I en lite bassreflekskasse vill jeg ha startet med et lag skum på alle sidevegger og et lag rockwool e.l. som dekker hele, eller i alle fall den delen av bakplata rett bak basselementet. Eventuelt kan man prøve med to lag rett bak elementet. (alt avhengig av tykkelse selvsagt) Et lag med rocwool e.l. i bunnen (hvis basselementet sitter nærmest bunnen) kan også være heldig. Hvis du overdemper kassen kan du miste tuningen på porten, så sjekk alltid dette med et impedanseplott og kalkuler eventuell nytt kassevolum ved å gjøre en måling av kassens Q. (dette er ofte pirkeri, men man kan jo alltids forsikre seg selv om at alt er på "stell")
I en bassreflekskasse er det ofte ikke ønskelig med så mye demping, men det blir mye smak og behag egentlig, spesielt hvis man ikke kan gjøre avanserte målinger. En ting som alltid kan være smart, er å fylle opp hele kassa med dempemateriale, gjøre en impedansemåling, dempe kassen mindre og så gjøre ett nytt impedanseplott. sammenlign så impedansemålingene, har det dukket opp "hakk" og ujevnheter på målingen med mindre dempemateriale ? dette kan tyde på resonanser eller kraftige stående bølger i kassa.
I en så liten kasse som du har her, er jo ofte hovedutfordringen å få plassert dempemateriale sammen med aventuelle avstivere og filter. Derfor er fleksible materialer som skum og filttyper som også nevnes her greie å jobbe med, da man jo også ønsker å skape en uhindret vei fra baksiden av basselementet og ned til porten. Er kassen høy og slank må man ofte dempe bunnen på kassa veldig kraftig.
På trykk-kammer høyttalere er det enklere å måle seg frem til et optimalt resultat vha av nærfelt måling kombinert med impedanse målinger.