Hvordan finne ut om en fil har vært komprimert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei

Jeg har noe musikk som jeg har fått fra en nær og kjær god venn, praktisk talt et medlem av familien. :D
    Nå har det seg sånn at masse av den musikken er komprimert, og noe er pakket ut igjen.

Hvordan kan jeg vite om musikken er lossless i utgangspunktet?

Se på denne filen, dette ser perfekt ut eller?

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det funker ikke å bare se på egenskapene til en fil, så vidt jeg har skjønt det. Det du må gjøre er å se på en spektrumanalyse av den gitte filen og hvis den ruller av prematurt (i.e. før 20 kHz), så er det sannsynlig at den kommer fra et lossy utgangspunkt (fordi de fleste lossy formater vil rulle av diskanten). Det er kanskje (?) også mulig å anta noe om den er lossy eller ikke fra størrelsen på fila (en fil som opprinnelig var mp3 vil jo være mindre en flac e.a.) og størrelsen på fila vil vel ikke endre seg i vesentlig grad av at den transkodes til lossless. Vil jeg tru. Videre kan du sjekke hvilke type ID-tags filene har, hvis filene har et lossy utgangspunkt kan det hende de har iD3-tags og ikke flac-tags.

Eller du kan prøve dette programmet som jeg fant etter et kjapt søk på nettet: Tau Analyzer. Hvor godt det funker, aner jeg ingenting om.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Filen var opprinnelig 256kbps AAC .Jeg bare konverterte til Apple Lossless med dBpoweramp.....

Sånn så den ut opprinnelig.

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Første spm mitt som dukket opp er hvorfor i all vide verden du konverterer til Apple Lossless? Bruker ikke du Squeezeboks? Go flac. :)

Fila er lossy, forøvrig. AAC er "oppfølgeren" til mp3 og høres visstnok noe bedre ut enn mp3 på samme bitrate og slikt, men likefullt: lossy.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Well, det er to grunner.
    Den ene er at vennen tror/håper/ber om at det bare er å pakke ut filene så de blir store og så er kvaliteten på plass igjen.
    Den andre er at jeg vil være sikker på at de filene som er Apple lossless ikke bare er "pakket ut" ;)

O

Oblivion

Gjest
    I iTunes kan du enkelt lage WAV eller AIFF format av Apple lossless filene og få full fil størrelse tilbake.
    Deretter kopierer du filene og konverterer til Flac.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    J.J skrev:
    Be om å få vinyl neste gang ........ ;D

Sry OT

/JR ;)
    Hehe, kanskje det hadde vært noe!
    Ville tatt litt plass med 1600 vinylplater :eek: :eek: :eek:

V

vredensgnag

Gjest
    Men problemet her er at filene er blitt komprimert til AAC som er et lossy format, og ikke til ALAC, som er lossless. Så den rippingen bør gjøres påny dersom man ønsker å være i stand til å pakke ut filene til utgangsformatet.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    diyAudio skrev:
    I iTunes kan du enkelt lage WAV eller AIFF format av Apple lossless filene og få full fil størrelse tilbake.
    Deretter kopierer du filene og konverterer til Flac.
    Jeg bruker ikke iTunes, det er han som jeg har fått filene av som gjør det.
    Nå ser det ut som en stor del av filene jeg har fått er rippet til AAC, og min første innskytelse er å søke i disken etter aif eler store mp4 filer. Men hvordan skal jeg finne ut om de bare er lossy greier som er konvertert....

Se på denne, opprinnelig 2,8mb og nå.....

Hva er det konverteringen gjør for å lagre filene så store? Putter "luft" i dem? ;D

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Men problemet her er at filene er blitt komprimert til AAC som er et lossy format, og ikke til ALAC, som er lossless. Så den rippingen bør gjøres påny dersom man ønsker å være i stand til å pakke ut filene til utgangsformatet.
    Jupp. Noen av filene/albumene skal være rippet i lossless, dog. Så var det bare å finne dem....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har funnet noen filer/album som er større enn 30mb og de er konvertert med ALAC.
    Lover godt...
    Driten er at også disse filene har ending .m4a :p
    Så hvordan jeg skal finne de mappene av over 1600 mapper som har innhold som er konvertert med ALAC aner jeg ikke. ::)

Her eksempel på en fil som ser "riktig" ut.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fremgangsmåten ble å søke etter filer som var større enn 20mb og se at de var ALAC konvertert.
    Har sjekket at det ikke er noen av filene som er "utpakket" fra AAC av han som rippet disse.
    Bør være ok da, selv om jeg helst skulle hatt et program som kunne sjekke det for meg.
    Vil ikke slippe urene filer inn i samlingen min .... ;D

Ble vel ca 70 album av 1600 .. :-X

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Oppdatering
    Fremgangsmåten ble å finne filene med utforsker som beskrevet over.
    Deretter bruke Mp3tag for å rydde opp i tags, og for å legge til bilder samt legge kopi av bilde i albummappe.
    Vet ikke om det er bruk for den folder.jpg egentlig, men la den nå der for sikkerhets skyld.

Så etter tags var rettet opp i og filnavnet konvertert slik jeg ville ha det, så ble filene konvertert fra m4a til flac med dBpoweramp.
    Siden filene ikke har vært konvertert fra lossy til alac i etterkant av rippingen så bør det være ok, selv om jeg har litt manglende sjelefred... ::)

Det jeg tenker litt på er hvorfor de ligger som m4a-filer og ikke aif?
    Her en av de filene jeg har "godkjent":

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Wikipedia gir bakgrunnsinformasjon:
    http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4_Part_14#.MP4_versus_.M4A_filename_extensions

.MP4 versus .M4A filename extensionsM4A stands for MPEG 4 Audio, it is a filename extension used to represent audio files.

The existence of two different filename extensions for naming audio-only MP4 files has been a source of confusion among users and multimedia playback software. Some file managers, such as Windows Explorer, look up the media type and associated applications of a file based on its filename extension. But since MPEG-4 Part 14 is a container format, MPEG-4 files may contain any number of audio, video, and even subtitle streams, making it impossible to determine the type of streams in an MPEG-4 file based on its filename extension alone. In response, Apple Inc. started using and popularizing the .m4a filename extension, which is used for MP4 containers with audio data in the Advanced Audio Coding (AAC) or its own Apple Lossless (ALE, ALAC) formats. Software capable of audio/video playback should recognize files with either .m4a or .mp4 filename extensions, as would be expected, as there are no file format differences between the two. Most software capable of creating MPEG-4 audio will allow the user to choose the filename extension of the created MPEG-4 files.
    [...]
    RoDa skrev:
    Det jeg tenker litt på er hvorfor de ligger som m4a-filer og ikke aif?
    .aif er filtypen for AIFF (Audio Interchange File Format). Dette er, så langt jeg har forstått, et annet format enn "MPEG-4 Part 14"-formatene AAC og ALAC.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.391
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for godt svar!
    Siden det står ordet "or" her: Advanced Audio Coding (AAC) or its own Apple Lossless (ALE, ALAC) formats, så betyr det jo at man ikke kan se opphavet basert på filtypen, men må se hvilken dekoding som er benyttet.
    Da føler jeg meg tryggere på at det er lossless filer jeg har fått inn på serveren. 8)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Generelt så er en av de "tryggeste" måtene å sjekke om en fil tidligere har vært lossy komprimert å sjekke frekvensspekteret i et egnet program. Jeg pleier å bruke gratisprogrammet Audacity, dra musikkfilen inn i programmet og så skifte visning av filen til "spektrumlogg (f)"

Det du skal se etter er om de øverste frekvensen er saget av eller ei. En normal CD-innspilling bruker vanligvis hele frekvensbåndet helt opp mot 22kHz. Dersom du encoder en slik fil med f.eks LAME (mp3) eller andre lossy codecs så er det vanlig at disse kjører filen gjennom et lavpassfilter. 320kbit/s MP3 har dette ved 20kHz. Denne frekvensen senkes etterhvert som kvaliteten på encodingen settes ned.

I dette eksempelet har vi originalen på toppen, deretter 320kbit/s mp3 og deretter en VBR v5 mp3 (ca 130kbit/s)
    Som du ser er det en markant avsaging i toppfrekvensene.

Det er imidlertid ikke alltid det er så lett. Her har vi ei nyere plate fra 2008 fra gruppen Calexico. Denne har en markant avsaging ved ca 16kHz som sannsynligvis skyldes begrensninger i opptaksutstyret eller studiokjeden. Man ser imidlertid noen få spikes som går opp mot 22kHz som avslører at dette likevel ikke har vært en lossy fil tidligere. Under ser man VBR v0 mp3 versjonen (ca 245kbit/s average). Alt ser likt ut, men de ørsmå frekvenstoppene mot 22kHz er nå borte.

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    marsboer skrev:
    Generelt så er en av de "tryggeste" måtene å sjekke om en fil tidligere har vært lossy komprimert å sjekke frekvensspekteret i et egnet program. Jeg pleier å bruke gratisprogrammet Audacity, dra musikkfilen inn i programmet og så skifte visning av filen til "spektrumlogg (f)"

Det du skal se etter er om de øverste frekvensen er saget av eller ei.
    [...]
    Takk for innlegget.

Denne metoden vil fungere fint for kontroll av et lite antall filer, men være mindre egnet for store antall, enn si batchkjøring.

Finnes det metoder som er egnet for batchkjøring? Det ville jo være meget nyttig i tilfeller som RoDas.

O

Oblivion

Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    .aif er filtypen for AIFF (Audio Interchange File Format). Dette er, så langt jeg har forstått, et annet format enn "MPEG-4 Part 14"-formatene AAC og ALAC.
    På Intel baserte Mac OS X systemer er AIFF filene kodet som AIFF-C/sowt som er definert som en komprimert filtype.
    Men filene er IKKE komprimert - Fordi AIFF på tidligere Mac platformer var kodet i big-endian og på Intel platformer i little-endian så brukes dette "komprimerte" formatet UTEN komprimering.

Når en fil blir importert eller eksportert av iTunes i "AIFF" format er det AIFF-C/sowt formatet som brukes.
    AIFF inneholder de samme lyddata som en WAV fil, men støtter meta tagging som WAV ikke gjør.

AIFF støtter alt fra 44.1/16 til 384/32.

iTunes kan bruke enten *.aif eller *.aiff som filendelse.
    Hvis jeg husker riktig så brukes *.aif når iTunes konverterer WAV eller Apple lossless til AIFF.
    Men endel konverterings programmer bruker *.aiff når en konverterer fra FLAC til AIFF.
    iTunes kan ha identiske filnavn med .aif og .aiff i den samme katalogen, men viser kun den varianten
    som iTunes har informasjon om i databasen - dette siste kun som info til de som upsampler eller lignende..
    Kjører en upsampleren og overskriver filene så risikerer en at fil-endelsen endres og da finner ikke iTunes filene uten at de renames manuelt.

Flac avspillere slik som Audirvana spiller AIFF og bruker meta taggingen.
    Også spillelistene i iTunes kan brukes direkte av Audirvana (drag and drop).
    Pure Music og Bit Perfect bruker iTunes som database og spiller av med samplerate switching slik at en får bitperfect avspilling - noe iTunes IKKE nødvendigvis gjør fordi iTunes up og downsampler til den setting du har på lydutgangen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    CDWMcInSpots skrev:
    Denne metoden vil fungere fint for kontroll av et lite antall filer, men være mindre egnet for store antall, enn si batchkjøring.
    Finnes det metoder som er egnet for batchkjøring? Det ville jo være meget nyttig i tilfeller som RoDas.
    Jeg mener jeg har hørt om et slikt program, men jeg har ingen personlig erfaring med dette og vet heller ikke hvor bra det fungerer.

Hvis man ikke finner et slikt verktøy trenger man likevel ikke å sjekke alle filene i hvert album. Det holder å kjapt sjekke en låt og dersom den er OK er det naturlig å anta at de andre i samme album også er det. Man kan inkludere det som en del av den øvrige prosessen med å rename, tage, prosessere eventuell HDCD informasjon, kalkulere replay gain og finne coverart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn