Jeg var nok litt utydelig i innlegget. Alle disse står i Stand-By og jeg lurer på om det reduserer levetiden?
Edit: Mener at stand-by er det samme som dvale
Undrer meg att ikke KJ, Armand eller andre har kommentert på dette.
St. by er ikke det samme som "dvale"...... det er det samme som "slukket/slått av".
Eneste som er aktivt er selve st. by. kretsløp (som også kann bli slitent og feile).......
Typisk en lillebitte transformer/switch mode forsyning, hvis eneste mission er å holde en 5 eller 12 volt spenning aktiv 24/7
til remote funksjonen. Resten er slukket.
Forkjellen for selve produktet eks. vis forsterker om den er slått av på veggen eller er i st. by er = 0.
Forbruk på noe som er slått av er = 0 watt. Forbruk i st. by på produkter, som er unner 10 år gamle,
er typisk 0,1 - 1 watt.
Altså ingenting å bry seg om. Vintage = slukk på bryter. Finns det st. by. så bruk det.
Så svar på spørsmålet...... Eneste som får redusert levetiden er selve st. by kretsløp, men siden det er aktivt
alltid, er det veldig lite, du kan gjøre ved det. Jo.... slukke på veggbryter, men da var jo st. by funksjonen overflødig
Tidligere hadde Luxman´s og andre klasse A produkter en funktion kaldet "Pre Heat", når de var slått av.
Dette er ikke det samme, og forbruket kunne variere mellem 20 og 50 watt. Dette for at forsterker
var hurtigere driftsvarm, når den blev tennt.