Hvordan foreta trygg handel av høyttalere i Paris?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg vurderer å kjøpe et par høyttalere av et lite firma i Paris. Prisen er sekssifret. Selgeren vil at jeg skal overføre hele beløpet til han før han sender dem til Norge. Jeg har Googlet fyren litt, og han hadde for noen år siden et litt frynsete omdøme på noen studio forum i Frankrike.

Så saken er den: finnes det noen måte å få gjennomført en slik handel som gjør at begge parter kan føle seg sikre? Jeg har blitt lurt noen ganger før, og har til og med tapt penger på PayPal handel. Så jeg er litt skeptisk.

Mvh
Jan
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
janly skrev:
Jeg vurderer å kjøpe et par høyttalere av et lite firma i Paris. Prisen er sekssifret. Selgeren vil at jeg skal overføre hele beløpet til han før han sender dem til Norge. Jeg har Googlet fyren litt, og han hadde for noen år siden et litt frynsete omdøme på noen studio forum i Frankrike.

Så saken er den: finnes det noen måte å få gjennomført en slik handel som gjør at begge parter kan føle seg sikre? Jeg har blitt lurt noen ganger før, og har til og med tapt penger på PayPal handel. Så jeg er litt skeptisk.

Mvh
Jan
Sidan du no likevel er på 6 siffer....kvifor ikkje reise ned og sjå mannen i auga? Betale kæsj, og sjølv ordne transport/forsikring?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Audiophile-Arve skrev:
janly skrev:
Jeg vurderer å kjøpe et par høyttalere av et lite firma i Paris. Prisen er sekssifret. Selgeren vil at jeg skal overføre hele beløpet til han før han sender dem til Norge. Jeg har Googlet fyren litt, og han hadde for noen år siden et litt frynsete omdøme på noen studio forum i Frankrike.

Så saken er den: finnes det noen måte å få gjennomført en slik handel som gjør at begge parter kan føle seg sikre? Jeg har blitt lurt noen ganger før, og har til og med tapt penger på PayPal handel. Så jeg er litt skeptisk.

Mvh
Jan
Sidan du no likevel er på 6 siffer....kvifor ikkje reise ned og sjå mannen i auga? Betale kæsj, og sjølv ordne transport/forsikring?
Jeg har vurdert det, men vi nordmenn har jo ikke lov å ta med oss mer enn 25.000,- i kontanter ut av landet. Har ikke lyst å bli tatt i tolla for så å miste pengene til staten :-(
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du kan overføre via nettbank.. Går ikke det fint? Trenger noe swift/iban nummer og slikt. Evt. overføre når du er der og stirrer fyren rett inn i øya :)... Mon tro om ikke sluket og/eller roysen har erfaring med dette?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Du kan overføre via nettbank.. Går ikke det fint? Trenger noe swift/iban nummer og slikt. Evt. overføre når du er der og stirrer fyren rett inn i øya :)... Mon tro om ikke sluket og/eller roysen har erfaring med dette?
Dersom jeg sitter sammen med fyren nede i Paris, logger meg på nettbanken og overfører pengene så har vel ikke han pengene før etter et par dager. Vet ikke om jeg hadde følt meg trygg om det hadde vært motsatt, dvs om jeg var selgeren. Men flott med tips :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hva med å betale med kort?
 

dumdumboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2004
Innlegg
75
Antall liker
2
Kan ikke banken din utstede en bankgaranti ?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
dumdumboy skrev:
Kan ikke banken din utstede en bankgaranti ?
Kan de sikkert, men det er litt ukjent for meg. Er bankgaranti en form for en sjekk man betaler med?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Eller bankremisse som det også kalles. Og ja - det er en form for sjekk..
EDIT: Er usikker på om slike kan brukes i utlandet riktignok.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Hva med å betale med kort?
Ja, har dette lille firma online kortterminal så går dette helt bra. Må bare ringe banken din litt før og utvide grensa på kortet ditt, så kan du overføre flere hundre tusen!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke så sjeldent at nordmenn handler bil i utlandet.
Betaling er trolig det minste problemet.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ok, takk for tipsene - jeg får ta en runde igjen med selger å se hva det blir til.
Tror den sikreste måten er å kjøre ned med varebil, betale dem og ta dem med seg. 12 timers kjøring fra Danmark, 8 fra Kiel. Får se hva jeg gjør.

Mvh
Jan
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Du får legge ut litt info om handelen/turen/høyttalerne etterhvert da, husk at bilder er påkrevd :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
janly skrev:
Jeg vurderer å kjøpe et par høyttalere av et lite firma i Paris.
Prisen er sekssifret.
Selgeren vil at jeg skal overføre hele beløpet til han før han sender dem til Norge.
Jeg har Googlet fyren litt, og han hadde for noen år siden et litt frynsete omdøme på noen studio forum i Frankrike.
Hvorfor ikke prøve noe som er like sikkert som banken? Eller et prosjekt i Nigeria?
Seriøst - du ber om hjelp til å skyte deg selv i foten ???
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Screamingeagle skrev:
Hva slags høyttalere er det vi snakker om?
Det er egentlig uvesentlig info i denne omgang så lenge jeg ikke har kjøpt dem ennå. Men vi snakker om en relativt sjelden og "hard to find" to veis sak med hornladning.

mvh
Jan
 
N

Nifelheim

Gjest
janly skrev:
Audiophile-Arve skrev:
janly skrev:
Jeg vurderer å kjøpe et par høyttalere av et lite firma i Paris. Prisen er sekssifret. Selgeren vil at jeg skal overføre hele beløpet til han før han sender dem til Norge. Jeg har Googlet fyren litt, og han hadde for noen år siden et litt frynsete omdøme på noen studio forum i Frankrike.

Så saken er den: finnes det noen måte å få gjennomført en slik handel som gjør at begge parter kan føle seg sikre? Jeg har blitt lurt noen ganger før, og har til og med tapt penger på PayPal handel. Så jeg er litt skeptisk.

Mvh
Jan
Sidan du no likevel er på 6 siffer....kvifor ikkje reise ned og sjå mannen i auga? Betale kæsj, og sjølv ordne transport/forsikring?
Jeg har vurdert det, men vi nordmenn har jo ikke lov å ta med oss mer enn 25.000,- i kontanter ut av landet. Har ikke lyst å bli tatt i tolla for så å miste pengene til staten :-(
Joda, vi har lov til å ta med oss så mye kontanter vi bare ønsker. Vi må bare deklarere dette i forkant.

Nå vil jeg tro at det finnes bedre og tryggere måter å reise med såpass mye penger. Vet ikke om reisesjekker fortsatt finnes.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
om du sjekker med kortselskap kan du vel evt også ta ut cash i lokal valuta
bankremisse i Euro er heller ikke noe problem skulle jeg tro
en remisse er en forhåndsbetalt sjekk, som skrives ut til en bestemt mottaker
om den krysses som vanlig med sjekker, er det kun pålydende navn som kan cashe den også1
mvh
Leif
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
394
Antall liker
227
Torget vurderinger
14
Litt synsing fra min side. Er det slik å forstå at det er en privatperson som nå eier høyttalerne og som nå ber deg om å sette et 6-sifret beløp inn på hans konto for at han skal sende høyttalerne? Jeg ville vært ekstremt skeptisk til dette, med mindre jeg kjente personen eller kjente noen som kunne overbevise meg at han er 100 % til å stole på.

Dersom høyttalerne ikke blir levert etter avtale, ser jeg for meg at det kan bli en omfattende prosess å få igjen pengene.

EDIT: Så nå at det var et lite firma. Jaja, det forandrer ikke saken så mye for min del.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
om du sjekker med kortselskap kan du vel evt også ta ut cash i lokal valuta
bankremisse i Euro er heller ikke noe problem skulle jeg tro
en remisse er en forhåndsbetalt sjekk, som skrives ut til en bestemt mottaker
om den krysses som vanlig med sjekker, er det kun pålydende navn som kan cashe den også1
mvh
Leif
Ja, jeg kan vel kanskje gå inn i en bank i Paris og få tatt ut via Visa.
Fyren påstår å ha drevet business i 35 år, han skrev i mail:
"
I am manufacturer of PARANGON amplifiers,ORION condenser
microphones,installator of the most important recording studios in
FRANCE since 35 years and first distributor of TAD in 1980.
"

Men allikevel har jeg litt dårlig magefølelse. Spurte ham om han kunne ta noen flere bilder av høyttalerne for de jeg fikk tilsendt var så små og dårlige, men da fikk jeg til svar at han ikke fikk tatt bilder før om noen uker. Han var visstnok 40 mil fra Paris. Men faktura sendte han med en gang. Mulig jeg er litt for skeptisk, men jeg har ryki på noen smeller før og det er jeg lei av!

Mvh
Jan
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
kjetil200 skrev:
Litt synsing fra min side. Er det slik å forstå at det er en privatperson som nå eier høyttalerne og som nå ber deg om å sette et 6-sifret beløp inn på hans konto for at han skal sende høyttalerne? Jeg ville vært ekstremt skeptisk til dette, med mindre jeg kjente personen eller kjente noen som kunne overbevise meg at han er 100 % til å stole på.

Dersom høyttalerne ikke blir levert etter avtale, ser jeg for meg at det kan bli en omfattende prosess å få igjen pengene.

EDIT: Så nå at det var et lite firma. Jaja, det forandrer ikke saken så mye for min del.
Han driver et firma og hevder salget går via dette. Men fakturaen jeg fikk tilsendt ser ut til å være til han privat. Jeg kan ikke fransk så jeg sliter litt med å sjekke så mye, men Google translate hjelper litt ;D Fakturaen er på høyttalerne, bygging av trekasser til dem og frakt.

Mvh
Jan
 
Topp Bunn