Hvordan finne sweet spot

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Etter å ha lest på siden til Acoustic Insider og tenkt litt har jeg kommet frem til at dette bør fungere bra for å finne sweet spot i rommet.
Sett en full range høyttaler på gulvet i det nærmeste hjørnet for hvor det kan være aktuelt å ha sweet spot. Bruk REW til å generere random pink noise fra feks 20-200Hz. Spill av dette samtidig som du flytter en målemikrofon i ørehøyde rundt det aktuelle sweet spot området og bruk RTA måling i REW for å finne det punktet som gir jevnest mulig respons. Merk punktet på gulvet med en tapebit, ferdig:) Det er sikkert lurt å teste langs flere akser. Det er selvfølgelig best om den aktuelle sweet spot aksen er symmetrisk i rommet, men det er ikke alltid mulig å få til.

Eksempler på sweet spot akser:

sweet spot akser.jpg


Hva tror dere, kan dette brukes?
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Jeg undre mig lidt over dit indlæg. Det at skulle måles sig frem til Sweet Spot. Er det ikke noget der bare er der?

:)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg undre mig lidt over dit indlæg. Det at skulle måles sig frem til Sweet Spot. Er det ikke noget der bare er der?

:)
Nei, det er noen steder i et hvert rom som vil ha jevnere bassrespons enn andre og det er der sweet spot bør plasseres. Det finnes en del kalkulatorer for dette, men de gjelder i teorien kun for tenkte symmetriske rom. Neste trinn er å plassere høyttalerne:)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Fungerer sikkert, men det finnes en mye enklere metode.
Bruk Cardas sin kalkulator for å finne plasseringen av høyttalene i rommet. Vinkle høyttalene slik produsenten anbefaler/spiller best.
Bruk så Von Schweikert sin metode for å finne sweetspot, sett på testtoner/sveip og skyv stolen frem/tilbake til en har hodet i "The ball of sound"
Har brukt denne metoden en stund og den fungerer svært bra. Har faktisk brukt denne metoden i et rom det hadde vert utført målinger først, og jeg brukte min metode etterpå og vi havnet på samme sted for sweetspot;)
 

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Hva med å starte med høyttalerne på hvær side nærme lytteposition og så bevege de mot frontvegg til du finner sweetspot. Da går lyden fra dårlig, til bra, til høyttalere borte ganske lett å høre om du klarer å ikke fokusere på høytalerne. Det er best å gjøre det om kvelden, og lytte i mørke. Litt uvitenskapelig metode men det funker veldig bra. Var en eller annen hifi fyr på Youtube som tipsa om denne metode. Husker ikke hvem i farta.
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg undre mig lidt over dit indlæg. Det at skulle måles sig frem til Sweet Spot. Er det ikke noget der bare er der?

:)
Nei, det er noen steder i et hvert rom som vil ha jevnere bassrespons enn andre og det er der sweet spot bør plasseres. Det finnes en del kalkulatorer for dette, men de gjelder i teorien kun for tenkte symmetriske rom. Neste trinn er å plassere høyttalerne:)
Okay. Har aldrig været i den situation. :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg undre mig lidt over dit indlæg. Det at skulle måles sig frem til Sweet Spot. Er det ikke noget der bare er der?

:)
Nei, det er noen steder i et hvert rom som vil ha jevnere bassrespons enn andre og det er der sweet spot bør plasseres. Det finnes en del kalkulatorer for dette, men de gjelder i teorien kun for tenkte symmetriske rom. Neste trinn er å plassere høyttalerne:)
Okay. Har aldrig været i den situation. :)
Det er vel bare heldiggrisene som har eget lytterom/studio som kan få maks utbytte av dette:)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hva med å starte med høyttalerne på hvær side nærme lytteposition og så bevege de mot frontvegg til du finner sweetspot. Da går lyden fra dårlig, til bra, til høyttalere borte ganske lett å høre om du klarer å ikke fokusere på høytalerne. Det er best å gjøre det om kvelden, og lytte i mørke. Litt uvitenskapelig metode men det funker veldig bra. Var en eller annen hifi fyr på Youtube som tipsa om denne metode. Husker ikke hvem i farta.
Dette er for å finne den optimale lytteposisjon og ikke høyttalerplassering:)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Tok en liten test av metoden nå og med litt fikling med REW tror jeg det virker. Jeg teste bare med en liten 8" sub jeg har stående hvor jeg ikke kan slå av low pass filteret. Genererte en periodisk pink noise 30-200Hz, 256k og satt RTA på spectrum, 1/24 glatting, FFT lengde 256k og window regular. Da fikk jeg dette resultatet ved å flytte mikrofonen ca 30cm:

SS test 7.jpg


SS test 8.jpg


SS test 9.jpg
 
Topp Bunn