Hvordan kan man anmelde musikk?

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Heisann!

Har flere ganger irritert meg over diverse musikkanmeldelser i ulike aviser. Har store vanskeligheter med å forstå hvordan enkeltpersoner kan anmelde en plate og gi "kjøpe-tips" til tusenvis av musikkelskere. For det er jo det de gjør. Gir terningkast, forteller hva de mener om plata og hvorfor du bør kjøpe den. Det er jo ikke verdt noen ting! For min del kan jeg godt være kjempeimponert over ei plate som av anmelderne gir terningkast 1. Plata som fikk 6 i samme avis, kan kanskje ikke falle meg inn å sette på. Hva er da vitsen?

Som fan av Dire Straits, husker jeg spesielt godt da VG anmeldte samtlige album i D.S/Mark Knopflers historie. Live-albumet "On the night", som ble spilt inn på slutten av D.S-historien, fikk denne kommentaren: "...etter en utgivelse som dette, måtte Dire Straits bli historie.". Hvordan kan man si noe sånt? Etter min mening er dette noe av det beste live-materialet som er kommet på plate fra den kanten. Og uansett hva man synes om utgivelsen: Måtte bli historie??

Nei! Musikkanmeldelser er etter min mening helt meningsløst. Kan ikke bruke dette til noe... Annet enn å la seg provosere, kanskje? ;)

MVH Jarle

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg savner Jan Arne Handorff i Nye Takter. 8)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Man kan jo ikke være enig med alle anmeldere, men om du klarer å identifisere en anmelder som du ofte er enig med kan det være nyttig, i alle fall er det mer fornuftig å lese anmeldelser enn å kaste bort tid og penger på å sjekke alle plater som kommer ut. Erfaringen viser at platebransjen er kynisk og majoriteten av alle plater er dritt. Store artister som Mark Knopfler og Dire Straits utvikler seg ofte til å bli de verste synderne når de oppdager karrieren er på hell.

N

nb

Gjest
Klassiske plateanmeldelser er faktisk som regel ganske givende, det sies stort sett ikke et ord om musikken, kun om fremførelsen,og her skulle jeg tro det er større enighet folk imellom enn det er når det gjelder om musikk er god eller ikke.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Klassiske plateanmeldelser er faktisk som regel ganske givende, det sies stort sett ikke et ord om musikken, kun om fremførelsen,og her skulle jeg tro det er større enighet folk imellom enn det er når det gjelder om musikk er god eller ikke.

Hei!

Så hvis en plateanmelder kaller en plate middelmådig, og gir den terningkast 3, så er det fremførelsen han bedømmer? For å ta utgangspunkt i "On the night"-plata til D.S som jeg begynte med,vil jeg påstå at fremførelsen her var verdt mer enn en 1'er... Nå er selvfølgelig dette bare ett eksempel, men fra mitt ståsted gir en slik anmeldelse veldig lite nyttig informasjon. Jeg ungår ikke å kjøpe en plate som blir slakta, hvis jeg fra tidligere har gode erfaringer med artisten. Kommer det en ny plate fra en artist jeg ikke har hørt, vil jeg neppe kjøpe denne selv om den får knallkritikk. Kanskje når jeg etter hvert hører sangene på radio eller lignende,blir det aktuelt å investere... Men da er det likevel min egen erfaring med plata som avgjør, ikke hva anmelderene sier...

MVH Jarle

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Her er et eksempel på en klassisk slakt: http://classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=1542

Ingen steder tar han standpunkt til om Haydn sin musikk er bra eller dårlig. Jeg er ikke enig med anmelderen, men han gir tydelig utrykk for hva han misliker, basert på hva han mener en fremføring av denne spesielle musikken må ha. Dermed blir det mulig å ta stilling til om anmeldelsen er brukbar. Denne anmelderen har kjente vendettaer på gang mot enkelte profilerte utøvere (en sak jeg forøvrig godt kan støtte), noe man må ta med i betraktningen. Enkelte velger konsekvent å trosse Hurwitz, og mener seg å kunne bygge en bra platesamling på det prinsippet.

Tydelighet er altså positivt, drittslenging er det ikke, og terningkast er ubrukelige på egen hånd. Hvis en anmelder kan forklare hva han ikke liker med f.eks. D.S. kan man erklære seg enig eller uenig.

Fans har en tendens til å ikke tenke helt klart, og når man i tillegg har kjøpt platen føler man ofte en psykologisk forpliktelse til å forsvare investeringen, så fan-anbefalinger blir gjerne ubrukelige for et mer generelt publikum.

N

nb

Gjest
Om man jevnlig leser en eller annen blekke med klassiske anmeldelser, så får man etter hvert en viss følelse for de enkelte anmelderes sympatier og antipatier, og tar selvsagt dette med i vurderingen. Påstanden min var egentlig at kvaliteten på en fremførelse er mindre kontroversielt enn kvaliteten på musikk, men her finnes det helt sikkert mange unntak.

Jeg har All Music Guide to Rock, den har jeg også veldig sansen for. De har mye jeg ikke kan fordra der, og en god del jeg ikke ville kalle rock, men konseptet er at de tar alt de anmelder på alvor, og gir en anbefaling på de viktigste albumene til en gitt artist. Meningen med de er to ting: 1) De med en stjerne hører med i en samling som tar sikte på å være "komplett" når det gjelder viktige artister innen rocken. 2) De med en sort runding er en nøkkelinnspilling av den aktuelle artisten. Det anbefales å prøve den først om man skal sjekke ut en artist. Om man ikke liker den, er det gode sjanser for at artisten ikke er noe for leseren. Der det har vært store stilskifter o.l. gjennom karrieren, er det som regel flere nøkkelinnspillinger.

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Heisann!

Har flere ganger irritert meg over diverse musikkanmeldelser i ulike aviser. Har store vanskeligheter med å forstå hvordan enkeltpersoner kan anmelde en plate og gi "kjøpe-tips" til tusenvis av musikkelskere. For det er jo det de gjør. Gir terningkast, forteller hva de mener om plata og hvorfor du bør kjøpe den. Det er jo ikke verdt noen ting! For min del kan jeg godt være kjempeimponert over ei plate som av anmelderne gir terningkast 1. Plata som fikk 6 i samme avis, kan kanskje ikke falle meg inn å sette på. Hva er da vitsen?

Som fan av Dire Straits, husker jeg spesielt godt da VG anmeldte samtlige album i D.S/Mark Knopflers historie. Live-albumet "On the night", som ble spilt inn på slutten av D.S-historien, fikk denne kommentaren: "...etter en utgivelse som dette, måtte Dire Straits bli historie.". Hvordan kan man si noe sånt? Etter min mening er dette noe av det beste live-materialet som er kommet på plate fra den kanten. Og uansett hva man synes om utgivelsen: Måtte bli historie??

Nei! Musikkanmeldelser er etter min mening helt meningsløst. Kan ikke bruke dette til noe... Annet enn å la seg provosere, kanskje? ;)

MVH Jarle
Man kan si absolutt hva man vil i en anmeldelse. Det er jo bare sin egen mening skribenten formidler, og han kan jo mene hva han vil. Særlig om en gruppe som Dire Straits som så mange nordmenn har et forhold til.
Når du irriterer deg over hva en anmelder mener om en plate får jeg følelsen av at du undervurderer de andre leserne.
De fleste av oss vet jo at det sitter en og skriver anmeldelsen, og at hans meninger og smak ikke trenger å stemme overens med vår egen.
Jeg er enig med deg i at mange anmeldelser kan bli veldig overfladiske og at terningkast er noe tull! Desverre blir det ofte til at vi kanskje hopper over de som får eneren og toeren, særlig hvis vi ikke kjenner navnet på artisten fra før.
Det som kan være positivt er når ukjente/uetablerte artister får høy score på terningen. Det blir på en måte god og ikke minst gratis reklame.
De etablerte eller de som har råd til tv kampanjer og reklame selger uansett om de får en eller to på terningen (f.eks idol):)

Edit: Er litt mer enig med deg enn jeg kanskje uttrykker. Hvis denne anmelderen ikke begrunner sine påstander kan det fort bli irriterende!

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.135
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
N

nb

Gjest
Og The Penguin Guide to Classical Music, den er greit å ha med når man skal på antikvariater o.l., den dekker MYE.

Felis

Medlem
Ble medlem
15.02.2006
Antall liker
0
Jeg er ganske enig med deg JaLa, musikk er såpass mye smak og behag at det kan bli veldig feil dette med anmeldelser av plater. Det gjelder forsåvidt bøker og film og, er av og til blitt veldig skuffet over bøker som har fått gode anmeldelser.
Det er mer nyttig om musikkanmelderne drar frem nye og ukjente artister og beskriver musikken til disse artistene og om mulig refererer til mer kjente artister som de kanskje minner om. Da kunne man på denne måten oppdage nye artister med noenlunde samme type musikk som man selv liker.
Å fremheve en plate man synes er veldig bra er en ting, det kan man alltids dele med andre, men slakt kan få uheldige konsekvenser for en artist på grunn av en persons smak og behag. Tror nok mange har for stor tillit til anmeldelser og tester.

Topp Bunn