Hvordan i hel.... kopiere en vanlig cd på en imac ????

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Har en 3 år gammel imac 24 som jeg bare har brukt til bilder/surfing/itunes (ipod/iphone).

I kveld skulle jeg for første gang prøve meg på noe så enkelt som å kopiere en cd-plate. Jeg klarer å kopiere ved å først å kopiere den til biblioteket/itunes for deretter å brenne en vanlig lyd cd fra den komprimerte filen i itunes biblioteket mitt.

Men denne gangen ønsker jeg å kopiere en cd uten å først komprimere den, men dette er jeg ikke i stand til å få til!!! Er det meg som er så talentløs som ikke får dette til eller er dette virkelig så komplisert?????

Noen som kan gi meg et forståelig tips hvordan dette kan gjøres?

mvh
OhYeah
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Velge å rippe den til AIFF eller ALAC i iTunes' innstillinger, så brenn filene. Da blir det intet kvalitetstap:)

Edit: Du kan også lage et image av cd-platen og brenne en ny fra dèt. Er lenge siden jeg hadde mac, men synes å huske at Apples disk utility kan dette.
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Takk:) At jeg ikke tenkte på dette med "importinnstillinger"!!!

Fant ut at itunes importinnstilling stiller seg automatisk på AAC koding (tilsvarende 256 kbps)

I tillegg er det mulig å velge AIFF (som du Fidelio nevnte) + Apple lossless koding + WAV koding.

Spørsmål: ER AIFF koding bedre enn de to andre kodingene?

mvh
OhYeah
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
AIFF er vel, som WAV, en kopi av originalfilen. ALAC er lossless, så den kan også brukes, og få samme fil ut som inn. Tar bare litt mindre plass på harddisken.
 
Topp Bunn