Hvordan bruke Torget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Hifisentralens markedsplass heter Torget, og vi har fått en rekke nye funksjoner i forhold til den gamle bruktbørsen på HFS2.

    De fleste funksjoner er veldig enkle, og jeg tenkte jeg her skulle lage en rask oppsummering:

    Forsiden på Torget er vel nokså selvforklarende og her kan du se siste annonser fra private og butikk, samt gå direkte til ønsket kategori, f.eks. Forsterkere.


    Hvordan se siste nytt?

    hva-er-nytt.gif


    Her kan du se siste annonser fra 24 timer og opptil 30 dager, eller du kan gå til Avansert Søk.




    Avansert søk


    avanserrt-sok.gif


    Torget Avansert søk gir deg mulighet til og raskt sortere alle annonser som ligger på Torget, og her kan du velge fra ulike drop-down menyer. Du kan f.eks. velge å se kun "Forsterkere" som er avertert i fylke "Rogaland". Denne søkemotoren er Ajax-basert og veldig rask.




    Legg ut ny annonse


    legg-ut-annonse.gif


    Du finner linken for å "Legg ut ny annonse" i den svarte meny-raden. Her kan du velge mellom "Selges", "Ønskes kjøpt" og "Auksjon". Det åpner seg et nytt bilde hvor du må velge kategori, tittel, sted, legge inn beskrivelse og laste opp bilder.




    Bruke Kjøp-nå i annonsen


    kjop-naa.gif


    Når du trykker på den grønne knappen med "Kjøp nå" i en annonse, så åpner deg seg et bilde som vist ovenfor. Her er det bare å fylle ut skjemaet, og selger mottar en PM/Email hvor han kan Akseptere eller avvise din forespørsel. Du vil også motta en PM med kopi av din henvendelse for ditt arkiv, så du vet når du sendte forespørselen.

    Når denne funksjonen benyttes så vil "Kjøp nå" knappen bli erstattet med teksten "Reservert", slik at andre kjøpere skal forstå at det pågår en salgsprosess for den aktuelle annonse.

    reservert.jpg





    Hvordan merke en annonse som solgt?

    akseptere-salg-ved-kjop-na.jpg


    Når noen har benyttet "Kjøp nå" funksjonen så vil du motta PM og Email som gir deg mulighet til å Akseptere eller avvise salget direkte i PM'en, men du kan også gå til "Mine annonser" --> "Akseptér salget" --> helt til høyre vil du se en drop-down meny som gir deg mulighet til å akseptere, markére som solgt, avvise eller slette annonsen.


    Forskjellen på "Akseptere salget" og "Markére som solgt"


    1. Akseptere salget - dette er for å godta henvendelse fra "Kjøp nå" funksjonen.

    2. Markére som solgt - hvis du selger gjenstanden til et medlem som ikke har brukt "Kjøp nå" funksjonen, men som er medlem av Hifisentralen. Du bør ikke merke en gjenstand som solgt på denne måten før produkt og penger har byttet hender. Se bildet nedenfor.

    merk-direkte-som-solgt1.gif




    Avventer betaling

    Under Mine annonser vil du se en fane som heter "Avventer betaling", og hvis du har akseptert et salg til en bruker som har benyttet "kjøp nå", så kan det jo tenkes at salget ikke blir gjennomført, og først når penger har blitt mottatt bør du her merke produktet som betalt. Hvis noe skjer underveis og salget ikke blir gjennomført, har du her en mulighet til å bruke "avvise salget" for å legge ut annonsen igjen.


    Gi hverandre karakter


    Først når et produkt har blitt merket som solgt eller merket som betalt kan kjøper og selger gi hverandre karakter. Dere vil se en link i menyen på Torget som heter "Karakterer", og her vil det i en 10-dagers periode etter produktet er merket som betalt/solgt være mulig for begge parter og gi hverandre karakter. Dere kan ikke se hverandres karakter før 10-dagers perioden er over, og dere kan ikke endre på karakter i etterkant - det er det kun moderator som har mulighet til ved evnt. feil.




    Lagre en annonse som favoritt

    legg-til-favoritter.gif


    I selve annonsen kan du lagre den under dine favoritter, og du kan velge og kan velge å få beskjed hvis annonsen blir redigert.

    legg-til-favoritter2.jpg


    Du finner "Mine favoritter" i menyen på toppen av Torget (se bilde ovenfor).

    Torget gir deg mulighet til å lagre 3 ting:

    1. Annonser med og uten beskjed ved redigering.
    2. Du kan følge kategorier - du får beskjed hver gang ny annonse blir lagt ut i en kategori.
    3. Du kan følge selgere - du får da beskjed hver gang denne selgere legger ut ny annonse.



    Dette var en enkel veiledning som tar for seg hovedpunktene ved bruk av Torget. Det meste er nokså selvforklarende, og du vil motta PM og Email underveis i prosessen, slik at du får beskjed om hva du til enhver tid skal foreta deg.

    Har du spørsmål så kan du sende en PM.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Hva hvis jeg selger min annonse til noen som ikke er medlem på Hifisentralen?

    Da kan du bare slette annonsen --> "Mine annonser" --> helt til høyre --> velg "slett annonsen".

    Mvh
    Høvdingen
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    O store Høvding eller andre; jeg skal legge ut en annonse for CD-samlingen min - hvordan får jeg en liste fra Word med som vedlegg?

    Mvh Frode
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    O store Høvding eller andre; jeg skal legge ut en annonse for CD-samlingen min - hvordan får jeg en liste fra Word med som vedlegg?

    Mvh Frode
    Du kan ikke legge ved et word-vedlegg, men du kan kopiere listen fra word-dokumentet og "Paste" inn i selve beskrivelsen i annonsen.
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lynhurtig svar - vi prøver det!
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lynhurtig svar - vi prøver det!
    Det kan tenkes at dette ikke går pga. formatteringen ,og alternativt kan du kopiere innholdet fra Word og over til Wordpad, deretter til beskrivelsen i annonsen. Dette vil fjerne alle unødvendige koder, og gjøre om alt til ren tekst.
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Funket utmerket takk!
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Funket utmerket takk!
    Annonsen ble veldig bra, og det er ofte bedre å ha mest mulig synlig i selve annonsen, fremfor at brukerne må laste ned et vedlegg.

    Vi skal forøvrig legge til muligheten for vedlegg da det kan være greit å legge ved f.eks. PDF-filer, og disse kan ikke kopieres over på samme måte.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kunne tenke meg å kontakte et HFS medlem for å høre om produktet annonsert fremdeles var aktuelt for salg (mao. annonsens varighet er sannsynligvis gått ut). Er det mulig å søke etter kun produktnavn i utgåtte HFS annonser?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er det mulig å bruke et lagret søk automatisk? Sånn som det er nå må jeg rulle helt ned til lagrede søk og legge inn hver gang jeg går inn på Torget. (Ja, jeg vet at jeg er lat)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg lurer litt på hvorfor det KREVES bilder i annonsen--- ??
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Samme her. Og hvorfor bildene man tidligere benyttet nå plutselig er blitt for store, noe som gjør at man bare kan glemme å legge ut noe for salg.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg lurer litt på hvorfor det KREVES bilder i annonsen--- ??
    Det kreves bilder da dette er nokså normalt i 2020, og annonser uten bilder får langt færre visninger. Jeg skjønner at det i Ønskes kjøpt annonser kanskje ikke er like enkelt å laste opp et bilde, men en kan jo laste ned bildet jeg legger ved her, og evnt. bruke det hvis en ikke har noe bilde.

    nomainphoto.jpg
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Samme her. Og hvorfor bildene man tidligere benyttet nå plutselig er blitt for store, noe som gjør at man bare kan glemme å legge ut noe for salg.
    Hva mener du med at bildene er "for store"? De nye sidene tillater langt større og tyngre bilder, og kan du forklare hva du mener så jeg forstår.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å bruke et lagret søk automatisk? Sånn som det er nå må jeg rulle helt ned til lagrede søk og legge inn hver gang jeg går inn på Torget. (Ja, jeg vet at jeg er lat)
    Jeg har tenkt litt på dette, og du har nå to alternativ:

    1. Scrolle ned å hente opp et lagret søk.
    2. Trykke på "Lagret søk i menyen øverst, og du vil se dine søk på en egen side, og du kan også trykke på dem.

    Det er ikke så lett å finne en optimal løsning her, og til og med Finn har lagrede søk på en egen side.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å bruke et lagret søk automatisk? Sånn som det er nå må jeg rulle helt ned til lagrede søk og legge inn hver gang jeg går inn på Torget. (Ja, jeg vet at jeg er lat)
    En måte du kan lagre et søk på automatisk er og første velge det du ønsker, og istedenfor å "lagre søket" i menyen, så bare bokmerk / lagre siden i din browser etter du har gjort dine valg, og når du trykker på dette bokmerke i din browser vil du komme til siden med de valg du har gjort.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Det er beskjeden jeg får når jeg prøver å legge inn de samme bildene jeg alltid har benyttet. Det gikk greit helt til HFS4 kom. Kan ikke forklare det på noen annen måte. Har også prøvd å slette midlertidige filer, etter din anvisning, men det hjalp ikke. Det er kanskje noe galt her med mitt system, siden det tydeligvis ikke er noe problem for andre.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Det er beskjeden jeg får når jeg prøver å legge inn de samme bildene jeg alltid har benyttet. Det gikk greit helt til HFS4 kom. Kan ikke forklare det på noen annen måte. Har også prøvd å slette midlertidige filer, etter din anvisning, men det hjalp ikke. Det er kanskje noe galt her med mitt system, siden det tydeligvis ikke er noe problem for andre.
    Får du beskjed om at bildene er for store? HFS3 tillot bilder opptil noen få megabyte, og HFS4 tillater opptil 15 mb, så jeg tror ikke problemet er størrelsen på bildene.

    Kan du forsøke å laste opp et bilde som ikke gikk på Torget inn i denne tråden?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    "Det opplastede bildet er for stort", fortsatt samme resultat med andre ord.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Ok, sjekk pm'en din, også ser vi nærmere på selve bildet.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt nærmere undersøkelse så viser det seg at vi hadde en grense på 20 megapixler på opplastede bilder = 5300x3800 eller større, og jeg har økt grensen til 35 megapixler, men alle bilder som er større enn 1920x1080px vil bli nedskalert til maks 1920x1080, men vil ikke bli redusert/komprimert i bildekvalitet (slik som bilder ble på HFS3).

    Hvis enkelte opplever en melding om at "Bilder du laster opp er for stort" så betyr det at bilde er mer enn 35 megapiksler (hvilket er stort), og da må en redusere bildet i størrelse før en laster det opp.

    Et bilde som er 6000x4000px = 24 Megapixler, og da kan en regne på det selv.

    Uansett, jeg anser dette problemet nå som løst, og opplever en problemer på HFS4 så må en ikke håpe at problemet forsvinner av seg selv, og si ifra enten på PM til undertegnede eller i en tråd. De fleste problem kan løses :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke mulig å legge inn et verktøy som automatisk reduserer bilder som er for store? Slik at uansett hvor gigastort bildet i utgangspunktet skulle være, så vil det automatisk bli redusert til maksimal tillatt størrelse og bli lastet opp til Torget? Andre nettsteder har jo slike løsninger, men jeg aner ikke hva som kreves av verktøy for å gjøre det mulig.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke mulig å legge inn et verktøy som automatisk reduserer bilder som er for store? Slik at uansett hvor gigastort bildet i utgangspunktet skulle være, så vil det automatisk bli redusert til maksimal tillatt størrelse og bli lastet opp til Torget? Andre nettsteder har jo slike løsninger, men jeg aner ikke hva som kreves av verktøy for å gjøre det mulig.
    Det er jo nettopp det jeg har justert, men det må settes et øvre tak pga server (PHP)-minnebruk.

    Nå kan bilder opptil 35 megapixler lastes opp, men bilder over 1920x1080 blir nedskalert 😀
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    914
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo nettopp det jeg har justert, men det må settes et øvre tak pga server (PHP)-minnebruk.

    Nå kan bilder opptil 35 megapixler lastes opp, men bilder over 1920x1080 blir nedskalert 😀
    snart overskrider frontkamera på telefoner 35 MP :cool:

    Best Phones with 32MP Selfie Camera to buy in 2020
    • Huawei P30 Pro. Huawei P30 Pro's (review) 32MP selfie camera produces natural images with all the software-based beautify enhancements). ...
    • Xiaomi Mi CC9 Pro. ...
    • Realme X2. ...
    • Lenovo Z6 Pro. ...
    • Redmi Y3. ...
    • LG G8X ThinQ. ...
    • Honor 20 Pro. ...
    • Samsung Galaxy A70s.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo nettopp det jeg har justert, men det må settes et øvre tak pga server-minne.
    snart overskrider frontkamera på telefoner 35 MP :cool:

    Best Phones with 32MP Selfie Camera to buy in 2020
    • Huawei P30 Pro. Huawei P30 Pro's (review) 32MP selfie camera produces natural images with all the software-based beautify enhancements). ...
    • Xiaomi Mi CC9 Pro. ...
    • Realme X2. ...
    • Lenovo Z6 Pro. ...
    • Redmi Y3. ...
    • LG G8X ThinQ. ...
    • Honor 20 Pro. ...
    • Samsung Galaxy A70s.
    Men "snart" er ikke i dag :ROFLMAO:
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Problemer med Torget igjen. Ingen annonser kommer opp når jeg går inn på Torget, alt er bare helt tomt. Jeg er pålogget på forumet, så det er ikke det. Hadde samme problem i starten, så ordnet det seg av seg selv, men nå er det kul umulig igjen. Hva skjer?

    Går jeg inn på "Nyeste fra Torget" fra forsiden så kommer jeg greit inn på den aktuelle annonsen. Prøver jeg å gå videre derfra til Torget så kommer jeg bare til Torget uten annonser...
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Problemer med Torget igjen. Ingen annonser kommer opp når jeg går inn på Torget, alt er bare helt tomt. Jeg er pålogget på forumet, så det er ikke det. Hadde samme problem i starten, så ordnet det seg av seg selv, men nå er det kul umulig igjen. Hva skjer?

    Går jeg inn på "Nyeste fra Torget" fra forsiden så kommer jeg greit inn på den aktuelle annonsen. Prøver jeg å gå videre derfra til Torget så kommer jeg bare til Torget uten annonser...
    Hvilken browser og hva slags type enhet (pc, mac, mobil etc) bruker du?
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Usikker om det er riktig sted å melde i fra, men linken til reglene når man skal laste opp en ny anonnse på torget fungerer ikke.
    Se bilde, trykker man på det gulmarkerte blir man flyttet opp til toppen på samme side.

    regler.JPG
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    @ugn

    Du har helt rett, og jeg skal fikse problemet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn