Hvordan finne riktig vinkel på arm?

T

TT.

Gjest
Som topic sier: hvordan vet man at pickupen/armen står i riktig vinkel i forhold til tallerken/plate? Finnes det noe verktøy for slikt og hvis jeg finner ut at jeg har feil vinkel, er det da bare å "skive opp" til vinkelen stemmer? Og siste spørsmål: forskjellige pickuper har vel forskjellig høyde?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ta foreks. en linjal og mål høyden i forkant og bakant av armen.
På noen PUer har dette lite å si for klangen, for andre mye. Men om du stiller armen horisontalt er det et greit utgpkt.

OBS: PU skal stå på plata når du måler. (pass på å ikke trykke armen ned når du gjør dette)

Litt tips her:
http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm

T

TT.

Gjest
Så det vil si at undersiden av armen der festet for pickupen er skal være paralell med vinylen?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
TTmania skrev:
Så det vil si at undersiden av armen der festet for pickupen er skal være paralell med vinylen?
Stemmer ikke alltid det. Det greieste er å finne senter på langs av armen.
Her ser en linjen på min arm. De ferreste er merket slik fra produsent. Kjekt med denne :)

Vedlegg

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
På koniske armer som din SME er en vel nesten avhengig av en slik vannlinje. På de rette er vel det mindre kritisk

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
En annen (enklere?) måte å gjøre det på er å legge et speil (tilsvarende tykkelsen på en LP) på tallerkenen og sette PU oppå dette. Det er da lett å se om nåla er vinkelrett med sitt eget speilbilde. Husk at alle plater er ikke like tykke, så du vil aldri få det 100% om du ikke stiller hver gang du bytter plate :D

Mvh
Geir

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Det du da sjekker er SRA (Stylus Rake Angle) og du forutsetter at PU'en har en slik slipning at SRA skal være 90 grader. Vær også obs på at SRA vil endres med stifttrykket.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Det finnes også vaterpass/libeller til montering på headshellet, husk evt å korrigere stifttrykket først. Halternativt kan vaterpass/libeller til montering på kamerea også fungere. Så kan man justere hærligeheten i vater og finne ut av om det er tilfredsstillende eller om det er «bedre» med høyere eller lavere arm.

mvh
KJ

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
FZ skrev:
Det du da sjekker er SRA (Stylus Rake Angle) og du forutsetter at PU'en har en slik slipning at SRA skal være 90 grader. Vær også obs på at SRA vil endres med stifttrykket.
Er det ikke SRA som er poenget da? Kjenner ikke til nåler som ikke skal ha 90. Her trenger jeg input ???

Du setter jo nålen på speilet, slik at nåletrykket allerede er kompensert for

Mvh
Geir

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Geir_O skrev:
Er det ikke SRA som er poenget da? Kjenner ikke til nåler som ikke skal ha 90. Her trenger jeg input ???

Du setter jo nålen på speilet, slik at nåletrykket allerede er kompensert for
Mener jeg har fått med meg at enkelte slipninger skal ha et avvik på 1-2 grader framover, altså at diamanten peker ørlite grann opp mot venstre sett fra plata. Skal ikke gå inn på noen diskusjon her, er muligens på tynn is :) Poenget er vel uansett at nåla skal ha samme vinkel som plata er skåret med.

Poenget med å stresse at VTF skulle være riktig er at noen muligens stiller stifttrykket etter at de har justert høyden på armen. Og da vil SRA bli feil.

mvh
FZ

T

TT.

Gjest
Der pickupen festes på armen er vel skal vel alltid være paralell med tallerken/vinylen? Jeg skjønner ikke noe annet. Har heller ikke sett at produsenter oppgir gradtall i sine specs eller tar jeg feil?
emotikon skrev:
TTmania skrev:
Stemmer ikke alltid det. Det greieste er å finne senter på langs av armen.
Her ser en linjen på min arm. De ferreste er merket slik fra produsent. Kjekt med denne :)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Det er jo hvordan PU nåla står i forhold til plata, og i de aller fleste tilfeller, om ikke alle (?) skal armen da være paralell til platetallerkenen. Ellers vil jeg anbefale deg og alle andre til å investere i en testplate. I hvert fall på min (HiFi News & Record Review) finnes det også mye informasjon om innstilling av arm og pickup. Med en slik plate "hører" eller ser du enkelt om du har gjort alt riktig eller ei.

Mvh
Geir

Topp Bunn