Høyttalere Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kan få til noe lignende om jeg inverterer fasen kun på én kanal i Roon, men vanskelig å si. Kan vel testes ved å bytte om polene på den ene høyttaleren selv om det er feil ihht merking.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    imo desse Q effektene ikke en indikasjon på kvalitet. har hørt helt elendige høyttalere gjøre dette utmerket.
    Måtte teste dette på laptopen, en 14-tommers bedriftsmaskin fra Asus, altså ingen multimediekonge, og joda - bikkjebjeff 40-50 cm ut til høyre fra PC-en, og den skravlinga etterpå ca. 20-30 cm ut til venstre.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Bytt om høre og Venstre kabler så er den på plass
    Nja. Hadde det vært så enkelt :). Dessverre gjør ikke det noe annet enn å "flippe" lydbildet. Bikkja er fortsatt sentrert.

    Uansett; tester nye rør så tar jeg det derfra.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nja. Hadde det vært så enkelt :). Dessverre gjør ikke det noe annet enn å "flippe" lydbildet. Bikkja er fortsatt sentrert.

    Uansett; tester nye rør så tar jeg det derfra.
    Jeg kan vanskelig se for meg at dårlige rør har noen nevneverdig påvirkning på fasen i det aktuelle området. Dette burde ikke kunne skje uansett hvor utslitte rørene er.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Denne effekten av Q sound handler vell mer om hvor bra rommet er. Veldig lite om utstyret som står der.
    Denne illusjonen har jeg opplevet best i godt/riktig behandlede rom.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg fikk det jo til på PC-høyttalere til 200 kr, så utstyret har muligens ikke så mye med saken å gjøre...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Denne effekten av Q sound handler vell mer om hvor bra rommet er. Veldig lite om utstyret som står der.
    Denne illusjonen har jeg opplevet best i godt/riktig behandlede rom.
    Jeg har ikke gjort noe med rommet. Det funket med 012 i samme oppsett, i samme rom uten noen andre endringer enn pre :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    4.550
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har fremdeles tro på bytte om høyre og Venstre kanal, men kun ut av riaatrinnet
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    4.550
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det gjør jo ingen ting annet enn å bytte side på høyre og venstre kanal i lydbildet.
    Enig med deg i det, men noe er galt i kabeloppsettet en plass. Enten på pu eller fra riaa, muligens høyttaler pluss og minus. Har vært borti det samme selv.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Jeg har ikke gjort noe med rommet. Det funket med 012 i samme oppsett, i samme rom uten noen andre endringer enn pre :)
    Merkelige saker dette her. Har du prøvd å flytte deg nærmere høyttalerne, slik jeg gjorde?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Nå var det vel en bransjeaktør og en av målegutta her inne som heller ikke får dette riktig!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Enig med deg i det, men noe er galt i kabeloppsettet en plass. Enten på pu eller fra riaa, muligens høyttaler pluss og minus. Har vært borti det samme selv.
    Jeg tror jeg forstår hvordan du tenker, men her vil fasen være en relativ ting mellom høyttalerne, og ikke en "feil som følger den ene kanalen". Dersom feilen for eksempel ligger i én signalkabel vil det ikke egentlig gjøre noen nevneverdig forskjell å kryssbytte dem.

    Imidlertid virker det sannsynlig at feilen ligger i selve preampen, om det da er slik at ingen ting annet i oppsettet er endret. Da må den nok også løses inne i selve preampen er jeg redd.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror jeg forstår hvordan du tenker, men her vil fasen være en relativ ting mellom høyttalerne, og ikke en "feil som følger den ene kanalen". Dersom feilen for eksempel ligger i én signalkabel vil det ikke egentlig gjøre noen nevneverdig forskjell å kryssbytte dem.

    Imidlertid virker det sannsynlig at feilen ligger i selve preampen, om det da er slik at ingen ting annet i oppsettet er endret. Da må den nok også løses inne i selve preampen er jeg redd.
    Ja, er også rimelig overbevist om at feilen ligger i preamp. Får ta en grundig gjennomgang :)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Merkelige saker dette her. Har du prøvd å flytte deg nærmere høyttalerne, slik jeg gjorde?
    Ja, har prøvd å flytte meg fremover og bakover uten at det har hatt noe innvirkning. Som nevnt er alt annet urørt, så feilen ligger nok som Snickers-is påpeker i pre etter eller annet sted.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Enig med deg i det, men noe er galt i kabeloppsettet en plass. Enten på pu eller fra riaa, muligens høyttaler pluss og minus. Har vært borti det samme selv.
    Har testet på tre ulike kilder; vinyl, cd og digital. Alle har samme utfordring :).
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    4.550
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt mange forskjellige varianter av problemer med dette, en gang var Waters i høyttalerene mens resten var i senter, ingen effekter, stemmer fra radio på Venstre side og hund foran. Alle ganger har det vært ett eller annet med kabling.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt mange forskjellige varianter av problemer med dette, en gang var Waters i høyttalerene mens resten var i senter, ingen effekter, stemmer fra radio på Venstre side og hund foran. Alle ganger har det vært ett eller annet med kabling.
    Mulig jeg kommer til å (bare for å ha gjort det) røsker ut alt av kabler og setter opp alt på nytt. Så kan jeg ev utelukke kablene 😃.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    I denne tråden leter alle etter hvor hunden ligger begravet i den hensikt å få den til å gjenoppstå..
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Oppdaget en gang en interessant feil fase effekt på et Lenny Kravitz spor. Feilen forsvant helt når jeg snudde preampens strømstøpsel en halv omdreining i kontakten. Kan noe sånt påvirke bikkja mon tro?

    Senere har jeg målt meg frem til riktig fase på alle strømkontaktene ihht Leif Ernstsens beskrivelser.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Vi kan vel slå fast to mulige alternativer(?):

    Dersom endring av lytte/høyttalerposisjon får frem hunden, er det et akustisk romproblem.
    Dersom ikke, så er det en eller annen feil i anlegget.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Zakk Wylde fra skiva book of shadows finner du kreket på låten the color green men uten Qsound :)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Kun en gang har jeg opplevd at bikkja ikke var på siden, og da brukte jeg kabler fra MIT. Vekk med kablene og inn med nye og vipps var bikkja på tur igjen.

    Funbunny
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    260
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Har et større rom i stuen med lik avstand til sideveggene. Her er bikkja nesten rett ut til høyre, og stemmer rett ut venstre. I mitt smale kinorom har dette funket veldig dårlig men etter oppsett av 8 Rockfon plater på vegger og i tak som tar refleksjoner har jeg skikkelig Q sound nesten som i stuen selv om høyttalerne står veldig nære sidevegg. På stereoanlegget på hytta med hems og skråtak er det bare å glemme...skråtaket ødelegger fasen men lyden er faktisk veldig bra likavel.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Da er problemet løst for min del! Halleluja!!:D

    Jeg har forsøkt ulike avstander til høyttalerne og ulike vinkler, uten at det hjalp noe særlig. Så satte jeg fokus på usymmetrien i oppsettet.. Den venstre høyttaleren har vært fanget i en form for akustisk felle mellom vegg, peis og ryggen på en en sofa. Når jeg flyttet denne venstre høyttaleren vesentlig ut fra dette "hulrommet" og så justerte kun den høyre høyttaler slik at jeg fikk gjenopprettet en likesidet trekant, så skjedde det underverker! Jeg vinklet samtidig høyttalerne litt mer slik at de krysser litt foran hodet mitt. Hunden kommer ut på siden der den hører hjemme! Hele lydbildet forandret seg til det virkelig bedre!

    Som om ikke dette var nok, har jeg kjøpt en Topping D70s DAC som er koblet med coax til min Bluesound Node2i. Dette var som en dyne ble løftet av høyttalerne. Så gøy som dette har det ikke vært siden jeg for første gang hørte Gaia ferdig montert!

    Jeg vil benytte anledningen til å takke alle som har gitt meg råd og innspill i denne tråden. Det er sentralen på sitt beste!
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det kan kanskje ha virket som en form for flisespikkeri å fokusere på denne hunden til Waters. Poenget er dog at lytting til slike effekter kan være et utmerket verktøy for å avdekke og eventuelt fikse akustiske problemer i forholdet mellom rom og høyttaler, uten å måtte bruke målinger.
    Når denne effekten er på plass, faller mye annet også på plass samtidig. Hele lydbildet forbedres og jeg får mindre krasj mellom frekvenser og rom.
    Først nå får jeg virkelig oppleve hvor bra disse Tannoy Arden høyttalerne egentlig er!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn