Hvordan få variabel fasejustering av subwoofer?

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Hei og hopp.

Jeg forsøker å integrere 4 subwoofere best mulig i min stue.
Jeg har 2 stk subber i front (T+A subber som matcher T+A fronthøyttalere) og en på bakvegg (REL 212SE) som jeg synes spiller meget bra allerede.
Jeg prøver nå å få sub nr.4 (REL no.25) integrert med resten av anlegget.

Plasseringsmulighetene er mer eller mindre låst og jeg kan kun flytte No.25 få cm.
I mitt hode skal det en god porsjon griseflaks til for at gjeldende plassering tilfeldigvis skulle være den optimale, og jeg har derfor følgende spørsmål:

Er det mulighet for å legge til variabel 360 graders fasejustering på REL-subbene uten at dette tilfører nye problemer som delay eller degradering av signal?
Jeg har allerede dette innebygget i T+A-subbene originalt, men REL-subbene har kun 0/180 fasejustering.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det lar seg jo gjøre, men det er ikke helt opplagt hva det skulle bidra med. Litt grovt vil du enten ha litt lite eller litt mye nivå i arbeidsområdet for subwooferen, og da bør den enten være i fase eller motfase. Med et passivt delefilter vil du uansett få en faserotasjon, så ved å justere delefrekvens oppover eller nedover vil du også endre fase ved alle frekvenser. En fasedreining vil nødvendigvis også gi en tidsforsinkelse som varierer med frekvens.

Jeg ville trodd en løpetidskorreksjon/tidsforsinkelse ville vært nyttigere. Du har sannsynligvis nokså stor gruppeforsinkelse i bassen allerede, så en mulighet for å stramme opp litt ville være å sikre at du kom nærmere lineær fase totalt. Det ville sannsynligvis kreve litt forsinkelse av hovedhøyttalerne.

Om du vil forsøke er det ikke nødvendig med DSP. Kretsen i T+A-subbene dine ser formodentlig omtrent slik ut:
 
Sist redigert:

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Det lar seg jo gjøre, men det er ikke helt opplagt hva det skulle bidra med. Litt grovt vil du enten ha litt lite eller litt mye nivå i arbeidsområdet for subwooferen, og da bør den enten være i fase eller motfase. Med et passivt delefilter vil du uansett få en faserotasjon, så ved å justere delefrekvens oppover eller nedover vil du også endre fase ved alle frekvenser. En fasedreining vil nødvendigvis også gi en tidsforsinkelse som varierer med frekvens.

Jeg ville trodd en løpetidskorreksjon/tidsforsinkelse ville vært nyttigere. Du vil sannsynligvis ha nokså stor gruppeforsinkelse i bassen allerede, så en mulighet for å stramme opp litt ville være å sikre at du kom nærmere lineær fase totalt. Det ville sannsynligvis kreve litt forsinkelse av hovedhøyttalerne.

Om du vil forsøke er det ikke nødvendig med DSP. Kretsen i T+A-subbene dine ser formodentlig omtrent slik ut:
Takk for utfyllende svar 🙏
Jeg kan for lite om fasebegrepet og faktorene som påvirker dette skjønner jeg.
Jeg får forsøke å tilegne meg litt mer kunnskap før jeg skjønner hvilket problem jeg har eller ikke har før jeg prøver å løse det :)
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Er det sånn at du har et problem du skal løse, eller tenkte du å skru litt for å høre forskjellen?
 

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Er det sånn at du har et problem du skal løse, eller tenkte du å skru litt for å høre forskjellen?
Jeg synes REL No.25 med dagens plassering gir langt mindre trøkk i bånn enn den forventes å kunne produsere.
Min første tanke var at den i lytteposisjonen (som er ca midt i stua) ikke er i fase med resten av anlegget og at dette kunne løses ved å ha full variabel fasejusteringsmulighet.
Men det er kanskje ikke så enkelt når jeg leser svaret over og jeg er ikke helt sikker på om dette vil tilføre noe positivt heller.
Jeg har ikke eksperimentert med finjustering av posisjon i forhold til sidevegg. Små justeringer kan forhåpentligvis ha noe å si hvordan den "kobler med rommet".
Jeg er for alt jeg vet muligens nærme noe supert, men ønsker som sikkert alle forsøker å få til å stramme opp bassen mest mulig.
Jeg hører liten forskjell på fasevending 0/180 pr i dag og konluderte da av den grunn muligens feilaktig at fasen burde være noe annet enn 0 eller 180? :)
 

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Jeg deler forøvrig No.25 såpass lavt som 20-23Hz, da de andre subbene gjør jobben oppover i frekvens og deles noe høyere ..
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
lytteposisjonen (som er ca midt i stua)
Betyr dette også ca midt i rommet? I så fall kan det være at det er en bass-null akkurat der. Da vil kun flytting av lytteposisjon hjelpe. Å flytte suben noen cm vil du ikke merke.

Delinga er også ekstremt lav, er lite musikksignal nedi der! Som @Asbjørn nevner vil tidsforsinkelse kunne være nyttig, og et par EQ-punkter vil nok også bidra til tørrere bass. Med litt finjustering kan du da dele 25-en høyere samtidig som du beholder volumbalansen totalt sett.
 

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Betyr dette også ca midt i rommet? I så fall kan det være at det er en bass-null akkurat der. Da vil kun flytting av lytteposisjon hjelpe. Å flytte suben noen cm vil du ikke merke.

Delinga er også ekstremt lav, er lite musikksignal nedi der! Som @Asbjørn nevner vil tidsforsinkelse kunne være nyttig, og et par EQ-punkter vil nok også bidra til tørrere bass. Med litt finjustering kan du da dele 25-en høyere samtidig som du beholder volumbalansen totalt sett.
Ca. midt i rommet ja. Delingsfekvensen på 20-23Hz betyr som du sikkert vet ikke at den kutter tvert så lavt. Den spiller også over dette.
Hvis jeg deler den høyere begynner ørene å oppfatte hvor den er plassert.
Dette er ikke noe problem i mine ører med front- og bakplasserte subber (slik de andre subbene mine er), men øra protesterer kjapt hvis det skjer for mye fra siden oppover i frekvensene.
Denne subben står som sagt på den ene siden av lytteposisjonen og må i mine ører deles lavt for ikke avsløre sin posisjon.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Skjønner.

Tror neste trinn vil være å måle litt, sånn at du får noen holdepunkter for videre eksperimentering. En UMIK og REW kan gi mye nyttig info og kan gi en pekepinn på hvilke tiltak som kan settes inn.
 

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Skjønner.

Tror neste trinn vil være å måle litt, sånn at du får noen holdepunkter for videre eksperimentering. En UMIK og REW kan gi mye nyttig info og kan gi en pekepinn på hvilke tiltak som kan settes inn.
Ja, det var planen. Har allerede UMIK og REW og får ta noen nye målinger
 
Topp Bunn