Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabler?

T

theStig

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Hvis du sier at refleksjoner i rommet ditt er så små at de ikke er hørbare, så vil de ikke være hørbare i frekvensdomenet heller. En god romkorreksjon vil da sannsynligvis ikke foreta seg noe.
Det var min konklusjon også.
 
T

theStig

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Hvis du har store irregulariteter i frekvensdomenet, så har disse en årsak som også kan finnes i tidsdomenet. Hvorvidt dette er reflekser, stående bølger i rom/høyttaler, resonanser i høyttalermembran er sånn sett ikke så viktig.
Se måling i lytteposisjon i rommet mitt under (1/3 okt smoothing, ingen gating). Høyttalerne er korrigert for avvik i responsen som IKKE skyldes refleksjoner i rommet. EQ av høyttalerne er altså korrigert i hht. en ekkofri frekvensresponsmåling. Bassen er korrigert for avvik i rommet.



Og her er en ETC-måling i rommet mitt (i lytteposisjon), som viser at det ikke er noen refleksjoner kraftigere enn -28 dB.

 
B

Back_Door

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Dette er et meget interessant tema! Jeg er imponert over den kunnskap mange her har innen emnet.
Mitt eget problem i forhold til emnet, er mangelfull kunnskap. Dermed blir det enklere å kjøpe " dyrt utstyr" og håpe at alt blir bra.
Jeg tror min egen situasjon er representativ for flere:

Anlegget skal plasseres i en stue. Jeg er gift med familie og har dermed klare begrensninger.
Dermed kunne en løsning for meg vært å få faglig hjelp on spot. Når jeg en vakker dag har anskaffet meg mitt nye anlegg, vil jeg søke å få en person, som har den erfaring og kunnskap jeg selv ikke har, til å vurdere akustikken og deretter gi meg råd om tiltak som min kone kan akseptere ;)
 
K

knutinh

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Det var glatt du! Har du informasjon om max/min EQ gain og hva bruker du til å måle ned mot 20Hz med god sikkerhet? Det hadde vært gøy å sett kurven med mindre glatting, f.eks 1/12 oktav.

Ellers er det vanlig å ha en svakt fallende target-funksjon når man korrigerer frekvensrespons i et levende rom. Har du noen innspill på dette?

mvh
Knut
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Det var min konklusjon også.

Konklusjoner kan du trekke kun etter å ha prøvd i virkeligheten.

Man må ikke la teoretisk kunnskap stå i veien for å prøve nye ting mener nå jeg.

Det må jo være resultat i praksis som er interessant.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Dette er et meget interessant tema! Jeg er imponert over den kunnskap mange her har innen emnet.
Mitt eget problem i forhold til emnet, er mangelfull kunnskap. Dermed blir det enklere å kjøpe " dyrt utstyr" og håpe at alt blir bra.
Jeg tror min egen situasjon er representativ for flere:

Anlegget skal plasseres i en stue. Jeg er gift med familie og har dermed klare begrensninger.
Dermed kunne en løsning for meg vært å få faglig hjelp on spot. Når jeg en vakker dag har anskaffet meg mitt nye anlegg, vil jeg søke å få en person, som har den erfaring og kunnskap jeg selv ikke har, til å vurdere akustikken og deretter gi meg råd om tiltak som min kone kan akseptere ;)

Stuen er ofte den klare begrensende faktoren, slik har jeg det selv i et av anleggene mine.
Her er nok RK i tillegg til noen fysiske grep en meget god løsning i de aller fleste tilfeller.
 
B

Back_Door

Gjest
T

theStig

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Det var glatt du! Har du informasjon om max/min EQ gain og hva bruker du til å måle ned mot 20Hz med god sikkerhet? Det hadde vært gøy å sett kurven med mindre glatting, f.eks 1/12 oktav.

Ellers er det vanlig å ha en svakt fallende target-funksjon når man korrigerer frekvensrespons i et levende rom. Har du noen innspill på dette?

mvh
Knut
Målingene er gjort med MLS. Lengden på tidsvinduet husker jeg ikke, men oppløsningen er 6Hz eller noe sånt.

Jeg liker å la nivået på en rom-måling stige 10-15 dB fra 150 Hz til 20 Hz. Det synes jeg låter mest balansert i bassområdet. Har prøvd å tippe ned svakt mot 20 kHz også, men synes det låter klart best og mest naturlig med en flat respons på MLS måling slik som på målinga mi.

Måler jeg med RTA, så får jeg den svakt fallende responsen du snakekr om, men det er jo et resultat av målemetoden i seg selv.
 
T

theStig

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Hva kreves av forkunnskaper for å få utbytte av boken?
Er den så direkte og lettforståelig at selv "hvermannsen" ut fra boken kan gjøre jobben i sin stue selv?
Kan bare applaudere denne anbefalingen. Boka er relativt lettfattelig, og ganske praktisk vinklet. Den gir flere eksempler på hvordan man kan bygge forskjellige akustiske løsninger.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.172
Antall liker
6.705
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Min subjektive mening, basert på litt mindre praksis enn jeg gjerne skulle ha hatt :
*Romkorreksjon fungerer. Men best for lave frekvenser og/eller en begrenset "sone" i rommet
*akustiske remedier fungerer, også for hele rommet. Men best for midlere frekvenser og opp.
*All verdens teori bør ikke telle mer enn din opplevelse

-k
Jeg bruker i dag romkorreksjonen i Denon AVR-2805 (som jeg bruker som ren forforsterker i stereooppsettet) til å tilpasse subben til rom/fronthøyttalere, og det er ingen som helst tvil om at dette er utrolig effektivt. Alle som er på besøk hos meg (både før når jeg hadde B&W ASW800 og nå som jeg midlertidig har en mindre Dali sub) er positivt overrasket over hvor godt integrert subben er med resten av anlegget, og generelt hvor ryddig det spiller i de nedre oktaver.

Så at romkorreksjon er smart spesielt for korreksjon i bassområdet er det ingen tvil om :) - Men kunne vært artig å finne muligheter for å forbedre frekvenskurven forøvrig også.

Finnes det noen middels billige løsninger for å ta opp frekvenskurven i rommet til en graf på pcen så man ser hvor problemområdene er? Jeg har jo micen som brukes til romkorreksjonen på denonen, denne tilkoblet en PC pluss et eller annet program kan kanskje brukes?
 
K

knutinh

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Jeg bruker i dag romkorreksjonen i Denon AVR-2805 (som jeg bruker som ren forforsterker i stereooppsettet) til å tilpasse subben til rom/fronthøyttalere, og det er ingen som helst tvil om at dette er utrolig effektivt. Alle som er på besøk hos meg (både før når jeg hadde B&W ASW800 og nå som jeg midlertidig har en mindre Dali sub) er positivt overrasket over hvor godt integrert subben er med resten av anlegget, og generelt hvor ryddig det spiller i de nedre oktaver.

Så at romkorreksjon er smart spesielt for korreksjon i bassområdet er det ingen tvil om :)  - Men kunne vært artig å finne muligheter for å forbedre frekvenskurven forøvrig også.

Finnes det noen middels billige løsninger for å ta opp frekvenskurven i rommet til en graf på pcen så man ser hvor problemområdene er? Jeg har jo micen som brukes til romkorreksjonen på denonen, denne tilkoblet en PC pluss et eller annet program kan kanskje brukes?
www.winmls.com får du en demoversjon (litt kronglete - må sende en mail for å få lisensen) og et diskusjonsforum.

Denne softwaren er i full bruk av proffe verden over.

mvh
Knut
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Jeg bruker i dag romkorreksjonen i Denon AVR-2805 (som jeg bruker som ren forforsterker i stereooppsettet) til å tilpasse subben til rom/fronthøyttalere, og det er ingen som helst tvil om at dette er utrolig effektivt. Alle som er på besøk hos meg (både før når jeg hadde B&W ASW800 og nå som jeg midlertidig har en mindre Dali sub) er positivt overrasket over hvor godt integrert subben er med resten av anlegget, og generelt hvor ryddig det spiller i de nedre oktaver.

Så at romkorreksjon er smart spesielt for korreksjon i bassområdet er det ingen tvil om :)  - Men kunne vært artig å finne muligheter for å forbedre frekvenskurven forøvrig også.

Finnes det noen middels billige løsninger for å ta opp frekvenskurven i rommet til en graf på pcen så man ser hvor problemområdene er? Jeg har jo micen som brukes til romkorreksjonen på denonen, denne tilkoblet en PC pluss et eller annet program kan kanskje brukes?
På Pioneers AX2 er dette standard, du kobler opp mot PC og får opp kurven på reverb i rommet både før og etter måling, samt at du kan bruke MCACC advanced først som korrigerer mellom 80-160 ms (mener jeg å huske), og etterpå kan du korrigerer med MCACC Pro og se om dette fungerer bedre, da er korreksjonene i utgangspunktet gjort på grunnlag av målingene mellom 20-40 ms, men man kan gå inn på forskjellige frekvenser og velge andre "tidsdomener" på hver enkelt frekvens mellom 10-80 ms.

tror den billigste løsningen for deg er å selge 2805 og kjøpe en receiver med denne løsningen, vet at AX2 selges for rundt 8500 kroner.
Har selv hatt 3805 før og kan trygt anbefale oppgradering.

mvh
Dag
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Se måling i lytteposisjon i rommet mitt under (1/3 okt smoothing, ingen gating). Høyttalerne er korrigert for avvik i responsen som IKKE skyldes refleksjoner i rommet. EQ av høyttalerne er altså korrigert i hht. en ekkofri frekvensresponsmåling. Bassen er korrigert for avvik i rommet.



Og her er en ETC-måling i rommet mitt (i lytteposisjon), som viser at det ikke er noen refleksjoner kraftigere enn -28 dB.


Ikke annet enn imponerende.

hadde vært gøy om du koblet til en romkorreksjon (type MCACC advanced, Audyssey eller noe annet som er av en viss standard som jobber i hele frekvensområdet for å se hva du synes om resultatet!

Men det er ikke så mange som er interessert i å prøve dette......dessverre.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

,
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Romkorreksjon er inne å jobber med signalet på en eller annen måte. Romkorreksjon bør være nokså stuerent nå, med tanke på hva det faktisk gjør av rent positive ting med lyden. Vi sliter alle med romproblemer, men å bruke noen form for EQ er bannlyst i hifi-kirken. Da er det bedre å sitte med enda mer ræva lyd enn en kunne hatt med romkorreksjon fordi en er for stolt til å bruke noe som faktisk hjelper... eller?
 
T

theStig

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Equalizere (EQ) har vel dårlig rykte pga. elendige støyende 5-bånds grafiske equalizere som var så vanlige en stund (og som fortsatt finnes på en del billig-anlegg), som i praksis er totalt ubrukelige til noe som helst.

Skal man først inn med EQ, må den være full-parametrisk, der både Q (båndbredden), frekvens og nivå er justerbart. Dessuten må man ha mer enn 5 bånd... I oppsettet mitt nå bruker jeg hele 25 bånd, altså EQ ved 25 forskjellige frekvenser. Enkelte har Q så høyt som 60.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Equalizere (EQ) har vel dårlig rykte pga. elendige støyende 5-bånds grafiske equalizere som var så vanlige en stund (og som fortsatt finnes på en del billig-anlegg), som i praksis er totalt ubrukelige til noe som helst.

Skal man først inn med EQ, må den være full-parametrisk, der både Q (båndbredden), frekvens og nivå er justerbart. Dessuten må man ha mer enn 5 bånd... I oppsettet mitt nå bruker jeg hele 25 bånd, altså EQ ved 25 forskjellige frekvenser. Enkelte har Q så høyt som 60.
Hvor høyt opp i frekvens justerer du?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.617
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Det er ikke få kabler som har blitt testet i eget oppsett, noen med sinnsyke priser.
Joda........det er nyanserte forskjeller, men er det verdt pengene ???

Etter påsken i år ble det anledning til å koble inn en Denon 4306 m/Audyssey romkorreksjon - ALDRI har en kabel vært i nærheten av et slikt resultat.
Det ble en del timer med lesing av manualen, etter litt prøving og feiling. Det er vel egentlig ingen audiofile som leser manualer, men i mitt tilfelle ble det nødvendig - for å hente ut hele gevinsten med investeringen i et avansert romkorreksjons-system.

Denon 4306 m/ Audyssey rom-korreksjon er et utrolig bra verktøy, men man slipper uansett ikke unna den viktige jobben med å optimalisere plassering av høytalere i forhold til SweetSpot, FØR romkorreksjonskalibreringen starter.

Så det "hotteste" tipset i 2006 - for optimalisering av musikkopplevelsen - prøv et flerpunktsmålt romkorreksjonssytem, etter at du har lest denne artikkelen:

http://www.audioholics.com/techtips/specsformats/AudysseyMultEQ.php
 
N

nb

Gjest
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Hvilke av de systemene som finnes er regnet som "best" - er det noen konsensus på det?

TacT har vel tradisjonelt mest HiFi-kred, men skulle tro de lå ganske langt unna de store gutta i R&D-kapasitet...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.889
Antall liker
4.333
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Det er ikke få kabler som har blitt testet i eget oppsett, noen med sinnsyke priser.
Joda........det er nyanserte forskjeller, men er det verdt pengene ???

Etter påsken i år ble det anledning til å koble inn en Denon 4306 m/Audyssey romkorreksjon - ALDRI har en kabel vært i nærheten av et slikt resultat.
Det ble en del timer med lesing av manualen, etter litt prøving og feiling. Det er vel egentlig ingen audiofile som leser manualer, men i mitt tilfelle ble det nødvendig - for å hente ut hele gevinsten med investeringen i et avansert romkorreksjons-system.

Denon 4306 m/ Audyssey rom-korreksjon er et utrolig bra verktøy, men man slipper uansett ikke unna den viktige jobben med å optimalisere plassering av høytalere i forhold til SweetSpot, FØR romkorreksjonskalibreringen starter.

Så det "hotteste" tipset i 2006 - for optimalisering av musikkopplevelsen - prøv et flerpunktsmålt romkorreksjonssytem, etter at du har lest denne artikkelen:

http://www.audioholics.com/techtips/specsformats/AudysseyMultEQ.php
Jeg leste et Audyssey paper nylig og er ganske sikker på at Audyssey i sin flerpunktsmåling plukker ut én "representativ" måling som de bruker i korreksjonen. Dette gjør de etter tilsynelatende avanserte cluster-analyser.

Det er en del diskusjoner rundt dette med flerpunkts kontra ett punkts målinger. De jeg har snakket med - og som burde vite hva de snakker om - mener at en flerpunktsmåling vil innebære et kompromiss i sweet spot åkke som.

Tact hadde flerpunktsmålinger i forrige generasjon RCS. I RCS 2.0s og 2.2x er det ettpunkts måling.

Lyngdorf bruker også flerpunktsmålinger i "Roomperfect". De påstår å måle power responsen og bruker denne til å forbedre lyden i sweet spot. Roomperfect genererer target automatisk, så det er mulig det dette de bruker power responsen til.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Derfor er det så viktig med Audyssey å definere et rom, og ikke måle på sitteposisjonene. Om en da tar første reele måling, altså den som kommer etter at avstand og nivå er målt opp, og siste måling i senter i forhold til lytteposisjon, vil en få et sinnsykt stereoperspektiv. Audessey er rett og slett genialt. Jeg har både Tact 2.2 og Denon 3806 hjemme nå, men jeg har bare kommet til Denon. Skal komme med utfyllende info når dette foreligger.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.889
Antall liker
4.333
Re: Hvorfor er akustikk halvparten så gøy som kabl

Hvilken Tact 2.2 har du?
 
Topp Bunn