Hvor mye er det å "hente ut" ut av Clearaudio Concept ved oppgradering av PU?

S

SAH

Gjest
Hvor mye er det å "hente ut" ut av Clearaudio Concept ved oppgradering av PU?

Har en Clearaudio Concept med den fabrikkmonterte V2 MM PUen. Vil tro at denne PUen ikke henter ut platespillerens potensial fullt ut (selv om det på ingen måter låter ille).

På litt sikt vil det være aktuelt å bytte til en bedre PU. Hører for det meste på akustisk musikk, jazz og noe rock. Kunne vært interessant å fått innspill på hvor mye det er verdt å satse på en bedre PU og hvor går grensen før drivverket, tonearm og intern kabling vil være det svake leddet.

Tar også gjerne imot forslag til egnet PU. Takk for innspill :)
 

Vedlegg

Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.943
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No har eg ikkje testa ut Concept eller armen der, men eg vil tru det er "massevis å gå på" innan pickupkvalitet før spelaren ikkje greier å henge med. Når du har ein spelar der armen er integrert, er den viktigaste utfordringa å få ein pickup som passar "perfekt" i armen. Utgangspunktet ditt kan då vere å sjå på armen sin effektive masse, og sjekke ut kva som passar i Satisfy-armen. Har ikkje effektiv masse på denne, og det står heller ikkje på heimesidene til produsenten. Men skal vi tippe 7 - 10 gram? Då er det fleire aktuelle pickupar. Prøv deg fram i kalkulatorane på www.vinylengine.com til du får eit match på ein eigenresonnans på rundt 10 Hz, så går det nok bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ville jo tro at hvis en går oppover på Clearaudio stigen av MM puer så burde det jo være mye å hente

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH
S

SAH

Gjest
Er det ein annan arm end Satisfy som er påmontert? Fotoet kan tyde på det...?
Hei og takk for svar:) Platespilleren ble kjøpt i fjor høst og jeg har ingen erfaring med Clearaudio fra før. Det virker som om spilleren er oppgradert i det siste, blant annet er tonearmkabelen skjult nå (også på min spiller). Ut fra de opplysningene jeg har fått, så er den korrekte betegnelsen på tonearmen "Verify Direct Wire Plus tonearm", om det er store endringer fra "Satisfy", vet jeg ikke.

Som Motoren nevner i sitt innlegg, så vil kanskje Clearaudio sine egne PUer passe bra? Har faktisk notert meg Virtuoso til 6k som en aktuell kandidat-men vil tro at det er flere gode kandidater i den prisklassen (og kanskje litt over).

Jeg har ikke så store kunnskaper om "best mulig" PU valg som er tilpasset tonearmen, så derfor er det flott å få innspill fra dere.

Har hentet tekniske spesifikasjoner på tonearmen fra Clearaudio hjemmeside og limt dette inn nedenfor. Vet ikke hvor mye man kan lese ut av dette mht valg av PU.

Tonearm:

Construction: Friction free tonearm with magnetic bearing technology
Tonearm weight: 280 gram
415 gram (incl. counter weight)
Cartridge balance range: 2.5 gram – 17 gram
Null points: Inner: 66,00 mm
Outer: 120.9 mm
Audio lead: Clearaudio
Directwire Plus 1.2 m from tonearm:
Cable-capacity: 156pF/m
Cable – induction: 0,52µH/m
Cable – resistance: 0,46Ω/m
Overhang: 17.31 mm
Overall length: 302 mm
Effective length: 9 inches (exact 239.31 mm)
Distance from pivot: 222 mm
Offset angle: 23,00°
Maximum offset angle according to the radius: 0.123 °/cm
Anti-skating factor at a radius of 62.9 mm and
126.9 mm:
0.43
Mounting style: Linn / Clearaudio
Warranty: 2 years
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ville kanskje gått for en DV 10x5 som jeg regner med passer bra til armen,selv vil jeg utforske Clearaudio hirakiet

mvh
 
S

SAH

Gjest
Ville kanskje gått for en DV 10x5 som jeg regner med passer bra til armen,selv vil jeg utforske Clearaudio hirakiet

mvh
Ja, kanskje. Har hatt DV 10x5 på en Thorens spiller og det var slett ikke ille. Er allikevel usikker på om det er så veldig stor "oppgradering" fra det jeg har nå.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
På min Concept står det en Soundsmith Boheme, det er en knallmatch.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH
S

SAH

Gjest
På min Concept står det en Soundsmith Boheme, det er en knallmatch.
Takk for tipset, Vermin! Har lest mye positivt om Soundsmith og fint å høre at denne er en god match. Tror absolutt at Boheme kan være en aktuell kandidat,når tiden for oppgradering er der- selv om prisen her begynner å nærme seg "smertegrensen".
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har samme spiller/pu som trådstarter og en Primare 31R riaa men sliter litt med for lite gain på mm siden.
Vil prøve meg på en Mc pu og lurer på hva jeg kan gå for?(ca 5k)
Preen min har ca 20db gain og riaa har 45db på mm og 70 db på mc

Håper noen har gode tips her,min fav er 103R men vet ikke hvordan den hadde fungert?

mvh
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har samme spiller/pu som trådstarter og en Primare 31R riaa men sliter litt med for lite gain på mm siden.
Vil prøve meg på en Mc pu og lurer på hva jeg kan gå for?(ca 5k)
Preen min har ca 20db gain og riaa har 45db på mm og 70 db på mc

Håper noen har gode tips her,min fav er 103R men vet ikke hvordan den hadde fungert?

mvh
Hei F
Jeg syns du skal ta deg tid til og prøve en AudioTechninca AT33ptg/II (evt EV)
Min desiderte favoritt i budsjettklassen.
(du kan få prøve min, men den er på utlån for øyeblikket)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har samme spiller/pu som trådstarter og en Primare 31R riaa men sliter litt med for lite gain på mm siden.
Vil prøve meg på en Mc pu og lurer på hva jeg kan gå for?(ca 5k)
Preen min har ca 20db gain og riaa har 45db på mm og 70 db på mc

Håper noen har gode tips her,min fav er 103R men vet ikke hvordan den hadde fungert?

mvh
Hei F
Jeg syns du skal ta deg tid til og prøve en AudioTechninca AT33ptg/II (evt EV)
Min desiderte favoritt i budsjettklassen.
(du kan få prøve min, men den er på utlån for øyeblikket)
Hei Aleksander :)

Det hadde vært flott,har hatt den i tankene men hvis jeg kan prøve din når du får den tilbake hadde det vært supert :)
Kanskje du selger den hvis den skulle passe?
Send meg en pm når du får den hjem

Ha en fin dag

mvh Frank
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har samme spiller/pu som trådstarter og en Primare 31R riaa men sliter litt med for lite gain på mm siden.
Vil prøve meg på en Mc pu og lurer på hva jeg kan gå for?(ca 5k)
Preen min har ca 20db gain og riaa har 45db på mm og 70 db på mc

Håper noen har gode tips her,min fav er 103R men vet ikke hvordan den hadde fungert?

mvh
Hei F
Jeg syns du skal ta deg tid til og prøve en AudioTechninca AT33ptg/II (evt EV)
Min desiderte favoritt i budsjettklassen.
(du kan få prøve min, men den er på utlån for øyeblikket)
Hei Aleksander :)

Det hadde vært flott,har hatt den i tankene men hvis jeg kan prøve din når du får den tilbake hadde det vært supert :)
Kanskje du selger den hvis den skulle passe?
Send meg en pm når du får den hjem

Ha en fin dag

mvh Frank

Jeg skal gi beskjed :)
 
Topp Bunn