Hvorfor blir trafoen varm ?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.299
Torget vurderinger
0
I denne søte juletid henger man opp allverdens julelys, som for det meste går på alt annet enn 240V. Her mens vi ( jeg :-[ ) søvsuget og vasket kjøkkengulvet oppdaget "mor" at alle disse trafoene var rimelig varme og spurte selvsagt; " Hvorfor ? "

Ok det har sikkert noe med motstand å gjøre, men nøyaktig hvorfor går energitapet over i varme ? Og rent fysisk, hva er det som skjer ? Hadde det vært vibrasjoner kunne jeg tenke meg at det utviklet varme, men ikke hører jeg "trafobrum" og ikke kjenner jeg noe.

Det er sikkert noen her som kan forklare slik at en legmann forstår.

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
895
Torget vurderinger
35
2 typer tap:

- Tomgangstap=magnetiseringstap (pga jernet i trafoen utsettes for et vekslende magnetfelt og forbruker reaktiv effekt)
- Belastningstap= strømvarmetap (pga motstand i viklingene) + tilleggstap (pga bla. lekkfelt rundt viklingene)

Vibrasjoner - trafoen kan feks være innstøpt - det minker vibrasjoner. Ofte forsterkes trafobrum hvis trafoen får en noe å resonere på/i

Håper det ble litt mer forståelig

Gledelig Jul!

mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.899
Sted
Holmestrand
I denne søte juletid henger man opp allverdens julelys, som for det meste går på alt annet enn 240V. Her mens vi ( jeg  :-[ ) søvsuget og vasket kjøkkengulvet oppdaget "mor" at alle disse trafoene var rimelig varme og spurte selvsagt; " Hvorfor ? "

Ok det har sikkert noe med motstand å gjøre, men nøyaktig hvorfor går energitapet over i varme ? Og rent fysisk, hva er det som skjer ? Hadde det vært vibrasjoner kunne jeg tenke meg at det utviklet varme, men ikke hører jeg "trafobrum" og ikke kjenner jeg noe.

Det er sikkert noen her som kan forklare slik at en legmann forstår.
All energi ender opp som varme til slutt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.398
Torget vurderinger
1
-og det er derfor vi får drivhuseffekt globalt!! ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.299
Torget vurderinger
0
-og det er derfor vi får drivhuseffekt globalt!! ;D ;D ;D

Da er det mors og julelysenes skyld dette med global oppvarming. :eek:

Skal slå av lysene med en gang. :D Mor er det ikke lett " å slå av", har ikke funnet batteriluken ennå. :p

Avspilling av musikk på godt lydanlegg motvirker sikkert dette ! ;D

Topp Bunn