Hvorfor dyr streamer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S.E.T.

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    8
    Sted
    Romerike
    Hei Hifisentralen



    Jeg ser at enkelte bruker mye penger på streamer.

    Jeg lurer på om dere som har valgt "dyre" streamere hører stor forskjell?

    Hva hører dere?

    Eller er det andre grunner til at dere kjøper "dyr" streamer?



    Jeg har lite greie på digital lyd. Men jeg tenker at det er en ganske enkel oppgave å lese av en musikkfil fra en ssd disk, eller nedlastede data fra ram, og sende denne til en dac.

    Klokken sitter vel i dacen, og det er den som "spiller av" lydfilen? (USB inngang.) I mitt hode skjer det viktige i dacen.



    Tar jeg feil?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Ser godt poenget ditt.
    Det er vel så enkelt som at kvalitet i alle ledd teller når man vil ha ut de siste finessene.
    Ta strøm fx, fra en trafostasjon, gjennom nabolaget ditt, gjennom et sikringsskap og i ledninger fram til lytterommet.
    Hvordan en 1 meter kabel fra stikkontakten til apparatet kan ha noe å bety skjønner ikke jeg.
    Men jeg hører forskjell
     

    S.E.T.

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    8
    Sted
    Romerike
    Ok, det høres fornuftig ut at alt teller.

    Veldig bra at du sier at du hører forskjell på strømkabelen også. Ikke alle som tør å innrømme det i dag har jeg skjønt..



    Men hva med et begrenset budsjett? Hvis du hadde 50 tusen å bruke på dac, streamer og kabler, hvor hadde du lagt pengene?



    Ville du brukt like mye på streamer, og dac?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hei Hifisentralen



    Jeg ser at enkelte bruker mye penger på streamer.

    Jeg lurer på om dere som har valgt "dyre" streamere hører stor forskjell?

    Hva hører dere?

    Eller er det andre grunner til at dere kjøper "dyr" streamer?



    Jeg har lite greie på digital lyd. Men jeg tenker at det er en ganske enkel oppgave å lese av en musikkfil fra en ssd disk, eller nedlastede data fra ram, og sende denne til en dac.

    Klokken sitter vel i dacen, og det er den som "spiller av" lydfilen? (USB inngang.) I mitt hode skjer det viktige i dacen.



    Tar jeg feil?
    Du har nok veldig rett. :) Det kan være forskjell på codec som brukes i software som i teorien kan utgjøre noe lydmessig med noe manipulering i det digitale leddet. DAC blir det viktigste leddet, å spille musikk i stereo i CD-kvalitet har PCer klart siden 90-tallet med en 486 så det krever ikke all verden med datakraft kan man si.
    Det viktigste med en streamer for min del er stabilitet og brukergrensesnitt/brukervennlighet. Et annet punkt er også noe sikkerhet, om en streamer aldri blir patchet så har den sikkerhetshull.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    DACen er viktig, men her har vi beskrivelsen til Lindemann Limetree Bridge som er en ren streamer:
    (Den er ikke spesielt dyr, men den er spesielt god :)

    Technology
    The circuitry of the Limetree BRIDGE – designed around the powerful streaming platform – has been tuned for optimum signal quality. All music files are post-synchronized by an ultra precise FemtoClock. The data processed in this way are free from “jitter“, the most frequent cause of a poor digital playback quality. When output over the digital outs, the DSD data are automatically converted into high-resolution PCM data so that owners of older DACs can also enjoy high-res media of all kinds. With many older DACs the Limetree BRIDGE’s exceptionally low-jitter digital signal produces an audible increase in sound quality. For the power supply we use a high-quality “medical grade“ wall plug transformer which ensures a particularly good isolation from line disturbances. Owing to the elaborated onboard filtering and special voltage regulators, we were able to realize an exceptionally low-noise power supply with a ripple voltage below 10 µV.

    Les mer her
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En streamer gjør en relativt enkel ting: Den mottar en pakkeswitchet asynkron datastrøm, bufrer den, gjør eventuelt enkle konverteringer som å pakke ut FLAC til WAV, og klokker den så ut som en synkron S/PDIF datastrøm til DAC. For lydkvaliteten er det to ting som har noen betydning: At bufferen er stor nok til å unngå dropouts i lyden hvis det er annen trafikk på lokalnettverket, og at klokkekrystallen på utgangen er presis nok til at det ikke er mer tidsvariasjon (jitter) i utgående datastrøm enn den tilkoblede DAC’en kan håndtere. Hvis de to tingene er i orden er det ikke mer å hente der. Resten er spørsmål om brukergrensesnitt, utseende, etc.

    DAC’en kan eventuelt gjøre en ny bufring og reklokking på inngangen, men normalt forsøker den bare å låse seg til klokkesignalet som er implisitt i datastrømmen og tilpasse seg denne.

    Jeg har en «dyr» streamer (Logitech Transporter, ca kr 11000 i sin tid). Den var state of the art, ser flott ut i racket, og har veldig lavt jitter. Jeg ville vel være på den sikre siden. Den viste seg fort å låte bedre enn en Electrocompaniet EMC-1 brukt som CD-transport. Langt senere fikk Transporteren problemer med en fuskende strømforsyning. Mens jeg ventet på deler kjøpte jeg en Chromecast Audio til kr 349,- for å ha en backup. Det viste seg at den låter eksakt likt som Transporteren. Chromecast har beviselig høyere jitter, men det er tydeligvis godt innenfor hva DAC’en kan svelge unna. Dette er forøvrig en DAC som er litt mer sårbar for jitter enn de aller beste.

    Så, basert på min erfaring: Det er neppe bedre lydkvalitet som er grunnen til å kjøpe en unødvendig dyr streamer. Det blir godt nok veldig fort. Som du selv skriver er DAC’en viktigere. Hører man forskjell på streamere kan det være en tanke å skaffe seg en bedre DAC.

    Om jeg hadde 50000 til å bruke på streamer, DAC og kabling ville jeg kjøpt en Chromecast Audio til kr 349 (nå antagelig bare tilgjengelig brukt), en optisk kabel fra Clas Ohlsson til kr 150, en RME ADI-2 Pro til kr 18000, balanserte signalkabler fra Thomann (eller en annen musikkforhandler) til en hundrings tilsammen, og brukt de strømkablene som fulgte med DAC’en. Resten av pengene ville jeg brukt til noe annet. Dette var forøvrig eksakt hva jeg gjorde da jeg skulle handle inn slike dingser i fjor.

     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du får "state of the art" dac til en 7-10k også. En dac som ikke gjør noe galt med signalet. F.eks. via HFS shoppen.
    Bare til info :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Indeed. Eneste grunn til at jeg valgte en ADI-2 Pro er de analoge inngangene. Greier man seg uten er både RME ADI-2 FS og Topping riktig gode valg. Der ser "godt nok"-nivået ut til å ligge der du nevner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    S.E.T.

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    8
    Sted
    Romerike
    Ser litt på topping d70s, og denafrips pontus II

    Ganske forskjellige, men begge er fine😊 (synes jeg)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ser litt på topping d70s, og denafrips pontus II

    Ganske forskjellige, men begge er fine😊 (synes jeg)
    Det finnes en god del såkalte «streaming dacs» som er meget gode. Både Lumin og Naim er kjent for veldig gode brukergrensesnitt. Etter mitt skjønn er det det aller viktigste for totalopplevelsen av streaming.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min DEQX HDP-5 har innebygget streamer. Det var ganske instruktivt å åpne den opp og se etter hva slags streamer som er innebygget i en såpass dyr komponent. Det er ikke der mesteparten av pengene har gått, for å si det slik.

    Grunnen til at jeg fortsatt bruker en ekstern streamer i stedet handler om brukergrensesnitt og om noen firmware bugs i den innebyggede. Har forsåvidt en firmware update liggende, men det er litt fiklete å installere den. Greide heller ikke å høre noen forskjell i lydkvalitet mellom den innebyggede, Transporter eller Chromecast.

    Det er vel en naturlig utvikling at streamer-funksjonaliteten etterhvert vil bli bygget inn i DAC, som i sin tur vil bli bygget inn i høyttalere sammen med effektforsterkere og DSP.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Både streamer og dac er viktige for sluttresultatet. Jeg satser på integrert streamer og dac for å utelukke alle problemstillinger rundt overføringsmetode for signaler, kabler osv. Men her finnes det sikkert 1000 meninger.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har prøvd litt ymse streamere inkl PC. Hører ikke det spøtt forskjell! Jeg endte opp med en gammal Squeezebox classic fordi fjernkontrollen er bra og displayet kan dimmes 100%. Kostet meg 400 kr brukt! Eneste minus er at den ikke har AES/EBU utgang.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvd litt ymse streamere inkl PC. Hører ikke det spøtt forskjell! Jeg endte opp med en gammal Squeezebox classic fordi fjernkontrollen er bra og displayet kan dimmes 100%. Kostet meg 400 kr brukt! Eneste minus er at den ikke har AES/EBU utgang.
    Har du testet en seriøs streamer som f eks lumin, auralic eller aurender? Og har du et anlegg forøvrig som kan gjengi små nyanser i musikken?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Gikk fra auralic aries G2 til roonpie (raspberry pi 4 med roon client os). Ikke angret et sekund. Sistnevnte kosta i underkant av 1000kr + softwaren..
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Erfaringsmessig gir det best kvalitet med streamer og DAC i samme boks, da slipper man unna hele konverteringen til SPDIF (til og fra). Selvsagt det er ikke sikker at denne teorien alltid er korrekt, det spørs veldig på hvordan streamer er implementert. Har flere varianter hjemme, men må si meg veldig fornøyd med Matrix Audio Element X for hodetelefonoppsettet mitt. DAC'en måler fantastisk (og høres fantastisk ut), samt streameren når man bruker den som Roon Ready endpoint er feilfri (har minimal erfaring med streamer i Element X utenom å bruke den som Roon Ready endpoint).

    Auralic G2 har jeg også erfaring med, ikke helt overbevist om software kvaliteten her. Den fikk hyppig illebefinnende når jeg testet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har du testet en seriøs streamer som f eks lumin, auralic eller aurender? Og har du et anlegg forøvrig som kan gjengi små nyanser i musikken?
    Har vel for billige kabler sikkert....... 🤣

    Etter det TGB skrev over så er vel minst en av disse ikke en seriøs streamer heller.

    Etter min mening er det nesten bare funksjonalitet som skiller en streamer fra en annen. Tro hva du vil, men hvis noe skulle låte annerledes må det være pga at noe er galt med den. Å lage en streamer som ikke påvirker lyden er ikke akkurat noen heksekunst.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    For en topp brukeropplevelse og samspill med all ekstern og hjemmelagret musikk vil jeg si at Roon og en kompatibel streamer som Chromecast med optisk ut til en Topping E30 fungerer brillefint. Roon+Chromecast Audio er bitperfekt og med minimalt jitter. Se Chromecast test hos Audiosciencereview.

    Litt rart å bruke mest penger på software som Roon lifetime, med da får du en nyttig eq/DSP funksjon i tillegg. Fungerer bra på en gammel laptop og med 60 000 sanger på en USB disk koblet til en ASUS RT-A88 router. Roon trengte en bedre router enn Gets 10år gamle, før ruter bytte var fjernkontrollstyringen av Roon fra iPad ustabil.
    Med Roon styrer jeg musikk både til hovedanlegget , TV med Hifi, og Lindemanns Network DAC/Hodetelefon i sofakroken, Men kunne sikkert brukt Chromecast der også inn i en egen hodetelefonforsterker /rimelig Dac. Lindemann har en OK app, men Roon er noe helt annet.Syns Lindemann spp har en OK visning av TIDAL musikken, men hardiskmusikken er bare en filmappestruktur med søkefunksjon så langt jeg har brukt den Roon presenterer alt på samme vis uansett kilde , med cover artistinfo osv , radio funksjon og DSP .
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et betimelig spørsmål er jo hva man skal med en streamer til 100.000 når en Chromecast vil låte like bra?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nok i utgangspunktet ganske enig i det meste som blir sagt her, men og det er jo ofte ett men.

    Mulig jeg bommer her, men noe er glemt. Jeg har en Sonos Connect som jeg bruker som streamer, men den skal ut etter hvert. Enn så lenge har jeg ikke testet teorien om at alle låter likt, men Sonos Connect støtter ikke hi-res og det gir en begrensning.
    Siden jeg har ekstern DAC så er det bare streamer jeg skal bytte og er i så måte i samme båt som TS.

    Teknisk sett så ser jeg ikke hvorfor en streamer skal låte bedre gitt at de støtter de samme formatene, men jeg over later det til ørene (eller psyko-akustikk eller placebo eller). Kan jeg komme unna med en billig dings fremfor en dyr så gjør jeg det.

    Og som nevnt, brukergrensesnitt er "make or break".
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    En rimelig IEast funker vel som arvtaker for Chromecast Audio ? Noen som har erfaring?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Og har du et anlegg forøvrig som kan gjengi små nyanser i musikken?
    Hva betyr nå dette..?

    Vennligst utdyp, dette er ofte et vanlig utsagn fra mange her inne og da gjerne fra de som har veldig troen på at å bytte fra en kabel A til kabel B løser alle verdens problemer.

    Betyr det:
    1. Et anlegg som har design-feil slik at man hører hver minste endring i kabel-bytter, og andre bytter av elektronikk etc. dvs. ikke robust nok bygget elektronikk?
    2. Klarer å spille godt nedenunder 20Hz på like høyt nivå som resten av frekvensen, altså 20-20 KHz godt innenfor +/-3dB.
    3. Hører støy fra opptak, som selv produsenten ikke har hørt noe til og noe som egentlig ikke burde ha vært der i utgangspunktet.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Vær oppmerksom på at Chromecast / Google Cast-konseptet ikke støtter gapless playback. Gjelder ikke bare Chromecast Audio, men alle streamere som bygger på Google Cast. For mange kan det være en gamechanger.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Gapless går på funksjonalitet, og dette må man jo bare ha. Tenkt å høre et større verk som f.eks Johannespasjonen med 1 sek "hakk" i tide og utide. Helt umulig.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ved å legge noen ekstra kroner i en god streamer bør man kunne oppnå følgende;


    -meget godt brukergrensesnitt
    -ingen begrensninger vedr tjenester man ønsker å bruke, i dag og i fremtiden
    -ingen begrensninger vedr overføring av alle slags format/oppløsning til dac
    -slippe å være datakyndig for å kunne dra maks nytte av produktet, det oppdateres automatisk til siste sw.

    Min streamer er sikkert ikke best i verden, men jeg registrerer i det minste at der en del andre opplever utfordringer med noe av det ovenfor nevnte, opplever jeg kun at alt virker som ønsket. Alltid! Det er verdt noen kroner. Men hvor mange kroner man må bruke for å oppnår dette, vet jeg ikke. Men helt gratis er det ikke.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kjører en sånn med balansert kabel inn i en Topping D90 matet fra en annen Pi4 med USB disk og LMS som støtter både lokale filer, Spotify, Radio Paradise med coverbilder og Qobuz.
    Vis vedlegget 722956

    AUDIOPHONICS Digipi+AES TOSLINK TCXO Digital Interface AES/EBU for Raspberry Pi - Audiophonics
    Dette blir vel for spesielt interesserte? Mye forkortelser, som i hvertfall jeg ikke skjønner bæret av. Vil tro at folk kanskje helst vil ha noe som ser greit ut og ikke er spes komplisert.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Dette blir vel for spesielt interesserte? Mye forkortelser, som i hvertfall jeg ikke skjønner bæret av. Vil tro at folk kanskje helst vil ha noe som ser greit ut og ikke er spes komplisert.
    Det er bare en datamaskin med Linux, samt ekstra kort for Digital lyd ut. Utseende ordner du selv ved å kjøpe en boks du liker utseende på.

    Ikke helt P&P, men det finnes oppskrifter for oppsett så krever ikke så veldig mye innsats. Litt må du regne med når du får full funksjonalitet for en tusenlapp. Sammenlignet med det meste vil det gi god timebetaling.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare en datamaskin med Linux, samt ekstra kort for Digital lyd ut. Utseende ordner du selv ved å kjøpe en boks du liker utseende på.

    Ikke helt P&P, men det finnes oppskrifter for oppsett så krever ikke så veldig mye innsats. Litt må du regne med når du får full funksjonalitet for en tusenlapp. Sammenlignet med det meste vil det gi god timebetaling.
    Kan ikke forvente at folk skjønner hvordan man kobler til en kabel og innstallerer et OS, når de knapt vet hvordan man kobler til en kabel i begge ender..

    Personlig så har jeg droppa slike hjemmeløsninger og selv PC koblet til stereo/surround hjemme de siste 5 åra, man kan få mye enklere og bedre funksjonalitet som er integrert i annet utstyr man uansett kjøper seg.. Ekstra eksterne bokser er det flott å bli kvitt, og ting som bare fungerer enkelt og greit!
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Joda, men ikke for en tusenlapp. Du finner heller ikke en streamer med samme bruksmuligheter som en miniPC. Være det seg rPi, NUC eller noe annet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Da min gamle Marantz-radio/streamer/DAC tok kvelden hadde jeg det travelt så jeg kjøpte en ganske billig streamer på HiFi-klubben. Idag er den tilkoblet en god DAC og fungerer utmerket.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Har forsøkt å høre Wagners Ring med Solti fra Spotify (i bilen ja). Spotify er ikke gapless.
    Jo, Spotify er i seg selv gapless, men er ikke det i alle sammenhenger. Det er avhengig av streamerløsning. Hvis det for eksempel blir benyttet Google Cast i streamingen vil den aldri være gapless.

    Spotify Connect er derimot alltid gapless. Det er en del av Spotify Connect-konseptet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men ikke for en tusenlapp. Du finner heller ikke en streamer med samme bruksmuligheter som en miniPC. Være det seg rPi, NUC eller noe annet.
    For streaming så dekker vel egentlig BluOS alt jeg trenger, skal jeg se film så er det enten Blu-ray eller en app på TV eller Nvidia shield.. I tillegg så slipper man Linux-trøbbelet. ;) Jeg jobber med noe Linux på jobb, og det er ikke så stabilt og funksjonabelt som mange vil ha det til, mye bugs idag også som for 20 år siden. Personlig så er brukervennlighet og stabilitet blitt viktigere enn bruksmuligheter som man ikke har/får bruk for.
    Jeg har tidligere tuklet med flere linux-distroer og mediasenter etc. Og alltid falt på windows istedet da samtlige linux distroer har hatt for mange bugs og alltid et eller annet som ikke ville fungere som jeg ville.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som enkelte andre her inne allerede har påpekt, så er dette i stor grad om brukervennlighet, mer enn objektiv kvalitet. I tillegg kommer selvsagt bling-faktoren og godfølelsen, som kan sammenlignes med opplevelsen av at den nye forsterkeren din har en 99 kroners plastkontroll med ugne knapper som er litt tilfeldig plassert, eller en 8000 kroners CNC frest kladeis med de deiligste knappene og den mest naturlige layouten noensinne.
    Lyden er den samme. Men opplevelsen og totalinntrykket blir forskjellig.

    Jeg opplever ikke lydkvalitetsforskjell på om jeg bruker pc, chromecast, sonos eller bluesound som streamer hjemme hos meg (har ikke forsøkt noen av de absurd kostbare greiene, synes Sonos og Bluesound er mer enn dyrt nok), men brukergrensesnittet og hva som er praktisk for meg og mitt bruk er det veldig stor forskjell på, og påvirker i stor grad hvor mye jeg bruker anlegget mitt, og hva slags musikk jeg hører på.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    For streaming så dekker vel egentlig BluOS alt jeg trenger, skal jeg se film så er det enten Blu-ray eller en app på TV eller Nvidia shield.. I tillegg så slipper man Linux-trøbbelet. ;) Jeg jobber med noe Linux på jobb, og det er ikke så stabilt og funksjonabelt som mange vil ha det til, mye bugs idag også som for 20 år siden. Personlig så er brukervennlighet og stabilitet blitt viktigere enn bruksmuligheter som man ikke har/får bruk for.
    Jeg har tidligere tuklet med flere linux-distroer og mediasenter etc. Og alltid falt på windows istedet da samtlige linux distroer har hatt for mange bugs og alltid et eller annet som ikke ville fungere som jeg ville.
    Skjønner deg godt. Jeg har BluOS (Node2) av samme grunn. Orker ikke sette opp en maskin til. Selv hadde jeg satt opp med Windows da jeg skyr Linux som pesten. Synes likevel det er greit å fremme det som ett godt alternativ som gir suveren kvalitet og muligheter, til veldig lite penger. Kanskje spesielt for de som har mindre budsjetter. Dersom valg av miniPC frigir eksempelvis 4000,- ekstra til en grei DAC så kan det fort være mye å hente. Innebygget DAC i Node2 er rimelig elendig.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Hei Hifisentralen



    Jeg ser at enkelte bruker mye penger på streamer.

    Jeg lurer på om dere som har valgt "dyre" streamere hører stor forskjell?

    Hva hører dere?

    Eller er det andre grunner til at dere kjøper "dyr" streamer?



    Jeg har lite greie på digital lyd. Men jeg tenker at det er en ganske enkel oppgave å lese av en musikkfil fra en ssd disk, eller nedlastede data fra ram, og sende denne til en dac.

    Klokken sitter vel i dacen, og det er den som "spiller av" lydfilen? (USB inngang.) I mitt hode skjer det viktige i dacen.



    Tar jeg feil?
    Jeg valgte en "dyr streamer" fordi jeg er opptatt av kvalitet og brukervennlighet. Og stabilitet. Bruker Streamer som Roon endpoint/ripping fra CD. Fra streamer går signalet til en separat "klokke" og derfra til dac. Separat klokke gjorde mye positivt med lyden. Streamer har 2 TB innebygget SSD harddisk, meget god strømforsyning, skjerming og generelt høy komponentkvalitet. I "min verden" betyr dette mye, andre vil mene noe annet.

    Ikke noe er "feil", men enhver må velge sin vei.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Før i gamledager var spdif og AES/EBU regnet som beste måte å overføre et digitalsignal på.
    Bør ikke en ren streamer ha en av disse utgangene? Vurdere en Rasberry sak da jeg ikke skjønner hvorfor det skal være så stor forskjell på streamere.
    Har samme oppfatning som Asbjørn her inne om hva en streamer gjør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn