Forsterkere Hvordan tone ned en litt hissig diskant?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Oppsettet mitt i dag er som følger:
    Rega P6-Exact2-Rega Aria
    Supernait 2
    Proac Tablette 10

    På sitt beste fyller dette rommet bra, med stram og fin bass (ikke noe dypbass selvsagt), bra imaging og engasjerende. Med enkelte innspiller blir dog diskanten noe hissig. Har lekt meg med toe in, avstand mellom høyttalere etc, men tror ikke jeg har mer å gå på en slik det står i dag. Begrensede muligheter for rom messig tiltak

    Ønsker beholde presisjonen i lydbilde og det engasjerende sounded, men må få gjort noe for å få ned hissigheten i toppen. De alternativer jeg har vurdert er:
    1) Bytte ut Proac ene med noen lignende monitorer som er kjent for noe mer laidback sound. Eks. Spendor A1. Liker ls3/5e formatet så holder meg gjerne der
    2) Bytte ut Supernaiten. Den er jo analytisk og har et ganske frampå sound, det er jo noe positivt i dette, men det kan også være en forklaring på noe av lyttetrettheten. Sugden og Rega vurderes
    3) Bytte ut Excat2 i en PU med enn noe varmere i signatur (på enkelte innspiller blir det av og til også noe vel skarpt når jeg lytter via mine HD600

    Det er ikke så mye som skal til for å får klangen over på riktig siden.

    Gode råd tas i mot med takk!
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.170
    Antall liker
    693
    Torget vurderinger
    1
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Prøve med Solidcore kobber højttaler kabler?

    Wc papir over diskanten? 🥺 Det kan faktiskt gøre en forskel.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Bytt ut Supernait 2. Jeg har vanskelig for å tro at Naim og ProAc er en vellykket kombinasjon nettopp pga den frempå, lyse Naim signaturen.

    -BB-
    Når det er bra er det veldig bra og forstår hvorfor mange av Naim folket bruker Proac. Men, enig, mistenker at det er Supernait og Tabelette som sammen av og til blir litt mye..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Bytt ut Supernait 2. Jeg har vanskelig for å tro at Naim og ProAc er en vellykket kombinasjon nettopp pga den frempå, lyse Naim signaturen.

    -BB-
    Har bare hørt helt modsatt synsning af Naim end det du mener.
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Om høyttalerne er vinklet inn mot lyttepos., prøv å redusere evt. la ht peke rett frem. Mindre vinkling kan dempe diskant.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ville prøvd en form for EQ.
    ...kan (i motsetning til gamledager) i dag gjøres på hundre måter...uten tap av lydkvalitet, heller det motsatte faktisk.

    ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.518
    Sted
    Sørlandet
    Har bare hørt helt modsatt synsning af Naim end det du mener.
    Med alder mister man ofte følsomheten for de høye frekvenser........

    Som tidligere eier av flere Naim produkter og også Pro AC Tablette så er min personlige mening at man skal være nøye med matchingen. Jeg hadde forsøkt en annen forsterker i oppsettet for å høre om det roer seg ned noe. Har selv god erfaring med feks Kinki i kombinasjon med ProAc. Sugden kan jeg tenke meg låter interessant.

    Mvh
    BB
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.373
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro at det du hører er høyttalere og rom. ProAc house sound er litt hissig i toppen. Du skriver ikke hvor stort rom du har, men det er ikke mye basskapasitet i de småtassene om rommet er litt stort. Å bytte forsterkere eller kabler blir småplukk i forhold.

    Mine forslag:
    1) Eq for å rette opp frekvensgangen slik du vil ha den.
    2) Bytte høyttalere til noen med bedre klangbalanse, gjerne noe som ikke er tradisjonelt britisk med hissig diskant, BBC dip i øvre mellomtone og kasse i vibrerende sigarkassefinér. Spendor er heller ikke kjent for spesielt nøytral eller laidback lyd. Britiske hus har gjerne raggete vegg-til-vegg-teppe overalt, så det er ikke opplagt at en høyttaler som låter OK der vil låte like bra i et skandinavisk hus.
    3) Kjøpe en subwoofer for å fylle ut i bassen og skape en mer balansert lydbilde, samtidig som det avlaster monitorene dine i bassen og reduserer forvrengning der. Det blir kanskje litt hengekøyelyd med mye bass og mye diskant, men det funker riktig bra på moderat lyttevolum.

    Junior kjøpte nettopp et par XTZ subber for bruk sammen med en Naim Uniti og et par DIY monitorer i samme størrelsesklasse som dine. Funket som en kule, men det var jo ikke noe problem med skrikende diskant eller lyttetretthet der fra før. Uniti har høypassfilter for hovedhøyttalerne ved bruk av sub out. Det tror jeg ikke Supernait har, bare fullfrekvens sub/pre out, så du må høypasse monitorene på annen måte.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/gnurk-møter-the-matrix.35844/#post-3330739

    Glem kabelbytter. Jeg vet ikke årgangen på Naim’en din, men de var tradisjonelt litt kilne på «eksotiske» kabler. I verste fall brenner du av utgangene i effektforsterkeren, og vil sannsynligvis ikke oppnå noe mer enn det. Kabelbytter justerer kanskje med +/- 0,1 dB, og du behøver kraftigere skyts enn det.

    Forsterkeren er jo helt utmerket, jeg ser heller ingen grunn til å bytte den eller risikere å ødelegge den. Forsterkerbytte kan tenkes å hjelpe, men for meg blir det litt bakvendt å lete etter en forsterker med motsatt avvik av høyttalerne dine. Løs heller problemet der det er.
     
    Sist redigert:

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Spiller i et relativt lite rom, 12m2, men med åpning mot stue på den ene siden. Må bruke relativt mye toe-in pga nærhet til sidevegg. Slapp opp litt på vinkling nå, samtidig som jeg opprettholder et tydelig sentrum i lydbildet. Hjalp en del på diskanten

    Er ikke SÅ mye hissighet I toppen det er snakk om, men må feks ned en del i volum på en del jazz skiver. En sub står på lista, bare skeptisk med tanke på integrering. Er såpass fornøyd så håper det er mindre justeringer som skal til. Høytallerne ‘forsvinner’ og det tegner seg et meget bra lydbilde (er vel ls3/5a sin styrke?)

    Som skrevet innledningsvis er jeg også var på diskant når jeg lytter via Sennheiser Hd600, via en jds atom amp. Dette får meg til å tenke i retning av at PU (exact) er akkurat litt for skarp for oppsettet/min smak
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    For at hele tiden at have styr på niveau imellem enhederne har jeg valgt at kunne skrue op eller ned for eks Mellemtone hvis jeg synes det var nødvendigt.
    Ikke alt er indspillet med samme niveau ved forskellige frekvenser . En indspilning kan være voldsom i bassen eller diskanten. Så er det godt at kunne styre det.
    Det gør også at stort set alt kan spilles med et godt resultat ... Synes jeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.479
    Torget vurderinger
    2
    tape dasspapir over diskanten ;)
    Forøvrig enig med Asbjørn
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis en har byttet alt flere ganger med ett unntak er det nærliggende å tro at det er "unntaket" som burde vært byttet ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad med at tjekke fasen på højttalerne? Er de faset rigtigt? Hvis fejl så vil der muligvis mangle bas.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.944
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Som nevnt er det kanskje lite som skal til for å vippe lyden over på rett vei. Trådstarter har flere ganger lurt på om pu kan være litt skyldig her. Har ikke erfaring med exact2 men innbiller meg det er ganske god mm pu, dog med veldig høyt utgangsnivå. Riaa er aria, en god sak jeg har hatt selv. Det skal være mulig å endre på capacistance på pinne 3 og 4. dette kan endre klangbalansen litt, vært et forsøk.
    D70374A5-CA21-4918-B2E0-00A1318DF110.png


    Benyttes den originale filtmatten? Prøv å legge en tynn lp plate oppå glasstallerken og deretter filten oppå. Da har men endret vta vinkel ørlite slik at litt av brodden i toppen muligens demper seg. Gratis og vært et forsøk det også. Et tredje mulig alternativ er jo at pu kan ha sett sine beste dager. Er den mye brukt ?

    Lykke til

    mvh Atle
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Proac har tradisjon for hengekøye- kurve. I filteret sitter det ( normalt) en motstand foran diskantfilteret. Denne regulerer diskantens nivå. Her kan du sette inn ny motstand, større verdi i små trinn. Eller du kan la den være og lodde på et dempeledd etter filteret. Et annet alternativ er et potmeter.
    Nevnte alternativer er reversible og vil ikke påvirke bruktverdien.
    Det finnes andre måter å justere både nivå og kurve- form, men dette krever litt andre verktøy.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.373
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt er det kanskje lite som skal til for å vippe lyden over på rett vei. Trådstarter har flere ganger lurt på om pu kan være litt skyldig her. Har ikke erfaring med exact2 men innbiller meg det er ganske god mm pu, dog med veldig høyt utgangsnivå. Riaa er aria, en god sak jeg har hatt selv. Det skal være mulig å endre på capacistance på pinne 3 og 4. dette kan endre klangbalansen litt, vært et forsøk.
    Det ser ut til at pickupen er MM og lastjusteringen på RIAA-trinn bare gjelder for MC pickup. Jeg antar MM-inngangen har fast 47 kOhm inngangsimpedans. https://www.rega.co.uk/download/aria-mk-3-manual-2020.pdf

    Men det ene stedet hvor det kanskje har en betydning å forsøke andre kabler er mellom en platespiller med MM-pickup og RIAA-trinnet. Det er såpass høy induktans i en MM pickup at den vil danne en LCR svingekrets med kapasitansen i kabel og forsterkerinngang. Nå er det ikke lett å finne slike kabler med dokumentert kapasitans, men effekten er høyst reell. Høy kapasitans gir en peak i diskanten, eksakt hva du ikke vil ha her, mens lavere kapasitans gir flatere frekvensgang og større båndbredde opp mot 20 kHz. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hvilke-egenskaper-må-apparatene-ha-for-å-avsløre-forskjeller-mellom-kabler.64045/post-1396614

    Selv bruker jeg MC pickup og en DIY armbasekabel lagd av datakabel med lavest mulig impedans, og gjør eventuelle justeringer via DIP-bryterne på RIAA-trinnet som du viser. Mitt er et NLE-17/DACT-100, men prinsippet er det samme.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Og der er forskel på lyden fra modstande. En Duelund kulmodstand vil give blødere lyd. Undgå alt med keramik.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.944
    Torget vurderinger
    1
    Hei Asbjørn. Vi snakker kanskje litt forbi hverandre, men exact2 er en mm pu, og aria er 2 riaa i en boks, en mc del og en mm del. Pin 3 og 4 påvirker mm delen slik jeg har forstått det og på den måten du beskriver det. Tenkte det var derfor det var vært et forsøk.

    edit: kan hende jeg tar feil, har ikke din fagkunnskap og hukommelsen er straks i feriemodus.

    edit 2, tok feil, men det var et steike bra forsøk!

    mvh Atle
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.373
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg ville nok også forsøkt det, men bruksanvisningen tyder på at det bare påvirker MC-delen. La inn link ovenfor.

    1625681821798.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei Todd, hvordan funker det med andre kilder som Spotify, spiss eller ok diskant?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    De modstande tager ikke mye plads. Jeg kan sende nogle 0.47 casted hvis det var noget. Halv længde af normalt for Duelund. Jeg har vist 6 liggende.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Slet ikke enig og et forsøg er det jo bare.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn