Hvordan distribuere den rippede platesamlingen til flere "device"

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Jeg har CD'en mine rippet i lossless wma format på "serveren" hjemme.
Jeg bruker Windows Media Player 11 som server.

Dette fungere fint, og for eks. synking til andre devicer som min Creative spiller er enkelt og greit gjennom WMP.

Saken er nå at jeg også har en ny laptop til bruk på jobben. Jeg har ikke nok diskplass på denne til å ta med en kopi av CD'samlingen, så det jeg kunne tenkt meg å gjøre var noe ala det som gjøres med for eks. min Creative spiller.

Drømmeløsningen hadde vært at jeg hadde fått opp PC'en som et device i WMP på "serveren" min, men det ser ikke ut til at dette går.
Er det noen som har forsøkt på dette og fått det til?

Backup-løsningen min er å via et program kunne konvertere alle lossless WMA filene til for eks. 300bit WMA eller MP3 filer.
Det eneste jeg egentlig trenger for å få til det er et program som via kommandolinjen kan ta en WMA fil som input og spytte ut en mer komprimert versjon som output.
Noen som vet om et slikt progam?

Alle innspill er velkommen!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.652
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det jeg ville ha gjort er å kjøpe en løsdisk som tar alt; en USB-box, og rett og slett ta med på jobben; da har du også en kjempebackupløsning. 500GBdisk får du til en tusing, og et USB-kabinett til 4-500 kr. Ville ikke tenkt på noe program, rett og slett kopiert fra disk til disk. Tar gjerne noen timer hvis du har noen 100 GB, men det koker gjerne om natta...

Bernt K

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nja...
Det er forsåvidt en mulig løsning. Men det innebærer også at jeg må dra med meg en ekstra boks når jeg er på reise osv. Har egentlig ikke så veldig lyst til det.
Tror jeg heller vil fortsette å se om jeg ikke finner en løsning i forhold til den første delen av "planen".

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kan du ikke bare skru på fildeling på serveren og dele ut den mappen med wma-filene på, og så sette dette opp som en nettverksdisk på laptoppen din?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tjo, forsåvidt, og det har jeg gjort også.
Det er bare at det ikke hjelper så mye når jeg sitter på jobben eller i en annen by... Blir litt mye data å streame over internett + at for få til det må en ha en fast ip-adresse, dyn-ip eller lignende, åpne opp brannmurer osv. osv...

Eller misforstod jeg hva du mente nå?

TEK

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Vel, vil du ikke streame, så er det vel ikke så mange alternativer til å ta det med seg på en USB-disk eller tilsvarende.

Et litt uvanlig alternativ kan være å installere Slim Devices' "slimserver" på serveren din. Så intstallerer du "softsqueeze" (Squeezebox-i-software) på laptop'en, og forteller slimserver at du har ganske lav båndbredde til denne (f.eks 100kbit/s). Da vil slimserver automatisk transkode til MP3 med tilstrekkelig lav bitrate "on the fly". Men som du er inne på; du må vite IP-addresse, og åpne i brannmuren for de nødvendige portene.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ser ingen problemer med å kopiere filene over på disken min, jeg må bare få konvertert dem til en lavere bit-rate slik at de ikke tar så mye plass.
Men å finne noen brukbare (freeware) programmer for å gjøre dette viser seg å ikke være så enkelt.
Enten så klarer de ikke å lese fra nettverksdrev, commando-linje opsjonene fungerer ikke eller de kan ikke ta mapper med undermapper ::)

Tester en løsning nå hvor jeg lar Windows Media Player transcode filene i bakgrunnen, dette medføre at den legger dem i en temp folder. Derfra kan jeg så kopiere dem over til laptop'en.
Kan se ut som om denne løsningen funket. Måtte endre navn på filene fra .tmp til wma etter å ha kopiert dem, men når det er gjort så ser det veldig lovende ut. Selv om filnavnene er "messed up" så er all infoen med slik at WMP klarer å hente dem ut og presentere det skikkelig i biblioteket :D

Men som sagt, dersom noen vet om et program som fra kommandolinjen kan ta en wma fil som input for så å endre bitrate på den og lagre den et annet sted så hadde det også blitt en tilfredsstillende løsning...

Takker for input'en

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
iTunes kan gjøre denne konverteringen for deg. Da får du to versjoner av filene med alle tags inntakt.

Topp Bunn