Valentino
J. Brünnhilde
:Snickers-is skrev:Har du et bedre forslag til hvordan vi skal kartlegge det faktiske problemet?
Mbare skrev:kanskje dere som er interessert i det kan lage en egen tråd om det i stedet?
:Snickers-is skrev:Har du et bedre forslag til hvordan vi skal kartlegge det faktiske problemet?
Mbare skrev:kanskje dere som er interessert i det kan lage en egen tråd om det i stedet?
Jeg har svart på dette tidligere. Tråden bør ikke omhandle en enkeltinnspilling. Det er det generelle prinsippet som er interessant.RoDa skrev:Sikkert bare en liten "playing hard to want" fra Snickers dette. 8)
Hmm, hva med en tråd som omhandler problemet med å gjengi en del innspillinger, og der overskriften er "hvor nå"?Valentino skrev::Snickers-is skrev:Har du et bedre forslag til hvordan vi skal kartlegge det faktiske problemet?
Mbare skrev:kanskje dere som er interessert i det kan lage en egen tråd om det i stedet?
En svært interessant observasjon. Den styrker i høyeste grad teorien om at mange oppsett er spesialisert inn på en relativt smal sti.Ulf-B skrev:I går satt jeg stort sett på PCrommet og spilte kaldeste stedet i huset i denne sommervarmen. Etter å ha holdt på en stund, slo det meg plutselig at dette anlegget på mange måter fremstår som mer altetende enn de to andre anleggene mine. I forhold til de to andre anleggene mine, mangler det litt her og der ingen tvil om det. Hvis vi tenker pling-plong, perspektiv og hifi. Men det slo meg mens jeg satt der, at her kom det frem veldig mye musikkglede. Særlig på litt dårlig nettradio og slikt som de to andre anleggene mine ikke takler veldig overbevisende.
Det kunne også fortælle at ingen information er at foretrække fremfor forkert information.Snickers-is skrev:En svært interessant observasjon. Den styrker i høyeste grad teorien om at mange oppsett er spesialisert inn på en relativt smal sti.Ulf-B skrev:I går satt jeg stort sett på PCrommet og spilte kaldeste stedet i huset i denne sommervarmen. Etter å ha holdt på en stund, slo det meg plutselig at dette anlegget på mange måter fremstår som mer altetende enn de to andre anleggene mine. I forhold til de to andre anleggene mine, mangler det litt her og der ingen tvil om det. Hvis vi tenker pling-plong, perspektiv og hifi. Men det slo meg mens jeg satt der, at her kom det frem veldig mye musikkglede. Særlig på litt dårlig nettradio og slikt som de to andre anleggene mine ikke takler veldig overbevisende.
Er det ikke en filosofisk brist i å ta utgangspunkt i at platene alltid gjør feil dersom det ikke høres bra ut? Det er muligens en fristende snarvei til mål, dersom målet er å kunne fortelle verden at man har perfekt lyd.Lydkaj skrev:Det kunne også fortælle at ingen information er at foretrække fremfor forkert information.Snickers-is skrev:En svært interessant observasjon. Den styrker i høyeste grad teorien om at mange oppsett er spesialisert inn på en relativt smal sti.Ulf-B skrev:I går satt jeg stort sett på PCrommet og spilte kaldeste stedet i huset i denne sommervarmen. Etter å ha holdt på en stund, slo det meg plutselig at dette anlegget på mange måter fremstår som mer altetende enn de to andre anleggene mine. I forhold til de to andre anleggene mine, mangler det litt her og der ingen tvil om det. Hvis vi tenker pling-plong, perspektiv og hifi. Men det slo meg mens jeg satt der, at her kom det frem veldig mye musikkglede. Særlig på litt dårlig nettradio og slikt som de to andre anleggene mine ikke takler veldig overbevisende.
Jeg skrev ikke sætningen for at være filosofisk eller hævde at jeg perfekt lyd, det har jeg så langtfra, og det er ikke kun CD'erne der kan have fejl information det kan anlægget bestemt også have, jeg skrev det ovenstående fordi jeg mener at det er et af kernepunkterne i denne diskussion.Snickers-is skrev:Er det ikke en filosofisk brist i å ta utgangspunkt i at platene alltid gjør feil dersom det ikke høres bra ut? Det er muligens en fristende snarvei til mål, dersom målet er å kunne fortelle verden at man har perfekt lyd.Lydkaj skrev:Det kunne også fortælle at ingen information er at foretrække fremfor forkert information.Snickers-is skrev:En svært interessant observasjon. Den styrker i høyeste grad teorien om at mange oppsett er spesialisert inn på en relativt smal sti.Ulf-B skrev:I går satt jeg stort sett på PCrommet og spilte kaldeste stedet i huset i denne sommervarmen. Etter å ha holdt på en stund, slo det meg plutselig at dette anlegget på mange måter fremstår som mer altetende enn de to andre anleggene mine. I forhold til de to andre anleggene mine, mangler det litt her og der ingen tvil om det. Hvis vi tenker pling-plong, perspektiv og hifi. Men det slo meg mens jeg satt der, at her kom det frem veldig mye musikkglede. Særlig på litt dårlig nettradio og slikt som de to andre anleggene mine ikke takler veldig overbevisende.
Jeg vil i allefall mene at det fulle potensialet ikke er nådd om anlegget er nesten like god på alle plater. En viss snillisme i et svært godt og dyrt anlegg kan alikevel virke som de ivaretar både de beste og de dårligste innspillingene tror jeg. Noe magisk intelligens innegygd er det neppe.HoJ skrev:Er det ikke slik at et anlegg som en påstår fungerer på "alt" kan en annen mene fungerer dårlig på "alt".
Been there done that det tro jeg næppe, i såfald ville du nok kunne kommer med noget lidt mere konstruktivt til debatten end det du gør her.VilhelmW skrev:Pussig...jeg synes debatten virker en smule kjent ( been there - done that! ), ispedd et islett filosofiske bertraktninger om hva hifi bør være, og et godt stykke på avveei fra det opprinnelige temaet til trådstarter..eller??
???
Veldig bra innlegg som jeg støtter fullt ut. Når du sier "visse tyskere" regner jeg med at du sikter til Linn's whitepaper ved navn "How to judge a hifi system"? 8)R.Solhaug skrev:Denne svært nødvendige diskusjonen minner meg om en sak jeg har hatt til bearbeidelse oppi knotten en tid. (-uten at det i og for seg har ført til noe videre :)
Sånn ganske for meg sjøl har jeg ved bedømmelse av audiokomponenter operert med en samlende karakter (a`la visse Tyskere) for klangkvalitet eller musikalitet. Nettopp denne kvaliteten er i mine øyne altoverskyggende viktig, uten virkelig gode klangegenskaper er et komponent grunnleggende umusikalsk og dermed uegnet/ubrukelig, uansett hvor mye "detaljer" det måtte trekke fram. Altså harmoni framfor dissekering av lyd. Jaget etter stadig mer "detaljer" er mye det motsatte av jakten på god lyd.
Når jeg ser Espen R trekker fram uttrykket "lavt støygulv" som en avgjørende musikalsk kvalitet i forbindelse med hjemmekinoen til pedal tror jeg han er inne på en annen side av samme sak. Denne tonale renheten og klangektheten visse komponenter kan oppvise er det vi må fokusere på, i motsetning til musikalsk uinterressante hifi-parametre.
For meg er det så enkelt at om jeg kan høre et instrument klinge ut, og helst også ekkoet fra veggene i innspillingslokalet inkludert, da sier det meg at oppløsningen er god. Hifi-øvelser som f.ex "luft mellom utøverne" sier meg derimot at innspillingen mangler den naturlige etterklangen eller at anlegget ikke gjengir virkelig oppløsning. For å ta et eksempel.
En øvelse jeg ser mange utføre er å "matche" komponenter ved å forsøke å dekke over et komponents åpenbare tilkortkommenhet ved å koble det til et annet med "motsvarende" skjevhet i lyden. Det skulle ikke være nødvendig å minne om at man på dette viset fjerner seg langt fra muligheten til å oppleve troverdig lyd i heimen. Litt matching vil alltid være en del av gamet, men man fjerner såmenn ikke en svakhet ved å koble til en til.
Noe av poenget her skal være at såfremt samtlige impliserte komponenter har gode klangegenskaper vil selv dårlige innspillinger kunne spilles uten at det behøver å nå smertegrensen.
Mvh. RS
Man skal ikke matche en komponent som man føler har mange svakheter.R.Solhaug skrev:Denne svært nødvendige diskusjonen minner meg om en sak jeg har hatt til bearbeidelse oppi knotten en tid. (-uten at det i og for seg har ført til noe videre :)
Sånn ganske for meg sjøl har jeg ved bedømmelse av audiokomponenter operert med en samlende karakter (a`la visse Tyskere) for klangkvalitet eller musikalitet. Nettopp denne kvaliteten er i mine øyne altoverskyggende viktig, uten virkelig gode klangegenskaper er et komponent grunnleggende umusikalsk og dermed uegnet/ubrukelig, uansett hvor mye "detaljer" det måtte trekke fram. Altså harmoni framfor dissekering av lyd. Jaget etter stadig mer "detaljer" er mye det motsatte av jakten på god lyd.
Når jeg ser Espen R trekker fram uttrykket "lavt støygulv" som en avgjørende musikalsk kvalitet i forbindelse med hjemmekinoen til pedal tror jeg han er inne på en annen side av samme sak. Denne tonale renheten og klangektheten visse komponenter kan oppvise er det vi må fokusere på, i motsetning til musikalsk uinterressante hifi-parametre.
For meg er det så enkelt at om jeg kan høre et instrument klinge ut, og helst også ekkoet fra veggene i innspillingslokalet inkludert, da sier det meg at oppløsningen er god. Hifi-øvelser som f.ex "luft mellom utøverne" sier meg derimot at innspillingen mangler den naturlige etterklangen eller at anlegget ikke gjengir virkelig oppløsning. For å ta et eksempel.
En øvelse jeg ser mange utføre er å "matche" komponenter ved å forsøke å dekke over et komponents åpenbare tilkortkommenhet ved å koble det til et annet med "motsvarende" skjevhet i lyden. Det skulle ikke være nødvendig å minne om at man på dette viset fjerner seg langt fra muligheten til å oppleve troverdig lyd i heimen. Litt matching vil alltid være en del av gamet, men man fjerner såmenn ikke en svakhet ved å koble til en til.
Noe av poenget her skal være at såfremt samtlige impliserte komponenter har gode klangegenskaper vil selv dårlige innspillinger kunne spilles uten at det behøver å nå smertegrensen.
Mvh. RS
Lydkaj skrev:Been there done that det tro jeg næppe, i såfald ville du nok kunne kommer med noget lidt mere konstruktivt til debatten end det du gør her.
Ok jeg opfattede det som et lille angreb på mig, og jeg vil give dig ret i at det tit ende ud i noget filosofisk/religion snak, jeg tro det skyldes at der er ikke meget videnskab der på tilfredsstillende måde kan forklarer det vi her diskutere og de ting vi oplever med hifi.VilhelmW skrev:Tror du misforstår! Jeg mener ikke å påberope meg å ha prøvd alt, så langt derifra. Det jeg mente, er at de fleste debatter av denne type, etterhvert a) havner milevis fra trådstarters utgangspunkt, og b) har vært diskutert/ filosofert over tidligere i andre tråder. Ikke verre enn det.
;D
Skjønner ikke hvordan du kan si det. Mbare stilte spørsmål om hvordan han og andre skal kunne forholde seg til varierende innspillingskvalitet. Er det ikke det som diskuteres? Ikke skjønner er at det skulle være en ulempe at det har vært diskutert før heller. Dette er det største dilemmaet en HiFi enttusiast står ovenfor så da synes jeg heller det har vært diskutert lite. Hvordan har du valgt å forholde deg til det?VilhelmW skrev:Det jeg mente, er at de fleste debatter av denne type, etterhvert a) havner milevis fra trådstarters utgangspunkt, og b) har vært diskutert/ filosofert over tidligere i andre tråder.
VilhelmW har byttet kabler og blitt veldig fornøyd. Han blir kanskje veldig fornøyd også neste gang han bytter kabler.Lyngen skrev:Skjønner ikke hvordan du kan si det. Mbare stilte spørsmål om hvordan han og andre skal kunne forholde seg til varierende innspillingskvalitet. Er det ikke det som diskuteres? Ikke skjønner er at det skulle være en ulempe at det har vært diskutert før heller. Dette er det største dilemmaet en HiFi enttusiast står ovenfor så da synes jeg heller det har vært diskutert lite. Hvordan har du valgt å forholde deg til det?VilhelmW skrev:Det jeg mente, er at de fleste debatter av denne type, etterhvert a) havner milevis fra trådstarters utgangspunkt, og b) har vært diskutert/ filosofert over tidligere i andre tråder.
Ja, veldig sundt å ta noen lengre pauser og bare hygge seg med musikken. Velkommen hit Budda . Fortell videre..MgrBuddha skrev:Tankevekkende og interessant tråd. Er selv novise med plassmessige og finansieringsmessige begrensninger - superduperanlegg ligger langt fram i tid, hvis noensinne. Men allerede nå etter siste forsterkerbytte gjorde jeg meg mye av de samme tanker som trådstarter beskriver. For første gang kan jeg virkelig høre ordentlig forskjell på innspillingskvalitet. Med de farer for mulig forsemring av lytterglede det medfører. Heldigvis befinner jeg meg i den enormt priviligerte situasjonen å være "nyfrelst". Jeg er et pent stykke oppe i åra, og hørte masse musikk som ung - kjøpte billig kvalitet på AudioScan, og har vært rundt og opplevd et rikt antall artister live opp igjennom åra.
Så ble lyd-og musikkinteressen helt overskygget av andre ting i mange år. Når den nå har gjenoppstått er det som å oppleve verden med nye ører. Jeg kan tåle at den nye forterkeren er litt hvass i toppen, kanskje er det litt mismatch, kanskje et svakt ledd? Vi får se. Jeg vet at uansett storkoser jeg meg nå, og kommer til å fortsette med det etter hvert som jeg tester og finner ut av nye ting. Er entusiastisk som et lite barn ;D
Så kuren som flere har vært inne på her vil jeg tro har noe for seg. Take a break. Skaler ned, hør favorittene på pod'en eller rett og slett ta en god lang lydferie. Godsakene vil uansett ligge der og vente på deg når du er tilbake igjen.
Lyden blir vel ikke bedre med skjegg og hocky? 8)vredensgnag skrev:Her er løsningen! ;D
Har man kjøpt seg et godt kjøkken, er det vel ikke Grandiosalefser man slenger i ovnen ... Jeg har en del musikk det ikke er nødvendig å lytte til i hovedanlegget. Som nevnt av andre ovenfor - den får gå uten at jeg sitter oppmerksom i sweetspot! Men den er likevel fin å ha.
Til den som lurer - joda, doble basshorn. Stikker ut av veggen, og et stykke ut i hagen.
Jeg bøyer meg i støvet, og beklager så mye. Mulig jeg var litt for kategorisk og negativt ladda. Diskusjonen er interresant og har mange mulige utfall. Det kan jo være at nye meininger kan komme til uttrykk også - momenter som ikke jeg har sett eller lest tidligere. En av de flotte tingene med denne hobbyen / lidenskapen, er jo nettopp å trekke på andres erfaringer. Jeg er også enig med Valentino; jeg har bytta kabler og er fornøydd. Forhåpentligvis blir jeg like fornøydd med neste "løft"...kanskje det blir ny vinylspiller?Lyngen skrev:Skjønner ikke hvordan du kan si det. Mbare stilte spørsmål om hvordan han og andre skal kunne forholde seg til varierende innspillingskvalitet. Er det ikke det som diskuteres? Ikke skjønner er at det skulle være en ulempe at det har vært diskutert før heller. Dette er det største dilemmaet en HiFi enttusiast står ovenfor så da synes jeg heller det har vært diskutert lite. Hvordan har du valgt å forholde deg til det?VilhelmW skrev:Det jeg mente, er at de fleste debatter av denne type, etterhvert a) havner milevis fra trådstarters utgangspunkt, og b) har vært diskutert/ filosofert over tidligere i andre tråder.
Flott innlegg.R.Solhaug skrev:Denne svært nødvendige diskusjonen minner meg om en sak jeg har hatt til bearbeidelse oppi knotten en tid. (-uten at det i og for seg har ført til noe videre :)
Sånn ganske for meg sjøl har jeg ved bedømmelse av audiokomponenter operert med en samlende karakter (a`la visse Tyskere) for klangkvalitet eller musikalitet. Nettopp denne kvaliteten er i mine øyne altoverskyggende viktig, uten virkelig gode klangegenskaper er et komponent grunnleggende umusikalsk og dermed uegnet/ubrukelig, uansett hvor mye "detaljer" det måtte trekke fram. Altså harmoni framfor dissekering av lyd. Jaget etter stadig mer "detaljer" er mye det motsatte av jakten på god lyd.
Når jeg ser Espen R trekker fram uttrykket "lavt støygulv" som en avgjørende musikalsk kvalitet i forbindelse med hjemmekinoen til pedal tror jeg han er inne på en annen side av samme sak. Denne tonale renheten og klangektheten visse komponenter kan oppvise er det vi må fokusere på, i motsetning til musikalsk uinterressante hifi-parametre.
For meg er det så enkelt at om jeg kan høre et instrument klinge ut, og helst også ekkoet fra veggene i innspillingslokalet inkludert, da sier det meg at oppløsningen er god. Hifi-øvelser som f.ex "luft mellom utøverne" sier meg derimot at innspillingen mangler den naturlige etterklangen eller at anlegget ikke gjengir virkelig oppløsning. For å ta et eksempel.
En øvelse jeg ser mange utføre er å "matche" komponenter ved å forsøke å dekke over et komponents åpenbare tilkortkommenhet ved å koble det til et annet med "motsvarende" skjevhet i lyden. Det skulle ikke være nødvendig å minne om at man på dette viset fjerner seg langt fra muligheten til å oppleve troverdig lyd i heimen. Litt matching vil alltid være en del av gamet, men man fjerner såmenn ikke en svakhet ved å koble til en til.
Noe av poenget her skal være at såfremt samtlige impliserte komponenter har gode klangegenskaper vil selv dårlige innspillinger kunne spilles uten at det behøver å nå smertegrensen.
Mvh. RS
Godt innlegg dette også Burnt_Island.Burnt_Island skrev:Hvis et anlegg "passer best" til en bestemt type musikkgenre, så betyr det at plater i denne genren ikke trigger problemene anlegg/rom systemet har med musikkgjengivelse, det vil likeledes si at de platene (om det er noe system i de) som ikke høres bra ut nettopp trekker frem en (eller flere) problemer som systemet har.
Et godt anlegg/lytterom system er et system som ikke har iørefallende problemer, eller i det minste problemer til å leve med. Da har eier hatt et bevisst forhold til preferanser og begått sine kompromiss med omhu. Et veldig godt system er et system som ikke har slike problemer.
Litt banalt: For å sette sammen et system du virkelig liker, må du først vite hva du liker. Jeg fant ut hva jeg likte gjennom å lytte til mange system, samt å eksperimentere med mitt eget. To hifimesser med korte mellomrom høsten 07, samt flere virkelig gode anlegg som jeg har fått bruke mer tid på, gjorde det lettere å forstå hva jeg foretrakk.
Man kan selvsagt gå for en all-out streben etter det perfekte, men det er en vei jeg tror man skal vente med inntil man har blitt veldig sikker på hva slags kvaliteter man foretrekker, samt at man har klare ideer om hvordan man skal realisere de.
En annen løsning er et system med hvor kompromisset ligger i å kunne påvirke lyden avhengig av hva du spiller. Bruke dsp med ulike kurver for ulik musikk, ha flere ulike steder å plassere ht, kunne regulere dempingsfaktor/ feedback i effektforsterkeren osv. Altså å kunne endre systemet etter musikken.
Jeg begynner å helle til den siste metoden. Med aktivt (analogt) delefilter, med mulighet til å regulere nivå og avrulling mot bunn (Q kaller Gradient den) kan jeg skru på litt ekstra fylde/fedme om jeg vil spille luftgitar, eller gå for en mer nøytral balanse om jeg vil spille luftsitar.
Jeg prøver ikke lengre å jobbe i retning en objektivt sett korrekt faksimile av opprinnelig fremførelse, men kun etter mest mulig engasjerende lyd for meg selv. Jeg har begått noen kompromiss på den måten at andre anlegg er bedre enn mitt på ulike parametre- spesielt oppover, men at mitt anlegg i egne ører ikke gjør mye hørbare feil. De begrensninger som ligger i anlegget er hva det ikke gjør, mens hva det gjør er "riktig" og de ulike parametrene harmonerer.
Uten å ha hørt ditt system, vil jeg ikke råde deg til hverken det ene eller det andre. Det oppsettet du har virker fornuftig og gjennomtenkt. Hvor det butter skal ikke jeg synse om.
Audiolense har jeg ikke hørt, men mulighetene er tiltalende, og andre har blitt svært fornøyde. Jeg ser likevel to problem/utfordringer med audiolense og lignende system.
De bør ikke brukes til å endre mer enn nødvendig; altså at om du har en problematisk komponent i systemet, ville jeg byttet den fremfor å bruke audiolense til å lage horn av paneler eller rør av transistorer.
Dessuten er det faren for å skru seg bort. Vegen blir ikke til mens du går- alle veier er ikke like bra. Veien blir til mens du går deg vill- du må vite hva som er målet før du starter justeringa..
Mitt anlegg er best for meg, da jeg sier som myrsnipa: enhver synes best om sine..
Mbare: Jeg antar at du vil finne ut hvor du skal. Med din oppsøkende virksomhet, og din evne til å formulere hva du opplever, så antar jeg at du allerede vet hva dine preferanser er. Lykke til videre- og fortsett med å skrive. Dine innlegg er svært ofte interessante og engasjerende.
mvh
Jeg tror ikke dette er banalt, det er skoen trykker - fordi det tar lang tid og bevisst refleksjon for å finne ut hva en liker. Hele bransjen er jo konstruert slik at vi blir fristet med noe nytt, som om det finnes noe annet som vil formidle musikken ennå bedre. Markedslogikken er slik at vi som forbruker skal kjenne at behovet aldri er tilfredsstilt for lenge av gangen. Det er å bli klar over egne preferanser og gå for det, nyte det, krever faktisk arbeid :Burnt_Island skrev:Litt banalt: For å sette sammen et system du virkelig liker, må du først vite hva du liker. Jeg fant ut hva jeg likte gjennom å lytte til mange system, samt å eksperimentere med mitt eget.
Der følger jeg deg ikke helt. Siden jeg har talt freidig for at et anlegg må gå for det gode kompriss (noe du også gjør), så har det selvfølgelig ikke med at jeg er prinsipielt i mot det å endre på lydkvaliteten til komponentene. Jeg har ikke noe problem med tuning og bruk av tonekontroll, om en ønsker det. Jeg tror problemet med slike justerbare systemer går tilbake til utgangspunktet; det tar vekk fokuset fra musikken. Igjen blir en sittende å lytte etter hvordan det nå låter i forhold til i sted, og så blir en rastløs, vil skru og justere - evig på jakt etter den perfekte lyd. Det er jo nettopp her problemet ligger. Jeg mener selvfølgelig ikke at det er noe galt med det, både i faser av hobbyen er det jo dette som er morsomt og sikkert mange som har en stor egenglede i det tekniske og tuning. Men utgangspunktet var innspillet til Mbare at anlegget står i veien for musikken. Det å bygge opp et anlegg som i prinsippet huser 10 lydsignaturer, gjør jo at en blir sittende å holde på med dette.Burnt_Island skrev:En annen løsning er et system med hvor kompromisset ligger i å kunne påvirke lyden avhengig av hva du spiller. Bruke dsp med ulike kurver for ulik musikk, ha flere ulike steder å plassere ht, kunne regulere dempingsfaktor/ feedback i effektforsterkeren osv. Altså å kunne endre systemet etter musikken.
Jeg begynner å helle til den siste metoden.
Tenker du på å gi slipp på vanviddsbassen til fordel for dipol?Valentino skrev:Men vanviddsbass og dipolprinsipp går ikke så godt ihop uten hysterisk membranareal.
Sitatet er tatt ut fra sin sammenheng, men hva tenker du har med filosofi å gjøre i sammenhengen her, Valentino?Jeg klarer ikke å filosofere i særlig stor grad [...]
Og slik jeg leser innlegget ditt vil konsekvensen av ovennevnte gå ut over dette, som du skriver:Igjen blir en sittende å lytte etter hvordan det nå låter i forhold til i sted, og så blir en rastløs, vil skru og justere - evig på jakt etter den perfekte lyd. Det er jo nettopp her problemet ligger.
Det slår meg hvordan det subjektive perspektiv - bevitnet bl.a. gjennom de mange hjemme hos-reportasjene - står så sterkt. Det vil si, at egne preferanser på lyd er så gjenkjennbart på tvers av mange situasjoner i eget lyttemiljø og ved besøk hos andre. Jeg tror at det subjektive perspektiv står så sterkt at man kan regne det som en egen "hifikomponent". Men denne "mentale komponenten" er ikke bare å bytte ut sånn uten videre.Musikk er en emosjonell kommunikasjon. Følelser er slik at de er sterkest når de skjer oss innlevd og spontant - musikkopplevelsen vil også derfor være sterkest når en hengir seg.
Fint uttrykk - den "mentale komponent". Tenkte på broren min da jeg leste det du skrev. Vi kan sitte sammen og slappe av med musikk - men ikke med nettradio. Setter jeg på litt nettradio - praktisk synes jeg, for da slipper man å gruble over hvilke plater man skal velge - vel, da blir han helt krakilsk. Klarer ikke å sitte og høre på slikt, sier han. Skjønner ikke helt problemet, jeg - jeg synes det er mye bra musikk, selv om det naturligvis kan skorte litt på både oppløsning og det ypperste av lyd. Vi sitter vel å merke og hører musikk på det samme anlegget - og likevel har vi så forskjellige oppfatninger.atonal skrev:Det slår meg hvordan det subjektive perspektiv - bevitnet bl.a. gjennom de mange hjemme hos-reportasjene - står så sterkt. Det vil si, at egne preferanser på lyd er så gjenkjennbart på tvers av mange situasjoner i eget lyttemiljø og ved besøk hos andre. Jeg tror at det subjektive perspektiv står så sterkt at man kan regne det som en egen "hifikomponent". Men denne "mentale komponenten" er ikke bare å bytte ut sånn uten videre.
Er dette til noe hjelp til Mbare, kan man spørre seg. Vet ikke, evt. om det kan være et ledd i bevisstgjøringen av sin "mentale komponent" og til det han ønsker å oppnå med endringer i oppsettet sitt.
Helt på linje Ketil!Ketil skrev:Bare som en liten tanke; kan det være at det ikke er det å få alle "feilene" til en innspiling presentert via et "formel 1" hifi anlegg som er problemet, men måten dette anlegget presenterer svakheter ved en innspilling. Hvis de gjengis på en hard og umusikalsk måte vil reaksjonen til lytteren være å skru av, men hvis de gjengis uten noen hardhet eller kanter trenger det ikke å være være noe negativt for lyden.
Hvis ikke Snow blind låter fett kan det være det samme med hele anleggetMbare skrev:Black Sabbath funker ypperlig som testmusikk.
Eller, i mitt tilfelle, N.I.B., men ja; helt rett. Et anlegg som ikke får Black Sabbath til å sparke steinhardt rompe har ingenting å gjøre i min stue i hvert fall. 8)Burnt_Island skrev:Hvis ikke Snow blind låter fett kan det være det samme med hele anleggetMbare skrev:Black Sabbath funker ypperlig som testmusikk.