Hvordan velge arm?

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.355
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Da jeg ikke har gitt opp planene om en vinylspiller, så lurer jeg litt på hva jeg skal se etter når det gjelder valg av arm? Hvordan vet man at en arm passer til et drivverk? Hvilket prisnivå i forhold til drivverket er det fornuftig å legge armen på?

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.355
Sted
Hvafornoe? Ingen "tommelfingerregler" angåender valg av tonearmer? Når jeg leser litt på dette forum diskuteres jo armer ganske ofte, så de må jo ha stor betydning for totalresultatet???

Kan jo gi dere litt mer å gå på... Lukter litt på et amerikansk drivverk, og produsenten anbefaler enten Tri Planar, Ortofon RS-212D eller Dynavector DV 507 mkII... Nå har jeg lite erfaring med platespillere på dette nivået, og for meg så ser armene veldig forskjellige ut...Vil dermed tro at det vil være lydmessige forskjeller på disse.

Noen som kan gi meg et par tips her?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jeg mener det finnes gode informasjonskilder i linker lagt ut her på HFS. Selv er jeg ingen ekspert, men har skjønt det slik at det finnes to hovedprinsipper for konstruksjonen: Pivot og tangential. Så har du ulik lengde på armen, og det er jo selvf.kritisk ang tilpasning til platespillern. Utover det er armens effektive masse kritisk mer i forhold til hvilke PUer som vil være bra match enn akkurat hvilken platespiller den skal på. Kvalitet og konstruksjonsprinsipp i armens lager tror jeg også er viktig. En UNI-PIVOT arm vil f.eks passe bedre med "myke" PUer enn "stive" (lav verdi på "compliance") ettersom en slik arm kun roterer over ett enkelt pkt, mener jeg også å ha lest.

Ikke meningen å gi deg noen svar, bare tips til videre info søk. Lykke til med innkjøp.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Er heller ingen ekspert på dette, men tror kanskje du begynner litt i feil ende.
Det første jeg ville ha bestemt meg for, var hvilken pick-up jeg ville ha. Her finnes det jo også et utall med varianter med ulike lydsignaturer, forskjellige typer (mm/mc) og ikke minst forskjellige prisklasser.
Har man bestemt dette først, kan man begynne å se hvilken arm som denne pick-up`en passer i, så er det å finne armen som takler pick-up`en OG passer til spilleren.

Du må nok belage deg på å lese noen sider rundt om på nettet for å finne ut av dette, men det finnes mye info.

Du kan jo f.eks se på Rudi`s pick up kategoriseringsliste her http://www.norskhififorum.no/index.php?pid=2

Du finner også mye info her http://www.cartridgedb.com/ her finner du også "The tonearm database" som gir deg masse info om hva som matcher når det gjelder arm og pick-up.

Det er bare å hive seg rundt og lese litt her og der, så finner man ut av det meste.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Thumper skrev:
Kan jo gi dere litt mer å gå på... Lukter litt på et amerikansk drivverk, og produsenten anbefaler enten Tri Planar, Ortofon RS-212D eller Dynavector DV 507 mkII... Nå har jeg lite erfaring med platespillere på dette nivået, og for meg så ser armene veldig forskjellige ut...Vil dermed tro at det vil være lydmessige forskjeller på disse.

Noen som kan gi meg et par tips her?
Aner ikke hvilket drivverk som du er "lukter" på og av ovenstående armer har jeg bare erfaring med Triplaner som jeg eier (sammen med flere andre armer).
Triplaner er ihvertfall en særdeles enkel arm å sette opp uten videre "dikkedarier" og også enkel til å få til å spille bra :)
Liker den klart best uten silikondemping, men siden denne har en genialt enkel silikondemping i forhold til andre armer (f.ks. Graham) er det særdeles enkelt å endre denne dempingen trinnløst (bare å skru litt på en enkel skrue).
http://www.artsound.dk/257-235-tri-planar_tonearm.htm

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du bør spesifisere drivverk du muliggens skal gå for...

Og hva du ev vil legge i en arm...

Hvordan opplagring du ønsker feks unipivot eller fast agret som rega etc...(hva vil du helst jobbe med)

Videre mener jeg at JMW armer som vpi leverer en gode armer , da spesiellt det settet med to armørør og base som ligger ute på børsen i disse dager til 7 tusen....du får to armrør og kan ha to pu er oppsatt samtidig , kanskje ikke noe tema nå , men kan bli...det er en signatur modell og har da silikondemping mellom armrør og base(unipivot) det ene armrøret er salgsvare til en annen vpi eier, og det begynner å bli noen nå.

Videre må du jo ha armboard som passer både spillern og armen , slik at det er vel produsenten av spillern som "gir" mulighetene for armvalg mht til monteringshull.

Er det regafatning , passer jo flere armer til dette , feks jmw en jeg snakker om over her...

Hva vil DU legge av penger i dette , har jo en viss betydning....Rega er jo safest i og med at du ikke vet hvor du ender opp ,(oppgraderinger) og med rega armboard passer også(kan tilpasses) mange andre armer...feks jmw,mørch mfl..

Hvilken levrandør snakker vi om på drivverk ?

Espen

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.355
Sted
Sitter med et bra tilbud på Merrill-Scillia MS2. Jeg kjenner ikke drivverket, men har lest meg til at det er bra... Ut fra det jeg kan om fysikk og mekanikk, så virker det lovende, og det får bra tester rundt om. Selger setter opp spilleren med den armen jeg vil, men anbefaler selv Tri Planar eller Ortofon. Så jeg må se litt på totalkostnaden her, og om jeg tør gå for en spiller til denne prisen uhørt... 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Sikkert like greit å gå for en av opsjonene som er anbefalt, om lommeboka tillater det. Selv ville jeg i så fall gått for en Triplanar. Blir den litt dyr (har ingen anelse hva slikt koster) så kan du jo vurdere armen som ble brukt i 6 Moons testen, en Hadcock. Det er en habil unipivot som fås til greie priser både i butikk og gjennom f.eks Audiogon.com.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du kan jo titte litt hos disse to forhandlere i DK

www.high-endsound.dk Triplanar.......DYRT

www.artsound.dk Ortofonarmer står på sidene der i allefall....ca 10k

Hva med brukt ?

Hør med produsenten om disse : mørch up-4 / JMW-9 signature ,(

ligger på børsen)

Tror triplanar blir HELVETES dyrt , men du får sjekke....mener disse koster over 30k , men somsagt highendsound fører dette i dk

www.mono.no er Norsk ortofonimportør....triplanar vet jeg ikke om har Norsk importør.

Jeg linket til de Danske firmaene fordi jeg har sett de respektive armer med bilder som du nevner på disse sidene...

ES

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Du kan jo titte litt hos disse to forhandlere i DK

www.high-endsound.dk Triplanar.......DYRT

www.artsound.dk Ortofonarmer står på sidene der i allefall....ca 10k

Hva med brukt ?

Hør med produsenten om disse : mørch up-4 / JMW-9 signature ,(

ligger på børsen)

Tror triplanar blir HELVETES dyrt , men du får sjekke....mener disse koster over 30k , men somsagt highendsound fører dette i dk

www.mono.no er Norsk ortofonimportør....triplanar vet jeg ikke om har Norsk importør.

Jeg linket til de Danske firmaene fordi jeg har sett de respektive armer med bilder som du nevner på disse sidene...

ES
Såvidt jeg vet har www.artsound.dk overtatt agenturet for Triplanar i Skandinavia.
Dyrt eller ikke er jo et relativt begrep..........
Det er jo uansett bare å spørre forhandler om pris for så å gjøre seg opp sin egen mening om dette :)

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.355
Sted
Takker for innspill!
Nå ser det ut som jeg nok ikke kommer til å gå for dette drivverket nå, da det er lite gunstig å handle i $ nå. Så selvom jeg får en god pris så er det for mye penger på det nåværende tidspunkt synes jeg.

MEN mitt spørsmål om hvorden velge arm har vel ikke blitt besvart...? Finnes det ingen "tommelfingerregel" for hvilke armer som passer til et drivverk? Bortsett fra at den må passe på armbasen? Og hvor mye bør en arm koste i forhold til drivverk og pickup?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Hvis du kan få en gunstig pakkepris er det kanskje ikke så dumt å inkludere armen i kjøpet. Lyden som kommer ut av en vinylrigg bestemmes i stor grad av kombinasjonen drivverk/arm/pick-up og phono trinn. Derfor vil ikke nødvendigvis Triplanar armen være bedre for deg enn Ortofon armen på Merill selv om den koster 3x så mye. Jeg ville spurt ut forhandler om lydsignaturen til platespilleren, og hvilke retning hhv Triplanar og Ortofon armen vil ta den og også hvilken PU han vil anbefale til de to armene og hvorfor.

Edit: Jeg så ikke det siste inlegget ditt før jeg posta.
Hvis det finnes en tommelfingerregel må det være: "Lytt til erfarne vinylfolk ;D "

Mvh Asbjørn

Janils

Medlem
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
0
Jeg har Triplanar Mk VIIi og DV 507 mk II. Har også prøvet Ortofons nye 12" arm.

Der er meget stor forskel på de 3 arme - ikke blot hvad lyden angår. Du kan se anmeldelser af Triplanar og Ortofon i HF. Anmeldelse af DV 507 kommer i løbet af det nye år.

DV507 og Ortofon har begge løse huse hvilket gør det nemt at skifte pickupper. DV 507 er bedst med meget lavkompliante pickupper mens Ortofon armen klarer sig rimeligt med pickupper der er knapt så kompliante. Faktisk er denne arm ikke super velegnet til f.eks. de meget lavkompliante fra DV eller Ortofons SPU - den er simpelthen ikke stabil nok. Bassen bliver underligt udefineret.

Her er DV 507 noget helt andet. Den har ultimativ kontrol i bunden og er befinder sig rigtigt godt med lavkompliante pickupper som f.eks. DVs egne. Denne arm har en tendens til at lyde mere af musik end hifi. Forstået således at der nok er lidt færre detaljer, men nej hvor er det afslappende og naturligt at lytte på.

Triplanar vil jeg bedømme som den mest all-round og en "rigtig" highend arm. Den har kontrol og masser af fokusering - et åbent vindue med masser af detaljer. Kun hvad de allerlaveste frekvenser angår synes jeg DV 507 er bedre.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Artig å lese dine betraktninger Janils, spennende.

De er alle tre flotte armer (jeg har hørt godlyd fra dem alle, i flere oppsett). Ellers kan jeg bare nevne at DV507MKII endrer karakter mot det mer åpne og detaljert når man kombinerer XV-1s med lette headshell i tre. Hva som er å anbefale tror jeg beror på matching med pickup og drivverk, slik du og Nightpuma er innom. Men noen særpreg vil selvsagt henge ved.

Og hvilken lekker hjemmebygde spiller du har!!!!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
DV armen der er noe av det flotteste som er lavet av armer syntes jeg...jeg har hatt gleden av å høre denne en del ganger hos Fosse sammen med øvrig referanseutstyr.....Armen virker utrolig fleksibel og smart oppbygget....

En av planetens aller vakreste tonearmer..... ;D

Til litt mer ederulige prisklasser , syntes jeg de nye Ortofon armene ser veldig fine ut...(men bare sett på bilder jeg da..)

ES

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Er det noen som har sammenlignet Triplanar og/eller DV armen opp mot SME V ?
Fordeler/ulemper?
Spør fordi jeg er på utkikk/planlegging etter "den siste radialarm" og det er vel disse tre jeg har endt opp med

Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Fosse skrev:
Artig å lese dine betraktninger Janils, spennende.

De er alle tre flotte armer (jeg har hørt godlyd fra dem alle, i flere oppsett). Ellers kan jeg bare nevne at DV507MKII endrer karakter mot det mer åpne og detaljert når man kombinerer XV-1s med lette headshell i tre. Hva som er å anbefale tror jeg beror på matching med pickup og drivverk, slik du og Nightpuma er innom. Men noen særpreg vil selvsagt henge ved.

Og hvilken lekker hjemmebygde spiller du har!!!!
Lette headshell i tre???
Hvilke tenker du på da?

Mvh Jan I

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Det finnes vel en drøss å velge i, men Yamamoto er det jeg har erfaring med. Jeg regner dem for lette om det er tsuge eller ibenholt for de er uansett lettere enn de jeg har i metall, så kan man selvsagt diskutere om det i ibenholt er lett i absolutt forstand. Jeg trives i hvert fall med dem i den kombinasjon jeg bruker, men det kan selvsagt ha med pickupens vekt å gjøre.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=21378.225
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=19227.30

Sorry for off topic.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Frykteleg vanskeleg å gje generelle råd. Eg kan snart nemne like mange unntak som døme på desse reglane, men:
Flytande opphengte drivverk bør ikkje ha tangentialarmar eller uni-pivoterande armar.
Uni-pivoterande armar passar godt til ein del svært spennande pickupar, som dei dyrare frå Benz, Dynavector, Garrot sine MM og VdH.
Flytande oppheng er vanskelegare å finjustere enn stive. Men dei fungerer betre under ikkje-optimale tilhøve. Ein stiv platespelar bør uansett ha vegghylle (eller stå på betonggolv i kjellar)
Eit drivverk med Rega RB 250/300-arm kan oppgraderast med meir kostbare armar, då det er svært mange armar som har geometri som liknar denne.
Rega-armar likar seg berre sånn passeleg på Linn Sondek. Merkeleg nok er det mange som har fått til uni-pivoterande armar på Linn...
Tangentialarmar er prisippielt best. Men dyre, og treng stivt drivverk. Dei er logiske å justere, men det tek si tid likevel.
Gamle, tunge armar frå Japan kan fungere forbausande bra saman med rett pickup. Som oftast er dette ein Denon DL 103...(denne passar dårleg i pivoterande armar, etter mine erfaringar)
Finjustering av arm er uansett eit handverk ein kan legge mykje arbeid i å meistre. Både sånn nokonlunde til billegspelarar, og som meister.

Topp Bunn