Juss og økonomi Hvor sent kan et firma sende faktura...?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.394
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvor lenge etter at en vare/tjeneste kan et firma sende faktura...?
Det er her snakk om en en handel mellom to firmaer, og varen er en helt standard vare.

Når blir et slikt krav foreldet - og hvilken lovbestemmelse er det som regulerer slikt.

Mvh
OMF

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I h.t. bokføringsloven skal faktura sendes snarest mulig, men senest én måned etter leveransen. Det er åpning for visse unntak, bl.a. for løpende tjenester, samt strøm, telefon, forsikringer, aviser o.l. Videre kan større oppdrag faktureres etter nærmere avtale mellom partene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.394
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg tviler på at foreldelsloven kommer til anvendelse før det er sendt første krav/regning.

Hvis man feks har hatt noen håndtverke til å gjøre en jobb. Også har man avtalt at noe av jobben skal gjøres etter timer, kan man da etter 1 år (uten at det har vært noen form for kommunikasjon eller krav fra leverandøren) sende regning - det blir jo vanskelig å sjekke timer opp i mot arbeid som er utført når det har gått så lang tid.

Mvh
OMF

T

Tittentei

Gjest
Jeg er bare lekmann, men faktura kan være både bokført og sendt, selv om den ikke har kommet frem til deg. Bokføringsloven regulerer ingen konsekvens mot brudd på at faktura ikke er sendt, så jeg tror personlig at så lenge man har avtalt å få en tjeneste utført mot vederlag, tjenesten er utført, så har man et krav på seg, og dette kravet er gyldig i tre år etter avtalt betalingstidspunkt, eller da tjenesten ble utført dersom betalingstidspunkt ikke ble avtalt.

Kan aldri tenke meg at passivitet mtp å sende ut en faktura fort nok skal ugyldiggjøre kravet. Det har jeg aldri hørt om.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp?

Pengekrav

Svaret er kort og godt: Foreldelseslovens treårsfrist gjelder.

Topp Bunn