Hvordan kobler du opp PC'en til DAC?

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har etter flere år med prøving og feiling kommet frem til at USB er en litt komplisert standard for lydoverføring å forholde seg til. Hvordan kobler resten av folket her opp DAC til PC? USB-direkte; eventuelt via coaxial eller SPDIF?

Min erfaring med optisk er at dette er den dårligste måten å koble opp musikk-overføring til DAC; den er veldig utsatt for jitter og lyden høres veldig fort feil ut (finne unntak fra grunnregelen selvsagt).

Videre er min erfaring at USB kan ligge på høyde med coaxial SPDIF, om USB implementasjonen i DACen er god.

Min løsning på dette har vært AudioByte Hydra Z med ZPM strømforsyning som håndterer overføring mellom USB og SPDIF. Deretter har jeg AES/EBU mellom AudioByte Hydra Z og DAC (Schiit Yggdrasil). Jeg har også koblet opp en ifi micro iUSB 3.0 for reklokking av USB signal mellom PC og Audiobyte Hydra Z. Resultatet av dette er at lyd fra PC er av samme kvalitet som fra en god CD-spiller koblet opp via AES/EBU. Forskjell mellom AES/EBU og coaxial digital er vel ikke allverden; men det er litt mer presisjon i lyd overført via AES/EBU (det kan selvsagt også skyldes at DAC er bedre på denne inngangen).

Siden min ene Schiit Yggdrasil (har en hjemme og en på kontoret) er sendt inn til Analog2 oppgradering; koblet jeg opp den innebygde DAC'en i hodetelefonforsterkeren (Moon 430HAD) via USB - og lyden var forferdelig (virkelig ille). Så jeg koblet opp Hydra Z via coaxial digital, og forskjellen var natt/dag. Alt går via samme DAC, men kvaliteten på USB inngangen på diverse DACer er ofte veldig dårlig.

Noen andre som har synspunkt/innspill/erfaring med DAC og USB ?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjører med HÅDEEMII rett i reciver. Har så dårlig hørsel at jeg ikke hører de helt store forskjellene på dac. Eller de jeg har testa gir meg ikke noen må ha følelse.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Usb fra laptop rett i DAC.

Veldig viktig å passe på at PC står i exclusive mode, så man omgår reklokking og MUX.

Sent fra min G8141 via Tapatalk
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Usb fra laptop rett i DAC.

Veldig viktig å passe på at PC står i exclusive mode, så man omgår reklokking og MUX.

Sent fra min G8141 via Tapatalk
Exclusive mode er jo åpenbar :)
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Lurte på om det var noe å hente på spdif over USB på min Hegel, så bygde en Raspberry PI med hifiberry digi-kort med Roon OS, og kjører spdif derfra. Selvkost på under 1500,- for denne løsningen.
USB direkte fra Intel nuc låt litt softere og mindre åpent, mindre kompromissløst på dårlige innspillinger.
Ble til at jeg konsekvent foretrakk spdif.
Fikk aldri testet med Roon sin rock- Linux til Nuc’en, det blir kanskje neste prosjekt.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Lurte på om det var noe å hente på spdif over USB på min Hegel, så bygde en Raspberry PI med hifiberry digi-kort med Roon OS, og kjører spdif derfra. Selvkost på under 1500,- for denne løsningen.
USB direkte fra Intel nuc låt litt softere og mindre åpent, mindre kompromissløst på dårlige innspillinger.
Ble til at jeg konsekvent foretrakk spdif.
Fikk aldri testet med Roon sin rock- Linux til Nuc’en, det blir kanskje neste prosjekt.
Neste skritt er BBB (Beagle Bone Black) til I2S med reklokking (f.eks. Twisted Pairs Cronus/Hermes) direkte til Dac. Slipper problemer med dårlig USB-bus som RPI sliter med, og en mye mindre anstrengt lyd. Ulempen er at det er DIY hele veien, også med DAC-en og software ... Fordelen er at man slipper PC totalt (vel, må ha en form for serving av filer via NAS, så slipper ikke helt ...), som kan styres via de vanlige remedier (nettbrett, mobil osv) ...
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Lurte på om det var noe å hente på spdif over USB på min Hegel, så bygde en Raspberry PI med hifiberry digi-kort med Roon OS, og kjører spdif derfra. Selvkost på under 1500,- for denne løsningen.
USB direkte fra Intel nuc låt litt softere og mindre åpent, mindre kompromissløst på dårlige innspillinger.
Ble til at jeg konsekvent foretrakk spdif.
Fikk aldri testet med Roon sin rock- Linux til Nuc’en, det blir kanskje neste prosjekt.
Skal du ha billig USB-SPDIF bridge; så er nok Schiit Eitr en god løsning.

Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.

De fleste DAC'er har rimelig ræva USB implementasjon. Schiit USB Gen 5 er vel noe av det bedre.

Edit:
Det er naturligvis best å få bort hele PCen; og heller bruke nettverks streamer - her finnes det større utvalg, men som vanlig - til høyere pris til bedre (vanligvis).
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Lurte på om det var noe å hente på spdif over USB på min Hegel, så bygde en Raspberry PI med hifiberry digi-kort med Roon OS, og kjører spdif derfra. Selvkost på under 1500,- for denne løsningen.
USB direkte fra Intel nuc låt litt softere og mindre åpent, mindre kompromissløst på dårlige innspillinger.
Ble til at jeg konsekvent foretrakk spdif.
Fikk aldri testet med Roon sin rock- Linux til Nuc’en, det blir kanskje neste prosjekt.
Neste skritt er BBB (Beagle Bone Black) til I2S med reklokking (f.eks. Twisted Pairs Cronus/Hermes) direkte til Dac. Slipper problemer med dårlig USB-bus som RPI sliter med, og en mye mindre anstrengt lyd. Ulempen er at det er DIY hele veien, også med DAC-en og software ... Fordelen er at man slipper PC totalt (vel, må ha en form for serving av filer via NAS, så slipper ikke helt ...), som kan styres via de vanlige remedier (nettbrett, mobil osv) ...


https://www.hifiberry.com/products/digiplus/

Bruker pro- varianten av denne HAT’en på Rpi, så går klar av USB-bussen.
Jeg vil påstå at om man klarer å installere en driver i Windows, så klarer man bygge og implementere en Raspberry Pi på kalblet nettverk.
Litt mer pung om man skal kjøre den på wifi.

Ift kvalitet på løsningen, så tenker jeg at om den er god nok for Bryston å implementere i sine produkter, så er det godt nok for meg.

http://www.bryston.com/products/digital_audio/BDP-Pi.html


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nettverkskabel rett i DAC.
Dette er ofte den beste løsningen om man har den muligheten; hvilken DAC har du?
MSB Analog DAC. Kjører ROON til en renderer modul i DACen som har RAAT og UPnP støtte.
Roon er fantastisk; var lenge skeptisk men etter å ha prøvd det litt de siste dagene skjønner jeg ikke hvordan jeg levde uten :)

Edit:
Bruker Oppo UDP-203 som oppkobling på stue-anlegget; den har også RAAT støtte. Håper å landet en Trinnov snart. Så tenkte å skyve Moon Neo Mind 2 (den er inne til oppgradering; den vil også få RAAT støtte) over til mitt hodetelefon-anlegg; så da kan jeg droppe hele USB-biten for vanlig musikk-lytting.
 
Sist redigert:
Topp Bunn