Helt enig.. En røramp some leverer 50 watt per kanal med et miiinimum av forvrengning har flere rør i såkaldt push pull på hver utg.trafo. Et sluttrinn merket 50w med 2 x el34 skal (selvfølgelig) levere opp mot 50w uten at den belastningen ødelegger lyden eller at rørene koker..
Dette er forutsatt at powertrafoen leverer den effekten/energimengden (volt x ampere) som trengs, og vel så det, selv under langvarig høytspilling.. Er ampen merket med 200w på nettledningen er den bare halve effekten på utgangen. resten blir til varme.
Utgangstrafoen har utrolig mye å si for lydens karakter i tillegg til den rene effekten som skal være mulig å få gjennom i rene watt uten branntilløp noen steder.
Et exempel:
Høytaler = 8 ohm
Ca 10volt målt sekundært på utgtrafo
Strømmen som da går gjennom høyt.spolen = 10volt / 8 ohm = 1.25amp.
Ren effekt som leveres på utgangen målt i watt = volt x amp = 10volt x 1.25amp = 12.5 watt.
Det som åpenbarer seg er følgende: Hvis man vikler noen runder til på sekundærspolen til utg.trafoen vil voltstyrken gå opp, og
strømmen likeså, og effekten selvfølgelig det samme. Bytter du ut 8 ohms høytalerne med 4 ohm får du samme resultat,
4 ohms spolen vil dra 2.5 amp på 10 volt, og effekten har økt.
Hvis du har et rør som leverer, eller bedre, ikke blir belastet max hele tiden, vil det være trafoene som avgjør hva som
ender opp i høytalern. Å lyd er trykkbølger og dets bevegelse gjennom forskjellig materie, og at en dyp bass som får veggene til å slamre ved 120db krever vanvittig mye energi. Å bruke en 18" sub er tull hvis et par sprettne 10" leverer den samme db på samme hz.
Hjemmebyggerprosjektet mitt var å lage en røramp fra grunnen. Selv med 20 år som elektriker og alle dataene på el84 rør
og 12ax7 var det utrolig masse justeringer før den spillte så rent og høyt som mulig med ca5 watt per kanal. (røret kan levere 12w)
Til slutt var all brumming borte, ikkeno sus med vol på fullt og ingen inputsignal, og lyden var ren.., så ren at selve jazzpianisten
ble litt imponert. (han kjenner da alle, eh)
Men bare bed å bruke en tynnere platetype i trafoen for right chanel enn de i left channel, ble det en helt annen kurve sett på hz/db fra 20-20000hz. Trafoblekkplatene skal utgjøre samme volumet i kjernen og antall viklinger skal være det samme på begge trafoene for at de gjør en helt lik jobb, sånn på papiret, men det ble litt mer bunn i den ene. (pre og post-rør på L & R ble byttet om med samme resultat) Og, med headsett på hodet var det tydelig forskjell på test-lydene som lå ned mot 20hz (ren sinusbølge.)
Jeg har spillt med 2 jæ..a dansker som heter jamo, er i stand til å foredle 365w støtvis og 200w continuerlig over fra volt-ampere
til trykkbølger/lyd målt i db. Jeg har brukt en 50 watt rør-monoblokk som amp for bassgitaren, og 4 12" elementer på 100W hver
Den ampen så ut til å kunne levere lyd til hele nabolaget, ja kanskje hele regionen, hvis man prøvde å gi jernet helt til 11.
Den lille 5 watteren spiller så høyt og samtidig helt rent for et musikktrent øre (har ikke ocilloscop) at jeg ble overasket. 15 tommerne
i jamoene er som å skyve på en buss i motvind..eheh
Poenget mitt er at hvis du får benchmarket 50 trms watt på utgangen til en rør-amp må du nesten lete etter jæævla drøye
høytalere for å ikke få nok lyd i bassregionen når øret når smertegrensa.
Et tips til deg som har naboer uten sans for lyd har skytevåpen, er å kjøpe en headphone amp med ny elektronikk og
4 x E88CC SQ gold pin rør fra tidlig 70 tallet eller eldre (jo bedre) og et hodejern til 20000. De (preamp) rørene leverer visstnok
en lydkvalitet som er uvirkelig bra, og har samtidig nok punch til å jobbe greit med svære hodetelefoner.
Jeg har lastet opp videoen av byggeprossessen og enkel test 1 kanal (90%cam-lyd), samt test av ampen etter at begge kanalene
var kalibrert. (lyd tatt opp i rommet med en ugrei behringer studiomikk og er bobbob, men gir et inntrykk av 2x5 watteren)
Mvh. RnRT.