Hvor nærmt?

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Noen sverger til nærfelt lytting. Vel og bra. Jeg liker å ha litt avstand til høyttalerne. Gjerne 3 meter eller mer. I en konsert så er man jo sjeldent veldig nærme utøverne. Og i klassiske verker kan det ofte være 20 meter eller mer. Min erfaring er at jeg får bedre lytteopplevelse med avstand, selv om den berømte trekanten i lytteposisjon ikke er tilstede. Det er min erfaring gjennom mange år.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.612
Antall liker
27.862
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
IME mister en noe av dybden i lydbildet ved større lytteavstand, selv om det også er litt avhengig av høyttalerplassering/sweetspot ift. rommet. Til gjengjeld kan bakvegger fungere godt som bassforsterkere.

Selv har jeg en lytteavstand på mellom 4 og 5 meter og lever godt med det.

Mvh

Edit: Lasermåleren min sier at lytteavstanden min er 4,3 m fra forkant høyttaler til øre.
 
Sist redigert:

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Klart rommet har stor betydning. Ikke alle har mulighet for 3 meter eller mer.
 
P

parafinoksen

Gjest
Idealavstanden til høyttalerne fra sweetspot i rommet mitt er to meter. Da er høyttalerne trukket godt ut, stolen godt ut fra bakvegg, og frekvensresponsen flatest mulig. Lydbildet er stort, dybden er bra osv. Men i det siste har jeg vært litt lat og latt høyttalerne stå litt nærmere frontveggen og jeg sitter i sofaen helt inn mot bakveggen. Nå er nok avstanden godt og vel 3,5 meter, rommet spiller mer med og bassen er feitere, men jeg liker det. Jeg kan ligge henslengt på sofaen og liksom bare nyte musikken. Lydbildet er veldig stort og løsrevet fra høyttalerne, men om mulig ikke fullt så dypt.
 
P

parafinoksen

Gjest
Apropos nærfelt: Jeg klarer ikke helt å slappe av med det. Det blir for direkte og intenst. Jeg skjønner at de bruker det under miksing, for det gir jo ekstrem innsikt i opptaket, men for meg blir det litt for mye trær i forhold til skog.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.853
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noen sverger til nærfelt lytting.
Hva som er nærfeltslytting er litt ullent definert. Jeg har blitt fortalt <1,2 m. Andre steder leser jeg 3-5 fot. Tror jeg har omtrent 140 cm diskant-øre.
Dersom man sier at første refleksjon skal være 20 dB nede ref. direktelyden sitter nok jeg i nærfelt. Meeen. Jeg hører både trærne og skogen. Det kan jo ha noe med at klangbalansen er tunet riktig i lytteposisjonen og at stuen er ganske livlig. Mye diffusert retur altså. Eller skog om dere vil.
Samtidig er høyttalernes spredningskarateristikk slik at klangbalansen er riktig også 90 grader på sweetspot. Det er fint i sofaen langs høyre sidevegg.

 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Så har man linjekilder som fordrer en viss minimumsavstand. For mine anbefales minimum 3 meter. Jeg har fortsatt refleksjon < -25dB
 
Topp Bunn