Hvordan terminere skjerm på signalkabel?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg holder på å lage meg et sett nye signalkabler til mine basshorn. Klør meg litt i hue og lurer på hvordan skjermen skal termineres. I den ene enden skal jeg ha RCA, den andre XLR. Jeg vet forsåvidt hvordan de skal termineres, men hva med skjermen? Dropper jeg den eller skal den loddes på kontaktene på noen måte? ???

Mvh
Jan
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jupp, det du skisserer vil være helt etter boka :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er det ikke vanlig å bare koble til skjermen i "avsenderenden"?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har også hørt at man bare skal koble skjermen til på "source" siden, men det er etter hva jeg tror på RCA - RCA.
Lurer på om ikke det skal kobles som på bildet når det er RCA - XLR?

LUDO sier det er etter læreboka, så da tar han ansvaret hehe.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
larkus skrev:
Her finnes svar på det meste om temaet

http://rane.com/note110.html

mvh
larkus
Hmm, blir forvirra - virker som det er flere fasitsvar. I følge rane.com skal det altså ikke kobles skjerm på RCA kontakten, men skjerm på pinne 1 på XLR kontakten (skal ha RCA-Output til XLR-Input). Og andre steder anbefales det å ikke bruke skjerm men å koble sammen pinne 1 og 3 på XLR kontakten. Mens det som bildet over anbefales å bruke skjerm i begge ender. Ikke lett dette - som i utgangspunktet burde være lett :-[ HJELP ;D
 
L

larkus

Gjest
janly skrev:
I følge rane.com skal det altså ikke kobles skjerm på RCA kontakten, men skjerm på pinne 1 på XLR kontakten (skal ha RCA-Output til XLR-Input).
Dette er det riktige måten å koble på. Har koblet en slik kabel selv, og det fungerer uten problem! :)

mvh
larkus
 
L

larkus

Gjest
janly skrev:
Vil noe slikt funke?
Etter det jeg forstår så viser tegningen din en forbindelse mellom pin1 og pluggkappen internt i XLR-pluggen. Dette er helt unødvendig da pin1 i XLR-kontakten på apparatet er koblet til chassis dersom alt er gjort korrekt av konstruktøren.
mvh
larkus
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
larkus skrev:
janly skrev:
Vil noe slikt funke?
Etter det jeg forstår så viser tegningen din en forbindelse mellom pin1 og pluggkappen internt i XLR-pluggen. Dette er helt unødvendig da pin1 i XLR-kontakten på apparatet er koblet til chassis dersom alt er gjort korrekt av konstruktøren.
mvh
larkus
Absolutt galt. Signaljord (pin1) må for all del holdes unna apparatjord. Skjermen fra pin 1 bør kun kobles i avsenderenden om signalkvaliteten er førsteprioritet.


Mvh. RS
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
janly skrev:
Snickers-is skrev:
janly skrev:
Vil noe slikt funke?
Du må få bort koblingen til jord. Den lager bare problemer.
Vil det si at skjerm ikke skal termineres i noen av kontaktene??
Nei, det betyr at du ikke skal koble til jord. Vet du hva jord er? For ordens skyld, det er ikke en pinne i pluggen, en del i kabelen eller liknende, men kort og godt jordingen du har i strømnettet. En del utstyr har denne tilkoblet pinne 1 på XLR. Spesielt ved bruk av RCA-XLR der man kobler sammen pinne 1 og 3 skaper dette problemer.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Snickers-is skrev:
R.S. skrev:
Signaljord (pin1) må for all del holdes unna apparatjord.
Den er som regel allerede koblet til apparatjord.
På seriøs hifi?

Snickers-is skrev:
R.S. skrev:
Skjermen fra pin 1 bør kun kobles i avsenderenden om signalkvaliteten er førsteprioritet.
Det gjelder RCA-RCA.
Nei, det var illustrasjonen jeg kommenterte. Skjerm er ingen egnet signalleder.


Mvh. RS
 
L

larkus

Gjest
R.S. skrev:
Absolutt galt. Signaljord (pin1) må for all del holdes unna apparatjord. Skjermen fra pin 1 bør kun kobles i avsenderenden om signalkvaliteten er førsteprioritet.


Mvh. RS
Dette er altså ifølge deg riv ruskende galt?
 

Vedlegg

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
larkus skrev:
R.S. skrev:
Absolutt galt. Signaljord (pin1) må for all del holdes unna apparatjord. Skjermen fra pin 1 bør kun kobles i avsenderenden om signalkvaliteten er førsteprioritet.


Mvh. RS
Dette er altså ifølge deg riv ruskende galt?
Neida, du må bare skille mellom signaljord og chassie, dvs "strømjord" ;)


Mvh. RS
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
janly skrev:
Vil noe slikt funke?
Hvis skjerm/jord på RCA-kontakten har kontakt til sjassi ville jeg koblet på den måten.
Hvis den ikke har kontakt ... slik:

I det siste tilfellet ser jeg for meg MULIGHETEN for å forlenge skjermen med en relativ tynn ledning og å feste den til eventuell jordingsskrue for platespiller. Skjøten i RCA-kontakten må selvfølgelig isoleres.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Går opp for meg at jeg ikke kan en dritt om dette (eller annen elektronikk for den saks skyld). Jord, ikke jord, kobling til jord, jording til chassi, apparatjord, signaljord. Skjønner faktisk ikke hva dere prøver å fortelle meg heller, sorry.
Litt flaut faktisk :-[
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
JHolm skrev:
janly skrev:
Vil noe slikt funke?
Hvis skjerm/jord på RCA-kontakten har kontakt til sjassi ville jeg koblet på den måten.
Hvis den ikke har kontakt ... slik:

I det siste tilfellet ser jeg for meg MULIGHETEN for å forlenge skjermen med en relativ tynn ledning og å feste den til eventuell jordingsskrue for platespiller. Skjøten i RCA-kontakten må selvfølgelig isoleres.
Etter timesvis med googling, prøver jeg alt2, så får vi se... Mange mener den er løsningen i hvertfall - selv om ikke alle er enige :-\

Utrolig at noe så enkelt kan være så vanskelig.
 
L

larkus

Gjest
Egentlig er det ikke vanskelig i det hele tatt. Alternativ 2 er det riktige. Men du kjenner vel ordtaket:
"Jo flere kokker, jo mere søl" ;) ;)

mvh
larkus
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
... bare for å gjøre forvirringen komplett ...
Alt 1 fungerer best i mitt oppsett (mindre brum). Hva som fungerer best avhenger av hvordan tingene er gjort mht jord (nettjord, signaljord og chassis).

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det grunnleggende problemet er at balansert og ubalansert signaloverføring ikke er kompatible systemer. Dette er omtrent som å tre en firkantet plugg inn i et rundt hull, uansett hvilken løsning du bruker. Risikoen er jordsløyfer og brumming.

Når jeg har koblet opp noe sånt, har det vært med balansert kilde og ubalansert last. Da har jeg brukt Rane's løsning #4, altså XLR pin 1 til skjerm og videre til RCA minuspol, og pin 2 til senterleder og RCA plusspol. Da kaster jeg bort 6 dB signalstyrke, men jeg har ikke opplevd noen store problemer med jordsløyfer.

I ditt tilfelle med ubalansert kilde og balansert last ville jeg startet med Ranes løsning #17, altså pin 1 til skjerm i kabelen uten terminering i andre enden, pin 2 til RCA plusspol, og pin 3 til RCA minuspol (ditt alternativ 2). Det vil sannsynligvis funke, uten at du behøver å ha spesiell innsikt i hvordan de to apparatene er konstruert innvendig.

Hvis det fører til jordsløyfer og brumming, ville jeg kjøpt en liten trafo (balun) for å bryte jordforbindelsen mellom de to apparatene. Det er "The Next Best Right Way To Do It", nest etter korrekt koblet balansert forbindelse med pin 1 til apparatjord i begge ender (som er "The Absolute Best Right Way To Do It", i følge Rane.)
 
Topp Bunn