Hvordan fjernes riper i støvlokk?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ikke noen stor sak, men støvlokket til min Harman Kardon T60 vinylspiller har en del riper etter div. flyttinger og sånt. Går sikkert an å få polert bort det meste, men er det noen som har et "supermiddel" på lur til denslags??

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:
Ikke noen stor sak, men støvlokket til min Harman Kardon T60 vinylspiller har en del riper etter div. flyttinger og sånt. Går sikkert an å få polert bort det meste, men er det noen som har et "supermiddel" på lur til denslags??
Hei VilhelmW

Eg skal gi deg et godt råd - men ikke flir av det. :D
Hva med å gå inn på det rommet i huset ditt der TANNKREMMEN  :eek: står (jeg tuller ikke!!!!!!!)
Kanskje finner du også en egnet klut i samme rommet.
Prøv dette slipemiddelet som vi bruker på tennene hver dag - opptil flere ganger.
Det virker faktisk og det lukter godt.... ;)
Prøv da vel.... 8)

mvh

PS: vi snakker selvsagt om desse små nesten "usynlege" ripene som matter lokket

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.054
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
claaseren har også et poleringmiddel beregnet for plexiglass,vet ikke hvor bra det er men det koster ikke mye å prøve det.
som 56fmb sa så er tannkrem et gammelt kjerringråd.

mvh

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.054
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Rubbing, Autosol
Rubbing, Autosol. For dyprengjøring og polering av gelcote og billakk. Også egnet for polering av plexiglas der sikten er redusert. 500 ml
Kjøretøy og garasje / Vaske og polere / Voks og polish
98,00 RUBBING, AUTOSOL 34-1986

mvh

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Hei!

Enig i svarene du har fått. Vær for all del forsiktig med å bruke andre middler. Noen kan reagere med plasten og gjøre den helt matt. Og som de andre svarer dette gjelder mindre ikke dype riper. Større riper må tas med poleringsmaskin i flere runder. Først kraftigere slipe polish. Så litt mindre slipe effekt med glattere mykere pod. Og til slutt middel for å få tilbake glansen, med glansmiddel og veldig myk pod. Dette er vanskelig! En erfaren bil lakkerer greier det om du kjenner noen. ( Ellers svir du vel av 1368,- + mva eller sånn). vh

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Tror nok at klarlakk er tingen.Jeg hadde nok lagt på plastprimer først.Har aldrig rubba plexiglass,men ser for meg at det kanskje blir litt matt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det ble faktisk betydelig bedre med tannkrem!! Der er en liten hvit flekk som ikke gikk bort, et gniss som oppsto under ei flytting for noen år siden. Men sjøl den ble betydelig redusert. Jeg har noe polish til bruk på visiret på mc-hjelmer. Skal prøve det til slutt. Men tannpasta'n funka, gitt! Det er litt av noen kjemikalier vi dytter i oss, flere ganger om dagen!

Takk for hjelpa!

;D ;D ;D

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
VilhelmW skrev:
Det ble faktisk betydelig bedre med tannkrem!! Der er en liten hvit flekk som ikke gikk bort, et gniss som oppsto under ei flytting for noen år siden. Men sjøl den ble betydelig redusert. Jeg har noe polish til bruk på visiret på mc-hjelmer. Skal prøve det til slutt. Men tannpasta'n funka, gitt! Det er litt av noen kjemikalier vi dytter i oss, flere ganger om dagen!

Takk for hjelpa!

;D ;D ;D
Berre kjekt det VilhelmW :D ;)
Håper at du har jobba ordentlig med tannkremmen..
Bra og "BILLIG" slipemiddel dette her...
Den Inneholder fluor - mot rote/hull også ;D ;D

mvh

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det var utrolig beleilig ar denne tråden dukket opp samme dagen som min gamle Kenwood KD700 kom hjem igjen etter å ha vært nesten på søppeldynga. Her skal det poleres og gnikkes når reparatøren har gjort sitt. Takk for tipsene!

J.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er clairvoyant begavet - av og til....og spilleren din kommer til å virke utmerket!!! Særlig i en odør av Colgate...

;D ;D ;D VilhelmW

PS: Du kan kanskje legge ut noen bilder av klenodiet, når du er ferdig polert??

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jeg ville skaffet meg et ekstralokk til testing.

Har god tru på bilrubbing,men uten maskin pga varme/friksjon som plexi sikkert tåler mindre av kontra billakk?

Men har du trinnlaus speed på polmaskin,så går det kanskje,1-2000omdr.
Typisk turtall på billigmaskiner er 3-5000omdr,da skal du vere forsiktig på labben,for ikkje å snakke om du polerer en dyr bil,og plutselig oppdager at lakken er borte på et hjørne.

Men om claaseren sitt produkt funker,så blir jo alt annet tungvint og dyrere.

Ps!Det er nok ikkje kjemikalene som gjør tannkremen virkefull til sånt formål,det er selvsagt små kuler,akkurat som rubbestoff til bil/båt:)

Mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Veldig interessant, dette. Det blir kan hende litt off topic - men jeg spør likevel:

Greit nok med platespillerlokk. Men har noen prøvd noe tilsvarende på de små displayvinduene på CDspillere, forsterkere etc. etc.?? Jeg har et par slike som har synlige riper eller mattere partier som irriterer.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Jeg er clairvoyant begavet - av og til....og spilleren din kommer til å virke utmerket!!! Særlig i en odør av Colgate...

;D ;D ;D VilhelmW

Klenodium, min? Knapt, men jeg syns jo den er var pen i sine glansdager. Om den kommer til å virke gjentsår å se, men den er i trygge hender hjemme hos en av de mer kompetente HFS'ere jeg vet om. Kanskje jeg skal koke sammen noen før-etter-bilder hvis poleringen blir en suksess? Vent og se.

Og Ulf-B, du sier noe. Den store akryl-fronten på Electrocompaniet for eksempel...

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Jøgga skrev:
VilhelmW skrev:

;D ;D ;D VilhelmW

Klenodium, min? Knapt, men jeg syns jo den er var pen i sine glansdager. Om den kommer til å virke gjentsår å se, men den er i trygge hender hjemme hos en av de mer kompetente HFS'ere jeg vet om. Kanskje jeg skal koke sammen noen før-etter-bilder hvis poleringen blir en suksess? Vent og se.

Og Ulf-B, du sier noe. Den store akryl-fronten på Electrocompaniet for eksempel...
Hei Jøgga, UlfB og VilhelmW - og dere andre. :)

Mitt tannkremråd (Sparte dere for en del kroner der tenker jeg :D ;))  har gjennom tiden blitt prøvd på forsjellige sorter plastmateriale , bla billogoer og anna polering med meget godt resultat. :)
Skulle ikke forbause meg om at tannkremmen kan brukes Selv på EC's akrylfront  - først i et hjørne eller en annen "usynleg plass" - trur ikke det blir verre enn det er.
Og som med anna polering: Til mere dere Jobber - jo bedre blir resultatet....
Holder en på lenge nok skal dere se at Colgatesmilet ;D kommer også...

Lykke til. Dere, bilder av poleringsprossen hadde jo vert fornøylig å få lagt ut på tråden da ;D :)

beste hilse
FeddB

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Gammel,god og kjent metode for fjerning av riper i plastvinduer blant caravanfolket dette. Vindskjermer på motorsykler som har hatt et møte med asfalten kan og rep. med denne metoden, men da begynner en gjerne med mye grovere skyts: slipepapir med korning på 180 eller 220 for så å gå gradene opp til fineste polèrmiddel (feks.tannkrem). Mye arbeid men billigere enn å kjøpe nytt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
samlanes skrev:
PS: Det er nok ikkje kjemikalene som gjør tannkremen virkefull til sånt formål,det er selvsagt små kuler,akkurat som rubbestoff til bil/båt:)
Mvh
Jeg er klar over det...men det er da ille nok at man svelger en masse mikroskopiske kuler hver morra!!
Nå skal jeg prøve med Clinomyn - den er jo for røykere, så den må vel ta noen småskraper i vinylspillerlokk,også!

Kjell Kranzberg, hei til deg i grannlandet! Det var jaggu det beste flagget jeg har sett siden Unionstiden!

;D ;D ;D

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hva med disse polerstiftene fra clasen, vil de være effektive på enkeltriper i et plastlokk?

http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251361&_path=251882;251520;251827;251361
Kjekt med unnskyldning til å kjøpe litt mer verktøy. Disse går vel på en vanlig drill.
Jeg har benkeslipemaskin i kjelleren men ingen polerskiver. Tør jeg det?

samlanes skrev:
Jeg ville skaffet meg et ekstralokk til testing.
Det er et godt råd fra samlanes, skal kikke litt rundt i bruktsjapper og på retur-avfallstasjon.

Kjell K: takk for en nyttig link, heldigvis er ikke mine skader så omfattende.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kjell Kranzberg skrev:
Ta en titt på www.faktiskt.se
där finns en noggrann beskrivning av hur man tar bort riper.
M v h
Kjempelink m.h.t. fjerning av riper i støvlokk. Ser ut som om lokket blir ( nesten ) som nytt. Dette skal jeg prøve!

PS: Synes fortsatt at flaggan var kjempekul...

;D ;D ;D

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nå kom jeg inn på linken,og plexi/plastlokk tåler tydeligvis maskinpolering.glimrande link.

Autoglym har et produkt som heiter Fine Abrasive 03B.beregnet for sluttarbeid etter lakkskader som har blitt bearbeidet med 1200slipepapir først.
Dette middelet er ganske grovt,ekstremt virkefullt til alle typer skader på billakk.(grovere enn vanlig rubbing til bil...)
Kan med fordel bruke vann ilag med middelet.

500-2500 omdr på maskin.

Tror det kan kjøpes over disk,evnt må bestilles.

Jeg kjøpte min flaske på 1liter for 240kr av en i haugesund som solgte videre til forhandlere,så prisen var kanskje litt lavere.

Poleringsbutikker selger nok en dasj fra bakrommet om man spør fint.

Eneste man trenger i tillegg er vanlig polish til slutt for den fineste finishen.

Mvh

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
Mange bra tips her. Selv har jeg gjort uleselige CDer og DVDer (typisk slike som jeg har lånt på biblioteket) brukbare igjen med en kombinasjon av Turtle Wax Color Back (rubbing for billakk), etterfulgt av en runde med et finere poleringsmiddel beregnet for blinklysglass etc. Husker ikke i farta hva sistnevnte middel heter.
Bruker en bomullsdott til å polere med, og etter endt behandling vasker jeg over med isopropanol.
Polermaskin (evt. polerhette til drill/eksentersliper) fungerer sikkert ennå bedre, men som andre har nevnt her inne; ikke bruk for høy hastighet, og ikke press for hardt - varmgang er ikke bra...

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Springbank skrev:
Mange bra tips her. Selv har jeg gjort uleselige CDer og DVDer (typisk slike som jeg har lånt på biblioteket) brukbare igjen med en kombinasjon av Turtle Wax Color Back (rubbing for billakk), etterfulgt av en runde med et finere poleringsmiddel beregnet for blinklysglass etc. Husker ikke i farta hva sistnevnte middel heter.
Bruker en bomullsdott til å polere med, og etter endt behandling vasker jeg over med isopropanol.
Polermaskin (evt. polerhette til drill/eksentersliper) fungerer sikkert ennå bedre, men som andre har nevnt her inne; ikke bruk for høy hastighet, og ikke press for hardt - varmgang er ikke bra...
Ikke vinyl men takk skal du ha likevel, den der var nyttig og ny for meg.
Jeg skal tipse musikkbiblioteket, det er ofte synlige (og plagsomt hørbare!) skader på CDene jeg låner.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ny hobby på gang.
Sånn ser det ut før første forsøk:

Litt støv, jada, og litt riper

Så får vi se hva det blir til med litt polering.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hvordan går det med poleringen.

Tannkrem hørtes jo enkelt og rimelig ut. (Har et på platespilleren som er litt ripete, til støvtørking anbefales swiffers e.l. Jif sine statiske støvbørster, IKKE mikrofiber-kluter)

Hvordan polerte du, tannkrem på klut eller tannbørste ;) ;D Hva med vann?

Jan Terje

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
J T skrev:
Hvordan polerte du, tannkrem på klut eller tannbørste ;) ;D Hva med vann?

Jan Terje
Jeg brukte tannkremen tørr, som en polervoks. Brukte først ei myk poleringsfille, og vasket over med en fuktig klut. Jeg har ikke brukt polermaskin, bare litt rein muskelkraft. Har ikke fullført verket, men det ble MYE bedre etter to omganger med Colgate. Og så lukta det godt....

;D ;D ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Beskytter det mot hull også? ::) ;D ;D

Topp Bunn