Diverse Hvordan ble kvitt katt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Folk her vet jo de rareste ting så here goes:

    Katta til naboen har lagt sinn elsk på vår grusgang og bruker den flittig som toalett. Har påpekt dette i høflige former til naboen, men de reagerer med noe som i praksis er et skuldertrekk.

    Min entusiasme for denne katta er svært begrenset. Når man bor i urbane strøk og har husdyr burde man etter mitt syn som et mininum sørge for at det holder seg på egen eiendom og ikke naboenes.

    Alternativene for å bli kvitt katten fra vår tomt i varierende grad av eskalering er så vidt jeg ser som følger:

    - ultralyddings som skal skremme unna dyr
    - bruke hageslangen
    - låne bikkjene til svigers noen dager

    Er det noen som har erfaring med førstnevnte? Inngangen til vår tomt er i praksis porten til innkjørselen, så det er et realtivt begrenset areal som må dekkes. For nabofreden er noe i den retning å foretrekke - siste alternativ vil sannsynligvis ikke ende spesielt godt for katten.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke katter "borte" til stadighet ?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke katter "borte" til stadighet ?
    Det enkle er vel ikke alltid det beste?
    Nei, det er ikke det, og sikkert ikke det første man bør gripe til, men en katt er nå bare en katt.

    Så hva med den helt motsatte tilnærmingen ?
    Sett katta i bur på din eiendom siden den likevel føler seg så "hjemme" der. Etter hvert vil eieren bli livredd for at den gærne naboen har annektert katten deres og gjøre alt for å holde den vekk fra eiendommen til "kattekidnapperen".
     
    6

    65finger

    Gjest
    Mener du at man skal tilpasse seg etter katten? legge ny grus
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes stoff med ulvepissduft som skremmer katter. Det mest effektive er bevegelsesaktivert vannspreder. Katter liker ikke vann. Alternativt Strihåret Vorsteher, profesjonell kattejager.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Svigers har to vorstehere så de ville nok fikse det relativt greit, men de begrenser seg fort ikke til å skremme den bort.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Naboen har kjøpt ultralyd. Flott for han, for det virker. Jeg derimot får dobbel dose, og sonderer terrenget for et tilsvarende apparat.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Det enkleste - Prøv noe sitrus. Sleng ut noen sitronskall og evt sitronsaft i en periode, og se om den holder seg unna nok til at den finner ett annet permanent oppholdssted :)

    Jeg tar forresten ikke ansvaret etter katta har forlatt, om du får smågnagere i hus som spiser Nordosten din
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er da ikke snakk om en katt, for pokker!

    Det er snakk om at man bor i et område hvor det bor mange mennesker, hvorav mange har katt. Med mindre man klarer å se for seg, og ønske steriliteten i et samfunn hvor katter ikke tillates der naboene bor så tett at katter har 'rekkevidde' inn i naboens hage, så må man nesten forholde seg til at katter er en del av omgivelsene. Som hunder og gulflekkete brøytekanter, og overraskelsene som popper opp midt på plenen når snøen smelter. Mennesker som er redde for hunder krysser over på motsatt fortau uten å bebreide hundeeiere i særlig grad. Og skrålende unger på lekeplassen foran soveromsvinduet etter nattevakt, som naboen som spiller svenske danseband en sen tirsdagskveld.

    Naboer og deres liv griper inn i ens eget. Hvis man ikke klarer å leve med det, så klarer man heller ikke å leve med naboer.

    Prøv pulveret fra Felleskjøpet, det er kanskje alt som skal til.

    Når det gjelder grus som er fin nok til å grave i for en katt, så var ikke tanken å bruke tusenvis på å legge nytt. Her tenkte jeg mer på det lignende eksempelet med sandkasser som mange etterhvert legger fiskegarn over. De er jo populære som kattetoalett, fordi de er lette å grave i. Noe å tenke på når det en gang skal utbedres i fremtiden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi har en bitteliten hage og har katt som vi ikke vil skal gå ut å plage naboer og andre katter. Løsningen ble etpar strømtråder på toppen av gjerdet. Meget effektivt. Etter et par karameller har det ikke blitt noen rømningsforsøk og andre katter har vi ikke sett snurten av. (For å få det effektivt måtte jeg legge en ekstra jordingstråd på toppen av gjerdet, slik at pus har labben på jordinga når han hopper opp og dytter snuta eller kroppen bort i strømtråden)

    Strømgjerde, Katt og Hegre skremsel [4530] - kr.899,00 : Koi og Hagedam spesialisten Tropex, Velkommen til vår nettbutikk

    4530.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Det er da ikke snakk om en katt, for pokker!
    Som hunder og gulflekkete brøytekanter, og overraskelsene som popper opp midt på plenen når snøen smelter.
    Jeg har i grunn problemer med å akseptere dette også. Hvorfor er det så himla vanskelig for hundeeiere å sparke litt snø over kremmerhuset når bikkja har gjort seg ferdig ? Enkelte turveier er jo som et å gå langsetter et urinal.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er snakk om at man bor i et område hvor det bor mange mennesker, hvorav mange har katt. Med mindre man klarer å se for seg, og ønske steriliteten i et samfunn hvor katter ikke tillates der naboene bor så tett at katter har 'rekkevidde' inn i naboens hage, så må man nesten forholde seg til at katter er en del av omgivelsene. Som hunder og gulflekkete brøytekanter, og overraskelsene som popper opp midt på plenen når snøen smelter. Mennesker som er redde for hunder krysser over på motsatt fortau uten å bebreide hundeeiere i særlig grad. Og skrålende unger på lekeplassen foran soveromsvinduet etter nattevakt, som naboen som spiller svenske danseband en sen tirsdagskveld.
    Det er nok her vi er prinsipielt uenige. Folk som har hund sørger for at den holder seg på egen eiendom, i alle fall alle jeg vet om som har hund. Med mindre de går tur med den da - og da er den i bånd og eieren har kontroll på den. Folk må gjerne ha alle husdyr de vil for meg, men det er ikke det samme som at jeg vil ha skiten til disse dyrene på min tomt. Jeg kunne jo for eksempel spa opp skiten jevnlig og legge den foran inngangsdøra til naboen, skiten hører i alle fall mer hjemme der enn hos meg. Å ha katt i urbane størk ser jeg mer på å oppføre seg som om man bor på landet til tross for at man bor i by.

    Jeg mener naboen har et større ansvar for at hans katt ikke driter hos meg enn jeg har for at den ikke gjør det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nja. Gulflekkene får man nok ikke gjort stort med. De vil smeltes fram eller brøytes fram okke som. Varm urin absorberes av snøen, og eneste løsning er at hundeeiere har med seg spade og graver opp en bærepose kontaminert snø som de deponerer på egnet sted....

    Men at man tar med seg noen av de nette små svarte til rukene, og frakter den deilige lille håndfullen til nærmeste bøtte, det forventer jeg. Koster jo ikke mange kaloriene. Katter derimot velger som regel en annen løsning, mer privatliv, gjerne under en hekk og graver skiten ned. Ikke er det mulig for eierne å holde oversikten over hvor de er og hva det gjør heller.

    Jeg mistenker forresten fenomenet kattetoalett for å gjøre grusganger attraktive, ganske enkelt fordi de er gravbare på samme måte. Det skulle dog la seg gjøre å styre dem bort uten at man trenger å vie livet til det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg mener naboen har et større ansvar for at hans katt ikke driter hos meg enn jeg har for at den ikke gjør det.
    Det poenget aksepterer jeg. Hadde jeg nå hatt katt som dreit i naboens grusgang, så hadde jeg neppe gjort noe stort nummer at en tur på Felleskjøpet etter pulveret jeg linker til. Men om du nå skulle satt svigers' hunder i jakt, så hadde det surna naboskapet i betydelig grad.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kom forresten til å tenke på siste generalforsamling i borettslaget. Jeg bor i blokk, altså en del tettere enn deg, og 1. etasje har de en liten hageflekk på min soveromsside. Det ble vedtatt forbud mot trampoliner på hageflekkene, mot min stemme. Borettslaget har også en plen på fellesområdet, på min soveromsside, hvor det hele veien har vært forbudt med ballspill. Det ble for noen år siden vedtatt oppgradering av lekeplassen rett ved siden av, mot noen få stemmer, og argumenter om at ungene kunne gå 3-400 meter bort og bruke lekeplassen på skolen.

    Å tåle naboer er et spørsmål om å balansere egne og andres inngrep i hverandres liv. min frihet til, din frihet fra, og visa versa.

    PS. Du bor 'bynært', men ikke spesielt 'urbant' på de nærmeste kvadratkilometerne.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja huff! Har ikke verken sett eller hørt en småfuggel på årevis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er båndtvang for hund. Kattejævlene går fritt og myrder løs blant småfugl. Burde vært båndtvang på kattefaenskapet.
    Rutinen til katten som er trådens tema er å ta en tur bak vår lekestue for å se om den finner seg en fugl for deretter gjøre fra seg i vår grusgang. Naboens tomt består av gress og asfalt. De velger altså å ha katt på en tomt katten ikke har lyst å være på, så at den øker sin aksjonsradius til områder som ikke er striglet av eplehageutbyggere kan man forsåvidt forstå.

    Jeg mener fortsatt at når noen velger å ha et husdyr så pålegger det denne ansvaret for at den ikke oppholder seg alle andre steder enn hos eieren.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    ^ For ordens skyld, jeg syns katter er fantastiske dyr, men de fleste har veldig uansvarlige eiere.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De fleste vet jeg ikke. Men konseptet innekatt er på grensen til dyreplageri, så en del er det jo.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Katteeiere burde i tillegg plukke opp dritten etter kattene
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forresten et morsomt bilde. Menneskeskapt kunstig habitat for småfugl (fuglekasse), foring med nek, frø- og spekkboller, kebab og oppkast på søndagsmorran, og menneskeholdte rovdyr på jakt. I den grad fuglene tenker, så må de jo lure på hva vi egentlig vil...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Katter tar millioner av småfugl, i reir, på bakken, i busker og til og med i fuglekasser, ja.

    Noe jævla forbanna skit, katte-eiere som ikke har oppsyn med hva kattene foretar seg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja. Helt forferdelig, villundulaten er praktisk talt utryddet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Rutinen til katten som er trådens tema er å ta en tur bak vår lekestue for å se om den finner seg en fugl for deretter gjøre fra seg i vår grusgang. Naboens tomt består av gress og asfalt. De velger altså å ha katt på en tomt katten ikke har lyst å være på, så at den øker sin aksjonsradius til områder som ikke er striglet av eplehageutbyggere kan man forsåvidt forstå.
    Kattenes adferdsmønster er grunnleggende forskjellig fra hunders. Hundene er flokkdyr, og innordner seg til disiplinen til flokklederen, vanligvis hundeeieren. Katter er alt annet enn flokkdyr, og vil forsøke å gjøre hevd på et område som den definerer som sitt jaktområde. Dette området vil den duftmarkere, og forsvare mot inntrengere. Urin er den vanligste markøren, men avføring funker også. Det at nabokatten driter på grusen din, vurderer jeg som et veldig sterkt markeringssignal, og jeg mistenker at du sannsynligvis har flere katter som gjester hagen din. Katter er jo også nattaktive.

    Hypotesen blir altså at nabokatten har annektert din hage som tilleggs-jaktområde, og markerer sin rett på det ved å drite i grusen.



    Jeg mener fortsatt at når noen velger å ha et husdyr så pålegger det denne ansvaret for at den ikke oppholder seg alle andre steder enn hos eieren.
    Det lar seg sikkert gjøre, men bare ved at naboen gjør sin katt til ren innekatt. Å tro på at katteeieren kan "disiplinere" sin katt til å bli på rett side av gjerdet er ren utopi.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Weld77: Et vennepar har vært borti noe lignende. Du kan løse det med mindre vold enn som så. Det de gjorde var å kontakte den lokale Dyrebeskyttlelsen- hvorpå eieren ble pålagt å dressere- eller miste- katta si. Enkelte skjønner ikke at katt og hund er to forskjellige dyr. Katta har ansatte, bikkja har en sjef. I korte trekk: Katta anser deg som sin tjener, den gjør som den vil- hvor den vil. Hvis den ikke blir lært opp til det motsatte tidlig. Dessuten: Begge typer dyr skal steriliseres så tidlig som mulig. Det demper kattens "cat master, human servant" oppførsel.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er båndtvang for hund. Kattejævlene går fritt og myrder løs blant småfugl. Burde vært båndtvang på kattefaenskapet.
    Rutinen til katten som er trådens tema er å ta en tur bak vår lekestue for å se om den finner seg en fugl for deretter gjøre fra seg i vår grusgang. Naboens tomt består av gress og asfalt. De velger altså å ha katt på en tomt katten ikke har lyst å være på, så at den øker sin aksjonsradius til områder som ikke er striglet av eplehageutbyggere kan man forsåvidt forstå.

    Jeg mener fortsatt at når noen velger å ha et husdyr så pålegger det denne ansvaret for at den ikke oppholder seg alle andre steder enn hos eieren.
    En katt har høy aksjonsradius uansett tomt. Det var et britisk tv-program om noen forskere som satte gps-sendere på katter i et nabolag. De hadde sine forskjellige ruter og bevegde seg langt.

    Det er mulig det er flere katter som gjør fra seg i grusgangen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er korrekt at det ikke dreier seg om kun en katt. Det er en sort og en hvit så ganske lett å se forskjell på de. Den sorte (som er naboens) er den suverent hyppigst besøkende og den vi har sett oftest. Selv har jeg faktisk ikke sett den hvite, men samboeren min har sett den. Et scenario er jo om den svarte forsvinner så kommer den hvite oftere, men det får vi se. Det er liten tvil om at det er den sorte som driter hos oss, det har vi sett mange ganger.

    Naboen på en annen side av tomten hadde også katt, den var innom vår eiendom nå og da, men da tenkte jeg ikke på det som et spesielt problem - den bæsjet ikke så vidt jeg kunne registrere. De flyttet for noen år siden så da forsvant rimelig nok den katten.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hannkatter har ikke bare jaktrevir, de har også paringsrevir. Paringsrevirene kan være flere kvadratkilometer store, og paringsrevirene vil hannkattene forsøke å beskytte ved å jage bort alle konkurrerende hannkatter. Duftmarkering her også.

    Ellers så finnes det jo den gamle, trøtte vitsen om den gården som lå så avsides til at eieren måtte holde seg med egen hannkatt...

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Weld: Altså har disse tre kattene delt opp området mellom seg. Via kommunikasjon , cat style. En av dem er mest sannsynlig "gang leader", han bestemmer hvem som gjør hva. Og hvor. Er de steriliserte da? Sett Stuart Little 2?? Da skjønner du hva jeg mener..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Weld: Altså har disse tre kattene delt opp området mellom seg. Via kommunikasjon , cat style. En av dem er mest sannsynlig "gang leader", han bestemmer hvem som gjør hva. Og hvor. Er de steriliserte da?
    Neppe. Er det tett mellom kattene i et område, vil kattene heller gå inn på et slags timesharing-konsept, og benytte samme området på forskjellige tider på døgnet.

    Jaktrevir-adferden er ikke kjønnsbestemt. Både hannkatter, hunnkatter og kastrater utviser samme type adferd.

    mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke lett å dressere en katt, den gjør som den vil. Men den husker godt og liker ikke overraskelser. En bevegelsessensor i kombinasjon med en hagespreder kan gjøre susen. Alternativet er å akseptere en og annen kattebærsj i bytte mot ingen smågnagere og litt mindre fuglebærsj.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Bevegelsesutløst vannspreder ...

    Dessverre har katteelskere på Stortinget beskyttet faenskapen mot å utsettes for samme regler som gjelder for hunder, dersom hunden ikke går i bånd. Man kan ikke avlive en katt, selv om denne er i ferd med å gumle småfugl og ødelegge reir.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bevegelsesutløst vannspreder ...

    Dessverre har katteelskere på Stortinget beskyttet faenskapen mot å utsettes for samme regler som gjelder for hunder, dersom hunden ikke går i bånd. Man kan ikke avlive en katt, selv om denne er i ferd med å gumle småfugl og ødelegge reir.
    Småfugl er nærmest hellige i Norge. blåmeis er norsk utgave av indisk ku. Samtidig blir skjæra og kråka blir sett på styggedom. Småfuglene er noen skikkelig råtasser, noe videoen viser. Morderistiske beist.

    https://www.youtube.com/watch?v=sGpqOGWpK3E
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -En annen mulighet er selvsagt å skaffe seg katt selv. Den vil garantert sørge for å holde reviret sitt fritt for andre katter. En storvokst Norsk Skogskatt på 5-7 kg. er kanskje tingen.

    Er den tøff nok, driter den kanskje på asfalten inne hos naboen også. ;)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn