Hvordan vet jeg at en prosjektorpære er gåen?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg har en gammel LG BX 220 prosjektor som bruker AJ-LT91 pære. Den sluttet brått å virke for snart 10 år siden og siden den var 1024X768 så kjøpte vi en ny Benq med full HD. Det siste som skjedde var at prosjektoren stod på, jeg snekret bitte på samme tak som den var festet og jeg antok at uheldige vibrasjoner var årsak til at den brått sluttet å virke. Men den var komplett død, så jeg var usikker på om det var pæren som var utgått.

Nå pusset jeg støvet av den og så på den på nytt. Lampen ser fin ut men jeg kan vel uansett ikke se på den at den er gåen? Fullstendig død prosjektor, ikke noe som går eller lyser.
Man kan få kjøpt ny pære. En nettside som tilsynelatende er norsk men er egentlig tjekkisk er www.prosjektorer.lamper.no Her kan jeg få kjøpt med/uten hus original/uorginal.
Har dere noen anbefalinger til steder å få kjøpt pære eller er dette et greit sted?

Kan en prosjektor bli fullstendig død selv om det bare er pæren som er gåen? Jeg har forstått at man ikke kan teste med multimeter om den er gåen da den trenger forspenning og elektronikk for å komme i gang.
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
hør heller på avforum, som regel mer hjelp å få der:)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Hei.
Jeg søkte litt rundt og fant ut at det kanskje kunne være pæren og kanskje ikke. Det var en dyr prosjektor i sin tid men nå temmelig gammel så dersom jeg ikke en gang snubler over en rimelig pære lar jeg den fortsatt støve ned. Benq W6500 jeg kjøpte som erstatning nærmer seg 2000 timer men er like god fremdeles. En 4K prosjektor blir vel det neste men ennå er de som også er god på stillbilde ganske dyre.
 
Topp Bunn