Hvor sikker er du på deg selv i en kabel-blindtest?

Hvor sikker er du i en kabel-blindtest?

  • Jeg hører ikke forskjell på kabler

    Stemmer: 39 27.9%
  • Jeg klarer å identifisere kabler i en blindtest

    Stemmer: 43 30.7%
  • Jeg klarer ikke å identifisere kabler i en bllindtest

    Stemmer: 58 41.4%

  • Totalt antall stemmer
    140

Hamsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2014
Innlegg
55
Antall liker
13
Torget vurderinger
7
Det er viktig at eventuelle målinger og blindtester gjøres av flere deltakere og at en bytter ut kabler i ett og samme anlegg ellers. At det en endrer i oppsettet kun er kablene, og alt annet likt.
Viktig å unngå måleproblemer av slik karakter som du nevner. Det er jo i så tilfelle testens kvalitet og seriøsitet som kan sikre at slike elementer kontrolleres for, akkurat som i alle andre vitenskaplige forsøk.

I tillegg kan en øke seriøsiteten om flere lager og gjennomfører den samme testen, at eventuelle målefeil og måten å utføre testene på er så riktig og repliserbar som mulig.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
...tillegg kan jeg tenke meg at om jeg skal arrangere en blindtest, at du ikke tør delta ei heller klare å skille kabler fra hverandre.
Så langt er det ingen som har "baller" til å invitere meg til kabeltest, men det kan virke som du har... ???
 

Hamsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2014
Innlegg
55
Antall liker
13
Torget vurderinger
7
Flageborg,
hvilke kabler selger du?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Flageborg,
hvilke kabler selger du?
Har vel fortsatt noen "ubetydelig" brukte.....fra tidligere kabeltester.....som er nesten innspilt - KUN i den ene retningen....hvis du er interessert ?

Kabeltest-3005-800b.jpg


.....eller kanskje signalkabler ?

Hjemmekino-kabler-3757-800b.jpg
 

Hamsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2014
Innlegg
55
Antall liker
13
Torget vurderinger
7
Kan være med på å arrangere en test, ja. Ønsker at det i så tilfelle blir et samarbeid med flere, inkludert de som skal la seg teste. Dette for å unngå eventuelle forklaringer i etterkant om at test-opplegget var feil osv.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mange entusiaster hevder at kabler betyr like mye for lydkvaliteten som f.eks forsterker, kilde eller akustikk i lytterommet.
Det rapporteres av og til om hakeslepp ved kabelbytte, men hvor stor tiltro har vi egentlig til våre egen hørsel når vi ikke vet hvilke kabler som brukes?

Edit: Alternativ 1 er beregnet på dem som ikke hører forskjell på kabler overhodet.
Alternativ 2 og 3 er forbeholdt de som hevder at de hører forskjell på kabler.

Fyr løs:)
Helt sikker. Bruker ikke ørene, men måleutstyr - måleutstyr lar seg ikke lure, er derfor 100% objektive, og gir den sannheten jeg trenger for å bekrefte forskjellene, hvorfor forskjellene er der, og hvorvidt det er sannsynlig at forskjellene høres. :)

Vidar
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Selv syns jeg det er best å se på måleskjema. Da slipper jeg å slå på anlegget, men kan se hvordan det lyder. Genialt!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tror nøkkelordet er 'persepsjon'
Individets oppfattelse må tas med i ligningen - det er det som gjør det så objektivt vanskelig å beskrive og 'bevise'.
Andre industrier klarer seg stort sett uten persepsjons-perspektivet.
Hvor fort går toget mellom stavanger og oslo?
A (individuell persepsjon): Det går fort.
B (individuell persepsjon): Det går seint.
C (Det faktiske forhold basert på objektive data): Det tar 8 timer.

Hvis man kjenner seg selv, kan man muligens gjøre seg en mening om det går fort eller seint basert kun på C.
NB! Jeg har ikke sjekket togtidene!

Slik jeg oppfatter det er det ikke så mange som benekter at det i varierende grad kan være hørbare/målbare forskjell på kabler, men mer en etterlysning av data på de forskjellene som faktisk påstås å være der. Bevisbyrden henger tross alt på den som fremmer en påstand.
Hm!
Spørsmål: "Hadde du ein fin tur?"
svar 1: ja
svar 2: nei
Svar 3: veit ikkje.....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom anlegget er slikt konstruert at det er mulig å høre forskjell på kabler i det er det mulig at jeg hadde hørt forskjell.
Ikke alle anlegg er like. Ikke alle kabler er like.
Jeg unngår elektronikk som gjør det mulig å høre forskjell på kabler. Jeg unngår kabler som endrer lyden hørbart.

Jeg har ikke stemt, Larkus. Alternativene blir for kategoriske.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Problemer med a-b blindtest at en blir mer opptatt av forskjellene en hva kablene egentlig presenterer. Bytt med ukes mellomrom og velg fra hjertet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dette har vi vært igjennom utallige ganger før.
A/B bruker man for å finne ut om man hører forskjell. Det er den effektive måten å finne det ut på.
Dersom man hører forskjell tar man tiden til hjelp for å velge det man foretrekker.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Problemer med a-b blindtest at en blir mer opptatt av forskjellene en hva kablene egentlig presenterer. Bytt med ukes mellomrom og velg fra hjertet.
Det kablene egentlig presenterer av forskjeller er greit å være opptatt av.......og noe særlig mer enn 5 minutter pr. kabel er ikke nødvendig for å velge kabel......HVIS man er i stand til å høre forskjeller.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg er nok sikker på at det finnes forskjeller på både signalkabler og høyttalerkabler.
Men, så lenge det er stort nok tverrsnitt og det er benyttet gode ledere, så tror jeg forskjellene er veldig små.
Strømkabler derimot.... Nei, ingen forskjell i det hele tatt så lenge tverrsnittet er godt nok til komponenten(e).
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Selv syns jeg det er best å se på måleskjema. Da slipper jeg å slå på anlegget, men kan se hvordan det lyder. Genialt!
Vi trenger faktisk ikke å investere i anlegget overhodet, men operere med et 'perfekt virtuelt anlegg, målemessig'
Så kan vi bruke tiden vår mer fornuftig, som å krangle videre på HFS.....
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Selv syns jeg det er best å se på måleskjema. Da slipper jeg å slå på anlegget, men kan se hvordan det lyder. Genialt!
Vi trenger faktisk ikke å investere i anlegget overhodet, men operere med et 'perfekt virtuelt anlegg, målemessig'
Så kan vi bruke tiden vår mer fornuftig, som å krangle videre på HFS.....
Genialt, intet mindre. Da kan man bruke hele sin tid på å uttale seg om noe man aldri har prøvd, hørt eller lyttet til. Og starte utallige tråder over samme tema.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Hvor sikker er du i kabel blindtest?

Vil tro jeg er lige så sikker som sidst jeg blind-testede cykler, der følte jeg iøvrigt også var temmelig åndssvagt, og jeg kunne slet koncentrerer mig om hvordan cyklen faktisk kørte og virkede. Og fandt iøvrigt aldrig den bedste cykel.
 
Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
Det er forskjell på kabler.
Noe annet har aldri vært påstått av noen. Det er graden av forskjell, og hvor viktig den er. Det aldri blir enighet om.
Her kan det krangles til Dovre faller. Det er mange år siden jeg fant ut at man diskuterer ikke smak og behag.
Det er en meningsløs øvelse. Og ender kun i bedrøvelse for alle parter.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Jeg var lenge med i kabeldebatter, men gidder ikke mer..er fornøyd med det jeg har valgt å bruke penger på, det være kabler, forsterkere eller høyt.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg mener bestemt at jeg kan høre forskjell på noen kabler, noen ganger, men jeg vet ikke om jeg ville klart å plukke dem ut i en blindtest.

Å hevde at kabler er like viktig eller viktigere enn akustikken i lytterommet er rimelig tåpelig etter min mening.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.183
Hvor sikker er du i kabel blindtest?

Vil tro jeg er lige så sikker som sidst jeg blind-testede cykler, der følte jeg iøvrigt også at det var temmelig åndssvagt, og jeg kunne slet koncentrerer mig om hvordan cyklen faktisk kørte og virkede. Og fandt iøvrigt aldrig den bedste cykel.
Sist jeg blind-testet en sykkel endte jeg i grøfta. Jeg var seks eller syv år. :)
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Jeg mener bestemt at jeg kan høre forskjell på noen kabler, noen ganger, men jeg vet ikke om jeg ville klart å plukke dem ut i en blindtest.

Å hevde at kabler er like viktig eller viktigere enn akustikken i lytterommet er rimelig tåpelig etter min mening.
Hvis akustikken er nogenlunde på stell, hva er det da som er viktig? Hvor feil kan frekvensresponsen i et rom være uten at det går ut over musikkopplevelsen, når vi vet at hjernen både fyller inn dipper og fjerner peaker helt automatisk?
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Hvor sikker er du i kabel blindtest?

Vil tro jeg er lige så sikker som sidst jeg blind-testede cykler, der følte jeg iøvrigt også at det var temmelig åndssvagt, og jeg kunne slet koncentrerer mig om hvordan cyklen faktisk kørte og virkede. Og fandt iøvrigt aldrig den bedste cykel.
Sist jeg blind-testet en sykkel endte jeg i grøfta. Jeg var seks eller syv år. :)
Jeg sovnet engang på sykkel i tidlig alder, og krasjet i en container..aldri klart det siden :)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
For å slå noen fluer i en smekk:

En grei test hadde vel vært å bruke et high-end anlegg hos en av dere som har definert "godt nok" anlegg og mener det ikke er problemer å høre forskjell på kabler, for deretter å invitere begge leirene for en formell test.

Eieren har på forhånd valgt ut 2 sett kabler som han garanterer har forskjellig lyd i anlegget hans.

Eieren deltar i blindtesten for å vise at det ikke er problemer med å skille kablene og de andre må da leve opp til fasiten.

Når så eieren har fastslått fasit og uavhengig hva de andre hører, kan målemafiaen måle kablene og eventuelt sjekke spesifikasjonene på anlegget/kablene og forklare teknisk hvorfor de lyder forskjellig.

Klarer ikke eieren å skille de, kan vi kanskje konkludere med at det ikke er så stor forskjell? Noe som kan bekreftes teknisk av målemafiaen.

Klarer eieren å skille de og målemafiaen ikke klarer å forklare hvorfor, har man kanskje klart å bevise at det ikke bare er målbare forskjeller som bestemmer hvordan en kabel låter?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.183
Vel, jeg fant i hvert fall ut omtrent hvor langt jeg kunne sykle med lukkede øyne. Ikke så langt, viste det seg! :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Å sammenligne det å lytte med lukkede øyne, med det å sykle med lukkede øyne er i mine øyne to helt forskjellig sport. Det ene er jo helt skjønt, mens det andre kan gå riktig ille:)
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
For å slå noen fluer i en smekk:

En grei test hadde vel vært å bruke et high-end anlegg hos en av dere som har definert "godt nok" anlegg og mener det ikke er problemer å høre forskjell på kabler, for deretter å invitere begge leirene for en formell test.

Eieren har på forhånd valgt ut 2 sett kabler som han garanterer har forskjellig lyd i anlegget hans.

Eieren deltar i blindtesten for å vise at det ikke er problemer med å skille kablene og de andre må da leve opp til fasiten.

Når så eieren har fastslått fasit og uavhengig hva de andre hører, kan målemafiaen måle kablene og eventuelt sjekke spesifikasjonene på anlegget/kablene og forklare teknisk hvorfor de lyder forskjellig.

Klarer ikke eieren å skille de, kan vi kanskje konkludere med at det ikke er så stor forskjell? Noe som kan bekreftes teknisk av målemafiaen.

Klarer eieren å skille de og målemafiaen ikke klarer å forklare hvorfor, har man kanskje klart å bevise at det ikke bare er målbare forskjeller som bestemmer hvordan en kabel låter?
Godt forslag! Inviter i tillegg de 35 som til nå har svart at de klarer å identifisere kabler i en blindtest for et sikkert positivt resultat så kan vi slutte med denne kabelkranglinga en gang for alle.
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Men vist det ikke er lyd messig forskjell på høyttaler kabler og div andre kabler, hvorfor har over 90 % her inne på hfs ganske så dyre kabler, er det for at det skal se bra ut osv osv. Jeg har selv satte og lyttet på musikk dagen lang og byttet høyttaler kabler, fram og tilbake til jeg nesten begynte og bli drit lei. Og jeg har hørt forskjell på mine psb høyttalere når det kommer til kabler. Men jeg har også en grense, og jeg fant ut det kablene som gir mest igjen for pengene lydmessig er monster, di passer alle slags høyttalere. Di er ganske oppløst og klar i lyden og di har en fet bass både punsh messig og dybde messig men det er kontrollert hele veien. Men er det kabler det er mest lydmessig og hente nei langt derifra. Det ligger i kjeden synes jeg. Og kabler med sikkelig tverrsnitt og skjerming ikke minst.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Denne tråden blir bare mer og mer latterlig ;)

Blindtest, sammen med noen som er påståelige på at det ikke er mulig å høre forskjeller; that will be the day.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Denne tråden blir bare mer og mer latterlig ;)

Blindtest, sammen med noen som er påståelige på at det ikke er mulig å høre forskjeller; that will be the day.
Halvparten av de som hører forskjell og halvparten av de som ikke hører forskjell og i et high-end anlegg, så har du vel ditt på det tørre?
Da blir det vel bevist et eller annet?

Ingenting latterlig i dette, er ganske sikker på at målemafiaen tør å stille opp!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvor feil kan frekvensresponsen i et rom være uten at det går ut over musikkopplevelsen, når vi vet at hjernen både fyller inn dipper og fjerner peaker helt automatisk?
Det gjør den ikke.
En ting er at man kan til en viss grad venne til seg svakheter i anlegget og sånt fortsatt nyte musikk, men det betyr ikke at hjernen automatisk fyller inn alt som mangler og det f.eks ikke lenger er forskjell på ulike frekvensresponser.

Får man f.eks jevnet ut bassresponsen, så er forskjellen dramatisk. Det samme med behandling av refleksjoner i øvre frekvensområdet.
Undersøkelsene (blindtester) til Harman Int. og andre viser at lyttere foretrekker en jevn respons med stor margin. Man hører god forskjell på endringer i frekvensgangen.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke noe svar på dette, men syns spørsmålstillingen er interessant. Håpløs, men interessant :)

-Hvis jeg skal være sikker på noe som helst i en blindtest må jeg utføre testen først, og det har jeg aldri gjennomført.
-Om jeg hører forskjell, og hvor sikker jeg er, vil avhenge av hva slags utstyr (her kabler) som testes.
-Hvis man kan si på forhånd om man vil oppleve forskjell eller ikke er hele testen bortkastet.

-Spørsmålet om hvor sikker man er blir feil, fordi en lyttetest (i dette tilfellet en blindtest) handler om hva du opplever. Hvis jeg hører noe er det helt sikkert at jeg hører det. Samme hvis jeg ikke hører noe. Det er det testen handler om, og det er aldri tvil.

Det jeg ER usikker på kan være så mye, men i denne sammenhengen er det:
-Usikker om andre hører det samme som meg.
-Usikker om det jeg hører lar seg gjenta. Altså om jeg vil oppleve det samme med en repetisjon.
-Usikker på om det jeg hører lar seg måle.
-Jeg vil ikke være engstelig, neida, men noen vil være redd for å si hva de faktisk hører, eller ikke hører.

Jeg har opplevd forskjell på høyttalerkabler og RCA signalkabler, og har planer om å kjøpe noen høy-induktans XLR fra BlueJeans for å teste.
Da heter jeg nok ikke kabelskeptiker, selv om jeg egentlig mener at jeg er det. Måling har jeg også begynt med. Vet ikke hvor det skal ende.....
 
Sist redigert:

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Veeeeldig sikker på at jeg er kabel-blind når jeg sitter å lytter til musikk, men ikke kabel-døv... :p

Men en tanke som streifet meg. Hvorfor er det så stort fokus på en "blind-test" egentlig? Er det for å overbevise andre eller seg selv? Hva som låter bra og dårlig vil alltid være subjektivt, det mener vel alle? Det kan vel ikke være noe poeng i å overbevise andre for det er vel for sin egen del man velger utstyr og tilbehør? Og hvis en selv ikke blir overbevist, så kjøper man vel det billigste? Det er ihvertfall det smarte, eller er jeg helt ute av sync med resten her på dette? :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Veeeeldig sikker på at jeg er kabel-blind når jeg sitter å lytter til musikk, men ikke kabel-døv... :p

Men en tanke som streifet meg. Hvorfor er det så stort fokus på en "blind-test" egentlig? Er det for å overbevise andre eller seg selv? Hva som låter bra og dårlig vil alltid være subjektivt, det mener vel alle? Det kan vel ikke være noe poeng i å overbevise andre for det er vel for sin egen del man velger utstyr og tilbehør? Og hvis en selv ikke blir overbevist, så kjøper man vel det billigste? Det er ihvertfall det smarte, eller er jeg helt ute av sync med resten her på dette? :)
Dessverre inneholdt ikke overnevnte tekst dimensjonen 'prakke på ens meninger på andre' men ellers var den temmelig komplett ;)
Men det handler vel om å diskutere/utveksle meninger i bunn og grunn.

PS:
Blindtest kan ikke gjøres av dem som er biased (forutinntatt).
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
PS:
Blindtest kan ikke gjøres av dem som er biased (forutinntatt).
Jeg trodde poenget med en blindtest var at man ikke visste hva man testet - altså å fjerne bias?
Men hvis man vet det er kabler som skal byttes ut, og man mener det ikke er forskjell og dermed har bestemt seg for det, så er jo ikke bias borte.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
PS:
Blindtest kan ikke gjøres av dem som er biased (forutinntatt).
Jeg trodde poenget med en blindtest var at man ikke visste hva man testet - altså å fjerne bias?
Men hvis man vet det er kabler som skal byttes ut, og man mener det ikke er forskjell og dermed har bestemt seg for det, så er jo ikke bias borte.
Får pakke inn noen tester med 128kbps MP3 mot flac/CD/BR innimellom, slik at du får luket ut de som lytter på regnværet utenfor istedet. ;)
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Får pakke inn noen tester med 128kbps MP3 mot flac/CD/BR innimellom, slik at du får luket ut de som lytter på regnværet utenfor istedet. ;)
Hehe, det var kanskje ikke så dumt forslag? Da hadde man kanskje fått luket ut de som mener de klarer å identifisere kabler også, men som egentlig ikke gjør det (hvis det er noen) :)

Ellers så var det en artig avstemning, er det noen som er overrasket over resultatet så langt?

Selv trodde jeg det skulle være flere som hører forskjell uten å kunne identifisere, i forhold til begge de to andre valgene.
 
Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ikke alle som ser poenget med å stemme. De fleste, kanskje.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg stemte blått - av prinsipp. Har aldri deltatt i noen blindtest, verken av kabler eller annet utstyr. Det gjelder nok de fleste som har stemt.

Dersom folk aldri hører forskjell på kabler, bør de høre etter en gang til. Dersom de fortsatt ikke hører forskjell, bør de snarest kvitte seg med anlegget og kjøpe et nytt. Dersom de heller ikke etter dette hører noen forskjell, er kirkegården neste.
 
Topp Bunn