Forsterkere Hvor stor rørforsterker??

astrocytom

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Antall liker
8
Sted
Sortland
Lurte på om noen kunne hjelpe meg med en ting..
Har et sett med dali helicon 400 mk1.
Så har jeg lyst å prøve en rørforsterker, men hvor stor bør den være for å drive disse?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Jeg har et par Snell A2, uten sammenligning forøvrig:) Disse har en impendans på 4 ohm, og følsomhet på 86 Db. Jeg ser dine Dali har impendans på 4 ohm og følsomhet på 88 Db. Så sånn sett er det ganske likt..
Jeg hadde en Audio Valve assistent 50 exlusive, på 2*50 watt, men denne ble for tam. Mulig den hadde passet Dali ikke vet jeg.
Jeg hadde også en Music Angel på 2*65 Watt, og denne klarte heller ikke å Drive Snell, luden falt helt i grus ved høytspilling

Fikk anbefalt å prøve Audio Inovations Series 1000, Dette er gamle mono-blokker som ble produsert på 80 tallet, og leverer 50 watt pr blokk, dette er noe av det beste jeg har hatt i hus, og det mangler iallefall ikke krefter!
Han som solgte dem mente at trafoene hadde en helt annen kvalitet enn F.eks Music angel..
Så om det er en konstruksjon med god kvalitet, og bra strømforsyning burde 2*50 Watt holde.

Mvh. Jan Arne

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Music Angel kt 88 i oppgradert versjon har blant annet større strømforsyning /bedre trafoer . Kontakt Mala Audio som er Importør av disse forsterkerne.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
613
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ayon har stor strømforsyning. Jeg har en på 50w og den driver mine ikke lettdrevne ht helt greit. Greier ihvertfall ikke å sitte å høre lenge på full guffe. Noe annet er det når man har fest og skal imponere litt. Da kunne jeg ønsket meg litt mer krefter.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
200
Torget vurderinger
1
Personlig ville jeg valgt noe med KT88 rør da disse finnes fra flere fabrikanter. Gjerne 4 utgangsrør pr kanal om du vil ha mer enn 100 Watt.
Når det gjelder kontroll/ dynamikk er dette så mye opp til hvordan resten av forsterkeren er konstruert at du bare må teste. VH. Bernt

Rocknrollthor

Medlem
Ble medlem
20.11.2012
Antall liker
19
Helt enig.. En røramp some leverer 50 watt per kanal med et miiinimum av forvrengning har flere rør i såkaldt push pull på hver utg.trafo. Et sluttrinn merket 50w med 2 x el34 skal (selvfølgelig) levere opp mot 50w uten at den belastningen ødelegger lyden eller at rørene koker..
Dette er forutsatt at powertrafoen leverer den effekten/energimengden (volt x ampere) som trengs, og vel så det, selv under langvarig høytspilling.. Er ampen merket med 200w på nettledningen er den bare halve effekten på utgangen. resten blir til varme.
Utgangstrafoen har utrolig mye å si for lydens karakter i tillegg til den rene effekten som skal være mulig å få gjennom i rene watt uten branntilløp noen steder.

Et exempel:
Høytaler = 8 ohm
Ca 10volt målt sekundært på utgtrafo
Strømmen som da går gjennom høyt.spolen = 10volt / 8 ohm = 1.25amp.
Ren effekt som leveres på utgangen målt i watt = volt x amp = 10volt x 1.25amp = 12.5 watt.

Det som åpenbarer seg er følgende: Hvis man vikler noen runder til på sekundærspolen til utg.trafoen vil voltstyrken gå opp, og
strømmen likeså, og effekten selvfølgelig det samme. Bytter du ut 8 ohms høytalerne med 4 ohm får du samme resultat,
4 ohms spolen vil dra 2.5 amp på 10 volt, og effekten har økt.

Hvis du har et rør som leverer, eller bedre, ikke blir belastet max hele tiden, vil det være trafoene som avgjør hva som
ender opp i høytalern. Å lyd er trykkbølger og dets bevegelse gjennom forskjellig materie, og at en dyp bass som får veggene til å slamre ved 120db krever vanvittig mye energi. Å bruke en 18" sub er tull hvis et par sprettne 10" leverer den samme db på samme hz.

Hjemmebyggerprosjektet mitt var å lage en røramp fra grunnen. Selv med 20 år som elektriker og alle dataene på el84 rør
og 12ax7 var det utrolig masse justeringer før den spillte så rent og høyt som mulig med ca5 watt per kanal. (røret kan levere 12w)

Til slutt var all brumming borte, ikkeno sus med vol på fullt og ingen inputsignal, og lyden var ren.., så ren at selve jazzpianisten
ble litt imponert. (han kjenner da alle, eh)
Men bare bed å bruke en tynnere platetype i trafoen for right chanel enn de i left channel, ble det en helt annen kurve sett på hz/db fra 20-20000hz. Trafoblekkplatene skal utgjøre samme volumet i kjernen og antall viklinger skal være det samme på begge trafoene for at de gjør en helt lik jobb, sånn på papiret, men det ble litt mer bunn i den ene. (pre og post-rør på L & R ble byttet om med samme resultat) Og, med headsett på hodet var det tydelig forskjell på test-lydene som lå ned mot 20hz (ren sinusbølge.)

Jeg har spillt med 2 jæ..a dansker som heter jamo, er i stand til å foredle 365w støtvis og 200w continuerlig over fra volt-ampere
til trykkbølger/lyd målt i db. Jeg har brukt en 50 watt rør-monoblokk som amp for bassgitaren, og 4 12" elementer på 100W hver
Den ampen så ut til å kunne levere lyd til hele nabolaget, ja kanskje hele regionen, hvis man prøvde å gi jernet helt til 11.

Den lille 5 watteren spiller så høyt og samtidig helt rent for et musikktrent øre (har ikke ocilloscop) at jeg ble overasket. 15 tommerne
i jamoene er som å skyve på en buss i motvind..eheh

Poenget mitt er at hvis du får benchmarket 50 trms watt på utgangen til en rør-amp må du nesten lete etter jæævla drøye
høytalere for å ikke få nok lyd i bassregionen når øret når smertegrensa.
Et tips til deg som har naboer uten sans for lyd har skytevåpen, er å kjøpe en headphone amp med ny elektronikk og
4 x E88CC SQ gold pin rør fra tidlig 70 tallet eller eldre (jo bedre) og et hodejern til 20000. De (preamp) rørene leverer visstnok
en lydkvalitet som er uvirkelig bra, og har samtidig nok punch til å jobbe greit med svære hodetelefoner.

Jeg har lastet opp videoen av byggeprossessen og enkel test 1 kanal (90%cam-lyd), samt test av ampen etter at begge kanalene
var kalibrert. (lyd tatt opp i rommet med en ugrei behringer studiomikk og er bobbob, men gir et inntrykk av 2x5 watteren)

Mvh. RnRT.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Er overrasket at ingen spør om hvordan fasevinkler er, hvordan impedanseforløpet er, etc er på høyttaleren. Dette er jo helt avgjørende for hvor godt en rørforsterker trekker lasten som høyttalerne representerer.
Roger

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Music Angel kt 88 i oppgradert versjon har blant annet større strømforsyning /bedre trafoer . Kontakt Mala Audio som er Importør av disse forsterkerne.
Det var den oppgraderte versjonen jeg hadde denne spiller bra til prisen, men de gamle mono-blokkene gruste MA
MVH

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.557
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Er overrasket at ingen spør om hvordan fasevinkler er, hvordan impedanseforløpet er, etc er på høyttaleren. Dette er jo helt avgjørende for hvor godt en rørforsterker trekker lasten som høyttalerne representerer.
Roger
Jepp. Nominell impedanse og følsomhet oppgitt for den aktuell ht har egentlig lite å si.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Roger
Jepp. Nominell impedanse og følsomhet oppgitt for den aktuell ht har egentlig lite å si.
Dere har sikkert helt rett, men dette har jeg ikke noen som helst slags kunnskap om, kan dere forklare dette med fasevinkler ok impendansforløp til meg på en enkel måte.. sikkert nyttig!!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det var den oppgraderte versjonen jeg hadde denne spiller bra til prisen, men de gamle mono-blokkene gruste MA
MVH
Ikke rart. Har også hatt disse, og de spilte fantastisk. Særlig med en Audio Innovations passiv preamp, for eks. Series 100 pre.

Audio Innovation var en av pionerbedriftene som fikk folk interessert i rørforsterkere igjen på åttitallet. Kara bak merket var Erik Andersson, som senere startet Audion sammen med David Chessel, og ikke minst ikke helt ukjente Peter Qvortrup, som nå eier Audio Note UK.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
MVH
Går med tanker om å bytte pre, men AI er litt vanskelig å få tak i, har sett et og annet eksemplar på ebay.. mulig det blir en fra Audio note, det er nok en pre med rør som skal til for å gjøre magien fullkommen:)

Ikke rart. Har også hatt disse, og de spilte fantastisk. Særlig med en Audio Innovations passiv preamp, for eks. Series 100 pre.

Audio Innovation var en av pionerbedriftene som fikk folk interessert i rørforsterkere igjen på åttitallet. Kara bak merket var Erik Andersson, som senere startet Audion sammen med David Chessel, og ikke minst ikke helt ukjente Peter Qvortrup, som nå eier Audio Note UK.
Har gått lenge med tanker om å bytte pre.. men de fra AI er ikke så enkle å få tak i. Lurer på om det blir en fra Audio Note, rør blir det!!!
tenker det er det som skal til for å få magien fullkommen:)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Lurte på om noen kunne hjelpe meg med en ting..
Har et sett med dali helicon 400 mk1.
Så har jeg lyst å prøve en rørforsterker, men hvor stor bør den være for å drive disse?

Regner med at en forsterker på 36cm bredde holder.
Om du synes det er for lite, så kan jeg opplyse om at min rørforsterker er på hele 43cm x 43cm.
Kanskje det er en grei størrelse for deg også?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
MVH
Går med tanker om å bytte pre, men AI er litt vanskelig å få tak i, har sett et og annet eksemplar på ebay.. mulig det blir en fra Audio note, det er nok en pre med rør som skal til for å gjøre magien fullkommen:)

Har gått lenge med tanker om å bytte pre.. men de fra AI er ikke så enkle å få tak i. Lurer på om det blir en fra Audio Note, rør blir det!!!
Sååå vanskelig er det ikke, og det finnes mange i UK. Om du bruker vinylspiller, skal du være klar over at series 1000-preampen har et grenseløst bra riaatrinn innebygget. Olav Flugsrud hos Audiokompaniet mente det var et av de beste han hadde hørt. Det sier ikke lite.
Vær klar over at Audio Innovations-forsterkere spiller best med passive preamper. Det er det de er bygget for.

AN-preampene er ikke passive. Ikke helt overbevist om at det vil funke.

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
MVH

Sååå vanskelig er det ikke, og det finnes mange i UK. Om du bruker vinylspiller, skal du være klar over at series 1000-preampen har et grenseløst bra riaatrinn innebygget. Olav Flugsrud hos Audiokompaniet mente det var et av de beste han hadde hørt. Det sier ikke lite.
Vær klar over at Audio Innovations-forsterkere spiller best med passive preamper. Det er det de er bygget for.
Ok, det høres meget lovende ut, ja bruker vinyl, og har et rør riia fra projekt, som jeg også har tenkt å bytte ut så hvorfor ikke.. to fluer i et smekk:) Da blir det en slik..Takker for tips:)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hadde litt av den samme utfordringen med Respons Grand LE som har en impendans på 4 ohm, og følsomhet på 86 dB. Gikk fra Rogue m-150 (4 kt88 pr kanal) til Rogue m-180 4 (kt90 pr kanal). Disse er yterligere oppgradert med bedre motstander, terminaler, internkabling, kondensatorer, strømbank og eksklusive rør. Forskjellen er formidabel.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
30 Watt fornuftig bygget - om ikke du skal spille veldig høyt. Bortimot alle rørforsterkere har impedanskorrigerende trafo i utgang - og har gjenerelt lite problemer at drive selv vanskelige laster. Skjønner ikke helt diskussionen ovenover om fasevinkler på høyttaler...? Noe nytt som noen har "funnet på som et problem"?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace til CarstenS:-

- ingen skjønner vel alt;- det er ikke noe påfunn;- du forstår enkelte høytalere kan ha visse "kjedelige" knekk i impedanseforløpet.

Grace

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.557
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
30 Watt fornuftig bygget - om ikke du skal spille veldig høyt. Bortimot alle rørforsterkere har impedanskorrigerende trafo i utgang - og har gjenerelt lite problemer at drive selv vanskelige laster. Skjønner ikke helt diskussionen ovenover om fasevinkler på høyttaler...? Noe nytt som noen har "funnet på som et problem"?
Dette er da intet nytt som noen har funnet på. Les den artiklen jeg linket til tidligere i tråden.
Hovedgreia er vel at rørforsterkere generelt ikke er spesielt gode på å levere strøm. Raske, store variasjoner i strømmtrekk, slik som i praksis skjer med en ht som har store, bratte imperdansefall i lavere frekvenser, er ikke rørforsterkere de best egnede til å mate.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Skal langt fra påstå at jeg vet eller forstår alt...:rolleyes: - bare husker tilbake (30 år snart desværre) at rørforsterkere (og klasseA i 20kg+ klassen) generelt var ansett som bedre til at drive vanskelige belastninger (netop dette impedansvariasjoner) pga. impedanstrafo'en i utgangen. Det var dengang ansett som et så effekt hjelpemiddel at f.eks. McIntosh nyttede en slik trafo også i transistorbaserte forsterkere.

Men for al del tiden går videre. Omvendt - så var selv dengang absolutte referansen "konsertopplevelser" - og en brukte ørene til at vurdere den eller hin forsterker opp mot førstnevnte referansen. Tror ikke ørene og høresansen har utviklet sig noe spesielt i denne perioden.

Topp Bunn