Hvor sette opp bakhøytalere

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Jeg holder på å planlegge hvordan akustikktiltak jeg skal sette opp, og dermed også høyttalerplassering. :confused:

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det bak siden jeg har så liten plass mellom to dører på den ene siden bak.
Det er vanskelig å få plass til både bassfelle og høyttaler.

Angående høyttalere så har jeg Klipsch 502S som jeg skal ha på sidene og bak (jeg kommer ikke til å bytte de ut så trenger ikke tips om høytalere og utstyr). De er jo bipole, så de trenger jo ikke være rettet mot lytterposisjon men, jeg tenker at jeg kanskje kan lage en bassfelle i hjørnet og festte de midt på den? Det blir jo selvfølgelig ikke optimalt med tanke på at det tar plass fra bassfellen osv. Men er det noen andre alternativer som jeg burde overveie? :)

1.jpg

2.jpg
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Monter den midt på døra , og den andre tilsvarende inn fra hjørnet slik at det blir symmetrisk .
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Det er jo selvfølgelig en mulighet :)

Jeg hadde egentlig tenkt en 10 cm med akuduk pluto på døren og symmetrisk på andre siden, og så en diffuser midt på veggen under prosjektoren.

Jeg kom nettopp på en ide hvor jeg kopierte inn dolby sine 7.1 anbefalinger over rommet for å se på grader osv fra lytteposisjon.
Jeg ser at sidehøyttalerne kommer veldig nærme i forhold til det som er anbefalt, men det er jo ikke stort og gjøre med, men gradene blir jo like.

4.jpg

5.jpg

Jeg synes at det ser mer riktig ut å ha de i hjørnene av rommet, men det er kanskje bedre og ha de på døren, helt på enden av døren mot bassfellen?
 

Vedlegg

  • 43.3 KB Visninger: 398

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.162
Antall liker
22.677
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg hadde vurdert å bare ha en høyttaler i senter bak, altså ett 6.1 (++) oppsett.
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Jeg hadde vurdert å bare ha en høyttaler i senter bak, altså ett 6.1 (++) oppsett.
Takk for tilbakemeldingen. Men har du noen begrunnelse for hvorfor ikke bare sette den opp på bassfellen eller på døren?

Skulle da ikke tro at det var en stor ulempe, eller er det en så stor ulempe at en heller burde droppe 7.1?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
6.1 er også en mulighet ja.
Ellers så finner man flere anbefalinger der bak-ht skal være mer midt på bakvegg å ikke i hjørnet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Galder, et spørsmål helt på siden. Sier old mans child deg noe? :)
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Galder, et spørsmål helt på siden. Sier old mans child deg noe? :)
Selvfølgelig sier det meg noe :cool:
(men det kommer faktisk ikke derfra :p)
Hehe, bra (at det sier seg noe altså).

Angående plassering synes jeg det ser fornuftig ut med i hjørnene. Jeg har selv hatt to bakhøyttalere på bakvegg relativt nærme hverandre og synes det satt som et skudd og. Har aldri prøvd 6.1 med kun en bak i midten så kan ikke si noe om det.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.162
Antall liker
22.677
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg hadde vurdert å bare ha en høyttaler i senter bak, altså ett 6.1 (++) oppsett.
Takk for tilbakemeldingen. Men har du noen begrunnelse for hvorfor ikke bare sette den opp på bassfellen eller på døren?

Skulle da ikke tro at det var en stor ulempe, eller er det en så stor ulempe at en heller burde droppe 7.1?
Praktisk sett så hadde jeg aldri satt en høyttaler på døren, da hadde jeg heller satt dem på bassfellene. Tanken min var uansett at du ville få en bedre spredning av lyden bak med en høyttaler midt på veggen enn en i hvert hjørne. Jeg er utdatert på hjemmekino etter at disse nyeste formatene kom, men tidligere så skulle man helst montere de to bakre høyttalerne ganske nærme hverandre på bakveggen. Hvis det fremdeles er "fasiten" så vil jeg anta at det er ganske liten forskjell på 6.1 og 7.1.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.064
Antall liker
16.905
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg monterte bakhøyttalerne inne i min DIY bassfelle. Høyttaler trekk over hele skiten. Synes det funka fint.
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
anken min var uansett at du ville få en bedre spredning av lyden bak med en høyttaler midt på veggen enn en i hvert hjørne. Jeg er utdatert på hjemmekino etter at disse nyeste formatene kom, men tidligere så skulle man helst montere de to bakre høyttalerne ganske nærme hverandre på bakveggen. Hvis det fremdeles er "fasiten" så vil jeg anta at det er ganske liten forskjell på 6.1 og 7.1.
Takk for forklaringen. Jeg skulle da tro at jeg fikk mer surround ved å ha en på hver side bak istedet for en i midten, men jeg er ikke noen ekspert.
Men siden jeg har to høyttalere så prøver jeg å bruke begge først :)

Angående plassering synes jeg det ser fornuftig ut med i hjørnene. Jeg har selv hatt to bakhøyttalere på bakvegg relativt nærme hverandre og synes det satt som et skudd og. Har aldri prøvd 6.1 med kun en bak i midten så kan ikke si noe om det.
Jeg monterte bakhøyttalerne inne i min DIY bassfelle. Høyttaler trekk over hele skiten. Synes det funka fint.
Takk for innspillene, jeg kommer nok til å prøve å sette de på bassfellene :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Følg dolby atmos white paper du, om det er Dolby atmos du skal kjøre. ;)
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Følg dolby atmos white paper du, om det er Dolby atmos du skal kjøre. ;)

Takk for innspillet, men hva er Dolby White Paper? Er ikke Dolby dolby? Det er jo Dolby jeg limet inn over rommet på skissen over.

Jeg har dessverre alt for lav takhøyde til Atmos :( Takhøyden er kun 212 cm)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Følg dolby atmos white paper du, om det er Dolby atmos du skal kjøre. ;)

Takk for innspillet, men hva er Dolby White Paper? Er ikke Dolby dolby? Det er jo Dolby jeg limet inn over rommet på skissen over.

Jeg har dessverre alt for lav takhøyde til Atmos :( Takhøyden er kun 212 cm)
Det er mer eller mindre de whitepaperne du har limt inn posisjonene fra i tegningene med hvilke vinkler høyttalerne skal stå i. :)
 

Galder

Medlem
Ble medlem
24.09.2019
Innlegg
31
Antall liker
7
Det er mer eller mindre de whitepaperne du har limt inn posisjonene fra i tegningene med hvilke vinkler høyttalerne skal stå i. :)
Det høres bra ut :) Da tror jeg at jeg er på riktig vei. Det skal bli spennende den dagen jeg endelig får satt inn anlegget og får høre hvordan det låter!
 
Topp Bunn