Forsterkere Hvordan tone ned en litt hissig diskant?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Takker for engasjementet her. Henger (desverre) ikke helt med på de tekniske termer her..men, så det er sagt, har prøvd større høyttallere i rommet, blir fort boomy (bla grunnet kort avstand mellom lytteposisjon og bakvegg). Disse små Proac’ene er de som har klart seg best og med en sub tenker jeg det fort kan bli ganske bra (men savner ikke en slik sub all verden). Sett EM i kveld og skal lese meg gjennom innspillene fra ekspertisen i morgen, verdsettes!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Glem kabelbytter.
    Merkelig at du mener det. Det tar ikke lange tiden å teste et par kabler.
    Siden det ikke var mye om å gjøre kan det være den perfekte løsningen, uten å måtte bytte ut andre komponenter.

    Sjekk Mala har tilbud på Tellurium Blue som er tilgivende i toppen.

    Vet jo at du har doktorgrad og greier, men du trenger ikke avvise andres forslag av den grunn. Har erfaring med nettopp forskjell i hardhet i topp/øvre mellomtone med forskjellige høyttalerkabler.
    Det er bare så inni granskauen kabelskepsis ute å går her på sentralen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    På sitt beste fyller dette rommet bra, med stram og fin bass (ikke noe dypbass selvsagt), bra imaging og engasjerende. Med enkelte innspiller blir dog diskanten noe hissig
    Pussig...

    ProAc og Naim har aldri vært kjent som hissige. Riktignok veldig lenge siden jeg har hørt tablett, men ville overraske meg veldig om ProAc hadde skiftet spillestil. Har eid en Supernait og hørte nylig siste modell på et par forskjellige høyttalere. Ikke noe hissighet der. Jeg ville mistenkt rommet eller kanskje du er veldig var på dette? Enkelte innspillinger er jo ikke snille.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig at du mener det. Det tar ikke lange tiden å teste et par kabler.
    Siden det ikke var mye om å gjøre kan det være den perfekte løsningen, uten å måtte bytte ut andre komponenter.

    Sjekk Mala har tilbud på Tellurium Blue som er tilgivende i toppen.

    Vet jo at du har doktorgrad og greier, men du trenger ikke avvise andres forslag av den grunn. Har erfaring med nettopp forskjell i hardhet i topp/øvre mellomtone med forskjellige høyttalerkabler.
    Det er bare så inni granskauen kabelskepsis ute å går her på sentralen.
    DEr er gode grunner til å begynne å jobbe der problemet er fremfor der det ikke er. Et kabelbytte kan i beste fall slå ut 0.2 dB mens høyttaler kan slå ut 5-10dB . Det første er ikke hørbart i 99% av tilfellene , mens det andre høres lett. ( 1dB er en knapt merkbar nivå endring, 3dB en tydelig endring i volum)

    Om potetene smaker for salt så reduserer man saltingen , å bytte sikringer til komfyren virker mye dårligere

    Løsningen til trådstarter på vinyl kan være en Puffin RIAA fra Parks Audio den har tonekontroller og allverdens tuningsmuligheter . Anbefales på det varmeste , jeg har en med valgbar digital eller analog utgang. For digital strømming er Roon sin DSP/EQ enkel og elegant . .. Finnes rimeligere løsninger også om man spiller fra PC …

    Høres dette for spisst ut?? Ikke hos meg med mine avdankede ører …. og med Kimber Kwik 12 høyttalerkabler ;)

     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Annet rom/høyttalere har ordnet skrikete/ubehagelig diskant for min del. Begge de delene kan være til dels dyrt å gjøre noe med da .... :unsure:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    I gamle dager hadde alt utstyr tonekontroller. Hvor ble det av de ... ? Det ville jo mest sannsynlig pyntet på problemet. Heldigvis har hjemmekino utstyr dette, samt DSP. Så derfor er det slikt i begge mine oppsett. Riktig verktøy er halve jobben.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Hvis trådstarter har mulighet er det sikreste middelet jeg vet om mot en livlig diskant å dempe to eller flere førsterefleksjoner med akustiske paneler. Disse vil både dempe førsterefleksonene, men også roe ned rommet generelt i toppen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig at du mener det. Det tar ikke lange tiden å teste et par kabler.
    Siden det ikke var mye om å gjøre kan det være den perfekte løsningen, uten å måtte bytte ut andre komponenter.
    Min erfaring er at kabelbytter er bortkastet tid og penger. I beste fall gjør det en mikroskopisk «forskjell», men prisene er ute av ethvert forhold til virkningen. Som å bruke dyr leppestift som universalvirkemiddel mot ethvert helseproblem. Forstå heller hva problemet skyldes, og løs det der det oppstår.

    Jeg har heller aldri skjønt «puritanske» anlegg uten tonekontroller, men som må «tunes med kabler». Hvis man mot formodning får til såpass store utslag at det har hørbar betydning vil man også påføre signalet like stor fasedreining etc med eksotiske kabler som med en tonekontroll stilt til like stort utslag. Det er ikke noe magisk med R, C eller L om det befinner seg i en kabel eller i en mystisk boks midt på kabelen i stedet for inni apparatene. Bare mye dyrere og mer tungvint enn å vri diskantkontrollen noen grader i ønsket retning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Helt enig med Mr. Trompet her, og det vil hjelpe hvis rommet er problemet. Men hvis høyttaleren er litt lys på er det i grunn kun EQ som hjelper
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Utover 80-90 tallet gikk trenden i at tonekontroller/EQ "skitnet" til lyden.
    ...og når mange nok sier dette, så blir det da en etablert sannhet.

    Jeg red på samme hest, men falt av hesten rett etter 2010.
    Ble skadet for livet, og i dag klarer jeg meg ikke uten EQ.

    ;) 🤪 😜
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og høy-end aktørene, de er medskyldige.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det var noen som aldri sluttet med tonekontroller heldigvis, Luxman og Accuphase . Men de er litt vel dyre da, Yamaha har vel også tonekontroll på noen greier. Som skrevet Puffin RIAA gir deg også tilgang til tonekontroll og EQ både med MC/MM som input og med CD
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Nå spørs det vel også hva som menes med tonekontroll.
    Godt gammeldags analog eller s. k DSP eller lignende.
    For egen del ville jeg nok ikke orket å sette meg inn i bruken av dette nymotens digitale greiene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det gider jeg heller ikke og har heller ikke behov for det. Mange andre muligheder for å justere klangbalancen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor digitale greier ikke bare har en vridbar eller skyvbar kontroll ala de analoge er jo forunderlig dårlig
     
    Sist redigert:

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Pussig...

    ProAc og Naim har aldri vært kjent som hissige. Riktignok veldig lenge siden jeg har hørt tablett, men ville overraske meg veldig om ProAc hadde skiftet spillestil. Har eid en Supernait og hørte nylig siste modell på et par forskjellige høyttalere. Ikke noe hissighet der. Jeg ville mistenkt rommet eller kanskje du er veldig var på dette? Enkelte innspillinger er jo ikke snille.
    Du har trolig rett. Rommet er nok litt krevende, og er noe av forklaring. Og enkelte innspillinger mer krevende enn andre, som sagt, må ned litt på volum på headfi oppsettet også. Har også litt tendenser til sibilanter på enkelte innspillinger også, så kilde/innspilling er med i forklaring her. Proac & naim er det mest engasjerende jeg har hatt i hus, så vil ikke ta forhastede valg her
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor digitale greier bare har en vridbar eller skyvbar kontroll ala de analoge er jo forunderlig dårlig
    Det er ikke alltid så himla komplisert det heller:

    1625735696465.png


    Velg hvilket frekvensbånd som skal justeres, High, Mid, eller Low, og bruk kontrollene for Gain og Freq til å justere nivå eller å endre innslagsfrekvens. Skrur man seg helt bort er nødutgangen knappen i midten, og så kan man prøve på nytt. Når man finner frem til en profil som fungerer for "probleminnspillingene" kan man lagre det på en hurtigvalgstast. Alt sammen fra godstolen uten å behøve lette på hekken engang, og uten å rote til grunninnstillingene for høyttaler- og romkorreksjon.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I min EQ er det ca 130.000 digitale EQ-knapper. Men jeg bruker sjelden alle.
    Av og til.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    DEr er gode grunner til å begynne å jobbe der problemet er fremfor der det ikke er. Et kabelbytte kan i beste fall slå ut 0.2 dB mens høyttaler kan slå ut 5-10dB . Det første er ikke hørbart i 99% av tilfellene , mens det andre høres lett. ( 1dB er en knapt merkbar nivå endring, 3dB en tydelig endring i volum)

    Om potetene smaker for salt så reduserer man saltingen , å bytte sikringer til komfyren virker mye dårligere

    Løsningen til trådstarter på vinyl kan være en Puffin RIAA fra Parks Audio den har tonekontroller og allverdens tuningsmuligheter . Anbefales på det varmeste , jeg har en med valgbar digital eller analog utgang. For digital strømming er Roon sin DSP/EQ enkel og elegant . .. Finnes rimeligere løsninger også om man spiller fra PC …

    Høres dette for spisst ut?? Ikke hos meg med mine avdankede ører …. og med Kimber Kwik 12 høyttalerkabler ;)

    Hvis man skal begynne å jobbe der problemet er, så sier trådstarter at kombinasjonen Naim og Proac er noe av det mest engasjerende han har hørt,
    og at det ikke er mye som skal til for at han kommer på rett side i forhold til skarpheten i toppen.
    Det er på bakgrunn av det jeg tenker det kan være interessant å prøve ut et par andre høyttalerkabler.
    Det er ikke nødvendigvis bare tonekontroll som gjelder. Det kan være kabler som gir mer romlig separasjon i lydbildet, mer oppløst detaljer som også kan gi et mer avslappet lydbilde. Jeg mener det er et relevant verktøy, men dessverre så virker det som folk er prinsipielt mot å se på kabling av anlegg her inne.
    Det er liksom fy fy...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Min erfaring er at kabelbytter er bortkastet tid og penger. I beste fall gjør det en mikroskopisk «forskjell», men prisene er ute av ethvert forhold til virkningen. Som å bruke dyr leppestift som universalvirkemiddel mot ethvert helseproblem. Forstå heller hva problemet skyldes, og løs det der det oppstår.

    Jeg har heller aldri skjønt «puritanske» anlegg uten tonekontroller, men som må «tunes med kabler». Hvis man mot formodning får til såpass store utslag at det har hørbar betydning vil man også påføre signalet like stor fasedreining etc med eksotiske kabler som med en tonekontroll stilt til like stort utslag. Det er ikke noe magisk med R, C eller L om det befinner seg i en kabel eller i en mystisk boks midt på kabelen i stedet for inni apparatene. Bare mye dyrere og mer tungvint enn å vri diskantkontrollen noen grader i ønsket retning.
    Dyr leppestift som universalvirkemiddel høres ikke akkurat ut som en god løsning nei, og det vitner om manglende erfaring med dette.
    Bedre å bruke analogien skismøring, å finne den riktige typen eller kombinasjonen så det sitter skikkelig etter forholdene.
    Folk bygger opp erfaring her som på andre områder, og blir kjent med ulike egenskaper på kabler som kan anvendes til matching av anlegg.

    Jeg mener ikke at kabler bør ses på som en løsning på alle mulige problemer, man må først finne utstyr man er fornøyd med.
    Det kan meget være at det er andre grunnleggende problemer hos trådstarter, men hvis man er i nærheten kan etter min mening riktige kabler være avgjørende.
    Hvis man begynner å skifte ut komponenter kan det hende han ikke finner noe som engasjerer like mye, så det virker som det er noe å jobbe med her.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke alltid så himla komplisert det heller:

    Vis vedlegget 733174

    Velg hvilket frekvensbånd som skal justeres, High, Mid, eller Low, og bruk kontrollene for Gain og Freq til å justere nivå eller å endre innslagsfrekvens. Skrur man seg helt bort er nødutgangen knappen i midten, og så kan man prøve på nytt. Når man finner frem til en profil som fungerer for "probleminnspillingene" kan man lagre det på en hurtigvalgstast. Alt sammen fra godstolen uten å behøve lette på hekken engang, og uten å rote til grunninnstillingene for høyttaler- og romkorreksjon.
    Og hva koster så en slik DEQX vs 3- 4 m Van den Hul?
    Høy bruker terskelen har også vert din kommentar tidligere.
    DSP.. Ett ukeskurs med snickers osv.

    Nei, takke meg til toe in, dasspapir
    eller Van den Hul til en rimelig penge.

    Og så har jeg en eldre technics analog equalizer, gjør jobben med å dra ned der det trengs 😁
     
    Sist redigert:

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor digitale greier bare har en vridbar eller skyvbar kontroll ala de analoge er jo forunderlig dårlig
    På Accuphase i EQ-mode kan du tegne opp EQ-kurven du ønsker direkte på touchskjermen med pennen. Enklere blir det ikke.
    80 band ( 1/6 oktav) som kan justeres i step på 0.5dB manuelt også. Men moroa koster jo litt da.....

    Accuphase DG-68 screen.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hva koster så en slik DEQX vs 3- 4 m Van den Hul?
    Tja, en DEQX Premate koster $3995,- og 3 m VdH Nova biwiring-kabel koster €2652,50. Det finnes også billigere VdH, så klart, men jeg vet ikke hvor mange forskjellige kabelsett man behøver å ha liggende for å matche fleksibiliteten og presisjonen i en DSP-boks. Fjernkontrollen jeg viste kan lagre 100 forskjellige presets. Det kan ikke VdH-kabelen. Det er ikke sammenlignbare størrelser. Men det stemmer fortsatt at brukerterskelen er nokså loddrett for å komme i gang.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis trådstarter har mulighet er det sikreste middelet jeg vet om mot en livlig diskant å dempe to eller flere førsterefleksjoner med akustiske paneler. Disse vil både dempe førsterefleksonene, men også roe ned rommet generelt i toppen.
    Støttes 100%. I det hele tatt å mumle om DSP ,når det foreligger en så enkel løsning ,virker bare temmelig fjernt for de som promoterer DEQX etc!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Tja, en DEQX Premate koster $3995,- og 3 m VdH Nova biwiring-kabel koster €2652,50. Det finnes også billigere VdH, så klart, men jeg vet ikke hvor mange forskjellige kabelsett man behøver å ha liggende for å matche fleksibiliteten og presisjonen i en DSP-boks. Fjernkontrollen jeg viste kan lagre 100 forskjellige presets. Det kan ikke VdH-kabelen. Det er ikke sammenlignbare størrelser. Men det stemmer fortsatt at brukerterskelen er nokså loddrett for å komme i gang.
    Jeg skrev da TYDELIG til en rimelig penge.
    1200 kr på bruken?

    Og så var det dette med bruker terskelen da.

    Er det kun toppen en ønsker å gjøre noe med så trenger en vel ikke 30 000kr for den jobben eventuelt ett langt kurs i Dsp bruk.

    Eller kr 49 000kr for dqxe
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    På Accuphase i EQ-mode kan du tegne opp EQ-kurven du ønsker direkte på touchskjermen med pennen. Enklere blir det ikke.
    80 band ( 1/6 oktav) som kan justeres i step på 0.5dB manuelt også. Men moroa koster jo litt da.....

    Vis vedlegget 733218
    Joda fin den, men jeg foretrekker å sitte å trekke kurver på iPaden i lytteposisjon fremfor på kne foran anlegget. Greit å være tradisjonell men fjernkontroll liker de fleste. For 157000kr vil folk ha en fjernkontroll. Tror man må være ganske merketro for å velge DG-68 fremfor en Trinnov Amethyst til 120 000, for ikke å snakke om en PC løsning som Dirac, eller Roon for 5-6000
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Todd: Prøv å bytte ut Proac med Neat😎 For eksempel SX 3.. Alternativt en raffinert Focal, som Aria 906.Så kjører du Chord For Naim i kablingen…Referanser hele veien…Neat har Naim i lytteromma sine, Chord har laga knallfint tilbehør til Naim i årevis. Og Focal har slått seg sammen med Naim. Er lik nødvendig tilpassing av nye modeller for optimal match til hverandre. Det har de fått til😎 Hadde jeg de ProAcene der, sto de på Bryston eller dobbelforsterka Audiolab..
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Støttes 100%. I det hele tatt å mumle om DSP ,når det foreligger en så enkel løsning ,virker bare temmelig fjernt for de som promoterer DEQX etc!
    Tja akustikk tiltak er alltid bra, men over ca 1000hz er det ofte direktelyden som dominerer. Hos meg var den hørbare og målbare effekten av glava på sidevegger minimal. Kanskje jeg ikke hadde riktige remedier eller gjorde noe feil?

    . Og det er vel ingenting som er enklere enn en gammel diskantkontroll .
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    https://www.stereophile.com/standloudspeakers/0484proac/index.htmlTrenger nesten ikke målinger for å skjønne hva som er problemet med disse høyttalerne når man leser dette

    but their entire frequency response sounds slightly tilted upward toward the high end. The sound is a bit forward, bright, and thin, tending to emphasize sibilants and other high-frequency transients. Associated components that tend toward a bit of brightness become unbearable on the Tablettes; if anything, a somewhat rolled-off amplifier or cartridge would be in order, with perhaps a bit of lower midrange warmth thrown in.…


    Of one thing I'm certain: the Tablettes must be auditioned prior to purchase. It won't take an extended listening session for you to decide whether the tonal-balance problems outweigh the crystal-clear midrange.

    EQ kan faktisk fikse dette…
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    For å rette opp feil i frekvensresponsen kan du kanskje bytte ut motstanden i delefilteret til diskanten til en med høyere verdi? (Høyere motstand, mere demping). Bare for å sjekke ut hva som skjer. Fullt reversibelt. Da angriper du årsaken til feilen i stedet for å døyve symptomer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tipper, som andre har nevnt, at ProAc Tablette er utfordringen her.
    Om mulig - prøv, eller sjekk om ikke annet ut Krix Equinox MkIII eller VA Haydn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn