Hvor mye kan en koste på en Kenwood KD-500?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei, jeg har et Kenwood KD-500 drivverk, som jeg vurdere å "bygge ut". Strøkent; men hvor mye er det å hente?
Trenger altså arm og en rimelig PU, skal brukes som spiller nr 2.
Noen formeninger/forslag?

Alternativet er en Thorens TD180 Mk II med en Grado Gold MM PU nyoverhalt av Audiomix og i toppp stand.

Har litt vanskelig for å kvitte meg med Kenwooden, det var min første "skikkelige" spiller........ Men nostalgien bør jo ikke ta overhånd heller ;)

Mvh

PS
RIAA ser ut til å bli Holfi Ellipse (batteri), evt om jeg kan kjøre den i min PASS LABS X-ono med samme last som Lyra Titan (for tungvint å måtte inn på hovedkortet å justere hver gang...........). Forutsetter da MC-PU, evt HO MM-PU.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
KD 500 er jo et virkelig klassisk drivverk som kan spille riktig bra, men som har et par achilleshæler. Sørg for all del for å gå over potmeterne til hastighetsjusteringen! Dårlig kontakt her er et klassisk problem som kan få motoren til å høres plagsomt sjøsyk ut. Jeg vet virkelig hva jeg snakker om her..desverre. Jeg gav nesten bort en KD 500 en gang fordi jeg trodde motoren var gåen, (achilleshæl nr.2, umulig å få tak i..) men i virkeligheten var det bare en kontaktfeil som ble fort og nesten kostnadsfritt ordnet av den nye eieren...Det hender jeg pisker meg selv litt for den der, kan du si.... :-\

Hva arm angår er det vanskelig å komme utenom RB 300, synes jeg. Pickup? Om du tar deg råd,hva med en Dynavector 10x5...? Ellers er Grado Gold super til prisen, selvfølgelig..
Lykke til!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg vil seie at KD 500 har ein bråte kvalitetar lydmessig. Sjølv har eg ikkje eigd ein slik, men eg veit at det etter kvart har dukka opp ein del driftsmessige svake punkt. Dei har eg lite greie på. No er det alltid slik med gammalt utstyr at ein må rekne med litt slitasjekostnadar, og vege desse opp i mot nyinvestering... Men mine råd er ut i frå å få ein KD 500 til å vere optimal - ikkje driftssikker etter 30 års teneste.

Det fyrste eg ville gjort, var å få tak i ei PlatterMatter platematte (eller anna du har gode erfaringar med). Slike reduserer ein del "direktedriven" eigenlyd, slik at du unngår all irritasjon. Høyrbart, samanlikna med topp belte- eller mellomhjuldrift, men meir enn greitt nok etter mitt øyre, langt opp i prisklassane.

Det neste er å skaffe ein arm som fungerer godt. Og her er du heldig - KD 500 tek i mot nesten kva som helst med glede. Du slepp angsten ved å finne ein for tung armkonstruksjon (som vi Linn-eigarar må avfinne oss med i ein del samanhengar), og kan såleis finne ein pickup som kan trivast i tunge armar. Til dømes Denon 103, men også dei med komplianse på 15 eller så. Nokre pickup/armkombinasjonar vil likevel verte såpass brutale at du vil ynskje eit tøffare og kraftigare drivver, så ein bør ikkje gå heilt bananas.

Så er det alltid behov eit skikkeleg platelodd. Her er eg tilhengjar av å bruke vekt, og ikkje skrubasert på DD-spelarar pga. støy frå drivverket som kan forplante seg gjennom spindelen (noko ein stort sett løyser bra med ein dråpe olje på eigna stad)
Her fungerer plast-platestrammaren til Clearaudio litt for dårleg, så kjøp heller eitt av dei andre med litt vekt. Lageret er ganske bra, men overdriv ikkje med slike heimelaga kjempelodd på fleire kilo...det er å utfordre skjebna.

Gode bein og ei skikkeleg vegghylle er slett ikkje å forakte. Det har du kanskje frå før? Eg har prøvd Soundcare med godt resultat til liknande konstruksjonar, hugs at det er viktig å vatre opp spelaren på ein presis måte.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Når det gjelder arm er mitt tips Jelco SA-750, forutsatt at du ønsker en rimelig arm. Den fungerer greit med 4 forskjellige MC-pickuper jeg har prøvd, Denon DL103 SA, DV Karat 17D3, Audio Technica OC9 og Ortofon Rohmann. Med løst headshell m/azimuth-justering, trinnløs VTA-justering og enkel justering av antiskating er armen dessuten en fryd å betjene, sammenlignet med f.eks Rega RB700, som jeg også har hatt.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Når det gjelder arm er mitt tips Jelco SA-750, forutsatt at du ønsker en rimelig arm. Den fungerer greit med 4 forskjellige MC-pickuper jeg har prøvd, Denon DL103 SA, DV Karat 17D3, Audio Technica OC9 og Ortofon Rohmann. Med løst headshell m/azimuth-justering, trinnløs VTA-justering og enkel justering av antiskating er armen dessuten en fryd å betjene, sammenlignet med f.eks Rega RB700, som jeg også har hatt.
Takk :) hvor får en tak i en slik en? Brukt/ny, evt pris?
Har tenkt på en RB300, brukt, og evt en Benz Glider Mk II som ligger tilsalgs her på HFS.
men som Arve sier, spilleren takler vel det mest av armer........... Vet at Glideren (hvertfall Mk I) passer godt med RB300. Men på langt nær så betjeningsvennlig som Jelco........

Mvh
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Eg vil seie at KD 500 har ein bråte kvalitetar lydmessig. Sjølv har eg ikkje eigd ein slik, men eg veit at det etter kvart har dukka opp ein del driftsmessige svake punkt. Dei har eg lite greie på. No er det alltid slik med gammalt utstyr at ein må rekne med litt slitasjekostnadar, og vege desse opp i mot nyinvestering... Men mine råd er ut i frå å få ein KD 500 til å vere optimal - ikkje driftssikker etter 30 års teneste.

Det fyrste eg ville gjort, var å få tak i ei PlatterMatter platematte (eller anna du har gode erfaringar med). Slike reduserer ein del "direktedriven" eigenlyd, slik at du unngår all irritasjon. Høyrbart, samanlikna med topp belte- eller mellomhjuldrift, men meir enn greitt nok etter mitt øyre, langt opp i prisklassane.

Det neste er å skaffe ein arm som fungerer godt. Og her er du heldig - KD 500 tek i mot nesten kva som helst med glede. Du slepp angsten ved å finne ein for tung armkonstruksjon (som vi Linn-eigarar må avfinne oss med i ein del samanhengar), og kan såleis finne ein pickup som kan trivast i tunge armar. Til dømes Denon 103, men også dei med komplianse på 15 eller så. Nokre pickup/armkombinasjonar vil likevel verte såpass brutale at du vil ynskje eit tøffare og kraftigare drivver, så ein bør ikkje gå heilt bananas.

Så er det alltid behov eit skikkeleg platelodd. Her er eg tilhengjar av å bruke vekt, og ikkje skrubasert på DD-spelarar pga. støy frå drivverket som kan forplante seg gjennom spindelen (noko ein stort sett løyser bra med ein dråpe olje på eigna stad)
Her fungerer plast-platestrammaren til Clearaudio litt for dårleg, så kjøp heller eitt av dei andre med litt vekt. Lageret er ganske bra, men overdriv ikkje med slike heimelaga kjempelodd på fleire kilo...det er å utfordre skjebna.

Gode bein og ei skikkeleg vegghylle er slett ikkje å forakte. Det har du kanskje frå før? Eg har prøvd Soundcare med godt resultat til liknande konstruksjonar, hugs at det er viktig å vatre opp spelaren på ein presis måte.
Takk skal du ha Arve, veldig informativt svar :)
Om jeg går for denne blir den stående på vegghylle.
Og jeg har pr dd Soundcare spikes liggende som passer rett inn, om det er de du mener. Eller er det evt hylle derfra du mener.....??
Den har en gummi platematte, husker ikke om den er original. Men jeg har en Funk Firm Achromat (5 mm) liggende, kan være verdt å prøve.

Mvh
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
olaps skrev:
K.H. skrev:
Når det gjelder arm er mitt tips Jelco SA-750, forutsatt at du ønsker en rimelig arm. Den fungerer greit med 4 forskjellige MC-pickuper jeg har prøvd, Denon DL103 SA, DV Karat 17D3, Audio Technica OC9 og Ortofon Rohmann. Med løst headshell m/azimuth-justering, trinnløs VTA-justering og enkel justering av antiskating er armen dessuten en fryd å betjene, sammenlignet med f.eks Rega RB700, som jeg også har hatt.
Takk :) hvor får en tak i en slik en? Brukt/ny, evt pris?
Har tenkt på en RB300, brukt, og evt en Benz Glider Mk II som ligger tilsalgs her på HFS.
men som Arve sier, spilleren takler vel det mest av armer........... Vet at Glideren (hvertfall Mk I) passer godt med RB300. Men på langt nær så betjeningsvennlig som Jelco........

Mvh
Jelco selges på Audiogon til $ 450. I tillegg kommer armkabelen med 90 graders DIN-plugg. Kan tenke meg den koster rundt $100. Du kan eventuelt kontakte fabrikken i Japan og spørre om å få kjøpe direkte derfra, slik jeg gjorde, men jeg tror ikke det er så mye å spare på det.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
K.H. skrev:
olaps skrev:
K.H. skrev:
Når det gjelder arm er mitt tips Jelco SA-750, forutsatt at du ønsker en rimelig arm. Den fungerer greit med 4 forskjellige MC-pickuper jeg har prøvd, Denon DL103 SA, DV Karat 17D3, Audio Technica OC9 og Ortofon Rohmann. Med løst headshell m/azimuth-justering, trinnløs VTA-justering og enkel justering av antiskating er armen dessuten en fryd å betjene, sammenlignet med f.eks Rega RB700, som jeg også har hatt.
Takk :) hvor får en tak i en slik en? Brukt/ny, evt pris?
Har tenkt på en RB300, brukt, og evt en Benz Glider Mk II som ligger tilsalgs her på HFS.
men som Arve sier, spilleren takler vel det mest av armer........... Vet at Glideren (hvertfall Mk I) passer godt med RB300. Men på langt nær så betjeningsvennlig som Jelco........

Mvh
Jelco selges på Audiogon til $ 450. I tillegg kommer armkabelen med 90 graders DIN-plugg. Kan tenke meg den koster rundt $100. Du kan eventuelt kontakte fabrikken i Japan og spørre om å få kjøpe direkte derfra, slik jeg gjorde, men jeg tror ikke det er så mye å spare på det.
Kan i tillegg nevne at jeg har hatt en Sumiko Premier MMT fra tidlig på 80-tallet og bruker den fortsatt på en Thorens TD126 III. Det har aldri vært noe tull med denne armen, hverken mekanisk eller elektrisk. Jelco er i praksis samme armen og jeg har forstått det slik at det var Jelco som i sin tid produserte min Sumiko. Det burde derfor ligge til rette for et langt, problemløst samliv om du lander på Jelco.

Mvh.
Ketil
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det var en slik, (rettelse: KD-650) med RB-300 som i sin tid gjorde meg til DD-fantast... 8)

Arne K
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Cobra2 skrev:
Det var en slik, (rettelse: KD-650) med RB-300 som i sin tid gjorde meg til DD-fantast... 8)

Arne K
Og den spilleren er nok et hakk bedre......... ;)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rene nostalgikicket å se stenkassene fra Kenwood nevnt, hadde en periode med både 500 og 600,
akk ja, den glade ungdom:

Jamen står det en "The Head" der også, skulle likt å hatt den og spillerne i dag.

Husker dem som meget gode, 600'n nok noen strå hvassere - den eneste betenkeligheten er som nevnt
tidligere, at de begynner å dra litt på åra, og Kenwood har neppe deler...

::)

Lagga
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Lagga skrev:
Rene nostalgikicket å se stenkassene fra Kenwood nevnt, hadde en periode med både 500 og 600,
akk ja, den glade ungdom:

Jamen står det en "The Head" der også, skulle likt å hatt den og spillerne i dag.

Husker dem som meget gode, 600'n nok noen strå hvassere - den eneste betenkeligheten er som nevnt
tidligere, at de begynner å dra litt på åra, og Kenwood har neppe deler...

::)

Lagga
Du verden, synes jeg ser en Sansui AU5900 på samme bilde........?? Maken forsterker jeg hadde samtidig med min KD500 (dengang med Formula Mk IV tonerarm......)!
Ser forøvrig du har en Helius Orion nå, hadde maken på en PT TOO for en del år tilbake. Meget musikalsk kombi med en Benz Glider........ :)
Mvh
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
olaps skrev:
Du verden, synes jeg ser en Sansui AU5900 på samme bilde........?? Maken forsterker jeg hadde samtidig med min KD500 (dengang med Formula Mk IV tonerarm......)!
Ja nesten, det er vel en AU 7900, gikk fra en AU 5500 opp til den, og videre til en kombinasjon med Yamaha C4 forforsterkeren på toppen i bildet - AU 7900 kan jo enkelt deles og brukes som enten pre eller effekt forsterker.

Det høres nesten ut som det var du som overtok min KD 500; som du ser på bildet, har den nettopp en Formula Mk IV arm montert..... :eek:

På bildet har den en Dynavector Ultimo 10X, - pappa'n til 10X serien (sånt sett litt pussig at den het Ultimo...)

KD 600 har en Grace G-707 arm, med en Dynavector 23R, senere ble det en 17D. Begge skal visstnok være en dårlig match med Grace-armen, men det var heldigvis hverken arm eller pick-up klar over...... ::)

Mvh

Lagga
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Lagga skrev:
olaps skrev:
Du verden, synes jeg ser en Sansui AU5900 på samme bilde........?? Maken forsterker jeg hadde samtidig med min KD500 (dengang med Formula Mk IV tonerarm......)!
Ja nesten, det er vel en AU 7900, gikk fra en AU 5500 opp til den, og videre til en kombinasjon med Yamaha C4 forforsterkeren på toppen i bildet - AU 7900 kan jo enkelt deles og brukes som enten pre eller effekt forsterker.

Det høres nesten ut som det var du som overtok min KD 500; som du ser på bildet, har den nettopp en Formula Mk IV arm montert..... :eek:

På bildet har den en Dynavector Ultimo 10X, - pappa'n til 10X serien (sånt sett litt pussig at den het Ultimo...)

KD 600 har en Grace G-707 arm, med en Dynavector 23R, senere ble det en 17D. Begge skal visstnok være en dårlig match med Grace-armen, men det var heldigvis hverken arm eller pick-up klar over...... ::)

Mvh
Lagga
Heisann
Nei, jeg kjøpte min KD-500 ny. Men solgte Formula IV-armen for noen år siden da jeg tok fram spilleren etter noen år på loftet. Tror Formula-armen var en relativt populær arm på slutten av 70-tallet og litt framover, tror jeg kjøpte min hos Audioscan i Oslo........ Kostet under tusenlappen dengang, oppnåelig for en student!

Hadde faktisk en AU 7900 på lån, men turte ikke ta meg råd til en slik...........men husker jeg hadde fryktelig lyst, den gangen.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hællæ,
joda, det var en del Formula 4 i omløp - husker jeg syntes den var helt genial i sin enkelhet den gangen, og at konseptet hadde noe for seg, er vel mer enn godt nok bevist av Mørch-armene.

AU 7900 var en nydelig forsterker, hadde vel ikke råd til den selv, men hadde hellet å være en av de gamlefar i den lokale hifibutikken i Særp, "holdt sin hånd over", jeg ble styrt i riktig retning, og betalingen tok vi over tid, - gode dager... :)

Mvh

Lagga
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lagga skrev:
Hællæ,
joda, det var en del Formula 4 i omløp - husker jeg syntes den var helt genial i sin enkelhet den gangen, og at konseptet hadde noe for seg, er vel mer enn godt nok bevist av Mørch-armene.

AU 7900 var en nydelig forsterker, hadde vel ikke råd til den selv, men hadde hellet å være en av de gamlefar i den lokale hifibutikken i Særp, "holdt sin hånd over", jeg ble styrt i riktig retning, og betalingen tok vi over tid, - gode dager... :)

Mvh

Lagga
Eg har no konvertert frå Luftlagringstangentialarmsentusiasmen til VPI-Unipivoteringsgutane. Enkle ting er ikkje alltid dumme. Sånn sagt mellom oss enkle sjeler her på sentralen...
 
Topp Bunn