Diverse Hvorfor betale forskudd på ny kjøp?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei

Ser mange i diverse tråder sutrer og sliter med å få levert nye produkter. Gjelder og diverse reparasjoner.

Hvorfor betaler dere på forskudd?

Gjelder jo og ellers i alle bransjer.
En går jo da på en smell innimellom når en betaler forskudd?

Jeg kjøper bare på forskudd via ebay, ellers er det kun faktura som gjelder ved ny kjøp fra butikker (den fakturaen har en råd til). Og den blir betalt av meg når produktet er levert.
Dermed har jeg aldri gått på en smell.

Hva tenker folk her inne?
Hvorfor betaler en på forskudd?

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Om butikker skulle fått betalt først når utstyret var levert ville di tapt mye penger.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Om butikker skulle fått betalt først når utstyret var levert ville di tapt mye penger.
:confused:
Selvsagt fordi noen ikke betaler.
Ja her ligger noe av problematikken.Dessverre er det noen av kjøperne som unnlater å gjøre opp for seg og selger blir sittende med "svarte-Per".Enkelte selgere eller
butikker har ikke råd til å ikke få inn midlene for det de har solgt.Og heller har de ikke råd til å vente på at pengene skal kreves inn.
Det er nok bare slik at blant oss forbrukere er det noen som forkjøper seg på gods og gull og ikke betaler.
Her ligger nok mesteparten av årsaken til at vi må betale på forskudd.
Når uærlige sjeler driver med snusk har det bare blitt slik.Vi mennesker har oss selv å takke enten vi opererer som uærlige kjøpere eller selgere.
Mvh Kenneth

D

Dåbbel J

Gjest
Om en butikk ikke har råd til og kjøpe inn produktet, så har dem ingenting i den ligaen og gjøre.
Det at en forbruker skal forhåndsbetale for en standard vare, er en uting!
MEN om det er custom så kan jeg godt forstå at det bør gjøres en eller annen økonomisk avtale på forhånd.

X

X186841

Gjest
Forskuddsbetaling er en uting, er det dyrere varer man er redd for å brenne inne med så får man lage en kjøpekontrakt på forhånd slik man gjør med f.eks nybilkjøp.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis man ønsker å kjøpe dyre nisjeprodukter fra små entusiastdrevne enkeltmannsforetak som importerer disse, er det ikke alltid disse importørene har nok kapitalreserver til å bestille først og få betalt ved levering. Dette vet man jo på forhånd, og kan velge å handle andre steder dersom man ikke føler seg komfortabel med opplegget.

Når jeg betaler på forskudd, sjekker jeg selvsagt grundige først og sørger for å vite så godt det lar seg gjøre at den jeg handler med er seriøs og ryddig. Har aldri hatt noen negative opplevelser.

Er det egentlig så mange tråder om dette? Jeg kommer på én gjenganger som har fått dedisert mange slike tråder til seg, og som jeg neppe tror noen som googler navnet til tør å handle av, og én tråd om et produkt fra en aktør jeg selv har handlet av og opplevde som fullstendig seriøs, hjelpsom og redelig, der leveringstiden til det bestilte produktet viser seg å være lengre enn det som ble estimert av selger.

A

ANM

Gjest
Siden denne tråden "tilfeldigvis" dukket opp etter mine sukk og stønn vil jeg føye til at det er ganske blåøyd å tro at en så smal nisje kan operere som elkjøp. Ser ingen forbrukerettighetsproblemer med å betale forskudd eller håndpenge. Ønskelig nei! Bare påpeke at mang en jævel har gått på smeller, både på ebay, elkjøp og annen "renhårig geskjeft".

Bare prøv å kom busende inn, ukjent og bestill 300.000kr høyttalere som må forskutteres av selger/importør. Skal vi se på gutten som får det på faktura. ;)

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.707
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Forskuddsbetaling er noe vi som forbrukere ikke skal gjøre. Det minste man kan forvente av en forhandler er at han har kapital til å kjøpe inn det han skal selge. Hvis det drives så til de grader fra hånd til munn så har vel egentlig ikke forhandler livets rett ?

Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor det spesialbestilles et sært produkt og som forhandler derfor vil ha et lite depositum på forskudd for å sikre seg litt. (Det gir jo forhandler litt slingringsmonn hvis han må selge det sære produktet til noe andre)

Men i utgangspunktet;
Jeg synes forskuddsbetaling blir feil og det er en unødvendig risiko.
Da kan vi jo like gjerne bestille det sjøl fra produsent, grossist, butikk, i verdens største land, utlandet.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.263
Torget vurderinger
10
Hva skjer med angrefristen ved kjøp hvis man har betalt forskudd? Kan det tenkes å oppstå problemer med å få forskuddet tilbakebetalt i sin helhet, dersom man ønsker å returnere en vare som ikke svarer til forventningene?

Sist redigert:

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Siden denne tråden "tilfeldigvis" dukket opp etter mine sukk og stønn vil jeg føye til at det er ganske blåøyd å tro at en så smal nisje kan operere som elkjøp. Ser ingen forbrukerettighetsproblemer med å betale forskudd eller håndpenge. Ønskelig nei! Bare påpeke at mang en jævel har gått på smeller, både på ebay, elkjøp og annen "renhårig geskjeft".

Bare prøv å kom busende inn, ukjent og bestill 300.000kr høyttalere som må forskutteres av selger/importør. Skal vi se på gutten som får det på faktura. ;)
Har selv handlet for over 200K og ikke betalt en krone i forskudd!
Jeg tenker at om butikken en handler hos ikke har kapital til å kjøpe sine varer for så å få betalt i etterkant, hadde jeg vært skeptisk til å kjøpe så kostbare varer hos dem. Dette med tanke på en eventuell fremtidig garanti/reklamasjon.

Jeg tenker at butikkene har flere virkemiddel som bla kredittsjekk av aktuell kunde samt kreve et depositum.
Jeg har selvsagt forståelse for at enkelte kan være skeptisk når nye ukjente kunder ønsker å handle for store summer men det finnes vel mulig andre løsninger en dem jeg har nevnt også...kontrakt etc. som ofte praktiseres i bla bilbransjen.
Min personlige mening er at et depositum er ok, men hadde selv ikke betalt 100% av kjøpesum i forkant.
Vi som forbrukere har også gode muligheter til å sjekke opp våre leverandører og foreta en vurdering hvordan firmaets økonomi er.

Kenneth

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva skjer med angrefristen ved kjøp hvis man har betalt forskudd? Kan det tenkes å oppstå problemer med å få forskuddet tilbakebetalt i sin helhet, dersom man ønsker å returnere en vare som ikke svarer til forventningene?
Man har ikke angrefrist når man kjøper i butikk. Kun ved postordre/netthandel. Henter du produktet på utsalgsstedet, er det "kjøpt er kjøpt" som gjelder.

Når du bestiller noe i en nettbutikk, betaler du jo alltid på forskudd, og da har du likevel angrefrist. Mulig forhandlere som selger produkter som bestilles/produseres etter bestilling kan bruke spesielle kontrakter/avtaler der man fraskriver seg angrefrist?

Sist redigert:

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Antall liker
741
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Fordi det er morsomt i forliksrådet.:rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Forskuddsbetaling er noe vi som forbrukere ikke skal gjøre. Det minste man kan forvente av en forhandler er at han har kapital til å kjøpe inn det han skal selge. Hvis det drives så til de grader fra hånd til munn så har vel egentlig ikke forhandler livets rett ?
Tja... Hvis det er en liten "hobbybedrift" som importerer et merke man ellers ikek ville fått tak i her i landet, kan man vel akseptere at denne ikke sitter med en kapitalreserver på flere hundre tusen? HVis ikke, kan man heller velge å handle hos en større aktør.

Hva gjør du når du taster inn kredittopplysninger i en nettbutikk og pengene blir trukket fra kortet i det du trykker "bestill", da? Handler ikke på nett? Handler aldri brukt uten personlig oppmøte?

Da kan vi jo like gjerne bestille det sjøl fra produsent, grossist, butikk, i verdens største land, utlandet.
Det kan du, men da mister du de gode forbrukerretighetene vi har i Norge. Det kan det selvsagt være verdt, hvis besparelsen er stor nok.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.185
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Litt lite nyansert dette.
Forskuddsbetaling i form av totalbeløp? Nei.
Et depositum på 10-15% hos en mindre aktør og/eller ved bestilling av noe som er utenfor ordinært varesortiment - helt ok for meg.

Det er dessverre alt for mange kunder som avstår fra å holde en muntig inngått avtale med butikk/leverandør.
Jeg forstår godt at enkelte i slike tilfeller ønsker å sikre seg, og evt ha et depositum for å dekke evt merkostnader av en uteblitt handel.

De som ikke har sans for slikt - la være å handle hos disse da.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.263
Torget vurderinger
10
Man har ikke angrefrist når man kjøper i butikk. Kun ved postordre/netthandel. Henter du produktet på utsalgsstedet, er det "kjøpt er kjøpt" som gjelder.

Når du bestiller noe i en nettbutikk, betaler du jo alltid på forskudd, og da har du likevel angrefrist. Mulig forhandlere som selger produkter som bestilles/produseres etter bestilling kan bruke spesielle kontrakter/avtaler der man fraskriver seg angrefrist?
Ok, skjønner. Det har altså ingen betydning at man bor langt fra butikken og må få tilsendt varen, samtidig som man ikke har noen mulighet til å besiktige varen ved kjøp.

Er generelt litt skeptisk til forskudd og depositum, selv om jeg til en viss grad også kan se saken fra en forhandlers ståsted.

A

ANM

Gjest
Forskudd eller ikke. Alltid et problem at en forretning ikke overholder sine forpliktelser eller partene i en avtale ikke holder seg til den. Om jeg kan spare penger på å forskuttere betaling ved at selger sparer inn på utlegg er det vinn vinn synes jeg. Om noen ikke ønsker dette, vel de står fritt.

Case Closed

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.707
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tja... Hvis det er en liten "hobbybedrift" som importerer et merke man ellers ikek ville fått tak i her i landet, kan man vel akseptere at denne ikke sitter med en kapitalreserver på flere hundre tusen? HVis ikke, kan man heller velge å handle hos en større aktør.

Hva gjør du når du taster inn kredittopplysninger i en nettbutikk og pengene blir trukket fra kortet i det du trykker "bestill", da? Handler ikke på nett? Handler aldri brukt uten personlig oppmøte?

Det kan du, men da mister du de gode forbrukerretighetene vi har i Norge. Det kan det selvsagt være verdt, hvis besparelsen er stor nok.
Det er selvfølgelig mulig å diskutere dette videre i det kjedsommelige, men for å gi noen svar:

1. Er i utgangspunktet skeptisk til enkeltmannsforetak, men har handlet på slike steder.

2. Når jeg f.eks handler i nettbutikk til Stereofil så velger jeg faktura. Hvis det ikke er mulig å bruke faktura så betaler jeg med mastercard eller Paypal. Dette gir en betydelig større sikkerhet enn å få en kvittering på et forskudd i fra en kjellerbutikk som nekter å ta telefonen hvis du ringer.
3. Fordelen med web og den globale handelen er jo det at dette vil hele tiden holde prisene i Norge på et nivå som ikke er helt på jordet.

Men dette er jo opp til den enkelte, vil noen betale 100.000,- i forskudd til en som driver i garasjen så værsågod.:)

S

Syncrolux

Gjest
Hvis det er snakk om helt spesielle ting som bestilles og/eller lages spesifikt for kunde, eller custom produkter så kan jeg godt forstå at selger vil ha et depositum. Men det bør alltid være en gjensidig kjøpekontrakt som er underkrevet av begge parter -da har man i det minste mulighet for å få pengene tilbake. Evt kan man også bruke en mellom-mann ifm oppgjør. Men når det gjelder "hyllevare" så hadde jeg aldri i verden akseptert å betale på forhånd.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

.
Når det gjelder så dyre produkt så er det forståelig med % forskudd.

Har handlet anlegg fra NHS selv og fikk alt i oppkrav samtidig uten problem. Flere titalls tusen. Sikkerhet for begge.
De er vel ikke en stor butikk?

Jeg tenker at har butikken/firmaet ok forhold med bank og egen økonomi så er dette ingen problem å kjøpe inn.
Da har en nok kreditt konto.

Men selvfølgelig, jeg vet ikke hvilke kundeforhold det er mulig å få til med en bank og en liten hifi butikk.
Men tenker det må gå an, da enkelte små hifi butikker klarer dette.

Poenget er at har vi ikke betenkeligheter ved å handle på forskudd uten å få produktet?
Er vi for naive i Norge?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hi-Fi folket kaster bort så mye penger uansett at det ikke gjør noe særlig fra eller til om de betaler på forhånd.

Har du forhåndsbetalt 50k på bestilt utstyr til 100k, og selgeren går konkurs før levering, har du i realiteten tapt dine 50k. Går selgeren ikke konkurs, taper du fortsatt 50k når du selger utstyret etter noen år.

A

ANM

Gjest
Poenget er at har vi ikke betenkeligheter ved å handle på forskudd uten å få produktet?
Er vi for naive i Norge?
Nei, men så lenge vi handler med norske forhandlere har vi et omfattende lovverk i ryggen. Hadde ingen betenkligheter med å slenge penga på bordet ved mitt siste kjøp. Med 0.5% rente eller noe sånt på sparekontoen var det et enkelt regnestykke i forhold til tilbudet. At jeg er gretten og utålmodig ved en forsinkelse er noe annet enn å gå på en smell. Er sikker på at jeg får det jeg har betalt for. At ikke alle vil gjøre det slik er helt greit for meg. Jeg gjorde det frivillig!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis man handler fem produkter på til sammen 200.000 kroner så er ikke det det samme som et produkt til 200.000. Oppdelt i flere komponenter gjør at hvert enkelt produkt er i en prisklasse du kan forvente at importøren har som hyllevare, men med produkter som normalt spesialbestilles som toppmodeller stiller det seg annerledes. 100% forskudd burde være unødvendig for at butikken skal ha sikkerhet for å ikke tape penger, et passende depositum som går tapt hvis kjøper trekker seg bør være nok til at de kan selge produktet til nedsatt pris relativt kjapt i forhold til full pris.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er vi for naive i Norge?
Nei, men så lenge vi handler med norske forhandlere har vi et omfattende lovverk i ryggen. Hadde ingen betenkligheter med å slenge penga på bordet ved mitt siste kjøp. Med 0.5% rente eller noe sånt på sparekontoen var det et enkelt regnestykke i forhold til tilbudet. At jeg er gretten og utålmodig ved en forsinkelse er noe annet enn å gå på en smell. Er sikker på at jeg får det jeg har betalt for. At ikke alle vil gjøre det slik er helt greit for meg. Jeg gjorde det frivillig!

:)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Før du returnerer en vare, må du jo nødvendigvis ha mottatt den, og dermed betalt for den på et eller annet vis. Med mindre det er snakk om hjemlån. Så det argumentet har lite med forskudd å gjøre.

A

ANM

Gjest
Med mindre det er snakk om hjemlån. Så det argumentet har lite med forskudd å gjøre.
Og prøv å dra på Elkjøp/Lefdal å få låne med deg noe hjem.;)

Er du en pålitelig kunde i vårt segment er det ikke grenser for hva du kan dra med deg fra sjappa for en ukes lån, uten at en krone har forlatt kontoen din.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Begyndelse på en;) ny tråd på et par hundrede inleg

God fornøjelse og god jul

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Begyndelse på en;) ny tråd på et par hundrede inleg

God fornøjelse og god jul
Takk, det samme. Bare til å finne fram popcornet, Hi-rex. Jeg for min del tror jeg nøyer meg med å skumlese i beste fall. ;)
... fra nå av.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.411
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Betaler du huset ditt før det er satt opp? det gjorde ikke jeg.

Steinar.
Byggeprosjekter settes ikke i gang før de er solgt og det er nok av kjøpere som er villig til å betale 10% forskudd. Er du ikke villig til det får du heller ikke kjøpt ny leilighet.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.411
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Jeg kjøpte for litt siden en Oppo til nær 40 000.- og betalte hele summen som forskudd. Uten det ville ikke ingen tatt den inn til Norge. Hvis du vil ha litt spesielle varer så må du betale forskudd. Hvis ikke får du ta en tur på Elkjøp og se hva de har på lager.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Er vel også vanlig med forskuds betaling, når man skal ha sig en Kona:confused:
Problemet er vel det,-:D at man aldrig blir helt færdig med efterbetalingen

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.814
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2

Steinar.
Byggeprosjekter settes ikke i gang før de er solgt og det er nok av kjøpere som er villig til å betale 10% forskudd. Er du ikke villig til det får du heller ikke kjøpt ny leilighet.
Vi kjøpte nytt hus uten å betale på forskudd. husene ble solgt etter att de var ferdig.
Eller rettere sagt vi kjøpte vårt rett før det var ferdig.
mulig litt annerledes, da de satte opp ca 20 like hus på en gang.
Men vi hoppet inn som kjøper 1 mnd før de var ferdig.
Langt fra alle var da solgt, det var faktisk et lite byggefirma som sto for dette prosjektet.

Steinar.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.763
Sted
Smurfeland

Steinar.
Var egentlig meningen vi skulle betale 10% forskudd når vi tegnet kontrakt på huset vårt, ca et halvt år før det stod ferdig. Men det slapp vi, jeg sa bare til megler at jeg hadde sjekket regnskapet til firmaet som skulle sette opp huset, og syns det var for risikabelt å betale inn en så stor sum i forskudd til et firma med så dårlige tall selv om de hadde bankgarantier og kapital i maskinpark o.s.v. Det var ikke noe problem, kontrakt ble inngått, huset ble bygd, og utbygger fikk pengene sine når huset stod klart og vi overtok isteden.

I ettertid ser jeg at det neppe hadde vært noen reell risiko å betale forskudd, siden pengene da hadde blitt stående på en klientkonto hos megler til huset var klart. De skjønte nok at jeg var helt uerfaren med transaksjoner som dette, og gikk med på kravet mitt, kanskje med en overbærende mine, hva vet jeg. Jeg mistet iallfall aldri noen nattesøvn av å tenke på at vi hadde betalt inn flere hundretusen i forskudd på noe som ikke var ferdig.

Poenget er at påstanden din er feil, man kan få kjøpt ny bolig uten å betale inn forskudd.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Når det gjelder hus, taper en jo penger i renter ved å betale forskudd.
Går selskapet konkurs er alt tapt.
Det kan skje store selskaper også med god økonomi og store kontrakter.
F.eks et selskap her lokalt som var størst. De ansatte ca 100 personer utenom de 100 de hadde, men tenkte vel ikke på at de skulle ha lønn de 200 ansatte.
Penger inn får de jo ikke før prosjektene var ferdig. Dermed som en bombe var de konkurs.

Spore tilbake til HIFI, skal vi?

Ja, det kan forsvares å betale forskudd hvis det må bestilles pga butikken ikke har produktet inne, men er det lurt å risikere din egen økonomi?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.804
Sted
Holmestrand
Du har ikke angrefrist i butikk.

Topp Bunn