Hvorfor avtalegiro?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Føler meg litt utrygg når det gjelder avtalegiro. Har fått noen ubehagelige overraskelse med avtalegiro, der sleipe kortselskap setter på minimumsbeløpet, og gjør det vanskelig for meg å finne ut hvor mye jeg skylder for å suge ut renter av meg. Andre ganger har jeg fått dobbelt opp med e-fakturaer. Føler ikke at jeg stoler på potensielle surrehuer hos factoringselskaper o.l. Derfor er jeg svært restriktiv med avtalegiro.
Likevel virker det som om mange av de jeg kjøper varer og tjenester av ikke er interessert i å gi meg et valg. Avtalegiro eller nothing. Ikke noe e-faktura nei. Da sier jeg drit og dra, papirfaktura takk.

Er min frykt for avtalegiro ubegrunnet?
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
Hvor handler du?? Jeg har to avtalegiroavtaler - en hos Sats og en på innboforsikringen min, andre har jeg ikke en gang blitt tilbudt så vidt jeg kan huske.

Begge har fungert knirkefritt, men jeg er i utgangspunktet litt skeptisk. På den på forsikringen var maksimumsbeløpet de kunne trekke satt til 100.000, det synest jeg var i overkant, så endret det til 1500 eller noe slikt slik at det stemte med hva de skulle ha av meg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Avtalegiro har jeg ikke sansen for. Ingen skal automatisk få trekke penger fra min konto. Jeg aksepterer ingen slike avtaler.

E-faktura derimot er helt greit, den må manuelt aksepteres i nettbanken hver gang. Det sparer meg for arbeid med å taste inn overdimensjonerte kid numre.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Avtalegiro kan være ganske irriterende. Kom til å trykke på den knappen hos Telenor, og så skulle de ha 35 kroner fordi de sender papirfaktura med avtalegiroavtaler. Det sto sikkert med bitteliten skrift et sted.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Synes avtalegiro er passende til faste månedlige utgifter som avisabonnement, sats-avgift etc. Da kan den paranoide sette makstrekk lik regningens størrelse. Efaktura er bedre til varierende regninger man vil ha kontroll med, som mobil og strøm.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.165
Antall liker
8.254
Torget vurderinger
12
Jeg bruker e-faktura konsekvent og det fungerer utmerket da jeg til enhver tid har full kontroll.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Føler meg litt utrygg når det gjelder avtalegiro. Har fått noen ubehagelige overraskelse med avtalegiro, der sleipe kortselskap setter på minimumsbeløpet, og gjør det vanskelig for meg å finne ut hvor mye jeg skylder for å suge ut renter av meg. Andre ganger har jeg fått dobbelt opp med e-fakturaer. Føler ikke at jeg stoler på potensielle surrehuer hos factoringselskaper o.l. Derfor er jeg svært restriktiv med avtalegiro.
Likevel virker det som om mange av de jeg kjøper varer og tjenester av ikke er interessert i å gi meg et valg. Avtalegiro eller nothing. Ikke noe e-faktura nei. Da sier jeg drit og dra, papirfaktura takk.

Er min frykt for avtalegiro ubegrunnet?
Om din «frykt» for avtalegiro er ubegrunnet så er vi to ... av de samme årsaker. IMHO så fungerer avtalgeiro best ved faste periodiske betalinger med trekkgrense satt til det faste beløpet. Til variable/uregelmessige betalinger som kredittkortregninger o.l. så vil jeg ha faktura og selv avgjøre hva som skal betales. Med avtalegiro er det for lett å gå inn i «kuvøsen» og la de skure ...

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg bruker avtalegiro på det meste der hvor beløpene (stort sett) er faste.
Veiavgift(er) NRK, Canaldigital, o.l.
Der hvor varierende beløp kommer inn bruker jeg E-faktura f.eks. strøm og vann/kloakk.
Kjekt å kunne følge med der. ::)

Aldri hatt noen problemer.

Føler meg noe usikker på hva jeg skal velge når det kommer til bomringen :-\
hvilken mulighet har en stakkar til å sjekke riktigheten av krav kontra bruk her da?
Mvh.KW
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.858
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Når det gjelder avtalegiro skal et trekk varsles 7 dager i forveien, betalingen legges opp i forfallsregisteret og kan stoppes. Men det krever selvsagt at man følger litt med i timen.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
... og hvis man må følge med i timen er vel halve poenget borte?

Jeg har et par avtalegiroer som durer og går, men kun fra selskaper som later til å ha relativt fornuftig styring av systemene sine og abonnementer der det er kurant å sette opp en rimelig presis maksgrense.
 
R

Ronny_D

Gjest
Wright skrev:
... og hvis man må følge med i timen er vel halve poenget borte?

Jeg har et par avtalegiroer som durer og går, men kun fra selskaper som later til å ha relativt fornuftig styring av systemene sine og abonnementer der det er kurant å sette opp en rimelig presis maksgrense.
Der er vi enige. Her blir type jobb avgjørende. Er man stedsbunnen kan man lett ta seg en tur i nettbanken eller telefonb. Blir man borte ett par måneder av gangen skal man sannelig velge sine partnere med omhu.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Og hva når en skal si opp sin avtalegiro.
Hadde store problemer med dette i forhold til et selskap.
Måtte nærmest true de med lensmann,prest,bank + + + ::)
Etter denne negative opplevelsen så sa jeg opp alle mine avtalegiroer (noe som gikk meget greit i forhold til alle andre) ,og
jeg tror ikke det blir noe fremover heller.

Mvh Jan I
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.998
Antall liker
13.468
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
avtalegiro er en uting og om noen trekker deg uberettiget,er det du som får bevisbyrden og slitet med å få refundert pengene
mvh
Leif "bankansatt" Christensen
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
LMC skrev:
avtalegiro er en uting og om noen trekker deg uberettiget,er det du som får bevisbyrden og slitet med å få refundert pengene
mvh
Leif "bankansatt" Christensen
Nettop. styr unna avtalegiro, du gir folk fri rett til å trekke hva de vil fra kontoen din...!!
Sleiven
 
Topp Bunn