)

O

om.s

Gjest
Vi har vel egentlig en informasjonsoppgave overfor store deler av våre medborgere? Svært mange mennesker er glad i musikk, men svært få har anlegg som evner å formidle potensialet i musikken. M.a.o. er det mange som ikke vet hva de går glipp av : ;)
Det hender det dukker opp ett og annet disponibelt menneske, hadde min svigerinne på besøk for noen dager siden og hun ble betatt, og med den kommer aksepten for at man bruker tid og ressurser på dette, så det finnes håp, heldigvis  :)

mvh

B

Back_Door

Gjest
Det viktigste for meg personlig, er at alt jeg spanderer penger på innen lyd, skal medføre en for meg selv hørbar forbedring som er stor nok til EGENTLIG å bety noe i sammenhengen. Da er det ikke noe problem om regningen kommer på f.eks. 0,5 mill kr ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Her går det i den prisklassen lønna (og smaken) tillater. Samtidig så tenker jeg alltid på forsikring dersom uhellet er ute. Håper andre også er smarte ;-)

PS! Jeg er ikke forsikringsagent.

Topp Bunn