Hvorfor er det slik at noen forsterkere ikke spiller godt på lave lyttenivåer?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Når strømtrekket er lite, vil spenningen levert av forsyningen være høyere. Dette kan påvirke forsterkeren. Jeg tviler i grunnen på at det er hørbart, men det kan ligge noe her.
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Samtidig: Noen forsterkere spiller svært godt på lavt volum ( uansett høytt. ):
prøv ut Bryston 28B. Den er helt suveren også på meget lavt volum !!
Mvh
 
L

Lydarne

Gjest
Hvis der måles på de forskelige forstærkere/anlæg vil man måske se at dem der lyder godt ved lave lydtryk har mest lige harmonisk forvrængning både ved høje og lave lydtryk. Og det vil typisk være følgende forstærkere der vil udvise denne opførsel, strømstærke forstærkere i klasse AB og specielt klasse A og rør ,og forstærkere hvor konstruktøren har tænkt sig om og lavet et par trin med singelended teknik.

Et forvrængning mønster med mest lige harmoniske vil være godt at hører god fyldig behagelig klang også ved lave lydtryk, derimod vil overskyd af ulige harmoniske giver en steril/klinisk og meget "detaljeret lyd", og det indtryk vil blive forstærket når der spilles lavt og højtaleren ikke bidrager særlig meget med sin forvrængning som i de alle fleste tilfælde vil have overvægt af lige harmoniske, hvis der ikke er brugt aluminium membraner, vist nok.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.040
Antall liker
152
R.Solhaug skrev:
AAaF skrev:
Eg har også spesialbestilt trafoar frå Noratel, men det gjer meg ikkje til noko spesialist på området.

Tydeligvis ikke. Prøv å spørre litt om dette neste gang ;)


Mvh. RS
Eg er av typen som ikkje ignorerer folk som har betre greie på tinga enn meg.

Difor lot eg dei stå for dimensjoneringa.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
O.P.K. skrev:
Samtidig: Noen forsterkere spiller svært godt på lavt volum ( uansett høytt. ):
prøv ut Bryston 28B. Den er helt suveren også på meget lavt volum !!
Mvh

Leste nettopp en god del om Bryston og ser at de får mye skryt og B100 SST fikk også skryt i en av testene jeg leste for å spille meget godt ved lave lyttenivåer.Men denne var da også ganske dyr,i allefall for meg.

Får fortsette sparingen her,å se om det kan dukke opp noe i kikkerten etter hvert.Så får ørene avgjøre resten.

Jeg er ennå ikke helt overbevist over hva som gjør at noen forsterkere spiller bedre enn andre på lave lyttenivåer.Men det har kommet mange gode svaralternativer som godt kan ha noe med saken å gjøre.

Dette er jo noe jeg har begynt og tenke over etter hvert som jeg har testet forsterkere,da det titt og ofte dukket opp forsterkere som ikke "likte" å spille lavt men som måtte opp en god del i nivå før de spilte fullverdig.Det kunne være store forsterkere også det.De små har faktisk oftere vært de som har spillt best eller i allefall hørtes ut som om de har spillt best på lave lyttenivåer....Man kan jo lett bli lurt til å tro at noe er riktig,men så er det ikke slik likevel. :-\

Lydarne skrev:
Hvis der måles på de forskelige forstærkere/anlæg vil man måske se at dem der lyder godt ved lave lydtryk har mest lige harmonisk forvrængning både ved høje og lave lydtryk. Og det vil typisk være følgende forstærkere der vil udvise denne opførsel, strømstærke forstærkere i klasse AB og specielt klasse A og rør ,og forstærkere hvor konstruktøren har tænkt sig om og lavet et par trin med singelended teknik.

Et forvrængning mønster med mest lige harmoniske vil være godt at hører god fyldig behagelig klang også ved lave lydtryk, derimod vil overskyd af ulige harmoniske giver en steril/klinisk og meget "detaljeret lyd", og det indtryk vil blive forstærket når der spilles lavt og højtaleren ikke bidrager særlig meget med sin forvrængning som i de alle fleste tilfælde vil have overvægt af lige harmoniske, hvis der ikke er brugt aluminium membraner, vist nok.
Kan godt være noe i dette,LydArne.Da vil det jo kanskje virke som de evner å fylle opp rommet mer med lyd ved lave lyttenvåer,selv om det da er mer forvrengning det egentlig er snakk om.Eller?

asbjbo skrev:
BanjoArrne skrev:
Er det mulig å forklare på en enklere måte hva trafoer har med forsterkeres evne til å spille godt ved lavt volum?
Strøm. Og hvorvidt forsterkeren greier å gjengi troverdig dynamikk på en tungdrevet høyttaler, eller om det hele blir innelukket og flatt. Husk at en effektforsterker bare tar strøm fra nettet, justerer spenningen, glatter den til likestrøm, og modulerer den igjen med musikksignalet. Trafoen er det første leddet i denne kjeden.

Hvis man skrur opp volumet blir psykoakustikken annerledes, bl.a. fordi øret også komprimerer signalet for å beskytte seg selv. Derfor kan det være slik at evnen til å spille godt på lavt-til-moderat volum, dvs på lyttenivåer tilsvarende virkelige akustiske instrumenter, er en strengere kvalitetstest enn at det låter bra på fullt party-øs.
Dette gir også mening føler jeg.Jeg kan sikkert ha godt av en litt kraftigere forsterker her.Rotelen jeg har midlertidig spiller godt ved lave lyttenivåer men om den spiller troverdig vet jeg ikke helt.Jeg husker ikke hvor jeg leste dette i farten,men det var en som forklarte at små forsterkere ofte får det til å høres ut som om de låter mer fullverdig på lave lyttenivå enn de som er kraftigere da de har mye mer forvrengning og således får det til å virke som om rommet fylles bedre opp med lyd slik.Nå husker jeg ikke dette ordrett men det var noe i den duren.Det gir i allefall mening føler jeg.I og med at strømsterke og mer solide forsterkere nok spiller renere enn de litt mindre og svakere forsterkerne så vil det sikkert virke som det skrumper mye mer inn ved lavere lyttenivåer fordi de kraftige forsterkerne ikke lager noe ekstra lyd/forvrenging utover det de skal levere,har mer kontroll rundt stemmer og instrumenter og skaper en svartere bakgrunn enn de svakere forsterkerne som nok sikkert roter sammen lydbildet lettere.Kan det gi mening?

Det er helt klart en strengere kvalitetstest å spille på lavere lyttenivå.Instrumenter og stemmer blir lettere å kritisere for mangler p.g.a mindre støy og ofte mer stillhet og rom rundt musikerne.Svakheter avsløres lettere mener jeg.Det er jo derfor jeg synes det er så viktig at det låter godt ved lave lyttenivåer.Låter det troverdig slik så er det en sann fryd å lytte til å kose seg med f.eks på sene kvelder(som det jo er mange av),når man bare har lyst til å slappe av i stedet for å rocke/skremme vettet av de man bor med samt visse naboer,eller bare rett og slett ikke har lyst til å spille høyt.


Uansett hva det mest riktige svaret er,så er vel det ikke akkurat lett å kartlegge de forsterkerne som er veldig gode på lave lyttenivåer og som samtidig har den individuelles preferanser og prioriterte egenskaper inntakt.

Jeg får vel bare fortsette å lytte meg fram og forsette å ete havregrøt(spare).


Takk for responsen. :)
 
L

Lydarne

Gjest
BanjoArrne skrev:
Lydarne skrev:
Hvis der måles på de forskelige forstærkere/anlæg vil man måske se at dem der lyder godt ved lave lydtryk har mest lige harmonisk forvrængning både ved høje og lave lydtryk. Og det vil typisk være følgende forstærkere der vil udvise denne opførsel, strømstærke forstærkere i klasse AB og specielt klasse A og rør ,og forstærkere hvor konstruktøren har tænkt sig om og lavet et par trin med singelended teknik.

Et forvrængning mønster med mest lige harmoniske vil være godt at hører god fyldig behagelig klang også ved lave lydtryk, derimod vil overskyd af ulige harmoniske giver en steril/klinisk og meget "detaljeret lyd", og det indtryk vil blive forstærket når der spilles lavt og højtaleren ikke bidrager særlig meget med sin forvrængning som i de alle fleste tilfælde vil have overvægt af lige harmoniske, hvis der ikke er brugt aluminium membraner, vist nok.
Kan godt være noe i dette,LydArne.Da vil det jo kanskje virke som de evner å fylle opp rommet mer med lyd ved lave lyttenvåer,selv om det da er mer forvrengning det egentlig er snakk om.Eller?
Nej ikke nødvendigvis mere forvrængning, men overskyd af anden ordens (ligeordens forvrængning) både ved lave og høje lydtryk, Måles der på forstærkere ses det tit at der er forskel på THD mønsteret afhængig af hvor volumen står.
En god forstærker bevare det samme THD mønstreret fra lavt lydtryk til højt, der kommer bare mere forvrængning jo højre der skrues op. Det er langt lettere at for eks.v. Klasse A eller rør til at gøre som beskrevet end andre forstærker typer.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Ok,da skjønner jeg hva du mente bedre.Takk,Lydarne. :)
Kanskje jeg burde lytte litt mer på klasse A i så fall.
Jeg kunne jo også prøve rør men jeg føler dette vil føre meg inn i en ny jungel av muligheter,der man lett kan bli forvirret. :-\ ....Det hadde jo likevel vært spennende å høre hvordan det låter da jeg ikke har fått mulighet til å høre et godt rørbasert anlegg enda.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Rhesus skrev:
Om du tar en 1000VA trafo og skriver 500VA på den med fettstift, blir den da en 500VA trafo?
Ja, men ikke motsatt.

Til saken: Lurer på hvorfor Avel Lindberg sine trafoer får så mye skryt?

Edit:
Kvaliteten på trafo må da handle mer om å vikle et par kobbertråd på en ringkjerne. Hvis nå Noratel/Ulveco virkelig lagde produkter i verdensklasse, hvorfor forblir de ukjent utenfor dette forumet?
 
L

Lydarne

Gjest
BanjoArrne skrev:
Ok,da skjønner jeg hva du mente bedre.Takk,Lydarne. :)
Kanskje jeg burde lytte litt mer på klasse A i så fall.
Jeg kunne jo også prøve rør men jeg føler dette vil føre meg inn i en ny jungel av muligheter,der man lett kan bli forvirret. :-\ ....Det hadde jo likevel vært spennende å høre hvordan det låter da jeg ikke har fått mulighet til å høre et godt rørbasert anlegg enda.
Det var ikke specielt for at vejlede dig BanjoArrne, selvom jeg gerne ville, men det er svært, det var mere en general betragtning af problemet.
Klasse A er vist ved at uddø helt, Klasse A er ikke mere politisk korrekt i disse sparre tider.
Men en god rør forforstærker kunne måske være en løsning, eller en CD med rør output. også RS råd om tykke kabler vil sikkert trække i den rigtige retning, Danske Holfi som også benytter "RS teknik" og har gjort det i 20-30 år spiller fint ved lave lydtryk, desværre er Holfi vist lukket nu, men Holfi er jo lidt som en kork prop, kommer altid op igen, så det vare nok ikke længe før de er på banen igen.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Min zapsolute mk4 78w kl.a spiller bra på lavt volum :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
jane skrev:
Gjestemedlem skrev:
Kanskje en dsp-modul i avspillerkjeden som kan kompensere for virkningen som jane referer til kan være en mulig løsning?
Før i tiden var det vanlig med fysiologisk volumkontroll. Den bestod av et potmeter med egen tapping og RC-netttverk som skulle kompensere for ørets karakteristikk ved lavt volum.
Siden det meste går i sirkler, skulle det ikke forundre meg om dette dukker opp igjen i digital utgave...

Jan E Veiset
Loudness knappen er herlig, kan ikke kjøre bil uten...
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
2 grunner til dette.


1. Forsterkere har forskjellig klangbalanse. En forsterker med mere niva rund 1000hz hvor oret er mest folsomt, vil oppfattes som den spiller hoyere enn en annen med lite niva i mellomtonen.
2. Match med hoyttalernes impedanskurve og forsterkerens stromforsyning. Generelt vil en storre forsterker med ditto storre stromforsyning spille opp hoyttalere tidligere en en med liten stromforsyning. Ved enkel last (les impedanslinere hoyttalere rundt 6 ohm) vil forskjellen vere liten.

Mye utenomsnakk her. Selvsagt snakker vi om samme rom, og samme utstyr bortsett fra forsterker bytte. Det var dtte det var sporsmal om. Beklager mangel pa norske bokstaver.... vh
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Vinyldust skrev:
2 grunner til dette.


1. Forsterkere har forskjellig klangbalanse. En forsterker med mere niva rund 1000hz hvor oret er mest folsomt, vil oppfattes som den spiller hoyere enn en annen med lite niva i mellomtonen.
2. Match med hoyttalernes impedanskurve og forsterkerens stromforsyning. Generelt vil en storre forsterker med ditto storre stromforsyning spille opp hoyttalere tidligere en en med liten stromforsyning. Ved enkel last (les impedanslinere hoyttalere rundt 6 ohm) vil forskjellen vere liten.

Mye utenomsnakk her. Selvsagt snakker vi om samme rom, og samme utstyr bortsett fra forsterker bytte. Det var dtte det var sporsmal om. Beklager mangel pa norske bokstaver.... vh
I korte trekk har jeg veldig tro på det du skriver her.Spesiellt det med mere nivå i mellomtonen,da det gir mening til det jeg opplever fra de forsterkerne jeg har hørt som har spilt godt ved lave nivåer.Takk for svaret.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Tro er bra, men les heller hva jeg skrev om emnet, der er det hovedsaklige svaret ;)



Mvh. RS
 
Topp Bunn