Hvorfor det er så mange skilsmisser

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Problemet ligger i en forventning man har allerede når man gifter seg:

Når en dame gifter seg forventer hun at mannen skal forandre seg. Det gjør han ikke.

Når en mann gifter seg forventer han at damen ikke skal forandre seg. Det gjør hun.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Problemet ligger i en forventning man har allerede når man gifter seg:

Når en dame gifter seg forventer hun at mannen skal forandre seg. Det gjør han ikke.

Når en mann gifter seg forventer han at damen ikke skal forandre seg. Det gjør hun.
Tror dessverre du har rett i dette. At folk har feil forventninger til ekteskapet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.092
Torget vurderinger
0
Det er kun to årsaker til skilsmisser.

Kvinner og menn !

.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Kan jo handle seg dame i dag, var det ikke noe i VG, om at man kan betale en sum til foreldrene i et eller annet land. Så lenge det er kjøpt, får man vel det man vil, eller så er det vel bare å levere varen tilbake igjen. Det er også sikkert mulig med leasing, slik at man alltid har den nyeste modellen. En tidligere nabo av meg, hentet kona i Russland, der var det godt utvalg, og de var ikke så dyre heller, men familien følger med på kjøpet, så det kan vel bli litt slitsomt. Denne karen hadde en smart løsning, når familien allikevel skulle komme på besøk i 3 måneder, satte han dem i gang med å pusse opp huset, mot at de fikk bo gratis. Familien er alltid i sving med arbeidet på sommeren, gamle svigerfar, jobber på taket, mens en godt stekt svigersønn ligger i godstolen og lesker seg.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ja, hun blir tjukk, og så kommer det en unge ut av henne :-/ !!!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Så lenge det er kjøpt, får man vel det man vil, eller så er det vel bare å levere varen tilbake igjen.
Tror du får problemer med å bruke kjøpsloven akkurat på dette... ;D

Og hvis du alikevel får det til, så har de tre sjanser på å rette feilen før du kan heve kjøpet... ;)

Johan-Kr

P

Parelius

Gjest
Da jeg første gang traff kvinnen, så trodde jeg hun var en rose.

Die Ros ist ohn warum; sie blühet, weil sie blühet,
Sic acht nicht ihrer selbst, fragt nicht, ob man sie siehet.
(Angelus Silesius)

Etter en tid kjøpte jeg henne roser. Så begynte jeg å skrive på mitt "Requiem for et nakent hjerte". Jeg er nå på side 3248, og ser jeg bare har avdekket fortvilelsen. I lystige stunder hender det jeg sender et skjevt smil til pisken på veggen. Da er det som vi venter henne tilbake begge to. Men hun kommer ikke. Det er godt slik. Hvorfor skullle Vår Herre gi meg dobbel byrde. Kanskje frykter han mine skriverier, og har omtanke for skogen.

I mer lyriske stunder leser jeg min Dylan, og finner trøst og fortvilelse i hans uutgrunnelige visdom om alt kvinnelig.

She can take the dark out of the nighttime
And paint the daytime black.

Jeg leser ham alle veier, men entydigheten unnslipper meg. Jeg hadde håpet det var poeten, men det er nok kvinnen. Og jeg roper ut mot firmamentet, at aldri skal et tre falle til jorden for nok en vigselsattest. Men stjernene smiler nok til hverandre der de ser meg, mens jeg prøver å lete henne opp. Hun er overalt; aldri den samme, men alltid den ene.

Kvinne; fånytte er ditt navn.

Etterskrift: Den nye regjeringen har bestemt å avskaffe ekteskapet, og i stedet innføre turnustjeneste. På den måten håper de å gjøre mannens evige søken og kvinnens troløse natur, begge tillags. Forlagsbransjen forventer sviktende inntekter, og poetene blir nødt til å dikte sin virkelighet. Kanskje får jeg selv tid til litt kabeldebatt...

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
virkelighet. Kanskje får jeg selv tid til litt kabeldebatt...
Du vil nok regne med det, spesielt leasing-firmaet kommer til å sende damene i posten!

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Denne pisken din Parelius, er den en referanse eller en preferanse?

A

Affa

Gjest
"Hvad gjorde Ektemanden i den henrivende franske Roman da han kom hjem og fandt sin Kones Elsker i Soveværelset? Først hilste han, saa lyste han Elskeren nedover Trapperne med en Lampe: Pas paa! advaret han, dér er et daarlig Trin, gaa ikke paa Næsen, Min herre! Altsaa en verdensmands optræden, Gratie, slepent Væsen."

k.h.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Er ekteskapet et skap da? -eller er det 2?

Vi er alle bevisste sinn i universet, og hva konsensusen er i et parforhold, er jeg sterkt i tvil om er det samme for begge.

Jeg har, etter årelange studier, sett mye forskning på området. Jeg som de fleste andre voksne mennesker sitter inne med en mengde erfaringer som også gjør sitt til at man må forstå at vi er ulike mennesker, med ulike meniger, ulike forventninger og ulike behov.

Så da tror jeg vi må starte en diskusjon der. Ekteskapet er ikke et skap, det er i alle fall to.

Mvh. Bjørn

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Bibelen sier vel noe sånt som at vi skal praktisere konsensusprinsippet. Og det er vel der feilen ligger, at vi ikke praktiserer den....?

Hva er vel et ekteskap hvis man har hvert sitt liv?

T

theStig

Gjest
Ektefellen er en felle man ikke vet man har gått i før det ER for sent... hehe...

Problemet med mange skilsmisser skyldes vel så mangt, men de ekteskap jeg selv har sett gå på trynet har det vært mulig å spå at det ville gå slik fra omtrent dag 1.... Folk som egentlig ikke passer sammen, som har tro på at ekteskapet løser alle ulikheter og problemer i samlivet osv osv osv...

S

stikken

Gjest
Hei !
Etter lang observasjon av "temaet" kan det virke som om mange "samboer,ekteskap" starter "ute".

Med det mener jeg på byen med fest og morro, overfladiske "jeg elsker deg " meldinger osv..., i fylla!.
Til slutt tror man selv på dette, og steget til ekteskap tas.

Så kommer hverdagen med ,eller uten fest og morro der "gnisten " ble lagdt, og da var det slett ikke slik man hadde forventet det....., regninger, h.kaniner,oppvask, sette inn i oppvaskemaskin, burde hatt nytt pick-up element, har du "spaet" deg for 3000,-..........

Mange av disse ekteskapene falerer rimelig fort, det er i hvert fall min observasjons teori.

Med nermere ettertanke har ingen av "festekteskapene" fungert...
Vh
S

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.092
Torget vurderinger
0
Hva med de som møter hverandre dagen-derpå ;)

Lin
Vel en kvinne som ømt spør om du vil ha halvparten av den siste Globoiden hennes, er det lett å falle for. Og ofte vil man etterpå prøve å holde fast på henne også !

E

Einstein

Gjest
Vel en kvinne som ømt spør om du vil ha halvparten av den siste Globoiden hennes, er det lett å falle for. Og ofte vil man etterpå prøve å holde fast på henne også !

... og fortsette med Globoid.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.608
Sted
Holmestrand
Hei !
Etter lang observasjon av "temaet" kan det virke som om mange "samboer,ekteskap" starter "ute".

Med det mener jeg på byen med fest og morro, overfladiske "jeg elsker deg " meldinger osv..., i fylla!.
Til slutt tror man selv på dette, og steget til ekteskap tas.

Så kommer hverdagen med ,eller uten fest og morro der "gnisten " ble lagdt, og da var det slett ikke slik man hadde forventet det....., regninger, h.kaniner,oppvask, sette inn i oppvaskemaskin, burde hatt nytt pick-up element, har du "spaet" deg for 3000,-..........

Mange av disse ekteskapene falerer rimelig fort, det er i hvert fall min observasjons teori.

Med nermere ettertanke har ingen av "festekteskapene" fungert...
Vh
S
Her snakker du om noe du øyensynlig har null peiling på!
Jeg møtte min kone på byen. Traff henne tidlig på kvelden, men måtte vente til sjansen bød seg. Kvelden var svært livat, og vi gikk hjem sammen. Siden har vi vært i gjennom 3 boliger, 7 biler, 5 katter, 2 bikkjer og 3 døtre. Dette har tatt snaue 21 år (hvorav gift i knapt 19 av dem). Det var ikke snakk om noe kjærlighet ved første blikk, men noe var det tydeligvis. Hun har lagt på seg, jeg er kanskje heller ikke like stilig etter dagens standarder. Vi har hatt våre kriser, uenigheter av alle slag og krangler som ikke har vært spesielt hyggelige. Har jeg truffet den rette? JA! Kunne det ha vært en annen? Kanskje...

Problemet i dag er at mange forventer seg et liv på rosa skyer. Det vil ikke skje. Man får problemer, store og små. Men man får også mange solskinnsdager. Det er disse man må fokusere på. Løper man maraton eller sykler Trondhjem-Oslo vil det gjøre vondt. Jævlig vondt. Men det er også særdeles tilfrestillende, både før, under og etterpå. Et ekteskap er lengre, og er derfor også en større utfordring. Noen ganger må man bite tenna sammen og si til seg selv at dette skal vi klare! Hvis man konsentrerer seg om det positive, er det mye bedre muligheter for å lykkes.

Hvis man vil ha pickup, da må partneren få dekket sin behov, f eks spa. Det handler om å gi og få. Synes også ofte det er mere stas å kunne bidra til at kona eller barna får noe de ønsker seg enn det er å kjøpe ting til meg selv. Hvis man ikke ser dette, da er man antageligvis litt for egosentrisk orientert og passer kanskje best sammen med frøken Høyre (som alltid er villig) og sitt eget speilbilde.
Bytter man partner må alt startes på nytt, og husk den ene kranglefanten følger med på lasset om du vil eller ikke!

Topp Bunn